Káros - e a szcientológia a gyerekekre?


AnonHun # 2008.04.18. 17:44

Tennél is valamit ellene?

www.freeforum.hu/anonymous

Kérdezz és választ kapsz.

Bolgarka # 2008.03.29. 11:21

HARMATOSA:

ne haragudj, hogy a remalmon nem olvastam a hozzászólásod végig..

nagyon érdekes amit irsz amúgy. és szeretnék is neked segiteni, ugyhogy akkor most beszélgetünk, persze csak ha van kedved velem beszélgetni..

azt irod. segitsetek!

én most megpróbálok. de akkor konkrét kérdéseket kell feltenned. nemcsak azt, hogy:segitség!!!

pl, hogy miért nem lehet beszélni a lázas gyerekhez, meg ilyenek... mert én tudom miért nem...

amúgy azért akarok neked segiteni, mert látom, hogy tényleg csak védeni akarod a gyerekeidet. és érthetö is. de tudod az ellenséget úgy kell legyözni, ha ismered az okokat. ugyhogy mesélek neked okokat. csak ahhoz kérdezz!

bár persze nem tudom, hogy a férjed valójában egy ekkora szemét-e, mert ugye az ö történettét nem ismerjük..

de ha beszélgetünk, akkor el fogom tudni dönteni.

elöre is köszi a választ!

ObudaFan # 2008.02.16. 09:17

Kis hazánkban viszont a születés méltóságáért nevezetű csoport is működhet egyházként.

Kovács_Béla_Sándor # 2008.02.16. 09:13

Az egyházként történő működését nem engedélyezik pl. Németországban. De egyesületként ott is működhetnek. Más kérdés, hogy a titkosszolgálat valóban megkülönböztetett figyelmet szentel nekik.

ObudaFan # 2008.02.16. 09:06

Bizonyára nem ok nélkül tiltották meg a szcientológiai egyház működését egyik-másik EU-tagságú országban.

Megtiltani nem hiszem, hogy bárhol megtiltották volna. Az más kérdés, hogy sok helyen erős közigazgatási felügyelet mellett működik.

monalisa1 # 2008.02.15. 20:07

Csupán annyit, hogy ha valaki belekeveredik egy ilyen - vagy ehhez hasonló - vallási csoportosulásba, részükről az a legkevesebb, hogy az új hívőt előbb-utóbb anyagilag lenyúlják... Bizonyára nem ok nélkül tiltották meg a szcientológiai egyház működését egyik-másik EU-tagságú országban.

Beno_Lukrecia # 2008.02.15. 18:51

Kedves Limonade,nyusz66,

Olvastam soraitokat, sajnos elszomorító, hogy mennyire elvakultan tudnak hívők lenni egyes emberek. Részben hallottam csak erről a "hit"-ről egyik barátom mesélte, hogy náluk meg a felesége járt el valami szcientológiai összejövetelekre.. vagy micsodára.
Egyszer a férje utánajárt hogy mi is ez, és elmagyarázta a feleségének, ha nem hagyja abba, elválik és valamilyen úton de elveszi a két csöpp gyerköcöt... állítólag már nem jár az asszony..
Nem tértünk ki rá, hogy pontosan mi is ez, de annyit mondott, hogy nagyon csúnyán bele tudják kavarni ebbe a "vallásba" az egész családot, akár életveszélyesen is.

Írom ezt úgy Nektek, hogy csak ennyit tudok az egészről.

De a lényeg amiért billentyűzetet ragadtam :) hogy nyusz-nak nagy valószínűséggel igaza van, sajnos vagy nem a bíróságot a valós tény érdekli, az biztos nem, hogy ki milyen felekezethez tartozik és mit árt vagy éppen használ a családjának. Ha ilyennel érvelnénk a bíróságon gondolom úgy kezelnék mintha megkülömböztetnénk őket...

Csak "szorítani" drukkolni tudok Neked Limonade, hogy sikerrel járj és nyugodt körülmények között neveld a gyerköcöket :)

_Wasp_ # 2008.01.22. 12:09

bonyolult:
első a gyerek. már bocsánat.


_Wasp_

póker és jogi problémák ingyenes
és felesleges megoldása

bonyolult # 2008.01.22. 06:55

Kedves Limonade!
Én furcsa mód nem a gyermekem apjával, hanem a saját szüleimmel jártam így. Távol élünk egymástól kb. 30 km, ők minden pénteken el akarták vinni a lányomat és csak vasárnap este hazahozni. Azzal nem is törődtek, hogy esetleg van másik nagyszülő, rokon, családtag vagy bármiféle más elfoglaltság, csak és kizárólag a saját érdekük motíválta őket. Feljelentettek a gyámhivatalnál, hogy megsértem a gyermekem jogait, mert nem tarthatják rendszeresen velük a kapcsolatot. Én is hordtam a gyermekemet 3 évesen gyermekpszichológushoz és tudom, hogy éveken keresztül min mentünk keresztül. Mindannyiunkról szakvélemény készült, hogy mennyire vagyunk alkalmasak egyáltalán a gyermeknevelésre! Szóval borzasztó amin keresztül mentünk, de ha egy boldogabb és nyugodtabb életet szeretne élni a gyermekeivel, akkor sajnos elsősorban a jogszabályok alapján és nem egy pszichológiai szakvélemény alapján fognak dönteni - az csak a döntést segítheti elő -. Ez egy nagy harc lesz, de a gyermekei mindenkinél fontosabbak. Első az anya! Ezt ne feledje!

monalisa1 # 2008.01.21. 21:32

"... Ő csak a saját jogait fújja és kerek perec kijelenti, hogy nem hallgat meg és ami a legszomorúbb a gyerekeit sem hallgatja meg."

Az ilyen ember egy diktátor-, fanatikus- és kezelhetetlen, még szakember létedre sem tudsz vele mit kezdeni.

Öntörvényű, a látogatásai is azért ennyi kiszámíthatatlanok. Sok gondod, problémád lesz még vele.

A szcientológiát nem ismerem, olvasnom kellene róla, de bizonyára nem ok nélküli a mind több helyen történő betiltása, ergo ami tiltás alatt van az rossz, ártalmas.

ObudaFan # 2008.01.21. 21:27

Köszönöm,hogy írsz nekem, de úgy tűnik, hogy azt gondolod rólam, hogy a gyermekeimet a férjem ellen nevelem. Ez nincs így.

Nem gondolok semmit, nem ismerem közelről az ügyet. Csak sok ilyen ügyet láttam már közelről. És egy hasonlattal élve: szakmai közhely nálunk a jogász is tud elfogult lenni a saját ügyében, és ezért képes is azt elveszíteni.

Limonade # 2008.01.21. 20:22

Kedves nyusz66!
Igazad van és köszönöm,megfogadom a tanácsodat.

Kedves ÓbudaFan!

Köszönöm,hogy írsz nekem, de úgy tűnik, hogy azt gondolod rólam, hogy a gyermekeimet a férjem ellen nevelem. Ez nincs így. Elárulom Neked, hogy pszichiáter,( néhány hónap múlva gyermekpszichiáter is ) vagyok, azaz nap mint nap találkozom olyan problémákkal, ami a gyerekkorból ered, a szülők betegítették meg a gyerekiket. Gondolod, hogy szándékosan sodornám ilyen helyzetbe a gyerekeimet? A férjemmel nem lehet beszélni, pedig hidd el igen sokféleképpen próbáltam, de Ő csak a jogait fújja és kerek perec kijelenti, hogy nem hallgat meg és ami a legszomorúbb a gyerekeit sem hallgatja meg.
A vallásszabadságot értem, de a szcientológiai egyházat valami miatt egyre több helyen betiltják. Ebben lehet valami elgondolkodtató. Nem?

nyusz66 # 2008.01.21. 16:44

Kedves Limonade!

Nyomatékosan javaslom, hogy a bíróság előtt a lent felhozottakat úgy citáld MINDIG, hogy a vallás és a szcientológia szavakat SOHA nem ejted ki.

Gondolj bele: ha van ideológiai háttér, az némileg árnyalja a cselekedeteit - ha csak a natúr tények állnak ott, mint pl. bezárta a gyereket a sötét WC-be, hagyta elsétálni a tömegben, az sokkal durvább. Aztán majd ő magyarázkodjon a bíróság előtt, hogy miért is jogosak ezek a dolgok AZ Ő VALLÁSA SZERINT. Rögtön le fog esni a bírónak, hogy az exed elmei alapon van.

(Még egy példa: ha tudod, hogy vallási alapon ezért-meg-ezért tartja fontosnak, hogy a beteg gyerekhez ne beszélj, az csupán fura. Ha csak a natúr tények állnak ott: "Megtiltotta, hogy a lázas, beteg gyerekemhez beszéljek" - nos ez már embertelenségnek hangzik. Kicsit manipulációnak tűnhet, de a bíróság úgyse tolerálja a vallási alapon történő megkülönböztetést.)

ObudaFan # 2008.01.21. 16:22

Kedves Limonade!

Azzal együtt, hogy nem vagyok éppen a szcientológia egyház lelkes híve, azt kell , hogy mondjam, hogy nem a XVI. században vagyunk, ma már önmagában annak, hogy ki milyen vallási felekezet lelkes híve, semmilyen jogkövetkezménye nem lehet. Éppen ezért tényleg próbáld meg a konkrét esetek bizonyíthatóságát vizsgálni, és felejsd el, hogy majd arra hivatkozol, hogy a volt párod milyen szekta tagja.

Annak a vonatkozásában pedig, hogy egy 3 és egy 5 éves gyermek nem akarja tartani a kapcsolatot a különélő szülővel, egy elhelyezési perben nem csak ott lehet jelentősége, hogy a különélő szülő hibázott, hanem ott is, hogy az együttélő szülő esetleg a különélő ellen neveli a gyermeket. Ennek pedig meglehetősen súlyos következményi lehetnek. Éppen ezért szerintem próbálj meg egy kicsit jobban együttműködni a volt pároddal.

kalamalyka # 2008.01.20. 15:26

Kedves Limonade!

Nagyon szomorút fogok mondani. Mihez van joguk a gyerekenek??? Egyelőre minden bíróság csak azt látja, hogy AZ APJUKHOZ. És ha ő valamilyen formában veszélyezteti a gyerekeket, azt igyekezz bebizonyítani, hogy minél előbb egy mindenki számára kedvező döntés szülessen a kapcsolattartásról.
Addig köteles vagy betartani a láthatás szigorú szabályait még akkor is, ha úgy látod, hogy a másik fél azt nem veszi olyan szigorúan.
Javaslom vezess nyugodtan naplót arról mennyire és mikor él a láthatás jogával az apa, és mennyire nem.

Limonade # 2008.01.20. 14:03

Köszönöm az együttérző hozzászólásokat és ÓbudaFannak a hosszú leírást, bár ez utóbbit még emésztenem kell.
A férjemet többször kértem, amikor kiderült,hogy mégsem szakított az egyházzal, hogy a gyermekeinket hagyja ki belőle. Erre az volt a válasza, hogy a gyerekeknek joga van megismerkedni a szcientológiával,mert lehet,hogy Ők is rádöbbennek,hogy ez a világ legtiszteségesebb, legjobban működő dolga.
Azt hiszem a férjem a szcientológiai elvek nélkül is nehéz eset. Szívem szerint már régen elhagytam volna, de úgy gondoltam,hogy amíg együtt vagyunk, addig ellenőrizni tudom minden gyerekekkel történő cselekedetét. De miután megjelent a régi szcientológus szerelme, aki egy ideig családi barátként szerepelt,de ez elég nyilvánvaló volt,hogy több ennél, azt már nem voltam képes tovább viselni. Most pedig gyötör a lelkiismeret, hogy mi lesz a gyerekekkel, ha "behálózzák" Őket.
Arra tudtok válaszolni, hogy ha eljön a következő láthatás és a gyerekek hevesen tiltakoznak, akkor joga van-e beerőszakolni Őket az autóba? A 3 és 5 éves gyereknek van-e valamihez joga?

monalisa1 # 2008.01.20. 10:23

Amit leírtál az szörnyű. A láthatás/kapcsolattartás nem úgy működik ahogy azt a férjed gyakorolja. A gyerekeknek stabilitásra-, biztonságra- és nyugalomra van szükségük, nem kevésbe te magadnak. A férjed vélem pszichológiai kóreset... Keress válóperekre szakosodot ügyvédet és a következő tárgyaláson már vele jelenj meg.

Szakirányú ügyvédet esetleg itt a fórumon is találsz: balra a Szolgáltatások rovat "ügyfél keres ügyvédet" jelenkezz be.

ObudaFan # 2008.01.20. 10:21

A felsorolt konkrét esetek bizonyítása esetén azokra akár sikerrel is hivatkozhatsz, de arra nem, hogy milyen egyház tagja a másik szülő.

BH1998. 132.

I. A volt házastársak tartós jogviszonyát rendező egyezség megváltoztatásának feltételeit az annak jóváhagyásától számított két éven belül előterjesztett kereset esetén a bíróság akkor is a Csjt. 18. §-ának (3) bekezdésében megszabott többletfeltételek alapján vizsgálja, ha döntését később hozza meg.
II. A világnézet különbözősége a gyermek elhelyezésénél egyik szülő javára vagy terhére sem értékelhető [Alkotmány 60. §, 67. § (2) bek., 70/A. §, az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok Európai Egyezményének 8. cikke, 7. sz. kiegészítő jegyzőkönyvének 5. cikke].
III. Mindkét szülőnél egyformán kedvező feltételek esetén csak indokolt esetben lehet a testvéreket egymástól különválasztva elhelyezni (17. számú irányelv III/C. pontja).
Az elsőfokú bíróság a megismételt eljárásban hozott ítéletével a bíróság által jóváhagyott egyezségben az 1986. július 19-én született Péter nevű gyermek elhelyezését megváltoztatta, és őt a felperes nevelésébe és gondozásába helyezte, kötelezte az alperest, hogy a gyermeket a ruházatával együtt az ítélet jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül adja ki a felperesnek, egyebekben pedig a felperes keresetét elutasította.
Az elsőfokú ítélet indokolása szerint a peres felek házastársak voltak, a házasságukból 1986. július 19-én Péter, 1988. március 15-én pedig Tamás utónevű gyermekeik születtek. A házasságukat a bíróság ítéletével felbontotta, és a házassági bontóperben az 1992. április 20-án kelt és ugyanezen a napon jogerőre emelkedett végzésével olyan tartalmú egyezséget hagyott jóvá a felek között, amelyben a felek megállapodtak abban, hogy a gyermekeik az alperes gondozásában maradnak, a felperes a havi jövedelme gyermekenkénti 20-20%-ának megfelelő mértékű gyermektartásdíjat fizet az alperesnek, közös lakásuk használatát pedig a felek megosztják egymás között akként, hogy az alperes a gyermekekkel az emeleti egyik szobát, a felperes pedig a földszinti másik szobát használja kizárólagosan, a mellékhelyiségek közös használata mellett. A felek közösen kérték a házasság felbontását a megromlásához vezető okok feltárása nélkül. A felperes elismerte, hogy az alperes a gyermekeket megfelelően gondozza, és őt a gyermekek nevelésére alkalmasnak tartja.
A felperes, mindössze három hónappal a jogerős egyezség megkötését követően, 1992. július 22-én előterjesztett keresetében a gyermekek elhelyezésének a megváltoztatását és mindkét gyermek nála történő elhelyezését kérte, arra hivatkozással, hogy az alperes 1991 májusa óta a Jehova Tanúi elnevezésű felekezet rendszeres látogatója, 1992. július 4-e óta pedig alámerített tagja, a gyermekeket heti 4-5 alkalommal a gyülekezetbe viszi, és ezzel a fejlődésüket gátolja. Az alperes a kereset elutasítását kérte. Az elsőfokú bíróság ítéletével mindkét gyermeket a felperesnél helyezte el, és a felperes gyermektartásdíj-fizetési kötelezettségét megszüntette, mert a megállapított tényállás szerint az alperes az elfoglaltságánál fogva a gyermekek testi, szellemi és erkölcsi fejlődését nem biztosítja, este későn érkezik haza a gyermekekkel együtt, a gyermekek fáradtak és gondozatlanok. Negatívumként értékelte a bíróság azt is, hogy az alperes az ún. vérkérdésben nem adott határozott választ arra, hogy szükség esetén hozzájárulna-e ahhoz, hogy a gyermekei vért kapjanak, vagy vérátömlesztésben részesüljenek, az alperesnek ez a felfogása pedig az adott esetben a gyermekek életét és testi épségét is veszélyeztetné. A másodfokú bíróság végzésével az elsőfokú ítéletet hatályon kívül helyezte, és az elsőfokú bíróságot a per újabb tárgyalására és újabb határozat hozatalára utasította. Rámutatott arra, hogy a hatályon kívül helyezés folytán a megismételt eljárásban fel kell tárni azt, hogy mi motiválta a feleket az egyezség megkötésénél - tekintettel arra is, hogy a felperes a pert mintegy fél évvel az egyezség megkötése után indította meg.
A hatályon kívül helyezés folytán megismételt eljárásban az elsőfokú bíróság mellőzte annak a vizsgálatát, hogy a korábbi egyezség valamelyik fél vagy a gyermekek érdekét súlyosan sérti-e, mert az egyezség megkötése óta időközben már több mint három év telt el. Elfogadta a feleknek a megismételt eljárásban is fenntartott azon álláspontját, mely szerint a bontóper során bizonyos, a házasság felbontására vezető okokat elhallgattak, és e vonatkozásban kölcsönösen engedményeket tettek egymásnak: az alperes nem hivatkozott arra, hogy a felperest ittas vezetésért elítélték, továbbá hogy a házastársi hűséget sértő magatartást tanúsított, a felperes pedig nem hivatkozott arra, hogy az alperes vallási nézeteit helyteleníti.
A lefolytatott bizonyítási eljárás adatai alapján az elsőfokú bíróság tényként állapította meg, hogy az alperes a gyermekeket minden tekintetben kifogástalanul ellátja és gondozza. Erre tekintettel azt vizsgálta, hogy a hazánkban nyilvántartásba vett gyülekezet hitelvei szerint nevelt gyermekekre milyen hatással vannak egyrészt az alperes nevelési elvei, másrészt pedig az a kettősség, amely a felperes és az alperes nevelési elvei között mutatkozik. A perben beszerzett igazságügyi pszichológus szakértői vélemény szerint a perbeli gyermekek mindkét szülőjükhöz megfelelően kötődnek ugyan érzelmileg, a felperes apához való érzelmi kötődésük azonban - különösen a Péter utónevű gyermek esetében - valamelyest erősebb. Megállapítható a pszichológus szakértői vélemény adatai alapján az is, hogy a gyermekek pszichésen nem kiegyensúlyozottak, mert Péternél olyan kifejezetten magas szintű szorongás észlelhető (halálfélelem, negatív félelmekkel telített jövőkép), amely az anya vallási azonosulásának a gyermekek felé való kivetülése, Tamásnál pedig olyan hipermobilitás, túlmozgékonyság tapasztalható, amely a kapcsolódásbeli labilitásának a következménye, és amely elsődlegesen a szülők közötti konfliktusok, illetőleg a család felbomlásának a feldolgozatlan voltára vezethető vissza.
Mindezek miatt az elsőfokú bíróság arra az álláspontra helyezkedett, hogy a felpereshez érzelmileg jobban kötődő Péter utónevű gyermek lelki fejlődése az alperes gondozásában súlyosan veszélyeztetett, ezért a felperes kereseti kérelmét Péter tekintetében alaposnak, Tamás vonatkozásában pedig alaptalannak találta.
Az elsőfokú ítélet ellen az alperes fellebbezéssel, a felperes pedig csatlakozó fellebbezéssel élt.
A másodfokú bíróság az ítéletével az elsőfokú ítéletének a nem fellebbezett részét nem érintette, a fellebbezett rendelkezéseit pedig - lényegében helyes indokainál fogva - helybenhagyta.
A jogerős ítélet ellen az alperes felülvizsgálati, a felperes csatlakozó felülvizsgálati kérelemmel élt. A Legfelsőbb Bíróság a felperes csatlakozó felülvizsgálati kérelmét, valamint az alperes kiterjesztett felülvizsgálati kérelmét az 5. sorszámú végzésével hivatalból elutasította.
A jogerős ítélet törvénysértő.

I. A Csjt. 72/A. §-ának (2) bekezdése szerint a gyermek elhelyezésének megváltoztatását abban az esetben lehet kérni, ha azok a körülmények, amelyekre a bíróság a döntését alapította, utóbb lényegesen megváltoztak, és ennek következtében az elhelyezés megváltoztatása a gyermek érdekében áll. A Csjt. 18. §-ának (3) bekezdése kimondja azonban azt is, hogy a felek tartós jogviszonyát rendező egyezség megváltoztatását az egyezség jóváhagyásától számított két éven belül a bíróságtól - az egyéb törvényes feltételek megléte esetén is - csak akkor lehet kérni, ha az a felek kiskorú gyermekének érdekét szolgálja, illetve, ha a körülmények változása folytán a megállapodás valamelyik fél érdekét súlyosan sérti.
A felperes az egyezség megváltoztatására irányuló keresetét mindössze három hónappal annak megkötése után terjesztette elő.
Tény ugyan, hogy a jogerős egyezség megkötése és a megismételt eljárásban hozott elsőfokú ítélet kelte között már több mint három év telt el, téves azonban a perben eljárt bíróságok azon jogi álláspontja, hogy a perbeli gyermekek elhelyezése tárgyában megkötött egyezség megváltoztatásához a Csjt. 18. §-ának (3) bekezdése szerint szükséges többletfeltételek fennállásának a vizsgálata pusztán erre tekintettel mellőzhető lett volna. Az idézett törvényhely szövegének a fél kérelmére, nem pedig a bíróság döntésére utaló szó használata nyelvtani értelmezéséből ugyanis az következik, hogy a Csjt. 18. §-ának (3) bekezdésében meghatározott szigorúbb törvényi feltételek az irányadók a felek tartós jogviszonyának a rendezése tárgyában létrejött egyezség megváltoztatására minden olyan esetben, amikor a bontóperben megkötött egyezség jóváhagyása és az annak megváltoztatására irányuló kereset benyújtása (nem pedig az újabb kereseti kérelem tárgyában hozott bírósági határozat kelte) között két év még nem telt el.
II. 1. A felperes a keresetlevélben a gyermekelhelyezés megváltoztatásának az egyetlen indokaként azt jelölte meg, hogy az alperes 1991 májusa óta a Jehova Tanúi felekezet rendszeres látogatója, 1992. július 4-e óta pedig annak alámerített tagja.
Az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett Emberi Jogok Európai Egyezményének 8. cikke szerint mindenkinek joga van arra, hogy magán- és családi életét, lakását és levelezését tiszteletben tartsák, és e jog gyakorlásába a hatóság csak törvényben meghatározott olyan esetekben avatkozhat be, amikor az egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a közbiztonság vagy az ország gazdasági jóléte érdekében, zavargás vagy bűncselekmény megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme avagy mások jogainak és szabadságainak védelme érdekében szükséges, a 14. cikke pedig kimondja azt is, hogy a jelen Egyezményben meghatározott jogok és szabadságjogok élvezetét minden megkülönböztetés, például nem, faj, szín, nyelv, vallás, politikai vagy egyéb vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, nemzeti kisebbséghez való tartozás, vagyoni helyzet, születés szerinti vagy egyéb helyzet alapján történő megkülönböztetés nélkül kell biztosítani.
Ezzel összhangban rendelkezik a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 60. §-ának (1) és (2) bekezdése akként, hogy a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára. Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását és azt a szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánvalóan vagy magánkörben kinyilváníthassa vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy taníthassa. Az alkotmány 67. §-ának (2) bekezdése értelmében a szülőket megilleti az a jog, hogy a gyermeküknek adandó nevelést megválasszák, a 70/A. §-ának (1) bekezdése szerint pedig a Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
A Legfelsőbb Bíróság gyermek elhelyezésével kapcsolatos szempontokról szóló 17. sz. irányelvének az eredeti szövege a szülők egyénisége mellett a szülők világnézetének is jelentőséget tulajdonított az elhelyezésnél hozandó döntésnél. Ennek a szempontnak a figyelembevétele - éppen annak alkotmányjogi aggályossága miatt - nem vált az ítélkezési gyakorlat részévé, és a világnézetre történő utalást a 17. sz. irányelvnek a 24. sz. irányelvvel módosított szövege már nem is tartalmazza.
Alapjaiban a vallás különbözőségén alapuló különbségtétel tehát a szülők között - amint arra az Emberi Jogok Európai Bírósága a Hoffmannak Ausztria elleni ügyében Strasbourgban 1993. július 23-án hozott ítéletében is rámutatott (BH1994/2. sz. 158-160. old.) - nem fogadható el: a szülők közötti világnézeti különbözőségek egyik szülőre nézve sem járhatnak hátrányos következménnyel, nem értékelhetők a javára vagy a terhére sem.
Más kérdés természetesen az, hogy ha a szülő nevelési elvei, magatartása közösségellenes, deviáns, a gyermek alapvető érdekeivel szembenálló tartalmakat hordoznak magukban, úgy ezt a gyermekelhelyezésnél, a gyermek nevelésére, gondozására és egészséges erkölcsi fejlődésnek biztosítására való alkalmasság körében értékelni kell.
Az alperes gyermeknevelésre való alkalmasságát a perben beszerzett igazságügyi pszichológus szakértői vélemény nem vonta kétségbe. A fentebb részletezett alkotmányos elvekkel és az újabban kialakult bírói gyakorlattal egyaránt ellentétes tehát az elsőfokú bíróság azon jogi okfejtése, mely szerint a két szülő nevelési elvei között mutatkozó kettősségnek a gyermekek fejlődésére gyakorolt hatását kizárólag az alperes terhére kellene értékelni. Az Egyezmény 7. kiegészítő jegyzőkönyvének 5. cikke szerint a házasság fennállása alatt és a felbontását követően a házastársak jogai és polgári jogi felelőssége egymás és a házasságból született gyermekek viszonylatában egyenlő azzal, hogy e cikk nem képezi akadályát annak, hogy az államok a gyermekek érdekében szükséges intézkedéseket tegyenek, a Csjt. 75. §-ának (1) bekezdése pedig ezzel összhangban mondja ki azt, hogy a házastársaknak egyaránt kötelessége a család, a házasság védelme, a családban élő gyermekek egészséges fejlődéséhez szükséges feltételek biztosítása, és mindkét szülőnek egyaránt joga és kötelessége e célok elérésének az elősegítése, míg a 73. § (1) bekezdése éppen e jogok érvényre juttatása érdekében nem teszi lehetővé azt, hogy lelkiismereti és vallásszabadság körébe tartozó kérdésekben a szülők közötti egyetértés hiányában a gyámhatóság döntsön. Minthogy pedig az egyenjogúság jegyében egyaránt felelősek a szülők a gyermek nevelésével kapcsolatos feladatok teljesítéséért, valamint a gyermek nevelésének legmegfelelőbb légkör kialakításáért és megőrzéséért is, egyaránt kötelessége mindkettőjüknek az is, hogy a nevelési elveik között esetleg mutatkozó különbségnek a gyermekek fejlődésére gyakorolt káros hatásait megelőzni vagy kiküszöbölni próbálják. Nem csupán az alperestől, hanem az alperes vallási meggyőződéseit a gyermekek elhelyezésére vonatkozó egyezség megkötésekor is ismerő felperestől egyaránt elvárható tehát az, hogy az egymástól különböző nevelési elveik ellenére kölcsönösen a gyermekek érdekeit szem előtt tartva járjanak el.
2. Alappal hivatkozik az alperes arra, hogy a Péter utónevű gyermek elhelyezése megváltoztatásának a Csjt. 72/A. §-ának (1) és a Csjt. 18. §-ának (3) bekezdésében meghatározott együttes törvényi feltételei a perbeli esetben nem állnak fenn, hiszen az egyezség megkötése óta nem következett be az elhelyezés alapjául szolgáló körülményekben olyan lényeges változás, amely miatt az elhelyezés megváltoztatása a Péter utónevű gyermek érdekében állna.
Az alperes nevelési elvei ugyanis a felperes előtt az egyezség megkötésekor ismertek voltak, a peres felek a gyermekek nevelésére a személyiségüket tekintve egyaránt alkalmasak, az alperes a gyermekek nevelését és gondozását minden tekintetben kifogástalanul ellátja, és a gyermekek mindkét szülőjükhöz jól kötődnek érzelmileg is.
Kétségtelen, hogy a pszichológus szakértői vélemény véleményi része szerint a Péter utónevű gyermek valamivel erősebben kötődik érzelmileg a felpereshez, mint az alpereshez, és az e gyermeknél észlelhető magas szintű szorongás az anya vallási azonosulásának a gyermek felé való kivetítésével hozható összefüggésbe. Kitűnik azonban a rendelkezésre álló peradatokból az is, hogy a felperes röviddel a felek házasságának a felbontását követően, 1993. április 3-án újabb házasságot kötött, melyből Balázs utónevű gyermeke született, és az új házastársával, illetve a vele közös kiskorú gyermekével annak ellenére is az alperes és a perbeli gyermekek által is használt volt közös lakásba költözött, hogy a gyermekek - a pszichológus szakértői vélemény leleti része szerint - a válás tényét érzelmileg még mindig nem dolgozták fel. A gyermekek családrajzából, valamint a pszichológus szakértő által alkalmazott egyéb vizsgálatokból (házteszt, háromkívánság-teszt, Rorschach-teszt, explorátió) megállapítható, hogy az egymáshoz hasonló életkorú fiúgyermekek rendkívül szorosan kötődnek egymáshoz érzelmileg, mindkét szülőjükhöz kifejezetten ragaszkodnak, viszont a családrajzukon a felperes új házastársa egyáltalán nem szerepel, a Balázs nevű féltestvérük pedig a peres felek közös gyermekeként jelenik meg. Hasonlóképpen megállapítható a pszichológus szakértői vizsgálatokból az is, hogy a jelen per ténye mindkét gyermekre nézve kifejezetten erős érzelmi megterhelést jelent.
Ilyen körülmények között nyilvánvaló az is, hogy a Péter utónevű gyermeknek a felperes újjáalakult családjában való elhelyezése nem lenne megnyugtató, és nem szolgálná a gyermek helyes irányú érzelmi fejlődését sem, a két gyermeknek az egymástól való elválasztása pedig mindkét gyermek érzelmi fejlődését kedvezőtlenül befolyásolná. A Legfelsőbb Bíróság 17. sz. irányelvének a III/c. pontja egyértelmű abban, hogy a család szétesése rendszerint súlyos válságot idéz elő a gyermeknél. Ennek hátrányos következményei fokozottan hatnak rá, ha a testvéreknek is el kell szakadniuk egymástól. A testvérek közössége jelentős kötőerő. A gyermek elhelyezésénél ezért általában arra kell törekedni, hogy a gyermekek a szülők elválása után is együtt maradjanak, és közösen átélve a házasság felbomlásának nehéz idejét, minél kevésbé sérülten kerüljenek ki a szülők közötti ellentétek által létrehozott helyzetből. Mindkét szülőnél egyformán kedvező feltételek megléte esetén is csak indokolt esetben lehet ezért a testvéreket egymástól különválasztva elhelyezni.
A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság az alperes felülvizsgálati kérelmét alaposnak találta, és a jogerős ítéletet a Pp. 275/A. §-ának (2) bekezdése alapján megváltoztatta akként, hogy a felperes keresetét a Péter utónevű gyermek tekintetében is elutasította. (Legf. Bír. Pfv. II. 22.635/1996. sz.)

Limonade # 2008.01.20. 08:29

Csak ez sajnos a Bírónak nem tűnik fel:(
Mit tehetek? Van ,aki tud segíteni?

Pjotr # 2008.01.20. 08:23

A szcientológia mindenkire veszélyes, de emelett a férjed még egy elmebeteg is.

Cheese # 2008.01.20. 08:04

Én ugyan nem tudok segíteni, de annyit hadd jegyezzek meg, hogy a volt férjed egy idióta.

Limonade # 2008.01.20. 06:43

Kedves Fórumozók!
Legalább 1 órás "művem" tűnt el az éterben, de nekiülök mégegyszer,mert nagyon fontos! Elnézést ha hosszú leszek, de nem tudom rövidebben. Az eddigi ügyvédem elveszítette a bizalmamamt, így most Önöktől, Tőletek várok átmeneti segítséget.
Válófélben vagyunk, túl az első tárgyaláson. A férjem 8 évig AZ USA-ban dolgozott a szcientológiai egyház lelkes tagjaként. Amikor megismerkedtünk igaz,hogy megemlítette a dolgot, de azt mondta befejezte ténykedését.
Első gyermekünk megszületésekor volt néhány "furcsa" kérése, pl. A szülészorvosnak megüzente,hogy a szülés alatt NE beszélgessenek, nekem megtiltotta, hogy a lázas, síró gyerekhez beszéljek(ezt persze elutasítottam), AZ újszülött babát kivitte a téli, hideg lépcsőházba és "megnyugtatott", hogy ez csak a teste. Látván rosszallásomat és ellenállásomat, később ezek a kérések megszűntek. Amikor a kislány nagyobb lett sajnos elég durva fegyelmezést alkalmazott, pl. A gyerek bezárása a sötét WC-be, ruhástól a hideg zuhany alá tétel, vasárnapi ebédet a gyerek fejére borította,miután a kislány többször mondta, hogy nem kéri azt, ill. A saját akaratának görcsös rákényszerítése a gyerekre: Márpedig innen addig el nem mész..., vagy addig el nem engedlek....
A kisfiunkat 2,5 éves korában 3 délelőtt alatt kétszer veszítette el és csak a szerencsén múlott, hogy nem esett baja, mondván, hogy a gyerek tkp. egy gyerektestbe bújt felnőttlélek, akiben bízni kell. Így történt AZ, hogy nem vette észre,mert beszélgetett, hogy MOM pArk liftjébe beszállt a gyerek és elliftezett, vagy másnap AZ IKEA-ban látta,hogy a nagy tömegben elsétál, de a férjem bízott Benne, de csak fél óra múlva a biztonsági szolgálat és a hangosbemondó segítségével került elő.Nem akarom bőlére ereszteni a mondandómat, ez a néhány eset is tükrözi a férjem hozzáállását. 5 évig voltam otthon a gyerekekkel.
2 éve hazaérkezett a szintén szcientológusként 10 évet aZ USA-ban dolgozó volt menyasszony, akivel úgy gondolták és gondolják, hogy ők ketten a legalkalmasabbak a gyermekeink felnevelésére, ezt a hölgy a tárgyalás előtt közölte is velem. Már együtt is élnek. Az első tárgyalás szinte arról szólt, hogy én alkalmatlan vagyok a gyereknevelésre és adjam át a férjnek a gyereket. A férjem kérte a gyerekek pszichológiai vizsgálatát. Erre a bíró azt mondta, hogy a vizsgálat előtt a gyerekek 1 hétig az anyánál-1 hétig az APánál vannak , majd ez mégegyszer, ill. A vizsgálat előtti héten 1 napot ITT-1 napot ott töltenek. Nem tudom,hogy ez mennyire bevett gyakorlat, de hogy teljesen gyerekellenes AZ biztos. Az én esetemben egy 3 és egy 5 éves gyerekről van szó, akiket AZ elmúlt 6 hónapban alig látogatott meg AZ apjuk, ha jött, akkor is bejelenteés nélkül és ERőszakosan követelve a jogait( azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy AZ elmúlt 6 hónap során Egy fillért nem fizetett a gyerekek UTán).. Én kértem a Bíróságtól, hogy egyenlőre NE vihesse el a gyerekeket, hanem itthon, ahol már fél éve élünk( 150 km távolságban egymástól), szokjon vissza Hozzájuk, mert a gyerekeknek ez óriási lelki teher. AZ apa a végzés előtt bejelentés nélkül, teljesen váratlanul érkezett, előfordult,hogy 8 hétig még csak nem is telefonált és egyszercsak megérkezett,hogy most elviszi a gyerekeket, akik tiltakoztak, így ehhez nem járultam hozzá. A végzés igaz,hogy még ideiglenesen sem helyezte el a gyerekeket, de az apának megítélte a láthatás és az elvitel jogát, kérésünk (fokozatosság) ellenére. Legutóbb bejelentés nélkül 2,5 órát késett az apa, én orvos vagyok és hazamentem időben a gyerekátadásra, de mivel ügyeletes voltam, így vissza kellett mennem a kórházba, a gyerekeket az Édesanyámhoz vittemés elaludtak mire megérkezett az apjuk. Apjuk rendőrt hívott és feljeneltett. Kértük,hogy aludjon a városunkban és holnap reggel próbálkozzon, amikor ébren vannak a gyerekek, de ezt elutasította. Egy hétig nem telefonált, csak bejelentés nélkül megjelent a következő pénteken, hogy most akarja pótolni a miattam elmaradt láthatást. Mi nem voltunk otthon a gyerekekkel, így édesanyámat zaklatta, majd ismét rendőrt hívott.
A gyerekek az apjuk viselkedése miatt már csak mellettem mernek aludni, az 5 éves kislány el kezdte rágni a körmét, a haját és éjszakánként ismét bepisil. Gyermekpszichiátriai és óvodai véleményt is kértem, amik leírják a kislány szorongásait. Kértem a férjemet, hogy a gyerekek érdekében beszéljünk és ne vigye el Őket, űgy hogy ott aludjanak,mert rettegnek ettől. Természetesen ettől ismét elzárkózik.
Lassan itt a következő hétvége és nem tudom mi lesz.
Ha a gyerek zokog és rúgkapál, köteles vagyok végignézni,hogy ap apjuk ( akinek csak jogai vannak) betuszkolja Őket az autóba és elhajt Velük? Hol van a gyerekvédelem? Nagyon sajnálom a gyermekeimet, hogy ezt kell átélniük. Mit tehetek?
Én nagyon szeretném, ha normalizálódna elsősorban köztem és a volt férjem között a viszony és akkor a gyerekek is nyugodtabbak lennének de mindenféle kezdeményezést,megegyezési kísérletet, javaslatot elutasít, csak a jogait hangoztatja és egyáltalán nem lehet a közelébe kerülni.A szcientológiai elvek nagyon merevek, lehet-e bizonyítani, hogy károsak a gyerekekre?
Az első tárgyalás után hozott végzés még ideiglenesen sem helyezte el nálam a gyerekeket, a tartásdíjról azt írja a végzés,hogy én elismertem,hogy fizet a férjem. Ezt nem tettem, hiszen 7. hónapja egy fillért sem adott nekünk, pedig 4 hónapig 50 ezer forint (GYES, csal.pótlék) volt a havi jövedelmem, azóta pedig egy orvosi fizetésből tartom el hármunkat (nagyszülői anyagi segítséggel),met a férjem a havi nettó 500 ezer forintos jövedelméből nem fizet, mert nem ítélte meg a Bíróság.

Elnézést a hosszú és kaotikus leírásért, de sajnos az ügy sem egyszerű.
Ha valaki tud, kérem segítsen, hogy nekem és főleg a gyerekeknek mihez van jogunk?

Köszönöm annak aki türelemmel végigolvasta segítségkérő levelemet!