Magyar közutak


Royal # 2005.04.27. 09:11

Sziasztok!

Egy talán nem mindennapi kérdést tennék fel, egy mindennapi problémáról. Asszem nem kell ecsetelni milyen az utak állapota, Budapesten gyakorlatilag 10 méter szakasz nincs ahol ne akarna kiesni a futómű a kocsi alól. Sokan végigszenvedetek legalább egy kátyúbalesetet, annak procedúráit.

A rossz utak azontúl hogy balesetveszélyesek (a kátyúkra való figyelés, azok kerülgetése elvonja a vezető figyelmét) elég komoly költségeket ró az amugy is totálisan kizsákmányolt autósokra. Nevezetesen ez a sok luk, a rengeteg hepehupa egyenetlenség gödör, nyomvályú, mind mind alaposan igénybeveszi az autók futóműveit. Én tegnap görgőztettem a tavaly vásárolt kerekeimet, 4 ből kettő tojás alakú volt, pedig a kehetőségekhez képest vigyázok rá. Lengőkarok, lengéscsillapitók gyakorlatilag 1-2 év után felújitásra/cserére szorulnak, vadonatúj külső szilentblokkok pedig 3-4 hónap után kukába landolnak, ugy kell cserélgetni őket mint az autóillatosítót.

Ezeket az extra költségeket ki térítí meg? Valamilyen jogi dolog nincsen erre?

Rexor # 2005.04.27. 09:17

Van megoldás, csak kicsit körülményes. Kérsz egy szakértői véleményt az autó állapotáról, és keresetet nyújtasz be a Fővárosi Közútkezelő Rt-vel szemben. Ha be tudod bizonyitani, hogy az út volt a bűnös, és rendelteteésszerűen használtad az autót van esély rá, hogy megtérítik a károdat. Első körben azért célszerű a bírósági út előtt a közútkezelőhöz fordulni (elég szép összegeket fizettek ki idén a kátyúk okozta károk miatt).

Rexor # 2005.04.27. 09:22

Az önkormányzat egyik munkatársa vázolt egy megoldást. Mindnki menjen 30-al, igy könnyebb elkerülni a kátyúkat.. Végülis ez is egy megoldás :)

Royal # 2005.04.27. 10:09

Értem de ez egy folyamatosan fennálló dolog. Tehát egyszerüen ezek az utak bizonyítottan elnyűvik a futómüvet ha vigyázol kicsit később, ha nem vigyázol akkor hamarabb. De az eredmény ugyanaz, időközönként futómű felújítás. ....Minden évben bíróság és tortúra?

Rexor # 2005.04.27. 11:59

Ez egy kártérítési ügy, tehát meg kell lennie mindhárom alkotó elemnek, a dologban beállt értékcsökkenésnek, a károkozó magatartásnak (ebben az esetben az hogy az önkormányzat nem jaitja ki az utat) és a kettő közötti okozati összefüggésnek. Nem kérhetsz előre pénzt, hogy majd úgyis el fog romlani az autód az év végére, az" eredménynek" látszani kell. Tehát kérdésedre válaszolva elvileg ezt minden egyes javitásnál el kellene játszani.

Law1 # 2005.05.05. 10:07

"Az önkormányzat egyik munkatársa vázolt egy megoldást. Mindnki menjen 30-al, igy könnyebb elkerülni a kátyúkat.. Végülis ez is egy megoldás :) " (Rexor)

Nem hiszem, hogy ez megoldás lenne. Még Ausztriában csináltam a jogosítványomat és emlékszem, amikor egy velem együtt vizsgázó osztálytársamat azért buktatott meg a vizsgáztató, mert 50-es zónában 50 helyett végig 30-al totyogott és ezzel kvázi veszélyeztette a többi forgalomrésztvevőt és feltartotta a forgalmat. Ez olyan, mint amikor az autópályán 70-el gurulnak egyesek és azt hiszik, hogy ez így nagyon frankó és még a tájat is élvezhetik. Nem egyszer söpörtem le ilyeneket majdnem, mert hirtelen a semmiből felbukkantak előttem és csak utolsó pillanatban tudtam elrántani a kormányt. Így van ez a városokban is. Ha 50 Km/h van megengedve, akkor ne tököljünk 30-al, ez csak veszélyes manőverekre invitálna egyeseket. De nem is csodálom, hogy egy városi alkalmazott ilyen ötlettel támadt előre, hisz a köztisztviselők nem arról híresek, hogy nagyon pörögne az agyuk!

Ritschie # 2005.05.05. 10:35

Sajnos tényleg hihetetlen amilyen utakon kell járni!TÚLZÁS NÉLKÜL mondom hogy egynémelyik erdőben a földút autópálya minőségünek számít ezekhez az utakhoz képest!!Nagyon sok példát mondhatnék akár tapasztalat, akár személyesen látottakról, valamint hallottakról de annyira elszabadulnának az indulataim, hogy sajnos nem tudnám kifejezni magam a jóízlés határain belül, ezért mást nem tudok tenni, csak diszkréten megjegyezni, hogy mélyen eggyetértek az eddigi hozzászólásokkal!

Köszönöm a figyelmet!

Law1 # 2005.05.05. 11:31

Főnököm nemrég belehajtott egy kátyúba a rakparton, kapásból felnyeste a jobb első és hátsó kerekét. Félreállt, kihívta a rendőröket, akik a helyszínen lefényképezték a kátyút, a kerekeket, majd jegyzőkönyvet készítettek. Főnököm a rendőrségi jegyzőkönyvet meg a fényképeket elküldte a Fővárosi Önkormányzatnak. Rövid időn belül kifogás nélkül fizettek mint a katonatiszt.

TomSecret! # 2005.05.05. 12:05

És lám lám, a budapestiek mégis újra és újra megválasztják ezt az impotens főpolgármestert. meg is érdemlik.


jogvédö

the big cat # 2005.05.05. 12:28

Ez az egész kátyú dolog, mint egy csomó más is állandóan úgy jelenik meg, mintha ez csak a budapestieknek lenne probléma. Hát nem. Mindenhol probléma.

szalami # 2005.05.05. 14:46

Law1, a kresz szerint az útviszonyoknak megfelelően kell vezetni, tehát rossz úton helyénvaló az egyébként megengedettnél lassabb haladás.

Egyébként azt ígérik, hogy május végére eltüntetik a kátyúkat Budapesten. Részleteket lásd:
http://www.budapest.hu/engine.aspx?…

Na majd meglátjuk!

világesze2 # 2005.05.05. 16:53

Szerintem a kátyú dolog bizony budapesti sport.

Persze, rossz az út egy-két egyéb helyen is, de budapesten kritikán aluli.

Ha elhagyom a Budapest vége táblát, nagyrészt hirtelen megjavulnak az utak. Van egy-két úthiba, néha picit ráz, de nincsenek ötméterenként négy méter hosszú kátyúk...

the big cat # 2005.05.05. 19:28

Na persze, hiszen oylan gyakran jársz videkén, alsóbbrendű utakon, ahol mondjuk a népesség 75% jár...

TomSecret! # 2005.05.11. 08:12

Egyébként szerintem sokkal több autó szaladgál az utakon, mint ami indokolt lenne. Ráadásul azok többsége egy fővel közlekedik.Kerékpár, vasút, bkv ... persze ezekkel vagy életveszélyes közlekedni, vagy dugig vannak. Mégis. Valahogy a probléma grabancát erről az oldalról is meg kellene ragadni.


jogvédö

Royal # 2005.05.11. 11:03

"Egyébként azt ígérik, hogy május végére eltüntetik a kátyúkat Budapesten."

Az a baj hogy a lukak betömködésével távolról sem oldódik meg a probléma. Csak legefeljebb megszűnnek a nagy tankcsapdák, amik ott azonnal helyben kivégzik a futóművet.
De a hosszabbtávú károsodás, az továbbra is fennál lévén az utak, kátyúk nélkül is kritikán aluliak, nyomvályúsak, szakaszok között hatalmas szintbeli eltérések, csatornafedelek vagy szint alatt, vagy szint felett, és persze mindig pont a keréknyomon. Vasuti átjárók felérnek 10 járdára való felugratással. Macskaköves szakaszokon hiányoznak a kövek, és a betömködött kátyúk sincsenek szintbehozva. Szal ezek az utak egyszerüen elhasználják elnyűvik a futómüvet, mert állandóan dolgoznia kell.

Magyarországnak azt hiszem meg kéne látnia az üzletet ebben. Európa hivatalos Futómű Tesztpályája. Az autógyárak idehozhatnák kipróbálásra az új konstrukciókat. Amelyik kibirja, az előtt le a kalappal.

Royal # 2005.05.11. 11:09

TomSecret:
"Egyébként szerintem sokkal több autó szaladgál az utakon, mint ami indokolt lenne."

De mindegyik autó után kap állambácsi egy jó nagy rakat pénzt adó formájában, valamicskét ildomos lenne azér visszaforgatni az utakba....

világesze2 # 2005.05.11. 18:59

"Na persze, hiszen oylan gyakran jársz videkén, alsóbbrendű utakon, ahol mondjuk a népesség 75% jár... "

Hááááááááát...... Szerintem elég gyakran. Van gyűrődés, ráz, nincs felfestés, stb.

De nincsenek Balaton méretű kátyúk. Főleg nem méterenként

Ritschie # 2005.05.11. 22:53

TomSecret:

1: Nem fogok órákat utazni busszal egy 20 perces útért!!!
2:Mi van akkor ha egyedül ülök a kocsimban?Vigyem magammal az egész családot, szomszédokat, kutyát, macsakát, meg mindent mert megyek dolgozni, vagy onnan haza, esetleg vásárolni szeretnék, átmegyek egy barátomhoz, stb?
3:A bicikli még akkor is baromság ha lenne bicikliút!Majd izzadtan, lihegve bemegyek a munkahelyre nem?(hozzáteszem hobbyból szeretek kerékpározni!)

ÚrIsten!Ekkora hülyeségeket hogy lehet mondani???

Arról nem is beszélve hogy nem csak lassú a bkv, de üljek fel egy koszos, tömött igénytelen buszra (aminél még egy trabant is jobb) minthogy inkább, beülök az autómba, halgatom a rádiót, és kényelmesen ÜLVE, valamint nem utolsó sorban, jelentősen gyorsabban, beérek oda ahol épp dolgom van.

A metró kivételével a BKV szerintem egy forintot nem ér, bár a metró szinvonalán is lehetne mit javítani.

pixeI # 2005.05.12. 11:58

Nyugdíjasként úgy is buszozok, nincs kocsim. A "pórnép" buszozik.

vlenke # 2005.06.02. 18:29

Hát szerintem érdemes lenne bejönni a 6-os főútról a Lágymányosi-híd felé, itt a kátyúk akkorák, hogy egy autó simán beleesehet... vagy Újpest után a IV.(?) kerület (Káposztásmegyer felé) sem egyszerű az út!
De a 6-os főút (ha szabad ilyent mondani) több helyen szintén életveszélyes (szerintem). Ezenkívül, ha valaki "lemerészkedik" az M7-ről Dombóvár-Pécs irányába, hát jól gondolja meg az autó sebességét!

Egy idő óta (mivel az ország több pontján megfordulok) képeket készítek a magyar "utakról". Ha valakit érdekel, szívesen megosztom ezeket.

További jó utat, baleset- és kátyúmentes közlekedést kívánok minden kedves fórumlátogatónak!

világesze2 # 2005.06.02. 21:54

Szentendrei út: eddig voltak lövészárok méretű kátyúk, azokat most úgy-ahogy betömték.

Maradtak a tíz centi magas kitüremkedések... Miért nem lehet rendesen felújítani!?!?

És ha egy helyen méltóztatatk levágni egy kitüremkedést, akkor miért marad ott egy hónapig, mire elegyengetik a vágást?!?!?

szalami # 2005.06.02. 22:18

A Szentendrei utat idén teljesen felújítják a Flórián tér és a Mozaik utca között. Augusztustól októberig fog tartani a munka.

Royal # 2005.09.19. 07:38

Én a szentendrei úttal párhuzamos királyok útján szenvedtem csüt. este "balesetet". Az út közepén lévő igen komoly lukat sikerült eltrafálni. Bal első felni kocka lett, az azon lévő -ezeddig- hibátlan gumi szál szakadt lett. A bal hátsó felni is kapott egy kicsit, de ott nem ilyen vészes a helyzet... Bár sokan mondják hogy felesleges, el fognak hajtani melegebb éghajlatokra, de be fogom adni biztosítóhoz, mert (bár a kár relatív nem nagy) nincs pénzem 2-3 havonta felniket javittatni újragumizni (nyár elején tetettem rendbe őket) Utólag már bánom hogy nem hivtam rendőrt...

Ezzel kapcsolatban lenne is egy kérdésem a szakiktól? Rendőri helyszinelés nélkül van értelme ilyen procedurát inditani? (Fénykép készült a kátyúról) Csak azért mert nemrég volt a tévében, (egy baleset kapcsán) hogy mostanság már a hatósági tanú, a jegyzőkönyv, és a térfigyelő kamerás videófelvétel is kevés a biztositónak. Szal mit lehet tenni? Egyre inkább közeledik az az időszak hogy perre kell minden ügyet vinni ? Najó pozitivan állok a dolgokhoz, még egyelőre nem hajtottak el :-)

csellos # 2005.09.19. 08:00

Royal!
A polgármesteri hivatalnak add be ne "a" biztosítónak! (Melyik biztosítónak szeretnéd?) Õk persze továbbíthatják a dolgot a saját felelősségbiztosítójuk felé, de az más kérdés. Az útfenntartók okoztak kárt neked, "a" biztosító pedig nem felel az utak állapotáért. (Ezzel csupán azt kívánom elkerülni, hogy ismét felüsse fejét a "slágertéma", "a" biztosító szidása, de önmagában ebből neked nem térül a károd.)

Az más kérdés, hogy neked kell bizonyítani, hogy a károd ott és olyan körülmények között történt, hogy azért felelősségre vonható a polg.mest.hiv. (Például nincs kinn egy 5 km/h-s korlátozás és egy veszélyt jelző tábla.)

Én mindenesetre mindenképp megpróbálnám, ami bizonyítékom csak van, benyújtanam. Az persze várható, hogy önmagában a kátyúról készült felvétel és a tönkrement felni és gumi nem lesz elegendő bizonyíték.

mekkmester # 2005.09.19. 09:00

Szerintem a Királyok útja a Fővárosi Önkormányzat kezelésében van (mivel BKV útvonal), tehát hozzájuk kell benyújtanod a kárigényedet 5 napon belül. Cimük: XI. Bánk bán u. 8-10. Tel.: 464-8571. Õk az Allianz Hungária Biztositóval vannak leszerződve, úgyhogy kárszemlére oda fognak átküldeni. Számits egy jó 5-6 órás procedúrára. A rendőri intézkedés hiánya nem kizáró ok, de ajánlatos. Ha tanúk sem voltak a helyszinen, nem lesz könnyű dolgod, de azért, ha jelentős a károd, ne hagyd annyiban.