Robert Francis Prevost a teológia mellett kánonjogból is doktorátust szerzett 1987-ben a Római Aquinói Szent Tamás, más néven Angelicum Pápai Egyetemen. Egyházjogi munkássága abban is kifejeződött, hogy 1989–1998 között közel 10 éven át bírósági helynök volt a Trujillói főegyházmegyében, valamint a szemináriumban kánonjogot, patrisztikát és erkölcstant tanított.
Az új pápa névválasztásának indoka a XIII. Leo pápa iránti tisztelet, aki a munkások jogainak harcosa volt és akinek a Rerum novarum című enciklikája, melyben a hit alapján hitelesen tudott reagálni a korszak legjelentősebb problémáira, megalapozta a modern katolikus társadalmi tanítást. XIII. Leo felismerte és teológiailag elmélyítette a munka méltóságát.

A munkáról XIV. Leo pápa is azt vallja, hogy az az emberi méltóság alapvető része és kifejezője – értékét, az ember teremtő munkához való alapvető jogát különösen hangsúlyozza. Az Egyház társadalmi tanításában szerepel, hogy az emberi munka nem csupán a megélhetést szolgálja, és nem is a bűnbeesés következtében elszenvedett büntetés, hanem az ember méltóságához tartozik, mivel általa az ember a Teremtő alkotó-társául szegődik.
A munka becsületét és ezáltal az ember méltóságát – XIV. Leo szerint – jelenleg nem csak a kizsákmányolás fenyegeti (amely a régi korokhoz hasonlóan még napjainkban is jellemző), hanem a technika rohamos fejlődésével megjelenő mesterséges intelligencia terjedése is, mivel általa az emberi munka szükségtelenné és feleslegessé válik. “A Teremtő minket nem fölöslegesen és hiába alkotott meg, hanem értelme és értéke van a tevékenységüknek. Épp emiatt a munkánknak ez a problematikája ma nagyon hangsúlyos” – emelte ki a pápa munkára vonatkozó tanításával kapcsolatban Erdő Péter bíboros, prímás a konklávé után egy nappal a Kardinális-Csatorna kamerái előtt.
XIV. Leó pápa a média képviselőihez: “Fegyverezzük le a szavakat, fegyverezzük le a földet!”
A Szentatya május 12-én, röveddel megválasztását követően találkozott a konklávéra érkezett médiamunkatársakkal. Beszédében többek között az igazság bátor kimondásának, a békés kommunikációnak, a társadalmi igazságtalanságok szóvátételének, egy újfajta kommunikáció kialakításának fontosságát hangsúlyozta – írta meg a magyarkurir.hu.
A beszédből idézünk néhány alapvetően fontos gondolatot:
“A hegyi beszédben Jézus azt hirdette, hogy „boldogok a békességszerzők” (Mt 5,9). Ez a boldogmondás mindannyiunkat kihívás elé állít, titeket pedig közelről is érint. Mindannyiunkat arra hív, hogy másfajta kommunikációt folytassunk, olyat, amely nem mindenáron keresi a konszenzust, nem használ agresszív szavakat, nem veszi át a versengés modelljét, sosem választja el az igazság keresését attól a szeretettől, amellyel alázatosan keresnünk kell azt.“
“A béke mindannyiunkkal kezdődik: azzal, ahogyan másokra nézünk, ahogyan másokat hallgatunk, ahogyan másokról beszélünk; s ebben az értelemben alapvető fontosságú az, ahogyan kommunikálunk: nemet kell mondanunk a szavak és képek háborújára, el kell utasítanunk a háború paradigmáját.”

“Ma hadd hangsúlyozzam, hogy az Egyház szolidáris azokkal az újságírókkal, akiket bebörtönöztek azért, mert megpróbálták elmondani az igazságot, és ezekkel a szavakkal kérem ezeknek az újságíróknak a szabadon bocsátását. Az Egyház azoknak az embereknek a bátorságát ismeri el ezekben a tanúkban – gondolok itt azokra, akik életüket veszélyeztetve is beszámolnak a háborúról –, akik védik az emberi méltóságot, az igazságosságot és a népek tájékoztatáshoz való jogát, mert csak a tájékozott népek tudnak szabad döntéseket hozni.”
“A bebörtönzött újságírók szenvedése kérdőre vonja a nemzetek és a nemzetközi közösség lelkiismeretét, és mindannyiunkat arra szólít fel, hogy védjük meg a véleménynyilvánítás és a sajtószabadság értékét.“
“Fegyverezzük le a kommunikációt minden előítélettől, haragtól, fanatizmustól és gyűlölettől; tisztítsuk meg az agresszivitástól! Nem harsány, erőfitogtató kommunikációra van szükségünk, hanem olyanra, amely képes meghallgatni, képes képviselni a gyengék hangját, akiknek nincs hangjuk. Fegyverezzük le a szavakat, s ezzel segítjük lefegyverezni a földet! Egy lefegyverzett és lefegyverző kommunikáció lehetővé teszi számunkra, hogy másfajta világképet közvetítsünk, és emberi méltóságunkkal összhangban cselekedjünk.”
Forrás: magyarkurir.hu