Közbeszerzésről érthetően - fókuszban az elektronikus közbeszerzés | Budapest, 2019. április 4. csütörtök | Regisztráljon most!

Csalogató reklám - Tízmillió forintra bírságolta az ALDI-t a Gazdasági Versenyhivatal

2014.10.14. Jogi Fórum / GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. (ALDI) egyik akciója során megjelenő reklámjaiban elhallgatta azt, hogy a CANON nyomtatót, illetve az azt helyettesítő terméket nem fogja tudni a fogyasztók rendelkezésére bocsátani. A jogsértés elkövetéséért 10.000.000 Ft bírságot szabott ki a GVH.

Az ALDI 2013. szeptember 29. és 2013. október 2. között akciós újságjában, üzleteiben elhelyezett plakátokon, internetes honlapján és elektronikus hírlevelében hirdette a CANON PIXMA MG2255 multifunkciós nyomtatót 11.900 Ft-os áron.

A GVH megállapította, hogy az ALDI

  • hetekkel az akció meghirdetése, a reklámújság nyomdába adása előtt rendelkezett információval arról, hogy beszállítója Magyarország számára egyáltalán nem tud szállítani a CANON multifunkciós nyomtatóból,
  • a nevezett nyomtatóból nem rendelkezett készlettel az akció során,
  • helyettesítő terméket nem biztosított az akció ideje alatt.

A GVH megállapította továbbá, hogy az ALDI-nak tudnia kellett volna, hogy a fogyasztók széles körét elérő akcióban népszerűsített terméket az akció időtartama alatt nem fogja tudni szolgáltatni, és a terméket más vállalkozástól sem fogja tudni beszerezni, s ezt a körülményt nem szerepeltette a kommunikációjában, e tényt elhallgatta a fogyasztók elől.

A GVH a bírság kiszabása során a reklámköltség összegét vette a bírság alapjául, valamint súlyosító és enyhítő körülményeket vett figyelembe.

Súlyosító körülményként értékelte, hogy az ALDI-val szemben korábban is megállapításra került, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, az eljárás alá vont magatartása felróható volt, valamint figyelembe vette az akció image-értékét, becsalogató hatását.

Enyhítő körülményként értékelte, hogy az ALDI intézkedett a fogyasztók utólagos, helyszíni tájékoztatásáról, a későbbi akció kapcsán a fogyasztóknak lehetőségük volt helyettesítő termékhez jutni, valamint a reklámköltség kapcsán figyelembe vette, hogy az érintett kommunikációk nemcsak a jogsértő tájékoztatást tartalmazták.

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
KERESKEDELEM
VERSENYJOG
GVH