Tisztelt Fórumozók!
Tavaly nyáron közúti baleset részesévé váltam. Motorkerékpárommal főútvonalon haladtam, ahol egy alárendelt utcából érkező autós hirtelen kihajtott elém majd közvetlenül előttem megállt. Minden kresz szabályt betartottam. Mivel a balesetet elkerülni nem tudtam, az autónak nekiütköztem és elestem. Az okozó megpróbálta elhagyni a helyszínt amit én megakadályoztam olyan módon, hogy a felkelést követően utána futottam. A megállásra kényszerítés során az autóba kapaszkodva próbáltam felszólítani a vezetőt, hogy álljon meg. Ennek nem akart eleget tenni és elindult velem együtt az autóval, melynek következtében a bal lábam eltört. Rendőrségi helyszínelés történt. Indult egy szabálysértési eljárás és egy büntetőeljárás közúti veszélyeztetés minősített esete miatt. Az okozónak nem volt vezetői engedélye, továbbá érvényes kötelező biztosítással nem rendelkezett. A szabálysértési eljárás lezajlott, a jogerős határozat megszületett. A Rendőrség szerint a baleset okozásáért az autós a felelős, így őt ebben az ügyben már elmarasztalták az elsőbbség szabályainak megsértése miatt. Hozzáteszem semmilyen idézésre nem jelent meg egyik ügyben sem. A kárrendezési eljárás átkerült a MABISZ-hoz. A MABISZ kármegosztást alkalmazna 60-40% arányban. Vagyis szerintük 40%-ban én voltam a felelős a baleset bekövetkezéséért. Roppantul felbosszant, hogy egy ilyen egyértelmű szituációban ezt a 'lehetőséget' kínálták fel. Mit tudok tenni? A teljes kártérítési alapom 317.000 Ft lett volna. Így 190.000 Ft összeget térítenének csak meg arra hivatkozva, hogy nem tettem meg mindent a baleset elkerülése érdekében holott ez nem igaz. Én 40 km/h-val haladtam, az autó az út jobb oldalán parkoló autók miatti takart részről került hirtelen elém nagy lendülettel. Kb 15 méterre lehetett tőlem, mikor először észleltem hogy elém került. A motor amivel közlekedtem egy ABS és fékerő elosztás nélküli jármű. Mivel az autó nagy lendülettel haladt előttem én bíztam abban, hogy ugyanezzel a lendülettel be fogja fejezni a manővert. Ezért a blokkoló fékezés helyett mivel annak egy ABS nélküli járműben sok értelme nem lett volna mivel irányításomat vesztem és kockáztatom azt hogy elcsúszok továbbá olyan közelségben volt már, hogy nekiütköztem volna úgyis ezért inkább gázelvétellel és fékkaron lévő ujjaimmal fékkészenlétben az út jobb oldali irányába húzódtam. Az autó kb 4-5 méterre lehetett tőlem, mikor állóra fékezett előttem. Igazából eszt észlelvén mikor már tudtam, hogy biztos belecsapódok ekkor alkalmaztam erősebb fékhatást a becsapódás csökkenésének eredménye miatt. Kicsit durvának érzem, hogy ezek alapján 60-40%-os kármegosztási arányt hoznak ki az egészből úgy, hogy a Rendőrség szerint a baleset okozásáért a felelősség a másik személyt terheli.
Mivel nem egy hatalmas összegről beszélünk, ezért érdemes-e ebből pert indítani? Rettentően bánt, hogy egy büntetett előéletű vezetői engedéllyel soha nem rendelkezett személy kötelező biztosítás nélkül elsőbbség szabályait megsértve balesetet okoz, megpróbál elmenni, majd a károm csak 60%-ban térülne meg. A motorom gazdasági totálkáros lett. A legdühítőbb amire még hivatkozik a biztosító, idézem: 'Megértjük véleményét, ugyanakkor az ismert adatok mellett a fenti döntést kellett hoznunk, arra is figyelemmel, hogy a baleseti felelősségre vonatkozó döntésünket, nemcsak az Ön irányban, hanem a kifizetett kártérítési összeg visszakövetelésekor, a megjelölt okozó irányban is megalapozottan meg kell indokolnunk.'. Tehát ha jól értem, azért IS kellett ezt a döntést hozniuk, mert nem tudják megalapozottan megindokolni az okozónál hogy miért annyit követelnek amennyit? Hát ott egy jogerős rendőrségi határozat.... Tehát azért nem fizetnek ki teljesen, mert az okozó majd sérelmezni fogja a teljes kártérítési összeg kifizetésének követelését úgy, hogy vezetői engedély nélkül és biztosítás nélkül balesetet okozott melyben a nyomozó hatóság teljes mértékben elmarasztalta. Abszurdisztán... Mit tehetnék?