Választójogi szabályok módosítása választások előtt


ObudaFan # 2010.06.15. 09:31

A kétharmados felhatalmazással rendelkező parlamenti többség az önkormányzati választások előtt 4 hónappal módosítja az önkormányzati választási rendszerről és a választási eljárásról szóló szabályokat a saját pillanatnyi politikai érdekeinek megfelelően.

Az Európa Tanács Velencei Bizottsága 2002-ben egy állásfoglalásában követelményként állította, hogy a választási törvény az általános választásokat megelőző egy évben már ne változzon. Az ET állásfoglalása nélkül is ez a józan ész szabályai szerint demokratikus minimum.

Az új szabály akként szolgálja a jelenlegi többség pillanatnyi érdekét, hogy akár relatív többség esetén is a nagyobb településeken a legtöbb szavazatot begyűjtő párt a leadott szavazatok arányánál jóval magasabb arányban lesz képviselve a testületben. A szabály tartalmilag is gyengíti a helyi demokráciát, de azt el kell ismerni, hogy amennyiben nem ilyen körülmények között lett volna elfogadva az új jogszabály, úgy - a testületek "kormányzóképességének" megőrzése érdekében - még demokratikus jogállamokban is kialakítható ez a rendszer.

Van azonban az új szabályok között olyan is, amely tartalmilag is felvet alkotmányos aggályokat. A jogállamunk dicsőségét eddig sem emelő ajánlószelvényes ("kopogtatócédulás") rendszer reformját akként képzeli el a jogalkotó, hogy az eddigi határidőt nagyon leszűkítve annak gyűjtésére 9 napot ad a pártoknak. Ezt a határidőt nagyobb nehézség nélkül azok a pártok tudják betartani, amelyek listát vezetnek a saját szimpatizánsaikról. Nem hiszem, hogy cél lenne a pártok amúy is meglévő listázási kedvének növelése.

Végül, a fentiek hiányában szóra sem lenne érdemes az az új szabály, amely lehetővé teszi a kormánytöbbségnek, hogy a választások tisztasága felett őrködő Országos Választási Bizottság választott tagjait ciklus közben cserélje. Erre az elmúlt 20 évben nem volt lehetőség, az országgyűlési általános választásokat megelőzően ezeket a tagokat az Országgyűlés 4 évre választotta.

Bár Szigetiék teljesítménye áprilisban kifogásolható volt, a fentiekkel összevetve ez az újabb szabály ismét nem a demokratikus tendenciát látszik erősíteni. (A jogszabály elfogadásának módja pedig különösen nem, ahogy erről egy blog ír: http://gulyas.blog.hu/…almi_szegyen )

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.16. 13:50

Van bármilyen szerepe az OVB-nek az önkormányzati választások lebonyolításában?

Elvi síkon igazad van, de célszertű figyelembe venni a gyakorlati szempontokat is.

  • Szigeti világossá tette, hogy nem kíván lemondani. Ha az a véleményed, hogy tökéletesen alkalmatlan, akkor mit teszel? Elvi alapon hagyod, hogy még négy évig alkalmatlan ember töltse be ezt a fontos tisztséget?
  • Az önkormányzati képviselői helyek számának nagy arányú csökkentése (ráadásul az országgyűlési mandátumok csökkentésének előrevetítése mellett) olyan döntés, amelyet a nyilvánvaló ellenérdekeltség miatt nem könnyű elfogadtatni a parlamenti frakcióval. Kínálkozik-e más lehetőség a keserű pirula bevonására, mint az eljárási szabályok olyan módosítása, amelyek azt ígérik: "kevesebb hely lesz, de közületek nagyább arányban fognak kapni belőle".
  • Ha most nem módosítanak az önkormányzati választások szabályain, akkor az új szabályok legközelebb csak négy év múlva lesznek alkalmazhatók. A képviselői helyek száma is jelentős választási szabály - akkor azon se változtassanak? Hiszen ez azon kevés módosítás egyike, amivel az érintetteken kívül szinte mindenki egyetért.

Hogy tiszta legyen: nem feltétlenül értek egyet ezekkel az intézkedésekkel. De megértem a motívumukat, és nem érzem úgy, hogy különösebben veszélyeztetnék a demokráciát. Még így, a választás évében elhatározva sem.

ObudaFan # 2010.06.16. 21:36

Véleményem szerint nagyobb érdek fűződött volna ahhoz, hogy csak 4 év múlva csökkenjen a testületek létszáma, mint hogy a kormánypártok most módosítsanak, amikor ilyen egyértelműen maguk felé fordulhat a kezük. (Ha meg már most módosítottak, elegánsabb lett volna az OGY választási reformtervekhez hasonlóan az arányokat megtartva módosítani.) Magával a létszám csökkentésével egyetértek (sőt, hosszabb távon a kevesebb települési és középszintű önkormányzatot sem látnám problémának), de azért ennyire sürgős kérdésnek nem tartom.

Dr.Attika # 2010.06.16. 21:49

Ezt most meg kellett lépni. Azért van most 376 képviselőnk, mert a régi alsó házi ülésteremben ennyi hely volt kialakítva. Azt tudjuk, hogy még a Nagy Magyarország területére és népességére lett szabva.
Én helyeslem az országgyűlés gyors és hathatós jogszabály módosító, jogszabályalkotó tevékenységét.

hunfrakk # 2010.06.17. 06:50

386

ObudaFan # 2010.06.17. 09:32

Mi köze van ennek az Ogy. létszámához? :)
Mellesleg az is négy év múlva csökken csak.

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.17. 10:32

Pedig máris lecsökkenthették volna a létszámot 240-re úgy, hogy a területi listát kiveszik a választási rendszerből, és az ott szerzett mandátumokat törlik.

Jó, jó, csak vicceltem.

ObudaFan # 2010.06.17. 17:09

Azért azzal néhány prominens kormánypárti politikus is kiesne szerintem. :)

Dr.Attika # 2010.06.17. 17:29

Tény: 386.
Be kell vezetni a két kamarás parlamentet. területi lista kiesik, viszont a társadalom minden rétege képviselve lenne.

ObudaFan # 2010.06.17. 21:02

Vagy megmarad az egy kamara és a területi lista, és szintén mindenkinek lehet képviselete.
Nagy horderejű közjogi változtatások iránti óhaj esetén szeretem, ha a változtatni kívánó bővebben indokol. :)

Dr.Attika # 2010.06.17. 21:13

Azért el lehet lenni írott Alkotmány nélkül is. Meg élt a Nemzet 1949-ig írott Alkotmány nélkül. Én speciel háromszor esküdtem fel az Alkotmányra úgy, hogy egy betűt nem olvastam belőle.

Kacsa1111 # 2010.06.18. 07:37

Kedves Dr.Attika,

mi értelme a két kamarának?
teljesen más a társadalmi berendezkedésünk azóta...akkor jó ötlet volt...de most?

Kedves ObudaFan,

nagyon nem gondolnám jó ötletnek a tisztán listás választásokat...


Kacsa11

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.18. 08:01

ObudaFan nem is tett ilyen értelmű javaslatot.
Úgy is csak a jelölt pártállása számít az egyéni kerületekben is, vagyis nem érvényesül az egyéni mandátumoknak az a csekély elvi előnye sem. (Hogy tudniillik a jelöltek személyisége, alkalmassága, blabla.) Ugyanakkor az egyéni képviselői mandátum egy hibás, téves képviselői szerepfelfogás felé tolja a betöltőjét: a kijáró szerepe felé.

A tisztán listás választás a legarányosabb választási technika, a választói akaratot a legpontosabban képezi le. A kormányzóképesség meg egy bejutási küszöbbel biztosítható.

Kacsa1111 # 2010.06.18. 08:59

Kedves kbs,

de akkor a bejutási küszöb min. 10, de inkább 15% legyen!:)


Kacsa11

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.18. 09:26

20 év tapasztalata az, hogy a 4-5%-os küszöb mellett már nem forgácsolódnak szét a mandátumok, nem jut be kezelhetetlenül sok párt. Sőt, legutóbb már komoly esély volt rá, hogy csak két frakció maradjon.

Szóval, ahogyan a Bolgár György paródia mondja:" túlzásnak érzem, túlzásnak érzem..."

ObudaFan # 2010.06.20. 08:22

Hogy még egy érdekességet említsünk.

Az új törvény célja elvileg az önkormányzati képviselők radikális csökkentése. Ugyanakkor az új szabályok szerint a testület választhat külsős, nem képviselő alpolgármestert is.

Tehát a jogalkotó maga is úgy gondolta, hogy ilyen mértékű létszámcsökkentés mellett elnehezül a testület működése, de ezt nem úgy oldotta meg, hogy kevésbé csökkentené a választott képviselők létszámát, hanem úgy, hogy bevezeti a kooptálást.

Ezzel a megoldással a testület tagja lesz olyasvalaki is, akit a választópolgárok nem választottak meg. Szép, demokratikus megoldás ez is.

guba # 2010.06.20. 09:55

És a külsős alpolgármester rendelkezne mindazokkal a jogosultságokkal, amelyekkel a többi választott képviselő?

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.20. 11:04

Az alpolgármester - ha nem választották meg képviselőnek - nem lesz tagja a testületnek. Tehát ez nem kooptálás.

guba # 2010.06.20. 13:02

Ilyesmire most is van lehetőség, pl. a különböző bizottságokba külsős szakértő tagokat választani. Ezzel szerintem semmi probléma így.

ObudaFan # 2010.06.21. 10:52

Csak innen nézve nehéz indokolni, hogy miért is volt szükség a létszámcsökkentésre.

guba # 2010.06.21. 17:42

Ahol a sok feladathoz kevés a képviselő, válasszanak külsős alpolgármestert, ha akarnak.

Kovács_Béla_Sándor # 2010.06.22. 08:27

Az alpolgármestert a polgármester javasolja - a testület választja. Elég sokszor megesett, hogy patthelyzet alakult ki, a polgármester javaslatait a testületi többség nem fogadta el, akit a testület elfogadott volna, azzal meg a polgármester nem akart együtt dolgozni, ezért nem javasolta.
Az ilyen patthelyzetek feloldásában segíthet, ha a "merítés" nagyobb, nem csak a megválasztott képviselők jöhetnek szóba.

ObudaFan # 2010.07.12. 10:33

Szigeti világossá tette, hogy nem kíván lemondani. Ha az a véleményed, hogy tökéletesen alkalmatlan, akkor mit teszel? Elvi alapon hagyod, hogy még négy évig alkalmatlan ember töltse be ezt a fontos tisztséget?

Elsősorban az OVI hibázott áprilisban szerintem, az OVI vezetőjét viszont az új igazságügy-miniszter helyettes államtitkárrá tette.

Kovács_Béla_Sándor # 2010.07.12. 16:59

Elég baj az.
De hibázott az OVB is rendesen. Ők voltak azok, akik negyedórával a kampánycsend megszűnése után újra elrendelték, majd egy óra múlva - anélkül, hogy az elrendelés oka megszűnt volna - ismét megszüntették. És így tovább. A nagyobb botrányt ez keltette, nem az, hogy néhány szavazókörben nem lehetett hétre befejezni a szavazást. (Megjegyzem, ezt is az OVB hajmeresztő jogszabály-értelmezése eredményezte. Tudod, az, amelyikben kinyilatkoztatták, hogy "a járda is előtér".)

ObudaFan # 2010.07.12. 19:35

Tényleg nem akarok Szigeti védőjeként fellépni, de ebben a kérdésben ő például éppen különvéleményen volt, ha megnézed az OVB ülés jegyzőkönyvét. :)