Az online hirdetők egyik szövetsége, az E-mail Service Provider Coalition (ESPC) egy olyan regisztrációs rendszer felállítását tervezi, amivel megszüntethetővé válna a levélszemét áradat, ugyanakkor célba jutnának azok a kért reklámlevelek, melyeket a szerintük túlbuzgó internetszolgáltatók kiszűrnek.

Az ESPC által szerdán meghirdetett Lumos projekt keretében a nagytömegű levelet küldő szervezeteknek regisztráltatniuk kell magukat, és lehetővé tenni, hogy működésüket az ESPC figyelemmel kísérje, hogy valóban betartják a kéretlen levelekre vonatkozó szabályokat.

Ehhez biztosítani kell, hogy

  • a feladó az átláthatóság érdekében azonosítható legyen
  • a levelek szabványosak legyenek, vagyis a hiteles fejléc mellett jól látható és valóban létező URL is legyen a levélben, ahol a címzett le tud iratkozni a levelezési listáról
  • az SMTP fejlécben szereplő feladó kiléte tanúsított legyen
  • a begyűjtött teljesítményadatok hozzáférhetők legyenek minden küldő számára.

Ezzel a módszerrel biztosítani lehet, hogy a legitim e-mailek – amelyeket a címzettek kérnek – el is jussanak a címzetthez, ugyanis 2002 negyedik évnegyedében a kért kereskedelmi levelek 15 százaléka akadt fenn a különböző szűrőkön, mert az internetszolgáltató tévesen spamként azonosította őket.

A levélszemét valóban komoly gond, a MessageLabs mérése szerint márciusban az e-mailek 36.3 százaléka spam volt, az ESPC ezt az arányt 40 százalékra becsüli. Miután eddig minden kísérlet az online reklámozás ipari szintű szabályozására kudarcot vallott, most maguk a hirdetők próbálnak megbirkózni a problémával.