A nyári szünet előtti utolsó plenáris ülésen az EP-ben felszólal a francia elnök, vitáznak az olaszországi romaügyről és az unió bővítési stratégiájáról. A parlament megszavazhatja a gázliberalizációról szóló jogszabályokat, és a légi közlekedés bevonását a kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe.

Repülők a gázkibocsátási rendszerben: szavaz az Európai Parlament

Az angol királynő repülései is a gázkibocsátási kvótából mennek majd, ha az EP is jóváhagyja az erről szóló irányelv-módosítást. Ennél valamivel lényegesebb, hogy 2012-től az összes Európából induló, illetve ide leszálló géppel rendelkező légitársaságra kiterjed az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszere. A kvóták 85 százalékát ingyen kapják a társaságok, 15 százalék árverésen kel el.

Az EP és a Tanács delegációi megegyezésre jutottak arról, hogyan lehetne az EU gázkibocsátás-kereskedelmi rendszerét (Emission Trade System – ETS) – a parlament régóta hangoztatott igényének megfelelően – kiterjeszteni a légi közlekedésre. A szöveget még hivatalosan is jóvá kell hagynia a Tanácsnak és az EP-nek. Ez utóbbi immár második olvasatban, július 9-én, Strasbourgban szavaz.

A plenáris vitára és szavazásra bocsátandó kompromisszum fő elemei a következők:

  • 2012. január 1-jétől minden, az EU-ba érkező, illetve onnan induló járatot üzemeltető légitársaság bekerül az ETS-be.
  • A kvóták 85 százalékát ingyenesen osztják ki. Az eddigi rendszertől eltérően nem lesz „történelmi” alapú disztibúció, hanem a hatékonyabb gépeket használó légitársaságokat jutalmazó, egységes európai séma alapján osztanak. A fennmaradó 15 százaléknyi kvótát elárverezik.
  • A kibocsátás-csökkentési célt a 2004-2006-os évek bázisán határozzák meg. Az első periódusban (2012-ben) ez 3 százalék, a másodikban (2013. január 1-től) 5 százalék lesz.
  • Az aukciós bevételeket a klímaváltozás elleni küzdelemre kell felhasználni. Különösen a kutatásra, a tisztább repülőgépek kifejlesztésére, a harmadik világban zajló erdőirtás elleni harcra, és az alacsony kibocsátású közlekedési rendszerek (pl. busz- és vasúti közlekedés) támogatására.
  • Az EU-nak globális szinten is sürgetnie kell a légi közlekedésből származó, üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentését. Ennek egyik eszköze lehet kétoldalú egyezmények kötése, például az Egyesült Államokkal.
  • A klímaváltozás elleni küzdelemben kutatáshoz használt gépek nem tartoznak a jogszabály hatálya alá. A kevés káros anyagot termelő kisvállalkozások szintén kivételek.
  • A megfelelő hatósági igazolással bíró katonai, rendőrségi, vámőrségi, tűzoltósági, humanitárius, valamint orvosi célú, repülésekre nem terjed ki a szabályozás.
  • Az uniós uralkodók, valamint családtagjaik, állam- és kormányfők, továbbá miniszterek hivatalos útjai beletartoznak a rendszerbe.

A parlamenti témafelelős, Peter Liese (néppárti, német) azt mondta, „a légitársaságoknak csökkenteniük kell majd a klímára veszélyes üvegházgázok kibocsátását. Ha nem, az sokba fog nekik kerülni. A különösen környezetbarát társaságok viszont profitálhatnak. Ami forradalmi, az az, hogy nem csak az Európán belüli járatok és az európai légitársaságokat, hanem az itt leszálló vagy innen induló interkontinentális és nem európai légitársaságokat – például a amerikaiakat, kínaiakat – is bevonjuk. Ez a döntés nagy lépés a világméretű klímavédelem felé”.

Liese hozzátette: ez a szabályozás már most jobb, mint bármi, amit eddig a klímavédelem érdekében tettek.

Vége a félrevezető repülőjegy-áraknak – Szavaz az EP

A repülőjegy-vásárlóknak joguk van tudni, pontosan mennyibe is kerül a jegyük. A meghirdetett viteldíjaknak a jövőben tartalmazniuk kell az összes adót és díjat is, ha az EP második olvasatban is megszavazza az erről szóló uniós rendeletet.

Repülőjegy egy forintért? Aha.

Az ehhez hasonló, félrevezető hirdetéseknek vetne véget az Európai Parlament. A képviselők most Arūnas Degutis (liberális, litván) jelentésének elfogadásával hagyhatják jóvá az erről szóló, a tagállamokkal már egyeztetett jogszabály-tervezetet.

A jövőben eszerint „az utazóközönséget közvetlenül célzó” információban feltüntetett repülőjegyáraknak az alap-viteldíjon túl tartalmazniuk kell minden adót, el nem kerülhető díjat, pótdíjat, költséget, amely ismert a megjelenés idején. A szöveg külön kiemeli, hogy az információk átláthatóságának követelménye az internetre is vonatkozik.

A választható szolgáltatásokat világosan, átláthatóan, félre nem érthetően kell bemutatni a foglalási folyamat elején. Ezeket az opciókat – ha akarja – a vásárlónak kifejezetten meg kell jelölnie, nem lehet tehát automatikusnak venni a választást.

A reptéri, illetve fedélzeti biztonsághoz kapcsolódó költségeket – ha vannak ilyenek – külön fel kell majd tüntetni a jegyen, vagy más módon jelezni kell az utasnak.

Az új rendelet várhatóan az év végén, vagy a jövő év elején lép hatályba.