A Fidesz írásbeli kérdéseket akar feltenni Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Veres János pénzügyminiszternek, hogy megtudják: ki döntött arról, hogy a pénzügyminiszter 14 millió, államtitkára pedig 8 millió forintért kapjon új luxusautókat. A tárca közlése szerint még a válság előtt döntöttek négy gépjármű lecseréléséről, mert a régiek túl sok kilométert futottak, és teljesen megbízhatatlanná váltak. Az MTI által megkérdezett alkotmányjogász szerint felső középkategóriájú gépjármű illeti meg a minisztereket a vonatkozó kormányrendelet szerint, de “semmi nem tiltja” a takarékoskodást az állami szférában.

Koszorús László (Fidesz) a Pénzügyminisztérium (PM) előtt újságíróknak arról beszélt, azt akarják, hogy nevezzék meg, ki a felelős az ügyletért, ki adott utasítást a luxusautók beszerzésére, illetve hogy miért kellett megkerülni a vásárláskor a törvényeket. Emlékeztetett rá, hogy a kormányfő októberben ígéretet tett a minisztériumok bútor-, telefon- és autóbeszerzéseinek leállítására.

A képviselő szerint a Pénzügyminisztérium a közbeszerzési törvény megkerülésével jutottak hozzá a két járműhöz. Hozzátette, hogy ezeket a központosított közbeszerzési rendszeren keresztül kellett volna megvásárolni, helyette viszont a Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságán keresztül vették meg azokat.

Kérdésre válaszolva a politikus azt mondta, az ügyben jogszerűtlenségről nehéz beszélni, mert van lehetőség arra, hogy a tárca különböző szervein keresztül vásároljon járműveket, de az ügyletet és annak lebonyolítását ennek ellenére nem tartják etikusnak.

Koszorús László szombaton már tartott az autóbeszerzés ügyében egy sajtótájékoztatót, miután a Magyar Nemzet arról írt, hogy tavaly decemberben 14,2 millió forintért vásároltak egy háromezer köbcentiméteres Audi A6-os személyautót Veres János pénzügyminiszternek, Kovács Álmos szakállamtitkár pedig egy nyolcmillió forintos Volkswagen Passatot kapott.

Eddig csak erről a két autóról volt szó, a Pénzügyminisztérium hétfői közleményében viszont azt írta, hogy összesen négy autót vásároltak, így “többek között” lecserélték a miniszteri és az államtitkári gépkocsit is. Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője az MTI-nek kérdésére azt mondta, hogy egy Audit és három azonos felszereltségű Volkswagen Passatot vásároltak.

A Pénzügyminisztérium közleményében hangsúlyozta, hogy a gépkocsik beszerzésénél az 1997 óta változatlan, érvényes jogszabályok szerint jártak el. A minisztérium egyik intézménye hirdette meg a nyílt közbeszerzési eljárást, a négy autó árát pedig a tárca saját költségvetéséből fedezte.

A PM azt is kiemeli, hogy az új autók beszerzéséről még 2008 közepén döntöttek, így a közbeszerzési eljárás kiírása és szerződés aláírása is jóval azt megelőzően történt, hogy októberben a válság elérte volna Magyarországot.

A minisztérium szerint azért volt szükség az új autókra, mert a régiek javítási költsége az elmúlt két év során megközelítette a 10 millió forintot, a járművek több mint 300 ezer kilométert futottak, egy részük futásteljesítménye pedig már elérte a 400 ezer kilométert. Mint írták, a miniszteri Audi például olyan mértékben megbízhatatlanná vált, hogy az is előfordult: hivatalos program során hagyta cserben a tárca vezetőjét, és másik autó kellett a program folytatásához, az államtitkári Audit pedig decemberben több alkalommal autómentővel kellett elszállítani.

Lövétei István alkotmányjogász – akit az MTI a gépjárműbeszerzés kapcsán keresett meg – azt mondta: jogszabályi előírások nem akadályozzák, hogy 14 millió forintnál olcsóbb autót vegyenek a miniszternek, ezt maga a beszerzéséért felelős kormányzati szerv határozza meg. A vonatkozó kormányrendelet szerint “felső középkategóriájú gépjármű” illeti meg a minisztereket – emelte ki.

Az eset, illetve a körülötte az ellenzék és a kormány között kialakult “politikai vihar” az alkotmányjogász szerint több szempontból is kifogásolható. Mint mondta, egyfelől ugyan “kicsinyes” felvetésről van szó, hiszen ez az összeg nem dönti romba a költségvetést, másfelől viszont az államnak igenis szolidabbnak kellene lennie, és ahogy például a holland miniszter megteheti, hogy biciklivel jár, úgy a magyar minisztereknek sem lenne muszáj a hétköznapi feladatai ellátása során nagy teljesítményű, extra felszereltségű autót igénybe vennie.

Szigorú szabály csak az olyan gépjárművekre van, amelyek védett személyeket, például a miniszterelnököt, az államfőt, az Országgyűlés elnökét, egyes rendvédelmi vezetőket szállítanak, illetve komoly fenyegetés esetén más személyek esetében is indokolt lehet a biztonságos autó. Egyébként az állami vezetők részére a vonatkozó jogszabályok – amelyek javarészt belső szabályok -, nem írnak elő feltétlenül olyan nagy teljesítményű és drága járműveket, amelyeket manapság a miniszterek használnak – magyarázta Lövétei István.