Nyugdíjazzák a bírói függetlenséget is?


ObudaFan # 2011.04.11. 20:23

Az új alaptörvény vitája során egy érdemi indokolást nem tartalmazó módosító javaslattal a kormánypártok frakcióvezetői a bírók jelenlegi 70 éves nyugdíjazási korhatárát az általános, 62 éves határra kívánták leszállítani, és mindezt alkotmányba foglalni. Az alkotmányügyi bizottságban a javaslat nem kapta meg a tárgysorozatba vételhez szükséges számú szavazatot, de egy újabb, szintén érdemi indokolás nélküli, most már bizottsági módosító javaslattal mégis az Országgyűlés elé került a javaslat, amelyet az Országgyűlés ma elfogadott. A nyilvánosság számára az indoklás annyi volt, hogy "új körülmények merültek fel."

A javaslatról előzetesen semmilyen szakmai és társadalmi vita nem volt, az alaptörvény eredeti tervezete sem tartalmazott utalást sem egy ilyen változtatásra. A benyújtott javaslatok érdemi indokolásának teljes hiánya pedig alapvetően kérdőjelezi meg, hogy a javaslat támogatóinak szándéka tisztességes lenne.

A módosított szabály következtében a magyar bírói kar mintegy tizede vonul nyugdíjba januárban, ami súlyos problémát okoz várhatóan az ügyek időszerűségével kapcsolatban. Országosan mintegy 30.000 ügyet kell átszignálni, és a már most is igen leterhelt és lassú Fővárosi Bíróságon ebből 14.000 ügyet. Akinek a Fővárosban van folyamatban ügye, az felkészülhet arra, hogy a módosításnak köszönhetően ügye extrém módon elhúzódhat.

A nyugdíjazás két ítélőtáblai és 12 megyei elnököt érint. Mivel pedig az új alaptörvény az OIT-ot nem is említi, erős a gyanú, hogy az új bírói vezetőket esetleg nem a bírói önigazgatás útján nevezik majd ki, hanem a kormányzattól kapják a megbízatásukat. Ebben az esetben a bírói vezetők zömét egy időben nevezné ki a kormányzat, ami ahhoz vezetne, hogy a magyar bírói vezérkar gyakorlatilag egy párt befolyása alá kerülhetne. Ez a bírói szervezet függetlenségét súlyosan sértené, és - mivel a megyei és ítélőtáblai elnököknek az ügyek szignálására is befolyása van - az ítélkező munka kormánytól való függetlensége is megkérdőjeleződhet.

A bírói függetlenség rombolása pedig magának az igazságszolgáltatásnak a tekintélyét, az igazságszolgáltatás pártatlanságába és szakmaiságába vetett hitet is súlyosan rombolja. Ezek nélkül viszont fenntartható jogállam aligha képzelhető el.

Meg kell jegyezni azt is, hogy eddig nem volt az Alkotmány része a bírói nyugdíjkorhatár. Felmerül a gyanú, hogy azért kellett az alaptörvénybe belefoglalni ezt a szabályt, mert enélkül könnyen a jogállamisággal ellentétesnek, így alkotmánysértőnek találta volna az Alkotmánybíróság a változtatást. Azon alkotmányozási technika azonban, amely azért helyez el az Alkotmányban rendelkezéseket, hogy azok alkotmányellenessége ne legyen kimondható, magának az a szabályt magába foglaló alkotmánynak, jelen esetben a készülő alaptörvénynek a tekintélyét rombolja súlyosan mind a közvélemény, mind a szakmai közvélemény előtt.

Véleményem szerint a jogalkotónak az elfogadott szabályt még a hatályba lépése előtt meg kellene semmisítenie. Ennek hiányában feltétlenül szükséges, hogy - bármi is legyen a kormányzat terve a bírói igazgatás jövőjével kapcsolatban - a most felszabaduló rengeteg vezetői pozíciót még ne a kormányzat, hanem a bírói önigazgatás (akár a nemrég hatályba lépett szabályok szerint a Legfelsőbb Bíróság elnöke) tölthesse be.

hunfrakk # 2011.04.12. 11:11
Kovács_Béla_Sándor # 2011.04.12. 13:00

Már megint tényként kezelsz lehetőségeket. Komolyan mondom, a Fidesz kormányzás valami elképesztően rossz hatással van rád.
Én ugyan a módosítást egyáltalán nem tartottam szükségesnek, de hadd ne sírjak már a nyugdíjkorhatárt betöltött bírósági elnökökért.

ObudaFan # 2011.04.12. 14:28

hunfrakk

Az általad idézett cikk rengeteg ellentmondása közül hadd hívjam fel a figyelmet arra, hogy a megszólaló bíró a belső függetlenség erősítését szeretné belelátni ebbe az intézkedésbe, aminek a belső függetlenség erősítéséhez nem sok köze van.

A hatályos Bszi. lehetőséget ad arra, hogy az igazgatási vezető arra a bíróra vagy tanácsra szignálja az ügyet, akire akarja.

A valóság az, hogy éppen az idén változott úgy a Bszi., hogy az LB igazgatási érdekből az egyik bíróságtól egy másik bírósághoz áttehet ügyet. Ezzel pedig éppen csökkent a belső függetlenség.

Egyébként csak nem kádáristáznék le mondjuk egy Lábady Tamást.

hunfrakk # 2011.04.12. 17:12

a pécsi ítélőtábla elnökét én személye szerint tisztelem, vélemnyét nagyra tartom
de kevés az értékes ember

ObudaFan # 2011.04.12. 17:42

Már kik között? Jó bíróból láttam fiatalt és időset is, kevésbé alkalmas bíróból is láttam fiatalt és időset is.

Kacsa1111 # 2011.04.12. 18:42

Kedves ObudaFan,

két külön dologról van szó.
az egyik az OIT, aminek a megszüntetése szerintem is aggályos lenne.
a másik meg a nyugdíjazás (ezzel speciel egyetértek, az egész csak egyszeri fennakadást okoz, és legalább az a rakat szerencsétlen, akik szakvizsga után a titkári éhbérért dolgoznak, kinevezést kapnak). ez miképpen befolyásolja a bírói függetlenséget?


Kacsa11

gabusch # 2011.04.12. 18:52

Kérdésem 1: hol/mikor/kitől hangzott el valaha is ez az "általános 62 éves nyugdíjkorhatár" ?
(avagy ez eddig egy- csakis a bírókra érvényes belső és általános öregségi ny.korhatár volt és én nem tudtam róla ?
Kérdésem 2: egy 53-ban született bírónő..58-59 évesen(kb.lehettek 200-an aktívan bíráskodók az annó "gimis padtársaink" közül..
((Ti ezt a szakmát választottátok..a többiek meg bölcsészek,meg mérnökök, meg orvosok és mára elismert kutatók és művészek és stb.))

Lányok! Ti tényleg nem akartok még nyugdíjba menni ?
Ez komoly ?

gabusch53

ObudaFan # 2011.04.12. 20:28

Kacsa1111

Ha januárban hirtelen megszűnik a bírói vezetők többségének a mandátuma és ezzel egy időben az új vezetők kinevezési joga átkerül a kormányhoz, az jelentősen.

Kacsa1111 # 2011.04.13. 05:35

Kedves ObudaFan,

javíts ki, ha tévednék, de az OIT jelenleg létezik és működik.
A megszüntetését csakis az alkotmány tervezett szövegéből deriválod, kizárólag azon az alapon, hogy a majdani alkotmány nem szól róla?


Kacsa11

ObudaFan # 2011.04.13. 10:05

Igen.

végrehajtó1 # 2011.04.13. 10:08

Lassan a bíróságokat is maga alá gyűri a fidess.Hitler is meg irigyelné...:(

bellicus # 2011.04.21. 04:50

Van ennek jó oldala is. Általános tendencia a nyugdíjkorhatár emelése. Beszélnek 65 évről, de olykor 70-ről is a távoli jövőben. A bírókat viszont kötelező lesz a kormánynak nyugdíjba küldenie, akár akarja, akár nem. A tűzoltók meg gürcölhetnek 65 éves korukig.

* És mi van, ha egy bíró 62 éves kora előtt kis idővel átmegy másik tanult szakmájába – ami persze ritka, de hátha? Pl. könyvelő lesz, mert valamikor kitanulta, vagy ügyvédnek szegődik. Vagy vállalati jogtanácsos lesz.

* Furcsa megnyilatkozás a kormánypárt részéről az egységes nyugdíjkorhatár emlegetése. Eddig ez nem kötelesség, hanem jog volt, mármint a nyugdíjba menés. És ahogy majd telik az idő, és megváltoznak a viszonyok, általános nyugdíjkorhatár emelés lesz, ez nem fog vonatkozni az alkotmányba beleírtakra. És ismét nem lesz egységes a nyugdíjkorhatár. Hát ez baklövés a hátsó szándék szempontjából is.

Egyjogász # 2011.04.21. 06:19

Két dolog ezzel kapcsolatban:

Egyrészről nem értem, attól, hogy a bíróknak 62 év lesz a nyugdíjkorhatára miért sérül a bírói függetlenség? Miért gondolja azt bárki is, hogy a kinevezendő fiatal, jól képzett bírók automatikusan elfogultak lesznek a Fidesszel? Akkor azok a bírók, akiket az MSZP kormányzása alatt (1994-98 és 2002-2010) között neveztek ki, mind elfogultak az MSZP irányában? Szerintem ez nevetséges. Az már inkább érve lenne, hogy a fiatal bírók még tapasztalatlanok, de gondolom mindenki elkezdte valamikor a pályát és senki nem 30 éves bírói/ügyészi/ügyvédi tapasztalattal született.

A másik: Bizony én belefutottam az elmúlt években olyan idős bíróba (azt sem írom le, hogy nőbe vagy férfiba), aki szegény nagyon kedves, aranyos volt, de a jogszabályváltozásokat nem nagyon követte, a tárgyalásokra nem készült fel és így elég nagy eljárásjogi bakikat követett el. Ítéletet meg a világ minden kincséért sem lehetett kipaszírozni belőle, évekig húzodtak a nála lévő ügyeink, minden ok nélkül halasztgatott. Úgy hogy már imádkoztunk, nehogy hozzá kerüljön perünk. És bizony hiába látta mindenki, hogy már kicsit meghaladja az erejét a bíráskodás, mivel még nem volt 70 éves, nem akart elmenni nyugdíjba, leváltani meg gondolom nem akarták, valószínűleg nem akartak a lelkébe tiporni öregségére.

Természetesen ez nem általános, biztosan vannak olyan bírók is, akik még 90 évesen is nagyszerűen elbíráskodnának.

Szerintem a középutat kellene megtalálni, aki minden szempontból alkalmas a feladatra, azt nem kellene 62 évesen nyugdíjazni.

guba # 2011.04.21. 08:23

Egyetértek. Egyébként azért érzem álszentnek ezt az egész témafelvetést a bírók nyugdíjazása okán, mert van egy sok éve, minden gyakorló jogász előtt nyilvánvaló jogsértő eljárás, amit viszont egy-két jogvédő szervezeten kívül senki sem feszeget. Ez pedig a védők kirendelésének a gyakorlata. Mert ugyebár nem önmagában kell féltenünk a bírók függetlenségét, hanem a minden befolyástól mentes bíráskodás szolgálná az ügyfelek, a vádlottak és végső soron a társadalom érdekeit. A kirendelt védő intézménye, illetve a kirendelés jelenlegi gyakorlata viszont egész biztos, hogy nem szolgálja a pártatlan és igazságos bíráskodást, hanem súlyosan sérti a hatékony védelemhez való alkotmányos jogát a terheltnek.

Legislator # 2011.04.21. 08:29

Nincs olyan, hogy általános nyugdíjkorhatár.


Sunshine after the rain.

gabusch # 2011.04.21. 08:53

Részlet a nol. cikkből:
"– Nem lesz ennek a korhatárnak olyan jótékony hatása, hogy a valóban öreg, szellemileg már kevésbé friss bírák a fiatalabbaknak adják át a helyüket?

  • A félreértések eloszlatása végett hangsúlyozni kell: a bírákra eddig is vonatkozott az általános nyugdíjkorhatár. A hetvenéves kor a bírói jogviszony megszűntét jelentette, nem azt, hogy addig kell bíráskodni. Ha egy bíró nem akart önként távozni, akár alkalmassági vizsgálatot is lehetett kérni vele szemben. Kétségtelen, hogy Magyarországon is szívesen dolgoztak pár évvel tovább a bírák. Én is, bár eléggé egyedi módon nem nyugdíjaztattam magam, s nem a nyugdíjam mellett vettem fel a fizetésemet. Sokak szerint ezért is megérdemelnék egy újabb címkét a homlokomra, azt, hogy hülye vagyok."
ObudaFan # 2011.04.21. 10:09

mert van egy sok éve, minden gyakorló jogász előtt nyilvánvaló jogsértő eljárás, amit viszont egy-két jogvédő szervezeten kívül senki sem feszeget. Ez pedig a védők kirendelésének a gyakorlata.

A védők kirendelésének a gyakorlatához egészen biztosan hozzá kellene nyúlni, valószínűleg vagy a kamarai kirendelés, vagy valamilyen előre rögzített automatizmus lenne a legmegfelelőbb. Ugyanakkor a jó irányba történt is némi elmozdulás azzal, hogy legalább a kirendelhető védőknek néhány minimumfeltételnek meg kell felelniük az új szabályok szerint, de természetesen az alapproblémát ez nem oldja meg.

Csak ennek a témának szerintem nincs köze a fél bírói vezérkar rajtaütésszerű nyugdíjazásához.

Bizony én belefutottam az elmúlt években olyan idős bíróba (azt sem írom le, hogy nőbe vagy férfiba), aki szegény nagyon kedves, aranyos volt, de a jogszabályvál­tozásokat nem nagyon követte, a tárgyalásokra nem készült fel és így elég nagy eljárásjogi bakikat követett el. Ítéletet meg a világ minden kincséért sem lehetett kipaszírozni belőle, évekig húzodtak a nála lévő ügyeink, minden ok nélkül halasztgatott.

Én is belefutottam ilyenbe. Meg olyan idős bíróba is, aki viszont a legjobbak között volt. És olyan fiatal bíróba is, aki pedig döntésképtelen volt.

Nem gondolom, hogy nem lehetne egy értelmes szakmai vita után egy értelmes határidővel lejjebb szállítani a jelenlegi 70 évet, de most vita nem volt, az előterjesztő látványosan kerülte, hogy bármilyen indoklást adjon az előterjesztéséhez - akkor meg miért feltételezzen az ember jóhiszeműséget? A dolog elintézésének a módja pedig egyszerűen méltatlan, a felkészülési határidő nevetségesen rövid. Annyi remény még lehet, hogy az új alaptörvény átmeneti szabályai hátha egy kicsit elnyújtják a hatályba léptetést, és akkor talán a teljes káosz elkerülhető lehet.

Kacsa1111 # 2011.04.21. 10:50

a hirtelen nyugdíjazott bírák szerepét nem a 30 évesek, hanem az 55 évesek fogják átvenni, az 55 évesekét a 45-50 évesek és így tovább...

az ügyek átszignálása egyszeri probléma...a döntéssel együtt jár, de a döntést szerintem nem teszi indokolhatatlanná.

itt az egyedüli aggály az lehet, hogy miképpen lesznek kinevezve az új bírák...


Kacsa11

guba # 2011.04.21. 18:14

Csak ennek a témának szerintem nincs köze a fél bírói vezérkar rajtaütésszerű nyugdíjazásához.

Ahhoz nincs. A bírói függetlenségtől írtam neked egy átvezetést. Hiába.

ObudaFan # 2011.04.21. 20:09

A kirendelések gyakorlatának tarthatatlanságáról nem fogok veled vitatkozni, mert ebben teljesen egyetértek veled.

ObudaFan # 2011.04.30. 11:00

Az után meg pláne nem tudom a kormánypártok jóhiszeműségét feltételezni, hogy ilyen mellébeszélést olvasni:

"A bírák korai nyugdíjazásáról szóló alkotmánymódosítást is ön nyújtotta be, de az indoklásból nem derül ki, hogy ez miért jó. Rengeteg feltételezés indult el, volt szó politikai leszámolásról, volt feltételezés, hogy így akarják nyugdíjba küldeni az idősödő megyei elnököket. Mi volt a motiváció? Miért pont a bírák?

Van egy formai és egy tartalmi válasz. A formai válasz az, hogy Szili Katalin alkotmánytervezetében szerepel az alsó bírói életkorhatár. Ha ezt elfogadjuk, és ezt a Fidesz frakció befogadta, akkor a legalapvetőbb jogelvek közé tartozik, hogy a kezdő időpont után a záró időpontot is szabályozni kell.

A köztársasági elnöknél van alsó korhatár, de nincs felső.

De a köztársasági elnöknél is szabályozva van, hiszen legfeljebb kétszer választható meg. De ez csak a formai válasz volt arra, hogy honnan jött az ötlet. Mi megfontoltuk, végiggondoltuk, befogadtuk, és beadtam ezt a módosító indítványt, ami nevesíti a 62 évet, illetve az általános öregségi nyugdíjkorhatárt, ami néhány esztendő múlva már 65 év lesz. Ennyi volt a motiváció. Itt is felmerült egy vita, pont a rendőrök kapcsán, hogy járjon-e nekik nyugdíjkedvezmény. Szerintünk nem jár se rendőrnek, se tűzoltónak, se parlamenti képviselőnek, se polgármesternek. Ezeknek most mindnek van nyugdíjkedvezményük, miközben például a pedagógusokét eltörölték. Mi azt mondjuk, hogy az általános öregségi nyugdíjkorhatár vonatkozzon mindenkire. Ebben van két kivétel, a 40 éves munkaviszonnyal rendelkező nők, illetve az alkotmánybírók, akiket leghamarabb 45 évesen választhatnak meg, épp ezért 70 éves korukig bíráskodhatnak. Nem igazságszolgáltatási kérdésről, nem rendészeti kérdésről volt szó, hanem egy általános elvről, hogy a korhatárig dolgozni kell."

Miért nem lehet elmondani az intézkedés valódi okát?

http://index.hu/…zar_interju/#2

hunfrakk # 2011.04.30. 11:43

mi lehet a valódi ok?

Kovács_Béla_Sándor # 2011.04.30. 12:10

Új elnököket akarnak kinevezni. Na és? Ettől még nem csorbul a bírói függetlenség, ha jól tudom, eddig sem Istentől kiválasztottak voltak a bírósági vezetők.

végrehajtó1 # 2011.04.30. 12:37

Aki olvassa a Magyar Hírlapot az tudja a választ:

  • Orbán nyilatkozta..."tarthatatlan az az a állapot hogy még mindig kommunista bírák ítélkeznek..."

A szépség hiba az hogy sosem volt kommunizmus kis hazánkban.

A cél az hogy mindenhova a fideszes csatlósok kerüljenek legfelsőbb pozícióba.

Ezt csak a bolondok és a fideszesek nem látják:)

De ezzel nem is lenne baj mert ezt tette minden párt.A baj az hogy hülyének néznek mindenkit és hazudnak hogy ugyan má' oszt nem úgy van...

De aki nem hisz nekem az hallgassa csak továbbra is Szájjártó papagájt...:)