Üdvözletem!
Részben elméleti, részben gyakorlati kérdésem megválaszolásában kérnék segítséget!
Adva van egy helyi önkormányzati rendelet, mely a helyi köztisztasági szabályokat határozza meg, kapcsolódó szabálysértési tényállásokat nevesít (jelen esetben dohányzási tilalom meghatározott helyen, valamint szemetelés) és ezekhez szankciókat állapít meg. A rendelkezések megtartásának ellenőrzésére a rendőrséget, ÁNTSZ-t és a közterület-felügyeletet jogosítja fel. Bírság kiszabására a közterület-felügyelet jogosult, míg az eljárás lefolytatására az önk. szabs. hatóság.
Kérdéseim:
1. amennyiben én észlelem a rendelkezések megszegését és pl a rendőrség felé jelzést kívánok tenni, minek minősülök. Bejelentőnek, feljelentőnek? Sértett nem lehetek, mert itt ugye a köz érdeke sérül, kifejezett egyéni érdek nem.
A szabs. törvény a bejelentőt nem nevesíti, csak arról rendelkezik, hogy az eljárás bejelentésre indul, és azt bárki megteheti. A feljelentő jogait és kötelességeit a szabs. törvény tartalmazza (ha nem tévedek nincs sok- feltéve, hogy később nem minősül sértettnek), de mi a helyzet a bejelentővel? Onnantól, hogy megtette a jelzést, létezik az ügy szempontjából?
Én úgy gondolom, hogy feljelentőnek minősülhetek (bár az elkövető személyi adatainak megadása igencsak bajos), jogom a feljelentés benyújtása és nyilatkozattétel és kötelességem az eljárás lefolytatásához szükséges összes szükséges adat megadása.
2. Ha a rendőrséget értesítem (oka: tettenérés hiányában szélmalomharc lenne az eljárás), kötelességük-e felvenni a bejelentést (az Rtv vagy más jogszabály alapján „követelhetem-e”), vagy a hatáskörrel rendelkező szervhez irányíthatnak?
Megítélésem szerint ők továbbítják az adatokat a jegyzőnek.
Helyes a meglátásom?
Köszönet előre is. Amennyiben ilyen kérdés már körbejárásra került, sajnálom, hogy elkerülte a figyelmemet.