A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) központi referencia adatbázisához beérkezett adatok szerint január 22-én valósul meg első alkalommal, hogy egy hazai vezetékes telefon előfizető, korábbi hívószámának megtartása mellett új szolgáltatót vesz igénybe – közölte a hivatal az MTI-vel.

A hivatal üzleti érdekek miatt nem hozza nyilvánosságra, hogy melyik két szolgáltató jelentette be az úgynevezett földrajzi számhordozhatóságot a vezetékes telefon piacon. Az MTI piaci információi szerint ez a két társaság a GTS-DataNet Távközlési Kft. és a PanTel Rt.

Az elektronikus hírközlési törvény január 1-jétől teszi lehetővé a számhordozást, amelytől a szakértők a jövőben a tarifák csökkenését és a távközlési liberalizáció élénkülését várják. Az NHH-hoz január első napjaiban érkezett az első számhordozási igény, amelynek értelmében száz üzleti fővonal előfizetése kerül át egy új szolgáltatóhoz. Az úgynevezett földrajzi számhordozhatóság azt jelenti, hogy a helyhez kötött telefonvonal előfizetését az előfizető átviheti más szolgáltatóhoz.

A közlemény szerint ma még nem kalkulálható, hogy pontosan hányan fogják igénybe venni az új lehetőséget. Az azonban bizonyosnak tűnik, hogy a telefonszolgáltatók első körben az üzleti előfizetők számára kínálnak majd a korábbinál kedvezőbb díjakat.

A NHH közölte: a hatóság formálisan nem értesül arról, hogy a szolgáltatók milyen ajánlatokkal próbálják az előfizetőket magukhoz átcsábítani, sőt, hivatalosan azt sem jelentheti be az NHH, hogy az előfizető melyik szolgáltatót hagyta el, s melyikkel kötött új szerződést.

Az NHH mindössze a hordozott számok mennyiségét közölheti: e szerint eddig két bejelentés érkezett, mindkettő 100-100 üzleti előfizetést érint.

A közlemény szerint, ha az előfizető eldöntötte a számhordozást, akkor csupán egy bejelentő űrlapot kell kitölteni az új szolgáltatónál, az ügy többi részét a telefontársaságok intézik el egymás között.

A törvényi előírások három napot adnak az új szolgáltatónak arra, hogy a változást a régi szolgáltató számára jelezze. A régi szolgáltatónak ugyancsak három napon belül kell eldöntenie, hogy a számhordozás megindítható-e: ha például az előfizetőnek számlatartozása van, akkor azt először ki kell egyenlítenie.

Ezt követően a két szolgáltató együttműködve elvégzi a szükséges műszaki tennivalókat a hálózatokban. A teljes átállás – a bejelentéstől számítva – legfeljebb tizenöt napot vehet igénybe.

A számhordozás magyarországi felfutását a szakemberek a későbbiekre várják, akkorra, amikor már a mobil számok is továbbvihetőek lesznek a szolgáltatók között.

Az NHH közölte: fontos tudnivaló, hogy ezért a szolgáltatásért az ügyfeleknek nem kell fizetniük.