A kétharmados felhatalmazással rendelkező parlamenti többség az önkormányzati választások előtt 4 hónappal módosítja az önkormányzati választási rendszerről és a választási eljárásról szóló szabályokat a saját pillanatnyi politikai érdekeinek megfelelően.
Az Európa Tanács Velencei Bizottsága 2002-ben egy állásfoglalásában követelményként állította, hogy a választási törvény az általános választásokat megelőző egy évben már ne változzon. Az ET állásfoglalása nélkül is ez a józan ész szabályai szerint demokratikus minimum.
Az új szabály akként szolgálja a jelenlegi többség pillanatnyi érdekét, hogy akár relatív többség esetén is a nagyobb településeken a legtöbb szavazatot begyűjtő párt a leadott szavazatok arányánál jóval magasabb arányban lesz képviselve a testületben. A szabály tartalmilag is gyengíti a helyi demokráciát, de azt el kell ismerni, hogy amennyiben nem ilyen körülmények között lett volna elfogadva az új jogszabály, úgy - a testületek "kormányzóképességének" megőrzése érdekében - még demokratikus jogállamokban is kialakítható ez a rendszer.
Van azonban az új szabályok között olyan is, amely tartalmilag is felvet alkotmányos aggályokat. A jogállamunk dicsőségét eddig sem emelő ajánlószelvényes ("kopogtatócédulás") rendszer reformját akként képzeli el a jogalkotó, hogy az eddigi határidőt nagyon leszűkítve annak gyűjtésére 9 napot ad a pártoknak. Ezt a határidőt nagyobb nehézség nélkül azok a pártok tudják betartani, amelyek listát vezetnek a saját szimpatizánsaikról. Nem hiszem, hogy cél lenne a pártok amúy is meglévő listázási kedvének növelése.
Végül, a fentiek hiányában szóra sem lenne érdemes az az új szabály, amely lehetővé teszi a kormánytöbbségnek, hogy a választások tisztasága felett őrködő Országos Választási Bizottság választott tagjait ciklus közben cserélje. Erre az elmúlt 20 évben nem volt lehetőség, az országgyűlési általános választásokat megelőzően ezeket a tagokat az Országgyűlés 4 évre választotta.
Bár Szigetiék teljesítménye áprilisban kifogásolható volt, a fentiekkel összevetve ez az újabb szabály ismét nem a demokratikus tendenciát látszik erősíteni. (A jogszabály elfogadásának módja pedig különösen nem, ahogy erről egy blog ír: http://gulyas.blog.hu/…almi_szegyen )