Az év végéig biztosan nem változik vagy szűnik meg a KATA, viszont 2023. januárjával várhatóan új szabályok lépnek hatályba a kisadózó vállalkozások tételes adójánál. Közben elstartolt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) kata módosítását érintő online konzultációja, melyen a kamara az adónem átalakítására és előnyeinek megtartására vonatkozó koncepcióját véleményezhetik a vállalkozók.

 Amit eddig tudunk a 2023 január 1-jétől hatályba lépő KATA-változásokról:

  • 12 millióról 18 millióra emelkedik az éves KATA keret,
  • egyes tevékenységeket kiszorítanak a katázásból,
  • a cégeknek való beszámlázás 1 millió felett különadó alá kerül,
  • a NAV továbbra sem fog széles körben ellenőrizni,
  • a KATA tételes mértékét a minimálbérhez kötik.

A kormány – egyelőre nem deklarált – célja, hogy kiszorítsa a katázásból az ügyvédeket, brókereket, sőt még az állatorvosokat is.

Kata-módosítás: Elindult a BKIK online konzultációja

Elstartolt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) kata módosítását érintő online konzultációja, melyen a kamara az adónem átalakítására és előnyeinek megtartására vonatkozó koncepcióját véleményezhetik a vállalkozók.

A konzultáció ITT tölthető ki.

A vállalkozók a budapesti kamara szakértői egyeztetései során kialakított koncepciójával és az abban felvázolt megoldási irányokkal kapcsolatban jelezhetik észrevételeiket annak érdekében, hogy a BKIK még szélesebb körű véleménynyilvánítás alapján kialakított koncepciót javasolhasson a jogalkotóknak.

A BKIK átfogó szakmai javaslatának célja, hogy a kata legfontosabb és bizonyítottan működő, a versenyképességet javító előnyei megmaradhassanak úgy, hogy a foglalkoztatási formához kapcsolódó jogok és fizetendő kötelezettségek jobban közelítsenek a munkaviszonyban állók jogosultságaihoz és az utánuk fizetett terhekhez, ugyanakkor a kedvezményes adónem nyújtotta visszaélések a legnagyobb mértékben kiszoruljanak.

A véleményezhető javaslat főbb elemei a következők:

  • A katát használó vállalkozói csoportok differenciálása (pl. lakossági és szórt vállalati ügyfelű, koncentrált ügyfelű vagy keresetkiegészítésű célú katások, stb.),
  • A katás vállalkozók további profilozása a „kata jogosultság” megerősítésére (pl. hány megbízónak állít ki számlát, lakosságnak, vagy céges megbízóknak számláz-e),
  • Egyetlen vagy sávos adómérték kialakítása jövedelmi szintenként,
  • A kata aktualizálása az adózási és tb-környezet jelenlegi szintjeihez – a minimálbér változásaihoz igazítás: magasabb teherviselés magasabb várható nyugdíjjal,
  • Mekkora többlet adó-, illetve adminisztrációs terhet hajlandók vállalni a kedvezményes adózási forma megtartása érdekében.