anya és méhmagzat


the big cat # 2005.02.02. 12:03

Kedves derill, ha nem tudod mi az a topikai érvelés, és attól még tudhatom, és használhatom helyesen is a szót. Bár joghallagató létedre furcsállom, hogy nem találkoztál még ezzel a fogalommal.

A szellemtörténetben az érvelésnek két formája fejlődött ki, az egyik a topikai a másik a logikai érvelésmód. A logikai érvelésmód mindig zárt, a következetései (ha a formális logikai szabályainak betartásával hozzák) általánosak. A logikai érvelés gyöngéje, hogy abszolút pontos érveléshez az összes releváns információ birtokában kell lennünk, és ez ma már matematikailag bizonyíthatóan lehetetlenség. Viszont matematikailag bizonyítható, hogy a magas szignifikanciszinttel rendelkező releváns információk beszerezhetők, és az elmaradó információk az esetek elsöprő többségében nem okoznak következtési problémát. Persze felmerül a kérdés, ha az én esetem pont az egy a millióból.

A topikia érvelés lényege, hogy esetekkel, toposzokkal operál, azaz egy tényből von le általános következtetést. Előnye, hogy a szükséges információk száma véges, és elérhető, súlyos hátránya, hogy egyetlen ellenkező eset megdönti a következtetést, ezért általában úgy vélik, hogy a topikai érvek csak saját magukat bizonyítják, nem eszkalálhatók. A topikai érvelés sok esetre épülő foka a statisztikai érvelés, de ez még mindig igen nagy hibahatárral dolgozik, a szignifikáns következtetések levonása igen kockázatos.

A fentiekből látszik, hogy egy logikai érv mindig megdönt egy topikai érvet, a logikai érvelésnél a nagyon fontos kérdés a premissza biztonsága.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.02. 12:08

Big!
Magyarázd el nekünk, kérlek, hogy mi a topikai érvelés, mert én pl. nem tudom.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.02. 12:13

Big!
Közben észrevettem, hogy megtörtént a magyarázat. Ez tehát olyan, mint a dedukció, meg az indukció?
Ja és szerintem néhány esetből nem eszkalálni, hanem extrapolálni szoktak.

derill # 2005.02.02. 13:03

Zákány: Bocsánat. Nem akartam senkit megsérteni. Nem zavar, ha mások istenekben hisznek, én magamban szoktam, tudom, hogy akik erre nem képesek, azoknak is fontos, hogy valamiben higgyenek.

Big: joghallgató? hm. nem egészen abban az értelemben, ahogy Te gondolod, de tény, hogy jogot hallgatok. Európai szakjogászit végzek épp. Ez feltételezi, hogy a jogi végzettségem meg van. Tudom, egy végzettség nem jelent rögtön tudást is. De azon vagyok, hogy folyamatosan gyarapitsam, igy köszönöm a tájékoztatást, tőled tényleg szivesen tanulok. Tényleg nem emlékszem, hogy olvastam volna, de lehet, hogy csak elkerülte a figyelmemet.

Mindenesetre az alapján amit irtál, az én érvelésem a logikaiba tartozik inkább. Az a három pont, amit többször felsoroltam, egyértelmúen oda. Nyilvánvalóan vannak topicai érveim is - ezt hivják tapasztalatnak - a valós életen alapulnak. Meg lehet dönteni ezek szerint egy topicait logikaival (bár azt hiszem nem magasabb rendü egyik sem a másiknál, csak máskép csinálja), de minek? Hisz az élet nem logikai, hanem topicai. Ráadásul nem egy tényről, hanem sok hasonló tényről. Tudom, az már statisztikai adat, de ennek ez a lényege. Ha sok toposz igazol valamit, akkor az általánosan elfogadottá válik és később ténynek nevezik.

Zákány: Ezt ugy irigylem tőletek! Iszonyatos nyelvérzékem van. Illetve nincs. Ezt, ami van, ugyanis nem lehet nyelvérzéknek nevezni. Ti orvosok meg szuperjól beszéltek legalább latinul. Én meg nem győzök szótárazni:(


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

the big cat # 2005.02.02. 14:19

Na írtam egy nagydolgozatot és elveszett az egész.

Szóval:

Az indukció és a dedukció formális logikai következtetéslevonási módszerek. használhatók mind a topikus, mind a logikus érvelés során.

Pl: Ahány almát én láttam, mind piros volt, tehát az összes alma piros. Ez indukció volt, egy topikai érvre épülve. Egyetlen sárga alma megdönti az érvelést.

A sorozatgyilkos megölése megakadályozza, hogy másokat is megöljön. Ez egy topikai érv a halálbüntetés mellett, amely önmagát bizonyítja. Ezt egy másik önmagában való topikai érv dönti meg, azaz, hogy a gyilkosok nagy része életében csak egyszer öl.

Logikai érvelés pl. az, hogy természettudományos bizonyítékok támasztják alá, hogy a fogamzással egy új, az anya életéteől külön élet jön létre, az élet abszolút jogi védelmet élvez, tehát a magzat életét a fogamzástól védeni kell. Mint minden logikai érvelésnek, ennek is az a gyengéje, hogy atermészettudományos érvek topikaiak, mégha nagyon erősek is. Ezért a logikai érvelés is csak nagyon korlátozottan használható pozitív bizonyításra, viszont kiválóan alkalmazható negatív bizonyításra, mivel a formális logika szabályaiból következően, ha valami nem igaz, akkor csak hamis lehet. (Ne tévesszen meg, ha esetleg a válaszlehetőség valamiylen problémára nem bináris, az csak azt jelenti, hogy alább kell bontani)

Az eszkalált topikai érvet tehát a logikus érv mindig megdönti, mert a logikus érv definíciószerűn minden esetre igaz, míg a topikai érv csak saját esetére lehetne igaz.

Derill, folytatva a gyakorlatot: te azt állítod, hogy a magzat születéséig megölhető, mivel az anya testének része, nem pedig önálló élet. Ez az érvelés az én érvelésemhez hasonlónak tűnik, hiszen úgyanúgy felállít egy axiómát, és abból logikus következtetést von le. Csakhogy, itt az axiómát még topikai bizonyítékokkal sem tudod alátámasztani (tehát nincsenenk természettudományos érveid sem, és meg sem kíséreltél ilyeneket kifejteni) valamint logikai ellentmondás van az állításban, miszerint a 7 hónapos koraszülöttet védelem illeti meg, míga 9 hónapos magzatot meg lehet ölni. (ennél még gyöngébb lábakon áll a mai jogi szabályozás védelme, mivel egyáltalán nem védhető semmivel a 12 hetes és a 12 hét+1 napos magzat közötti különbségtétel)

A halálbüntetéssel kapcsolatban is mindkét oldal tonnaszám hozza a topikai érveket, viszont létezik egy nagyon jól alátámasztott logikai érv ellen, ami ugyan szintén topikus alapú, de mivel negatív bizonyítást használ, ezért tökéletes. Az érv pedig a iustizmord. Tudjuk, hogy megtörtént, és semmiylen módon nem lehetünk biztosak benne, hogy kizárható lesz valaha. ma semmiképpen sem zárható ki.

A világ nem topikai vagy logikai. Ezek módszerek ahogy a világról képet alkotunk. és mivel a logika a teljes megimerehtőséget feltételezi, ezért természetesen általában topikailag szemléljük a világot, bár az általunk szemlélt szegmensen belül, ha tisztességesek vagyunk magunkkal szemben is, akkor logikai koherenciát kell biztosítanunk. Ez persze ideális helyzet lenne, az agyunk működése nem logikus, nem bináris, mint aszámítógépek, így inkoherens képünk a világról nem "fagyasztja" az le.

Nos talán ennyit a vita módszertanáról, fűszerezve némi topikba vágó érveléssel is.

derill # 2005.02.02. 14:38

Megértelek, ilyenkor elmegy az ember kedve. Akkor megy el az egész, ha tul sokáig irsz - nagydolgozat. Ilyenkor jelöld ki és nyomj egy ctrl+c-t. Utána rendbent, és ha nem jelenik meg, akkor egy ctrl+v-vel visszavarázsolhatod.

A gyilkosok nagy része életében csak egyszer öl. Ez igaz. Viszont a so rozatgyilkos nem ettől sorozatgyilkos:) Emlitettem, hogy egyszer még hajlandó vagyok "elhinni", hogy véletlen volt.

Nincs ebben semmi logikai probléma: a 7 hónapos koraszülött már ember, a 9 hónapos magzat még nem.

A iustizmord-dal csak annyiban értek egyet, hogy közvetett bizonyitékok alapján ne ítéljenek senkit halálra. De amikor valaki mindenki szeme láttára halomra gyilkolja az embereket, akkor talán nem biztos, hogy nem kéne őt is megölni.

Volt rá példa nem egyszer, hogy többen is látták, még felvétel is volt róla, ő is beismerte. Ilyenkor egyértelmű a helyzet.

Egyébként tetszik amit irtál. Tényleg logikus. Viszont még mindig nem indokolja semmi, hogy az anyát kötelezzék valamire, amit ő nem akar. Ha figyelted, nem a magzattal van bajom. Azzal hogy ezt olyanra akarják kényszeriteni, aki nem akarja. Vegyék ki belőle, oldják meg, hogy életben maradjon. Nem hinném, hogy bármelyik nő aki abortuszon vett részt, kérné a kivett magzatot. Szivesen nekiadná bárkinek, aki akarja. Feltéve, hogy nem hoznak olyan hülye szabályokat, mint a lemondások esetében. Elvileg azért tették lehetővé a lemondást, hogy a megszületett gyermekeket ne öljék meg a nők, ezért helyezték ki az inkubátorokat is, ugyanakkor soha nem lehet nyugta, mert a gyermeknek joga van tudni a származását. Tehát betoppanhat a nő életébe mondjuk 20 év mulva azzal, hogy itt vagyok. Tönkreteheti családok életét, akik nem tudtak róla.

Mit szólnál, ha egyszercsak betoppanna egy gyerek, hogy a feleséged mondjuk tizenévesen lemondott róla? Mondjuk amikor már közös gyermekeitek is vannak. Nem ilyennek ismerted meg a feleséged. Felborulna minden, amit eddig gondoltál róla. Hisz becsapott. Õ pedig abban reménykedett, hogy egyszer uj életet kezdhet és boldogan élhet Veled. És most egyszerre csak kiderül, hogy nem.

Gondold el hány ilyen család életét tette tönkre ez a szabály. Azok pedig nem tehettek róla.


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

the big cat # 2005.02.03. 07:09

"Viszont még mindig nem indokolja semmi, hogy az anyát kötelezzék valamire, amit ő nem akar."

De, az én okfejtésem alapján a magzat élethez való joga indokolja, ami ütközik az anya önrendelkezési jogával, de mint tudjuk, az élethez való jog abszolút jog.

A további érveiddel visszaesel a kényelmi szempontokhoz, amik a magzat élethez való jogának elismerése nélkül is erkölcstelenek, nem ítélhetsz halálra valakit, csak azért, hogy ne támadjon belőle később kényelmetlenséged. Hogy képzeled, hogy a tetteinkért válalt felelősség megkerülhető lenne mások élete árán? Mégis, szerinted a magzat, hibája, hogy az anya eltitkolja korábbi hibáit? És ezért meg kell ölni? Ezt mégis hogy gondolod?

"Nincs ebben semmi logikai probléma: a 7 hónapos koraszülött már ember, a 9 hónapos magzat még nem."

Ebben csak akkor nincs logikai probléma, ha ezt axiómaként állítod, csakhogy mivel efölött vita van, ezért legyél szives ezt bizonyítani valamivel, mondjuk úgy, ahogy én természettudományos érvekkel alátámasztom, hogy a megfogant magzat miért ember, és miért nem az anya testének szövete.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.03. 10:00

Az élethez való jog tehát abszolut, mely az Alkotmánybíróság egy határozatában olvasható. Az "abortusztörvény" pedig egy hatályos jogszabály. Miért kellene jobban elfogadnunk az előbbit mint a másikat, Big?
Persze Te is az EMBER élethez való jogát tekinted abszolutnak, ugye?
Ha valaki - a magyar jogi szabályozással konszenzuálva - úgy dönt, hogy a méhmagzat csak visszamenőlegesen (ha élve születik) ember, akkor nőgyógyászként nem "gyilkolászik", legfeljebb - az alkalmatlan eszköz mintájára - "alkalmatlan sértett" rérelmére öl.

the big cat # 2005.02.03. 10:19

Véleményem szerint a vitánk nem abban áll, hogy melyik döntést kell jobban elfogadnunk. Véleményem szerint minden jogász számára egyértelmű, hogy az Alkotmánybíróságnak az Alkotmány értelmezéséről szóló határozata minden annak ellentmondó jogi normát semmissé tesz.

A vitánk abban áll, hogy magzat ember-e, mert ha ember, akkor megilleti a fenti védelem, és az abortuszt engedéylező jogszabályok alkotmányellenesség miatt semmisek.

Nem vitatom, hogy a mai jogi szabályozás nem ezen az állásponton van, csak azt állítom, hogy a mai jogi szabályozás nem konzekvens, logikusan nem támasztható alá, ezért a jogi szabályozást meg kell változtatni, logikus alapra helyezni. Az általam kínált alternatíva, azza, hogy a magzat a fogamzástól tekintendő embernek természettudományos érvekkel jól alátámasztható, míg az, hogy a születéstől tekinthető embernek (ahogy derill állítja) így nem támaszható alá, még kevésbé támaszható alá az a mai jogi szabályozásban benn lévő csavar, hogy élveszületés esetén visszamenőleg embernek tekintendő (ez ahogy már korábban említettem, szerintem a kirívó kodifikációs hiba iskolapéldája lehetne), továbbá a mai szabályozás súlyos logikai hibában szenved amikor mégis védi a magzati életet a 12 héttől, de egy nappal korábban nem. Erre nemcsak logikus, de topikus magyarázat sincs, mint azt már itt mindkét fél részéről megjegyeztük.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.04. 09:55

Ha láttad az "Állami áruház" c. filmet, akkor emlékezhetsz arra a jelentere, melyben Feleki Kamill azt énekli a kiságyban mosolygó unokájának "...ember LESZ az én kis unokám...Érted..., még nem az. A mi környékünkön a népnyelv gyerek-nek a fiúgyermeket nevezi, abból lesz az ember és lánynak a lánygyermeket, abból asszony lesz. Az egész terminológia kérdése. Logikai érvekkel nem lehet alátámasztani sem a Te álláspontodat sem pedig az aktuális szabályozásból leszűrhető álláspontot. Korábban helyesen írtad dönteni csak morális alapon lehetséges. Szerintem jobb híján pragmatikusnak kell lenni.

Legislator # 2005.02.04. 10:28

Lehet, hogy tévedek, de büntetőjogilag -jelen szabályozás szerint- a méhmagzat alkalmatlan sértett helyett alkalmatlan tárgy (mert ha embernek tekintené a hatályos magyar büntetőjog, akkor lehetne passzív alanynak mondani).


Sunshine after the rain.

the big cat # 2005.02.04. 15:12

A morális vagy pragmatikus megközelítésnél még mindig jobb a topikus természet-tudományos érvelés. mert az legalább objektív tények értelmezésére épül.

the big cat # 2005.02.04. 15:17

Továbbá: mint mondtam valójában logikai alapon csak megdönteni érdemes valamiylen álláspontot, és esetünkben ha logikaileg megdönthető (aza nem bizonyítaható) a jelenlgi szabályozás helyessége, akkor bizony ahelyett a szabályozás helyett,a mi árt, ami lehetőségeket zár be, azt kell meghagynunk, ami nem árt, nem zár be lehetőségeket. Én amellett érvelek, hogy ne engedélyezzék az aktív cselekvést, csak hagyjuk a természet rendjét érvényesülni, mivel a természet rendjének felborítás nem igazolható logikai alapon.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.06. 15:45

Logikai alapon tényleg nem igazolható a természet rendjének megváltoztatása, de azért az igencsak hasznos tud lenni. Gondolj csak bele! Nem lenne vizierőmű, hátasló, negy mennyiségű tejet adó tehén, hússertés, búza, mindenki belehalna egy vakbélgyulladásba...nem folytatom, végtelen a sor. És ha erre azt mondod a fajok nemesítése nem a természet rendjébe való beavatkozás, akkor újabb kérdést kell megválaszolnod -ugye tudod mit - pusztán logikai alapon, és az kemény dió még azoknak is akik komolyan elmélyültek a természet titkaiban.

the big cat # 2005.02.06. 19:03

Tökmindegy, ez egyik sem analógia az abortusz esetére. Itt nem arról van szó, hogy az abortosszal jobbá tesszük a világot, hanem arról, hogy egy embert, aki védekezésre képtelen megölünk, mert nekünk, akiknek hatalmunkban áll, így kényelmesebb.

Legislator # 2005.02.07. 12:59

Száz szónak is egy a vége, aki igent mond az abortuszra, és azt igazolni törekszik, saját magát csapja be. (És adott esetben másokat is).


Sunshine after the rain.

dr Zákányi Csaba # 2005.02.07. 16:55

Száz szónak tényleg egy a vége, de nem az amit Legislator mond, hanem, hogy logikai érvekkel itt nem megyünk semmire, nemcsak meggyőzni nem tudjuk egymást, de "leérvelni" sem.
Ezért most arra a kérdésre kérek választ, amivel ezt a topicot indítottam... lapozzunk vissza lécci, lécci...!

ildikó31 # 2005.02.09. 12:05

Kedves dr. Zákányi Csaba!

Megnéztem az a legelső írását. A válaszom:
1997. évi CLIV. törvény
az egészségügyről
Az ellátás visszautasításának joga
20. § (1) A cselekvőképes beteget - a (2)-(3) bekezdésekben foglaltakra tekintettel, illetőleg a (6) bekezdésben foglalt eset kivételével - megilleti az ellátás visszautasításának joga, kivéve, ha annak elmaradása mások életét vagy testi épségét veszélyeztetné.
Tehát a szülő nő nem utasíthatta volna vissza, illetve az orvosok nem lettek volna kötelesek megkérdezni. Át kellett volna szállítani!!!


ildiko31

ildikó31 # 2005.02.09. 12:07

elnézést meg ez is ide tartozik:
ugyanezen törvény 20. § (6) A beteg nem utasíthatja vissza az életfenntartó vagy életmentő beavatkozást, ha várandós és előre láthatóan képes a gyermek kihordására.


ildiko31

anaksunamon # 2005.02.09. 12:52

Válaszoljatok az én kérdésemre is:
Ha a nő nem akarja kihordani a terhességét de az apa szeretné a gyermeket akkor neki vannak valamilyen jogai??
Hála istennek nem érint a kérdés csak érdekel, mit mond a jog ilyen esetben.
Köszönöm.

ildikó31 # 2005.02.10. 07:58

Kedves anaksunamon!

Ebben az esetben az abortuszról szóló törvényt kell alkalmazni megítélésem szerint! Eszerint a nő önrendelkezeséi joga, ő dönt, ő dönt hogy megtartja vagy nem tartja.
Ezt a dolgot előre beszéld meg a barátnőddel, és kérdeztd meg, hogy ő szeretne-e gyereket, ha ő nem te meg igen, akkor keress másik barátnőt!


ildiko31

dr Zákányi Csaba # 2005.02.10. 13:35

Ildikó 31!
Köszönöm válaszát.
A dolog persze hónapokkal ezelőtt rendeződött a szülőnőt végül is rá lehetett beszélni az elszállításra.
Amiért elindítottam a topicot az az eset alkotmányjogi(?) pikantériája volt.

derill # 2005.02.13. 14:48

Na itt:))

Big: "az élethez való jog abszolút jog", ha ez igy van, a petesejtnek, és a spermának is az. Erről már vitáztunk. A kényelmi szempontokat meg felejtsd már el, semmi kényelmes nincs egy abortuszban. Nem tudom azt mondani, hogy próbáld ki, de ha a feleségednek lesz rá szüksége egyszer, akkor majd elmesélni Neked.

Nem mondtam, hogy egy magzat nem az anya szövete, csak azt, hogy nem ember. Ezt továbbra is állitom, akkor lesz ember, ha megszületik, addig csak magzat. Alátámasztani azért nem tudom, mert ez szubjektiv, mint ahogy a Te állitásod, miszerint ember, szintén szubjektiv. Te sem tudod alátámasztani. Külsőre hasonlit, de lényegében még nem ember.

"A morális vagy pragmatikus megközelítésnél még mindig jobb a topikus természet-tudományos érvelés. mert az legalább objektív tények értelmezésére épül. "

Érdekes, hogy amikor a céljaidat szolgálja, akkor a morális megközelités a jó, amikor nem, akkor jó a topikus is, amit korábban kifogásoltál nálam, vagy a természet-tudományos is. Természettudományi szempontból pedig Te sem tudod bizonyitani, hogy a magzat ember.

"logikai alapon csak megdönteni érdemes valamiylen álláspontot," Miért is? Szerintem nem, ez megint szubjektiv vélemény, aminek az a célja, hogy ami épp Neked kedvező, azt használd fel. Szerintem éppenhogy logikai alapon inkább felállitani érdemes egy álláspontot. Ne felejtsd el, hogy évszázados tapasztalat is ezt mutatja. Kimutatták a 10. bolygó létezését - logikai alapon - majd megtalálták. Az ember elméje ugyanis többre képes, mint ahol a tudomány általában tart. Mindezt a többletet pedig épp a logikai képessége biztositja.

"ahelyett a szabályozás helyett,a mi árt, ami lehetőségeket zár be, azt kell meghagynunk, ami nem árt, nem zár be lehetőségeket"
Ez igy van, amennyiben arra gondolsz, hogy a jogszabály nem engedi, hogy amig a nő egészsége ezáltal nem kerül veszélybe, lehetőséget kellene adni számára, hogy bármikor kérje az abortuszt. De tudom, hogy nem igy gondolod. Márpedig kizárólag az árt, ha bele akar avatkozni egy szabály egy ember önrendelkezési jogának gyakorlásába, holott nincs jogalapja hozzá.

Aki igent mond az abortuszra, az mindig az a személy, akire rá akarják kényszeriteni. Mint már emlitettem, férfiaknak az abortusz kérdéshez az ég világon semmi köze, mivel nem nekik kell emiatt szenvedniük, ezt kizárólag az a nő döntheti el, aki épp abban a helyzetben van, hogy erről döntenie kell.

Egyébiránt Ildikó pont azt emelte ki a jogszabályból, amit én még az elején irtam, hogy miután letelt az a jogszabályban meghatározott időtartam, ami rendelkezésére állt arra, hogy abortuszt kérjen, már nem ő dönt a kérdésben - ez esetben jön be az a szabály, hogy a nő és a magzat közti érdekellentét miatt gondnokot lehetett volna rendelni a magzat részére. Ugyanis azzal a döntésével, hogy lemondott az abortuszról a megengedett ideig, hozott egy másik döntést is, miszerint szülni fog.

A jogszabály egyébiránt nem igazán konzekvens, mert nem ad szankciót. Mi van akkor, ha a nő visszautasitja a kezelést, mondjuk szülésnél nem hajlandó szülni - igaz, ezen a gondnok sem fog tudni segiteni, épp szankció hiányában. De ha a jogszabályt megfelelően hozták volna, akkor az eseti gondnok feladata lenne ilyen esetben a magzat védelme az anyával szemben, tehát akár karhatalmi uton kényszeriteni az anyát, hogy abba a kórházba menjen, ahol a magzatot majd születése után megfelelően el tudják látni, illetve ha a magzat életére tör (tiltott magzatelhajtás vagy kisérlete), a megfelelő eljárást meginditsa az anya ellen. Ráadásul ez esetben a gondnok munkadiját az anyával lehetne megfizettetni.

Jelenleg nincs szankciója az eü. tv-ben irtaknak, tehát azt tesz a nő amit akar. Szülés előtt simán elhagyhatja a kórházat.

Ez a jogi része, mindamellett az a véleményem, hogy ez a jogi szabályozás rossz, kizárólag a nő joga, vagy annak kellene lennie, hogy eldöntse, akar-e szülni vagy nem. Ennek egyetlen akadálya lehet, ha a nő élete kerülne veszélybe az abortusz által.


dr. Regász Mária Ügyvédi Iroda
dr. Regász Mária
ügyvéd
1137 Budapest, Szent István krt. 12. I. 5.
06-30-381-8350
derill@t-online.hu

alorinc # 2005.02.16. 09:20

Barátnőmmel beszélgettünk a témáról és neki - szintén jogász - az a véleménye, hogy az embernek felelősséget kell vállalnia a tetteiért.

Ha képes volt "felcsináltatni" magát akkor legyen felelős a következményekért, ha teherbe esik szülje meg a gyermeket és adja árvaházba, több tízezren várnak arra, hogy örökbefogadhassanak egy csecsemőt.

Véleménye szerint - én egyetértek - csak két felmentés lehetséges:

eü-i ok (az anya életveszélye, illetve a kor miatti veszélyeztetettség)

a nemi erőszak következtében bekövetkezett terhesség (ne sújstsa az áldozatot azzal, hogy meg kell szülnie a megerőszakoló gyermekét)

ildikó31 # 2005.02.16. 11:58

Kedves alorinc!
Bizonyára tudjátok mind a ketten a barátnőddel, hogy 100%-os védekezési módszer nincs, azaz csak egy ilyen van, ha nem letésít az ember nemi kapcsolatot.
Előfordulhat az a nem kívánt szituáció is, hogy védekezés ellenére is teherbe esik a nő. Tehát védekezett, nem kívánta „felcsináltatni ”magát, de mégis terhes lett. A munkájából kifolyólag azonban egyenlőre nem kíván gyermeket vállalni. A barátnőd szerint akkor neki is meg kellene szülni a gyermeket. Azért ez számára kicsit méltánytalan lenne nem?


ildiko31