Kedves Big, a kimerítő választ, + elviselést kösz.
A kettővel alábbi bírósági döntésekre - ha szabad - megkérdhetem, hogy könyből, vagy van ilyen CD, amiben lehet keresgélni. Azért kérdem, mert magam okulására érdekelne a hozzáférhetés, és a módszeres keresési mód, s ha van CD-n, könyvtár, vagy egyéb helyen könnyebb kérni.
A bíróság a közvetlen hatályt (és saját joghatóságának kiterjesztését) a a Van Gend & Loos v. Tariefcommissie ügyben mondta ki. Ezen ügyben mondta ki azt is, hogy nemzeti bíróságok előtt is hivatkozható a közösségi jog.
A Lütticke v. Haupzollamt ügyben mondták ki, hogy magánszemélyek (beleértve a jogi személyeket) is alanyai az EU jogának, közvetlenül hivatkozhatnak rá.
A Defrenne v. SABENA ügyben mondta ki, hogy a közösségi jogot a nemzeti jog hiányában alkalmazhatják.
A Walrawe v. Association Cycliste ügyben mondta ki, hogy magánszemélyek egymás közti jogvitájában is hivatkozható a közösségi jog.
A közösségi jog elsőbbségét a Costa v. Enel ügyben mondta ki a bíróság.
A Bizottság v. Olaszország ügyben a bíróság megtiltotta, hogy a az Eu által hozott rendeletekre a nemzeti kormányok végrehajtási jogszabályokat alkossanak, ezzel erősítve azok közvetlen hatályát. Ugyaneze ügy kapcsán kimondta, hogy a közösségi joggal szemben semmiylen a baelső jogszabályi hierarchiában helyet fogalló nemzeti jogra nem lehet hivatkozni, így egy ország Alkotmánya sem lehet ellentétes a közösségi joggal.
Itt közvetlen hatályról van szó leginkább ha jól értem. Kapcsolódó joganyagok: Van Gend en Loos (C-26/62, Van Duyn). Mi mindenre jó a közelgő szakvizsga.. Na jó bevallom puskáztam :)
Eléggé. Habár ugye a kógencia az nem éppen a közvetlen hatályt jelenti.
A nemzetközi magánjogból nem vezethető le az EU jogával kapcsolatos kollíziós kérdés, tekintve, hogy az EU jogával kapcsolatban a kollíziós jog nem alkalmazható.
Hazamegyek és előkeresem neked a megfelelő EU-s döntéseket, fejből már nem tudom őket sorolni, amikkel a Bíróság kiterjesztette az EU jogának hatályát.
Big ! Nemrégiben kedves joghallgató ismerősön nemzetközi magánjogból vizsgázott, és nagy okoskodva feltettem neki azt a kérdést, hogy az EU-s jogszabályok kogensek-e Mo-n. Õ pont az ellenkezőjét válaszolta mint amit Te erről írtál. Azt mondta, hogy nem lehet hazai bíróságokon EU-s jogszabályokra hivatkozni. Kb. azt mesélte el, amit Te az ENSZ határozatairól írtál. Eszerint tévedett ?
Az ENSZ h a t á r o z a t o k nem nemzetközi szerződések, azok csak az ENSZ tagjaira kötelezőek, azokat jogszabályban talán soha nem hirdetik ki. Azt jelenti, hogy Mo-nak ahhoz a határozathoz kellene tartania magát, és ha szükséges jogot alkotni. Mondjuk az ENSZ BT határozatot hozott, hogy Kuvaitot nemzetközi erőkkel fel kell szabadítani, erre minden állam a megfelelő jogi aktusokat megtette, ki kormányhatározatot, ki rendeletet, ki elnöki rendeletet, ki országgyűlési határozatot, ki törvényt alkotott miszerint katonáit a nemzetközi erők rendelekzésére bocsátja. Volt aki csak pénzt adott, volt aki semmit. Az utóbbi ellen azon ország polgára semmit sem tehetett volna, ha akart volna sem jogi úton.
A nemzetközi szerződések, akár az ENSZ égisze alatt köttetnek, akár nem más tészták. Azt ratifikálni kell, onnantól a többi ország (a nemzetközi jog alanyai) kikényszeríthetik (elvileg) hogy Mo. a területén lévőkkel szemben ezt betartsa, de a maguk a személyek jog hiányában bíróság előtt nem hivatkozhatnak rá. A magyar dualista jogrend szerint érvényes belső joggá a kihirdetéssel válik, ha a kihirdetés retroaktív, akkor visszamenőleg is hivatkozható, ha nem akkor nem. a ratifikáció időpontja ezt nem befolyásolja.
Tehár a ratifikációval a ratifikálónak a többi részes állammal szemben támad kötelezettsége vagy joga, míg a kihirdetéssel a polgáraivel szemben.
A nemzetközi jog (mint minden jogág) csak az adott jog alanyainak ad jogokat és kötelezettségeket, magánszemélyek szinte soha nem alanyai a nemzetközi jognak.
Az EU joga ma már nem nemzetközi jog, hanem egy korlátozott szuverenitás belső joga, amely az alárendelt jogokat felülírja, közvetlenül hatályos, és jogokat és kötelezettségeket ad az EU szuverenitásán élőknek az EU-val, a nemzetállamokkal és egymással szemben (szokták szupranacionálisnak is nevezni, de ez semmivel sem mond többet róla).
A politikai felelősség nem csak itt, hanem minden esetben azt jelenti, hogy az állam polgárai az államban szokásos módon a politikai hatalom gyakorlóit a hatalom gyakorlásában megerősíthetik vagy kiszoríthatják attól függően mennyire elégedettek a politikai hatalom gyakorlásának aktuális módjával és eredméyneivel. Demokráciákban ez a különböző szintű választásokon zajlik.
A jogi felelősség azt jelenti, hogy az állam bizonyos szerveinek jogszabályokban lefektetett jogai és egyben kötelezettségei vannak, és ha ezeket nem teljesíti akkro a jogszabályokban lefektetett szankciókkal lehet élni velük szemben.
A fentiekből világos, ha nincs jogszabály, nincs kötelezettség és nincs jog sem, következésképp szankció sincs.
Köszönöm a választ. Amit viszont szeretnék még kérdezni, az a következő: Írod, hogy: „A határozatok alapján az államoknak esetleg saját jogot kell alkotni (és nem jogszabállyal kihirdetni, mint a nemzetközi egyezményeket a dualista rendszerekben), de ezen jogalakotás elmaradása csak politikai felelősséget vet fel, jogit nem az államnak polgáaival szemben.” Ugyanakkor elő-előfordul, hogy kihirdetnek újabban tv.-el nemzetközi szerződést, és általában az indokolásban benne van, hogy azt Mo. mikor ratifikálta, és ! hogy Mo-ra nézve mikortól kötelező. (Előfordul, hogy évtizedekkel a kihirdetési időpontot megelőzőleg már az.) Így - ilyen esetben - ababn amit írsz, mit jelent a politikai, és a jogi felelősség közti különbség ... az állampolgár vonatkozásában? (Bocs az értetlennek tűnő kérdésért.) Tehát lehet az, h. Mo-ra nézve kötelező ugyan, de az állampolgárra, peres eljárásra nem?
((Az egészet azért kérdeztem, mert egy Mo-ról szóló pár éves jelentésben olvastam hivatkozást, hogy kb. a jogvédelem/jogsegéyl-, és az orvosi etika terén mik a jogi képviselethez jutási jogosultságok, ... és ebben van olyan, h ha vkivel szemben felmerül pl. peres eljárásban a cselekvőképtelenség kérédése, akkor annak megállapításáig megilleti jogsegély, pártfogó, és mindez egy ENSZ határozat mellékletében, MO-ra nézve kötelezőnek mondva.))
Az ENSZ határozatok a nemzetközi jog alanyait kötik, azaz az államokat, rendszerint az államok állampolgára még saját bíróságaik előtt sem hivatkozhatnak rájuk. A határozatok alapján az államoknak esetleg saját jogot kell alkotni (és nem jogszabállyal kihirdetni, mint a nemzetközi egyezményeket a dualista rendszerekben), de ezen jogalakotás elmaradása csak politikai felelősséget vet fel, jogit nem az államnak polgáaival szemben.
Mo.-on egyébként a nemzetközi egyezményekkel kapcsoltban dualista jogrendszer van, azaz ki kell hirdetni magyar jogszabály formájában a nemzetközi egyezményeket ahhoz, hogy érvényesek és hivatkozhatók legyenek. Ez alól kivétel az EU joganyaga, amely minden további kihirdetés nélköl közvetlenül hatályos, és az ellentmondó nemzeti jogot lerontja, és a nemzeti bíróság előtt hivatkozható, a bíróság alkalmazni köteles a nemzeti joggal szemben is.
Kérdezni szeretném, hogy elvben elképzelhető-e, hogy egy ENSZ határozat Mo-ra nézve kötelező erővel bírjon, annak dacára, hogy itthon (tudomásom szerint) nincs kihirdetve, vagy jogszabba (tv.-be) foglalva?
Ha igen, honnan lehet arról meggyőződni, hogy annak mi a pontos szövege, és hogy kötelező-e Mo-ra? Ki jogosult felvilágosítást adni? Esetleg van-e hozzáférhető keresőbázis, ami a jónépnek nyitott, és ott keresgélhet, ... szerencsés esetben különösebb díj nélkül?
Mi és cookie-kat és egyéb nyomkövetési technológiákat használunk, hogy javítsuk az Ön élményét weboldalunkon. Személyre szabott hirdetések és tartalom, reklámozás és tartalommérés, közönségkutatás és szolgáltatásfejlesztés céljából tárolhatunk és/vagy hozzáférhetünk információkhoz egy eszközön, és feldolgozhatunk személyes adatokat, például az Ön IP-címét és böngészési adatait. Ezenkívül felhasználhatjuk a pontos földrajzi helymeghatározási adatokat és az eszközök beolvasásával történő azonosítást.
Felhívjuk figyelmét, hogy hozzájárulása minden aldomainünkre érvényes. Hozzájárulását bármikor módosíthatja vagy visszavonhatja, ha rákattint a képernyője alján található „Hozzájárulási beállítások" gombra. Tiszteletben tartjuk döntéseit, és elkötelezettek vagyunk amellett, hogy átlátható és biztonságos böngészési élményt nyújtsunk Önnek.
Customize your consent preferences for Cookie Categories and advertising tracking preferences for Purposes & Features and Vendors below. You can give granular consent for each and . Most vendors require explicit consent for personal data processing, while some rely on legitimate interest. However, you have the right to object to their use of legitimate interest.
A szükséges sütik elengedhetetlenek a weboldal megfelelő működéséhez. Ezek a sütik biztosítják a weboldal alapvető funkcióit és biztonsági jellemzőit, névtelenül.
Süti
Időtartam
Leírás
COOKIE_SUPPORT
1 year
Ezt a sütit a Liferay állítja be. Ez a süti annak ellenőrzésére szolgál, hogy a látogató böngészője támogatja-e a sütiket.
JSESSIONID
JSP-ben írt webhelyek használják. Általános célú platform-munkamenet sütik, amelyek a felhasználók állapotának az oldalletöltések közötti fenntartására szolgálnak.
PHPSESSID
Ez a süti a PHP-alkalmazásokban található. A cookie a felhasználók egyedi munkamenet-azonosítójának tárolására és azonosítására szolgál a felhasználói munkamenet kezelése céljából a weboldalon. A munkamenet-süti a böngésző összes ablakának bezárásakor törlődik.
SERVERID
Ez a süti arra szolgál, hogy a felhasználót egy adott szerverhez rendelje, így jobb és gyorsabb szerveridőt biztosít. Emlékszik arra, hogy melyik szerver szállította az utolsó oldalt a böngészőnek. Segít a terheléselosztásban is.
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
A teljesítménysütiket a weboldal kulcsfontosságú teljesítménymutatóinak megértésére és elemzésére használják, ami segít a látogatók számára jobb felhasználói élményt nyújtani.
Süti
Időtartam
Leírás
Gdyn
1 year 1 month
Ezt a sütit a Gemius szolgáltató állítja be. Ezt a sütit a MOSS és a fejlett webstatisztikák technikai munkamérésének végrehajtásához használják.
GUEST_LANGUAGE_ID
1 year
Ez a süti a látogatók által preferált nyelvi azonosító tárolására szolgál.
Az analitikai sütiket arra használják, hogy megértsék, hogyan lépnek kapcsolatba a látogatók a weboldallal. Ezek a sütik segítenek anonim, statisztikai információt szolgáltatni a látogatók számáról, a visszafordulási arányról, a forgalom forrásáról stb.
Süti
Időtartam
Leírás
_ga
2 years
Ezt a sütit a Google Analytics telepíti. A cookie-t a látogatói, munkamenet- és kampányadatok kiszámítására és a webhely használatának nyomon követésére használják a webhely analitikai jelentéséhez. A cookie-k névtelenül tárolják az információkat, és egy véletlenszerűen generált számot rendelnek hozzá az egyedi látogatók azonosításához.
_gat_UA-112481-1
1 minute
Ez a Google Analytics által beállított mintatípusú cookie, ahol a névben lévő mintaelem tartalmazza a fiók vagy a weboldal egyedi azonosító számát, amelyre vonatkozik. Ez a _gat cookie egy változata, amelyet a Google által rögzített adatok mennyiségének korlátozására használnak a nagy forgalmú webhelyeken.
_gid
1 day
Ezt a sütit a Google Analytics telepíti. A süti arra szolgál, hogy információkat tároljon arról, hogy a látogatók hogyan használják a weboldalt, és segít a weboldal teljesítményéről szóló elemzési jelentés elkészítésében. Az összegyűjtött adatok között szerepel a látogatók száma, a forrás, ahonnan érkeztek, és a meglátogatott oldalak névtelen formában.
A hirdetési sütiket arra használják, hogy a látogatókat releváns hirdetésekkel és marketingkampányokkal találkozhassanak. Ezek a cookie-k nyomon követik a látogatókat a webhelyeken keresztül és információkat gyűjtenek, hogy személyre szabott hirdetéseket jeleníthessenek meg.
Süti
Időtartam
Leírás
_goa3session
2 days
Ezt a sütit a szolgáltató Adverticum állítja be. Ezt a sütit a hirdetések kiszolgálásának folyamatához és a hirdetők számára statisztikai adatok gyűjtéséhez használják.
fr
3 months
A sütit a Facebook állítja be, hogy releváns hirdetéseket jelenítsen meg a felhasználóknak, valamint mérje és javítsa a hirdetéseket. A cookie a felhasználó viselkedését is nyomon követi az interneten keresztül azokon az oldalakon, amelyek Facebook pixellel vagy Facebook social pluginnal rendelkeznek.
Gtest
1 year 1 month
Ezt a sütit a felhasználói viselkedés és a weboldalon végzett tevékenységek gyűjtésére használják a weboldal optimalizálása érdekében. Segít továbbá a Google Ads és a Google Analytics számára a látogatói információk marketing célú összeállításában.
i
1 year
Nincs információ.
IDE
1 year 24 days
A Google DoubleClick használja, és információkat tárol arról, hogy a felhasználó hogyan használja a weboldalt és minden más hirdetést a weboldal meglátogatása előtt. Ezt arra használják, hogy a felhasználóknak a felhasználói profilnak megfelelő, számukra releváns hirdetéseket jelenítsenek meg.
mc
1 year 1 month
Ez a cookie a Quantserve-hez kapcsolódik, hogy anonim módon nyomon követhesse, hogy a felhasználó hogyan lép kapcsolatba a weboldallal.
test_cookie
15 minutes
Ezt a sütit a doubleclick.net állítja be. A cookie célja annak megállapítása, hogy a felhasználó böngészője támogatja-e a cookie-kat.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
Ezt a sütit a Youtube állítja be. A weboldalon beágyazott YouTube-videók információinak nyomon követésére szolgál.
YSC
session
Ezt a sütit a Youtube állítja be, és a beágyazott videók megtekintésének nyomon követésére szolgál.