alapítvány létrehozása


Sir Gabriel # 2014.08.26. 06:22

Oké, kihagytam pár lépést a leírásból, az én hibám. Szóval ha segít az alapítvány egy embernek a bankkal szemben, akkor azt természetesen úgy csinálja, hogy szerez ügyvédet, és mindent teljesen legálisan csinál, csak jóval-jóval a piaci ár alatt, és akár a költségeket megelőlegezve is. De a költségek megelőlegezése akár már önmagában is elég segítség lehet egy embernek ahhoz, hogy egyáltalán perre mehessen egy tőkeerős céggel szemben, így viszont tényleg megvalósítjuk nem csak az esélyegyenlőség biztosítását, de az erőfölénnyel való visszaéléssel szembeni védelmet is. Mindkettő állami feladat, tehát akár ezek alapján közhasznúak is lehetünk. Viszont a per végén, ha nyerünk, és a bank fizet, el kell kérnünk a költségeinket az ügyféltől (aki a segítségünkkel, jogosan kapott pénzéből már tud fizetni, ha akár megelőlegezni nem is tudta a saját jogi képviseletét), hogy tudjunk miből segíteni a következő rászorulónak. Aztán hasonló az eljárás a biztosítókkal szemben is, és természetesen elsődleges cél minden esetben a peren kívüli megegyezés. De itt nekünk is kell szakjogászokat igénybe vennünk, meg még néhány ravasz szakembert, akik addig csavarják a beadványokat, meg a jogesetet, hogy az "egyszerű" állampolgár jogait érvényesíteni tudjuk egy igencsak felkészült, és fizetni nem akaró pénzintézettel szemben. Így értettem, remélem, így már nem minősül zugírászatnak. ;)

Na de ez a bevételünk a Civil tv. 9.§ 11. alapján nem gazdasági-vállalkozási tevékenységből származik, hiszen az alapcélunknak megfelelő, ráadásul közhasznú tevékenységünkből származó bevétel, ugye? A paragrafus egyértelműen kimondja, hogy létezik a „bevétellel járó, létesítő okiratban meghatározott cél szerinti, valamint a közhasznú tevékenység”, jól értelmezem, ugye?

ObudaFan # 2014.08.26. 07:58

Szerintem azért nem az, mert nem irányul jövedelem- és vagyonszerzésre.

Sir Gabriel # 2014.08.26. 08:33

Oké, ezt értem, és köszönöm is a választ.

Ha úgy alakítjuk ki a működésünket, hogy ne legyünk részrehajlóak, és megállapítunk egy általános sikerdíjat, amit mindenkitől elkérünk, de alapvetően nem az lesz a cél, hogy az alapítvány ebből gazdagodjon meg (ezért is leszünk bőven a piaci árak alatt), hanem az, hogy felépüljön, és fent maradjon egy állandó keret erre a tevékenységre, akkor viszont elkerülhetetlen, hogy bizonyos egyedi ügyeken a költségeken túlmutatóan hasznunk keletkezzen. Természetesen ezt az "extra" bevételt ugyanúgy az alapítvány céljaira fogjuk felhasználni, hiszen szeretnénk egyre több és több embernek segíteni. Ez már egyfajta vállalkozási tevékenység, mégis az alapítvány céljának és közhasznú tevékenységének a bevételtermelése. Így is megfelel a Civil tv. 9.§ 11.-nek és nem gazdasági-vállalkozási tevékenység?

Bocs, hogy ennyit kérdezek, lassan kezdem már magam kellemetlenül érezni a sok értetlenkedésemmel... :(

ObudaFan # 2014.08.26. 12:18

Szerintem ez nem felel meg, ez gazdasági-vállalkozási tevékenység.

Sir Gabriel # 2014.08.27. 09:29

Oké, de egyben "bevétellel járó, létesítő okiratban meghatározott cél szerinti, valamint a közhasznú tevékenység" is, amit kivesz a Civil tv. 9.§ 11. pontja a "gazdasági-vállalkozási tevékenység" besorolásból:

gazdasági-vállalkozási tevékenység: a jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló vagy azt eredményező, üzletszerűen végzett gazdasági tevékenység, ide nem értve az adomány (ajándék) elfogadását, továbbá a bevétellel járó, létesítő okiratban meghatározott cél szerinti, valamint a közhasznú tevékenységet;

Ez tényleg ennyire sokféleképpen értelmezhető, vagy csak én vagyok jogi analfabéta? Nincs ennek a törvénynek valahol fellehetően egy olyan jogmagyarázata, amit a jogalkotó készített a törvény megalkotása során. Régen néhány jogszabályi szöveget láttam olyan formában, hogy hozzá voltak fűzve a megjegyzések...

ObudaFan # 2014.08.27. 10:10

A miniszteri indokolások meglehetősen használhatatlanok szerintem.

ObudaFan # 2014.08.27. 10:10

De hát írd be ezt így az alapító okiratba, aztán majd a bíróság eldönti.

Sir Gabriel # 2014.08.27. 10:35

Hmmm... Nem rossz ötlet, bele tudom fogalmazni! De vajon a NAV az ellenőrzése során tudja-e, hogy azt a jogértelmezést, amit mi alkalmazunk, a bíróság egyszer már elfogadta?

Kicsit emlékeztet ez a Macskafogó "De ő tudja-e, hogy mi tudjuk, hogy ő tudja?" kérdésre... :) Na jó, majd ha ellenőriznek, és felmerül a kérdés, akkor elmondjuk nekik, hogy tudják.

Ügyvéd úr, te nagyon sokat segítesz, egyszer vendégem leszel még egy kávéra (vagy sörre, ha azt választod)! :)

Köszi szépen!

Sir Gabriel # 2014.08.29. 11:52

Újabb 2 kérdés!

1.
Jól értelmezem azt, hogy ha az alapító okirat az összes szükséges elemet tartalmazza az alapítvány bejegyzéséhez, akkor nem is kell csinálni SZMSZ-t, és anélkül is bejegyzik az alapítványt, és működhetünk?

2.
Ha a későbbiekben olyan dolgokat szeretnénk szabályozni belső szabályzatban, ami az alapítvány bejegyzése és a közhasznúsági nyilvántartásba vétel szempontjából indifferens, akkor ezeket a szabályzatokat le kell adni a bíróságra?

Köszi a választ bárkinek is, aki valószínűleg ObudaFan lesz... :)

ObudaFan # 2014.08.29. 17:44
  1. Nem kell.
  2. Nem.
Sir Gabriel # 2014.08.30. 07:39

Köszi Ügyvéd Úr!

Közben megtaláltam a 11/2012. (II. 29.) KIM rendeletet, és előbányásztam a 2015 január 1-től hatályos állapotát. Van benne egy olyan melléklet, hogy „Az alapítvány alapító okiratának adattartalma”, meg egy olyan, hogy „A minta alapján készült létesítő okirathoz csatolandó formalizált mellékletek adattartalma”. Gondolom, olyan nagy hibát nem követek el, ha ezeket használom tartalomjegyzéknek és ellenőrző listának az összeállításhoz, ugye? :)

ObudaFan # 2014.08.30. 12:17

Ez a mintás dolog majd talán január 1-től lesz. De egyébként talán nem.

Sir Gabriel # 2014.09.01. 05:10

Átnéztem, jó mankó, de sok minden hiányzik belőle, és a logikai rendezettsége is, hát nem az igazi, úgyhogy maradok a sajátnál. Viszont sok hasznos dolgot átvettem belőle. Ugyanakkor van egy rész a 42. mellékletben, amit nagyon nem értek, pedig bele kéne venni az alapító okiratba január 1-től:

12. Az alapító okirat - alapítók választása szerint - kötelezően választandó rendelkezése
12.1. nem lehet a kuratórium tagja az alapító vagy más olyan személy, aki
12.1.1. az alapító hozzátartozója
12.1.2. az alapítóval vagy az alapító meghatározó befolyása alatt álló jogi személlyel vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társasággal munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb szerződéses jogviszonyban áll vagy
12.1.3. az alapítóval egyéb érdekeltségi viszonyban áll
12.2. a kuratórium határozatképességének számításakor figyelmen kívül kell hagyni az alapítót, és azt a személyt, aki
12.2.1. az alapító hozzátartozója
12.2.2. az alapítóval vagy az alapító meghatározó befolyása alatt álló jogi személlyel vagy jogi személyiség nélküli gazdasági társasággal munkaviszonyban, munkavégzésre irányuló egyéb szerződéses jogviszonyban áll vagy
12.2.3. az alapítóval egyéb érdekeltségi viszonyban áll

Na én ehhez hasonlót sem olvastam sem a PTK-ban, sem a Civil tv.-ben, ráadásul ugyebár az alapító, de még a hozzátartozója is lehet kuratóriumi tag, csak többségben nem lehetnek ugyebár. Az pedig, hogy a kuratóriumi tag semmilyen érdekeltségi viszonyban nem állhat az alapítóval, az eléggé vicces, hiszen már azzal, hogy kuratóriumi tag, érdekelt az alapítványban, ami pedig az alapítóval hozza rögtön érdekeltségi viszonyba. A 12.2. meg külön marhaság, mert a határozathozatali képesség szempontjából figyelmen kívül hagyja a feltételek szerinti kuratóriumi tagot, de a határozathozatalban való részvételből ezzel még nem zárta ki.

Na akkor ezt a rendelkezést hogyan kell majd értelmezni jövőre? És ugye idén még simán kihagyhatom? ;)

ObudaFan # 2014.09.01. 15:55

Hát, ez szigorúbb, mint a Ptk. Szigorúbb rendelkezés lehet az AO-ban.

Sir Gabriel # 2014.09.01. 17:51

Hát igen, kicsit szigorúbb. De mivel nem veszünk részt az egyszerűsített bejelentésben, úgy döntöttem, hogy nem szigorkodom magunkkal feleslegesen. :)

Sir Gabriel # 2014.09.04. 06:37

Gondolkodtam, mert egy mérnök már csak ilyen. Van egy alaphelyzet, hogy indítunk egy alapítványt most, ami egyszer remélhetőleg közhasznú lészen. Ámde azon törpölök, hogy mégis hogyan tudnék azonnal közhasznú adókedvezményeket adni a támogatóinknak, akik annyira lelkesek, és én ezért szeretném, ha minél jobban járnának.

Szóval szerintetek megoldható-e az, hogy azt mondom a támogatónknak, hogy utalja át az adományt egy adományosztó közhasznú alapítványnak, aminek a céljai közt szerepel a társadalmi szervezetek támogatása, és velük pedig megbeszéljük, hogy tovább utalják nekünk az adományt a közhasznú tevékenységük keretein belül. A támogatónk ezzel egy közhasznú alapítványon keresztül tud minket támogatni, és megkapja az adóalap csökkentéshez szükséges igazolást, mi pedig megkapjuk a pénzt.

Jogilag azt hiszem, hogy nincs akadálya, még akkor sem, ha egy kicsit kifacsart maga a jogalkalmazás. Mi a véleményetek erről?

ObudaFan # 2014.09.04. 12:37

Ha a csatlakozóra vonatkozó tág értelmezésem helyes, akkor van jogilag akadálya.

Sir Gabriel # 2014.09.04. 16:55

Ez jogos. És ha a "csatlakozó és egyéb támogató" elkülönítést vesszük alapul, akkor hogy áll a dolog szerinted?

ObudaFan # 2014.09.04. 19:37

Akkor talán rendben lenne.

tejivó # 2014.09.05. 08:36

Megalakulandó alapítványunk alapítója nem kuratóriumot, hanem egyszemélyes ügyvezető szervet - kurátort jelöl ki.Tehát ő lesz a képviselő, a bankszámla felett rendelkező személy ill. a munkáltató jogok gyakorlója.

Az alapító okirat tartalmazza, hogy a kurátor az elvégzett munkájáért tiszteletdíjban és költségtérítésben részesülhet. Ennek összegét viszont meg kell állapítania valakinek. A kurátor saját magának nem állapíthatja meg.
Akkor viszont ki? nincs más személy, csak az alapító. Ő jogosult megállapítani tiszteletdíjat?

Köszönöm.

ObudaFan # 2014.09.05. 12:32

Szerintem igen. Egyébként a tiszteletdíj megállapításának szabályait az új Ptk. szerint magában az Alapító Okiratban kell rendezni. Vagy ott rendezed, hogy mennyi legyen pontosan, vagy beleírod, hogy az alapító határoz róla. De az utóbbi esetben felmerülhet, hogy erről szerződést kellene kötnie az alapítványnak a kurátorral, az pedig nem lesz egyszerű.

tejivó # 2014.09.05. 14:02

ObudaFan, köszönöm.
Még 2 kérdésem lenne, a beadandó nyilvántartásba vételi kérelem 2 pontjával kapcsolatban.

1. "26. pont: kezelő szerv neve, megnevezése"
Egyszemélyes ügyvezető kurátor lesz, ide mit kell írnom? Egyszerűen az illető nevét? A neve mellé kell írni, hogy "egyszemélyes ügyvezető kurátor"?

2."31. pont: Az alapítványhoz való csatlakozás lehetősége"

Ide régebben vagy vazt írtuk, hogy nyílt alapítvány, vagy azt, hogy zárt alapítvány. Az új Ptk szerint már nincs nyílt vagy zárt alapítvány.Ezt írja:
3:383. § [Csatlakozás az alapítványhoz]:(1) Nyilvántartásba vett alapítványhoz csatlakozni vagyoni juttatás teljesítésével, az alapító okiratban meghatározott feltételekkel lehet.
Tehát ebbe a rovatba mit kell írni?

köszönöm

ObudaFan # 2014.09.06. 07:10
  1. Igen.
  2. Szerintem be kell idézni azt, ami az Alapító okiratban erről szerepel.
tejivó # 2014.09.06. 18:04

ObudaFan, köszönöm a válaszaid.

tejivó # 2014.09.07. 19:35

Bejegyzés előtt álló alapítványunknál egyszemélyes ügyvezető kurátor lesz.
Az Alapító okirat írásánál felmerülő kérdések:
1.Nem kell kuratóriumi ülést tartani?
2.Az egyszemélyes kurátor határozatait vezesse a határozatok könyvében?
3.A kötelező beszámolót és az éves költségvetést a kurátor készíti el. (Más nem is tudná) És ki fogadja el?

köszönöm.