Pedig hülyeségek ezek is. Valami lehet a levegőben. Talán a front...
Társasház alapító okirat - még 1989 - ből
Ez persze azt a problémát is felveti, hogy akkor, ha ez így lehetséges, milyen arányban módosulnak a tulajdoni arányok?
Mindenkinek a lakásában lévő nyílászáró m2 szerint?
Ha ez módosul, ahhoz az alapító okiratot módosítani kell. Milyen szavazati aránnyal?
Ezeket a kérdéseket nem hülyeségből teszem fel, valóságalapja van, mégha szerintem hajmeresztő is a dolog.
Szerintetek a társasházi törvény illetve jogszabály ad arra lehetőséget, hogy a társasháztulajdonosok a panelprogramban való részvétel miatt úgy döntsenek, hogy a saját tulajdonukban lévő nyílászáró közös tulajdonba kerüljön???
Mély tisztelettel mondom: hülyeség.
Közös képviselők kalauza 7. számú kiadvány, 60. oldal:
"Közös képviselet
A közösség ügyintézését a közös képviselô vagy az intézôbizottság látja el (együtt: közös képviselet). Az intézôbizottság tagjainak száma az elnökkel együtt nem lehet kevesebb háromnál. Az intézôbizottság elnökét, tagjait, illetve a közös képviselôt a közgyûlés a jelen lévô tulajdoni hányadok egyszerû többségével választja és menti fel. A felmentésre bármikor sor kerülhet, a törvény ez elé nem emel idôbeli vagy más akadályt. A legalább egy elnökbôl és két tagból álló intézôbizottságot a tulajdonostársaknak saját maguk közül kell megválasztaniuk. Az intézôbizottság elnökének jogállása és felelôssége azonos a közös képviselô jogállásával és felelôsségével.
Ez azt jelenti, hogy míg a közös képviselô lehet a tulajdonosi körön kívül esô személy, addig az intézôbizottság elnöke és tagjai nem. Nincs kizárva, hogy akár a közös képviselô, akár az intézôbizottság tagja jogi személy legyen. Ez olvasható ki a Ttv. 49. § (1) bek. c) pontjából."
A teljes eredeti dokumentumot e-mailben megküldtem.
Jó szórakozást!
OFF Mer' ez már személyeskedés
Amit a közös "bejegyzett elidegenítési jogról" írtál, azt meg körbe mutogattam az irodában. Hadd szórakozzanak a kollégák is.
És még te emlegeted. :)
ON
Mart, nem hinném, hogy dr. Hidas összekeverné a jogi személy képviselőjét magával a jogi személlyel. Te viszont megtetted. Ráadásul úgy, hogy ezzel ki akartad javítani egy amúgy is helyes állításomat. Én meg hiú vagyok piszkosul.
xita!
Valóban gyanús helyzet.
Biztos, hogy panel programról van szó?
A program pályázati útmutatójában meglehetősen szigorú szabályok vannak,
Panel program keretében végrehajtott felújításról nem kaphatnak a lakók számlát, mert a munka a Társasházzal kötött szerződés keretében zajlik, vagyis a számla a Társasház nevére szól.
Nyílászáró csere esetén erős a gyanúm, hogy közbeszerzési eljárásra is szükség. A pályázati kiírást, útmutatót és minden egyebet a http://www.oleh.hu/index.php?… oldalán megtalálod.
A "csontvázak" listájáról én törölném a 89-ben készült AO-t, ugyanis az Állami tulajdonban lévő lakások elidegenítésére külön szabályozás vonatkozott és vonatkozik a mai napig is.
A szabályozás egyik fő eleme: Az első lakásértékesítés előtt kellett A Társasház alapító okiratát elkészíteni és az alapítás tényét az ingatlan-nyilvántartásba bejegyezni. Ez azt jelenti, hogy 1989-ben az Állam (Tanács) egyszemélyű alapítója volt a Társasháznak.
Tulajdonosok adatait csak az egyéb okból történő módosítás esetén kell az AO-ban aktualizálni.
Az SZMSZ-ről se hiányold a lakók aláírását. Kérd viszont annak a közgyűlési határozatnak a bemutatását, ami hitelt érdemlően bizonyítja, hogy az SZMSZ-t Közgyűlés az összes tulajdoni hányadhoz viszonyított legalább 50 %+1 igen szavazattal elfogadta.
Nagyon fontos, hogy megkülönböztesd a lakókat és a tulajdonosokat!
A Társasház a tulajdonosok közössége. A tulajdonosközösségnek csak az a lakó (nem lakó is) a tagja, akinek tulajdona van a Társasházban.
Ennek jelentőssége van a közgyűlés határozatképességének megállapításánál. Nem szavazhat a közgyűlésen az a lakó, akinek nincs tulajdona a Társasházban, és egyetlen tulajdonos sem hatalmazta meg, hogy helyette szavazzon! Ez a kérdés vizsgálat tárgya lehet a per során, hisz kérhető a határozat érvénytelenségének kimondása, ha bizonyítható, hogy a közgyűlésen jogosulatlan személyek (tulajdonjoggal és meghatalmazással sem rendelkezők) szavaztak, és ezeknek a szavazatoknak a figyelmen kívül hagyása megváltoztatja a határozatképességet.
A Hidas-féle elemzést elküldöm e-mailben.
Én csak - édesanyám tulajdonosi mivolta okán, a panelprogram apropóján keveredtem bele ebbe a társasház-ügy mizériába.
Néhány lakó nem értett egyet a panelprogrammal, nem szavazta azt meg, ezért a özös képviselő kft. fizetési meghagyást bocsátott ki ellenük, amit abíróságon ellenkeresettel élve megtámadtunk. És ekkor kezdtek a csontvázak kiborulni a szekrényből.
Kiderült, a ház alapító okirata (AO) 1989-ben készült, azóta a tartalma a földhivatali nyilvántartás szerint nem változott. Egyetlenegy lakó aláírását nem tartalmazza.
A lakások az AO jelenlegi állása szerint tanácsi tulajdonban vannak.
Földhivatalban SZMSZ-nek nyoma sincs.
A közös képviselőnél lévő SZMSZ-t egy lakó sem írta alá.
A közös képviseletet ellátó kft. nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy ő a közös képviselő.
Homály van a panelprogram pályázat körül. Tegnap elkezdték ugyan a felújítást, de olyan megkötésekkel, hogy a kicserélt nyílászáró 1 évig közös képviselő kft. tulajdona, a lakók most a cserét végző cégtől számlát kapnak, s majd egy év múltán kerül a nyílászáró a tulajdonukba.
Nyilván ennél még több probléma lesz, minél beljebb haladunk az ügyben. Szerintem panama-gyanús az egész.
Mart!
Hol érhető el az általad említett Hidas-féle anyag?
Egyébként úgy tudom, a panelprogramra a pénzintézet hitelt is úgy ad, ha a társasház alapdokumentumai rendben vannak.
Köszi a segítségeteket!
Kedves kbs!
Ezt a nézetedet oszd meg Dr Hidas Gábor ügyvéddel is, aki elsőként készített átfogó tájékoztatót az új társasházi törvényről, és annak értelmezéséről.
A közös tulajdon elidegenítésével kapcsolatban pedig még még mindig hoiányolom a mackósajtból a brummogást.
Jogi személy sem elnök, sem tag nem lehet. Ez fogalmilag kizárt. Jó házmester nem lesz automatikusan jó jogász is.
Pntosítsunk:
12. § (1) Az alakuló közgyűlés határoz a társasház közös képviselőjének vagy - a közös képviselő helyett - intézőbizottsága elnökének és tagjainak, valamint szükség esetén a számvizsgáló bizottság tagjainak megválasztásáról, valamint a bankszámla megnyitásáról.
Nem lehet közös képviselője és Intézőbizottsága is egyidejűleg a Társasháznak.
(A 49. § (1) c) engem arra enged következtetni, hogy jogi szeméy, cég is lehet IB-elnök vagy tag, amennyiben tolajdonos a Társashátban.)
Inkább mondjuk úgy, hogy a jelenlegi közös képviseletet ellátó Kft mellé nem választható intézőbizottság, helyette viszont igen.
"ha a közös képviselő nem tulajdonos a társasházban, hanem egy külső, ingatlankezeléssel foglalkozó kft., aki bármit lenyom a tulajdonosok torkán"
Te magad idézted a társasház szervezeti felépítésének legfőbb alapelvét kimondó 27. §, amiből egyértelműen következik, hogy bármelyik közös képviselő csak azt nyomhat le a tulajdonosok torkán, amit a tulajdonosok megengednek neki!
Igen. A közösség maga választ közös képviselőt magának. Ha olyat - hát olyat.
(Csak megjegyzem: ha a közös képviseletet jogi személy látja el, akkor éppenséggel nem lehet intéző bizottságot választani, mert annak tagjai csak a tulajdonostársak közül kerülhetnek ki.)
És ez akkor is igaz, ha a közös képviselő nem tulajdonos a társasházban, hanem egy külső, ingatlankezeléssel foglalkozó kft., aki bármit lenyom a tulajdonosok torkán, hiszen ebbe van nagy gyakorlata?
Nem. A számvizsgáló bizottság felállítása a kötelező.
K_B_S!
A társasházi törvény azt írja hogy:
A TÁRSASHÁZ SZERVEZETE
Általános rendelkezések
27. § (1) A közösség legfőbb döntéshozó szerve a tulajdonostársakból álló közgyűlés, amelyen valamennyi tulajdonostárs részt vehet.
(2) A közösség ügyintézését a közös képviselő vagy az intézőbizottság látja el. Abban a társasházban, amelyben huszonöt lakásnál több lakás van, a közösség gazdálkodásának ellenőrzésére számvizsgáló bizottságot kell választani.
(3) A legalább egy elnökből és két tagból álló intézőbizottságot, illetőleg a számvizsgáló bizottságot a tulajdonostársaknak saját maguk közül kell megválasztaniuk; az intézőbizottság elnökének jogállása és felelőssége azonos a közös képviselő e törvényben meghatározott jogállásával és felelősségével.
Na most: jól gondolom, hogy ezek szerint az intéző bizottság működtetése 25 lakásnál nagyobb társasházban, az törvényben előírt kötelezettség, nem pedig szabadon választható lehetőség?
Persze, hogy jogképes.
Az alapító okiratot minden bizonnyal módosítani kellett volna az új törvény hatályba lépésekor, hisz borítékolható, hogy nem felel meg neki - de a tulajdonos-változás miatt nem kell.
A társasház 1989-ben alakult, a földhivatalnál fellelhető alapító okirata még azokat az adatokat tartalmazza, amikor a társasházban lévő lakások tanácsi tulajdonban voltak, kezelője a Városgazdálkodási Vállalat volt.
Nem kellett volna-e vajon ezt az alapító okiratot valamikor módosítani, mondjuk, amikor a lakások magántulajdonba a mai tulajdonosokhoz kerültek? Vagy amikor az új társasházi tövény életbe lépett?
Most a társasház perli az egyik tulajdonost, de ezzel az alapító okirattal jogképes-e a társasház?