Munkáltatói büntetés átterhelése a sofőrre


merges # 2010.02.02. 09:03

Kicsit megkésve, de remélem nem hiába írom...

  1. Az Mt. tartalmazza a felelősség érvényesítésére vonatkozó szabályokat.
  2. Amit a munka és pihenő időre vonatkozóan kapott, sajnos utólag le kell nyelni. Ha az eseteket követően kinyomtatja a napi tacho. szalagot és dokumentálja az eltérés okát, megelőzhető lett volna a büntetés (legalább is egy része biztos). Viszont védhető az ilyen büntetés, ha bizonyíthatóan az EK rendelet 10. cikk 1. bekezdése szerinti ösztönzés a fizetésben érvényesül.
  3. A munkaszerződés meglétének szükségességét és jogalapját jelenleg az Adatvédelmi biztos vizsgálja az ABI-13/2010/K ügyszámú beadvány alapján. ;)
  4. Alap szabály: utólag nem írunk alá semmit, ami hátrányosan érinthet...
  5. Mind a C, C+E vezetői engedély, a belföldi és a nemzetközi fuvarozói igazolvány (jelenleg GKI) megszerzésének feltétele az AETR előírások ismerete. Az munkáltató felelőssége csupán annyira terjed ki, hogy a jármű üzemeltetéséhez szükséges dokumentációkat a munkavállaló részére hozzáférhetővé kell tennie.
Kovács_Béla_Sándor # 2010.01.17. 11:18

Ezt ne itt, hanem az irodájában add elő egy ügyvédnek.

Tímea.Sz. # 2010.01.16. 11:53

Kedves Ügyvéd Úr,

A következő ügy jogi megítélésében szeretném a segítségét kérni:

Férjem sofőr. Egy közúti ellenőrzés során megbüntették a főnökét 660eFt-ra. Azért írom, hogy a főnökét, mert a büntetésről szóló határozat a főnöke /aki egyéni vállalkozó/ nevére jött. A szabálytalaság többek között a nem megfelelő pihenőidő és vezetési idő volt illetve a helyszínen nem tudta a férjem felmutatni saját munkaszerződését és a teherautó lízingpapírjait. A határozat viszont az 561/2006/EK rendelet 3. fejezet 10 cikkének (2) bekezdésére hivatkozik, miszerint „a szállítási vállalkozónak megfelelő utasításokat kell adnia a járművezetők számára és rendszeres ellenőrzéseket kell végeznie”.
A munkáltató szerint ebből a 660eFt-ból 600eFt a férjemet terheli. Így december hónapra nem is kapott fizetést. De első körben azt szerette volna a munkáltató, ha odavisszük neki a teljes összeget készpénzben.
Az ügy tisztázásánál probléma lehet, hogy a férjem bruttó 80 000 Ft-ra van bejelentve, az ezen felül járó fizetését készpénzben kapja. A december havi fizetése, amit a munkáltató visszatartott 210 000 Ft volt. Illetve még mi fizettük ki az egyik beugrós sofőrjének a bérét 40 000 Ft-ot.

Egy munkaügyes álláspontja szerint, fuvarozásban a munkáltató feladata a korongok napi szintű ellenőrzése ugyanúgy ahogy a kocsik műszaki állapotának rendben tartása. Ezért is a munkáltató kapta a büntetést és nem a sofőr, akit a helyszínen ellenőriztek. Ennek van valóságalapja?

További kérdéseim, melyekben a jogi megítélését szeretném kérni:

  1. Jogos volt-e a munkáltató döntése miszerint most 300 000 Ft-ig levonja a bérét, aztán majd a méltányossági kérelem kimenetétől függően átterheli a munkáltatóra a további 300 000 Ft-ot?
  2. Mit tehet a munkavállaló, ha szeret ott dolgozni, de a munkáltató úgy látja, hogy a sofőr hibázott, így fizessen ő, mert szerinte a sofőr nem tartotta be a szabályokat.

/ Két napon nem volt jó a férjem korongja, az egyik abból adódott, hogy aznap kerültem be kórházba 28 hetes terhesen fenyegető vetéléssel. Aznap mikor beszállt a kamionba berakta a digitális kártyáját, ekkor hívtam baj van,és ő rögtön indult értem. Itt a problémát az okozta, hogy amíg ő a kórházban volt a tachográf egyéb munkaidőt húzott neki, így utána az egész napja rossz lett. Viszont ténylegesen munkát nem végzett ezen idő alatt. (tudni kell ez volt az első napja digitális tachográf-ot használó kamionnal, és semmiféle oktatást nem kapott hogy kellene használni azt) Illetve aznap itt volt még egy kisebb szabálytalanság 4 óra 30 perc helyett 4:50 percet vezetett. Bár ennek a szabálytalanságnak igen kicsi 30 000 Ft a büntetési tétele. Úgy gondolom a férjem egy igen ideges idegállapotban vezetett egész nap, hiszen nem tudta mi lesz velem és a babával.
A másik esetben a 9 órás pihenőideje alatt be kellett mozdulni 2*1percre a cégnél. Ez utóbbinál ha újra kiveszi a férjem a 9órás pihenőt a konténer nem ér fel időre és a munkáltató így eleshet a szállítási díjtól, sőt ha ez többször előfordul még magától ettől a fuvartól is, mivel nem tudja időre teljesíteni a szállítást./
Ezek alapján a munkáltató vele akarja kifizettetni a 600e Ft-ot.

  1. Ha a Közlekedési Főfelügyelet végez utólagos ellenőrzést, ők ellenőrizhetik-e hogy egy adott sofőr be van-e jelentve, vagyis nem dolgozik-e feketén? Mekkora ennek a szabálytalanságnak a büntető tétele?
  2. Most egy utólagos NKH-s ellenőrzés előtt a munkáltató/szállító szeretne a sofőrökkel aláíratni „figyelmeztetéseket”, mert így ő mentesülne a sofőrök által elkövetett pihenő-és vezetési idő szabálytalanságai alól, vagyis nem őt büntetnék. Ha ezt aláírja a férjem, akkor jól gondolom, hogy minden felelősséget rá terhel, és őt fogják büntetni a 156/2009. rendelet alapján maximum 400eFt értékben?
  3. Mit tehet a sofőr, ha nem részesült megfelelő oktatásban mielőtt digitális tachográffal felszerelt teherautót kezdett vezetni? Mivel, ha a járművezető nem megfelelően rögzítette az adatokat a menetíró készülékbe (pl. nem írta bele, hogy előző nap analóg korongos teherautóval volt), akkor szintén a 156/2009 rendelet alapján a sofőrt büntetik 200eFt-ra. Hogy kerülheti ezt el a férjem, hiszen egy irányított utólagos ellenőrzésen ő nem lehet jelen, neki majd csak a bírságot küldik?

Köszönettel,
Szabolcsi Tímea