Maximális bírság megtévesztő társkereső hirdetések miatt

2008.04. 2. Jogi Fórum / GVH

A versenytörvény szerint kiszabható lehető legmagasabb, éves nettó árbevételének 10 százalékát kitevő bírságot kapott a Digitania Kommunikációs Zrt. – döntött a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A társaság „SMS magic” nevű társkereső szolgáltatásának reklámozásával tévesztette meg a fogyasztókat. Emiatt 63 millió 990 ezer forint bírságot kell fizetnie.

A norvég Telenor tulajdonában álló, elsősorban tartalomszolgáltatással foglalkozó Digitánia Zrt. 2006 júniusában kezdte különböző újságokban reklámozni „SMS magic” fantázianevű SMS-társkereső szolgáltatását. A hirdetésekben jellemzően több hölgy fényképe látható, mellettük 1-2 mondatos bemutatkozó szöveggel („vidéken élő nem független nő diszkrét barátot keres”, „vidéki óvónő biztos társat keres, nem szeretne újra csalódni” stb.) A szolgáltató ezen túl arról tájékoztatta még a fogyasztókat, hogy hogyan válaszolhatnak SMS-ben a hirdetésre, és mennyit kell fizetni egy ilyen üzenetért (240 forint+áfa).

A GVH vizsgálata megállapította, hogy a reklámokban megjelent hölgyek fotói nem minden esetben voltak valósak, azokat gyakran reklámügynökségek készítették. Ugyancsak nem mindig volt valós a hölgyek bemutatkozó üzenete, mert azokat sokszor a szolgáltató a „kreatív kampány részeként” alakította ki. Ügyfelei számára a Digitánia Zrt. nem biztosította, hogy minden esetben a fényképen szereplő hölgyekkel léphessenek kapcsolatba vagy a szöveges ismertetőkben megjelölt személyekkel ismerkedjenek, hiszen a képek illusztrációk, a szövegek pedig a szolgáltató reklámüzenetei voltak.

A GVH megállapította, hogy a szolgáltatás működését a Digitánia erősen manipulálta. A vállalkozás azt sem bizonyította, hogy a létező hölgyek valóban hozzájárultak-e ahhoz, hogy saját fotójuk helyett más kép jelenjen meg. Ám ezen esetek igazolása sem változtatott volna azon a helyzeten, hogy sem a hirdetések szövegei, sem a megjelent képek nem valóságosak, így a Digitánai megtévesztette a fogyasztókat.

Mivel a társaság hirdetései nagy számú fogyasztóhoz jutottak el és hosszú időn keresztül voltak elérhetők, ráadásul az „SMS magic” elnevezésű társkereső szolgáltatásának egész üzletpolitikája a jogsértő magatartásra épült, a GVH a lehető legsúlyosabb bírságot szabta ki a Digitánia Zrt-re. A vállalkozásnak az utolsó hitelesen lezárt üzleti éve nettó árbevételének 10 százalékát, azaz 63 millió 990 ezer forintot kell bírságként befizetnie.
(Vj-153/2007.sz ügy)

  • kapcsolódó anyagok
VERSENYJOG
GVH