A Bizottság tegnap (július 9-én) nyilvánosságra hozott javaslata szerint a jövőben – svájci mintára – környezetterhelési díjat kellene fizetni a tehergépjárművek által okozott levegő- és zajszennyezés után. A javaslat része a Bizottság zöldebb közlekedésért kidolgozott programjának.

A jelenlegi uniós szabályozás értelmében a tagállamok által kivetett úthasználati díjak nem léphetik túl a közvetlen útfenntartás költségeit. Az új javaslat alapján viszont immár az összegbe be lehetne építeni a tehergépjárművek környezetszennyezésének költségeit is.

Antonio Tajani közlekedési biztos tájékoztatása szerint az új szabályozás csak a 3,5 tonna össztömeg feletti járműveket érinti majd, és kilométerenként négy-öt eurócent többletkiadást jelent. A díjakat egy elektronikus rendszer fogja kiszámolni, a teherautó környezet-és zajszennyezési paraméterei alapján. A biztos a javaslatot azzal indokolta, hogy a tehergépjárművek környezetszennyezésének externális költségei mindezidáig az unió adófizető polgáraira hárultak, ezért eljött az idő a „szennyező fizet” elvének ezen a területen való alkalmazására is.

Emellett a svájci példa sikere is a javaslat mellett szól. A nem EU-tag Svájcban 2001-ben került bevezetésre egy hasonló díjfizetési rendszer. Azóta az ország útjain szállított árumennyiség 16,4 százalékos növekedése ellenére a teherautó-forgalom 6,4 százalékkal, a levegőszennyezés 10, a széndioxid-kibocsátás pedig 6 százalékkal csökkent. Az EU-n belül a teherautó-forgalom felelős az összes széndioxid-kibocsátás 28 százalékáért.

Környezetvédő csoportok üdvözölték a javaslatot, ugyanakkor szerintük a Bizottság hibát követett el, amikor a bevezetendő díjakat nem kötötte közvetlenül az üvegházhatású gázok kibocsátásához. Azt is a Bizottság szemére vetették, hogy az túl alacsony szinten állapította meg a fizetendő díjak maximumát, ami a rendszer hatékonyságát fenyegeti. Másik oldalon a fuvarozók érdekképviselete különösen azt nehezményezte, hogy a javaslatot éppen akkor hozták nyilvánosságra, amikor az iparág a magas üzemanyagárak miatt amúgy is rendkívül nehéz helyzetben van.