Ombudsman - Elégtétel a sértettnek, eljárás a vétkesekkel szemben

2008.11.28. OBH

Az adatvédelmi biztos fellépése nyomán egy bepanaszolt hitelintézet méltányos összeget ajánlott fel az emberi méltóságában, személyes adatai védelméhez fűződő jogában megsértett ügyfelének. A cég megbüntette a felelősöket, szigorított adatkezelésének szabályain és rendszeres oktatásra kötelezte munkatársait.

Dr. Jóri András egy panaszbeadványt vizsgálva még októberben megállapította: több alkotmányos jogot is sért, hogy egy hitelintézetből kikerült és e-mailekben terjed egy ügyfél és egy belső munkatárs telefonbeszélgetésének felvétele. A betelefonáló érdeklődő ezen közli például a nevét, a lakcímét, a családtagjai nevét és egyikük adószámát is.

Az információs önrendelkezési jog legdurvább korlátozása, a magánszférába való súlyos és lényegében helyre nem hozható beavatkozás az, ha személyes adatokat az érintett hozzájárulása nélkül hoznak nyilvánosságra – állapította meg akkor az adatvédelmi biztos. Önmagában a felvétel önkényes közzétételével is sérült az emberi méltósághoz és a személyes adatok védelméhez való jog, ám a szóban forgó felvétel tartalmából az is kiderült, hogy a beszélgetést nyilvánvalóan a betelefonáló lejáratására terjesztették.

Az adatok biztonságának törvényi követelménye előírja, hogy az adatkezelő köteles meghozni minden szervezeti és technikai intézkedést, amellyel garantálja, hogy ne sérüljön a kezelésében lévő adatok védelméhez fűződő jog. Amennyiben az előírás érvényesült volna, a felvétel nem kerülhetett volna nyilvánosságra – mutatott rá az adatvédelmi biztos, aki egyszersmind jelezte, hogy a konkrét eseten túl vizsgálni fogja az adatkezelők hasonló tevékenységét.

A telefonos ügyfélszolgálatot fenntartó, a beszélgetéseket rögzítő adatkezelők figyelmét a biztos felhívta arra, hogy tegyék meg a szükséges szervezeti és technikai intézkedéseket a hasonló jogsértések megelőzésére. Ide tartozik az ügyfélszolgálat munkatársai, valamint az őket ellenőrzők adatvédelmi képzése is – figyelmeztetett közleményében dr. Jóri András adatvédelmi biztos. A bepanaszolt hitelintézet ezt követően döntött arról, hogy anyagi elégtételt ad a sértettnek és az adatvédelmi biztos útmutatásának megfelelően átalakítja saját belső adatkezelési rendszerét.

  • kapcsolódó anyagok
ADATVÉDELEM
ADATVÉDELMI BIZTOS
ALAPJOGOK
OMBUDSMAN