Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár leveleinek kiküldése óta kiderült, hogy az értesítés a címzettek több mint felénél hibás adatokat tartalmaz. A rendőrök és a tűzoltók után most a multinacionális cégek is jelezték: munkavállalóik után rendszeresen fizetik az egészségügyi hozzájárulást, mégis megkapják a potyautasoknak szóló levelet; némelyik dolgozónak a háziorvosa szólt, hogy nem szerepel a biztosítási rendszerben.

Legutóbb közszolgák, rendőrök és tűzoltók kaptak értesítést arról, hogy harminc napnál régebben nincs biztosítási jogviszonyuk, tehát a 2008-tól nem jogosultak az ellátásokra.

Ebben a hónapban kezdték meg azoknak a kiértesítését, akiknek az adatszolgáltatásra kötelezettek (foglalkoztatók, ellátást folyósító szervek) jelentésein alapuló OEP-nyilvántartás szerint rendezetlen a biztosítási jogviszonyuk. Azóta már jelezték: a kiküldendő 950 ezer levél több mint felében hibás adatok szerepelnek majd.

Multinacionális vállalatok vezetői is azt mondták, hogy egyes cégek munkavállalóinak harminc-negyven százaléka esett ki az OEP-biztosítotti köréből a hibás listák miatt.

A cégvezetők azt mondták, hogy főként régebbi munkatársaik esetében jöttek elő a hibák. Szerintük az lehet a probléma oka, hogy a régi és az új bejelentési rend között, valamint a kartonosról a számítógépes nyilvántartási rendszerre való átállásnál adatok veszhettek el. Így egyes munkavállalók a rendszeresen fizetett tb-járulékok ellenére is kieshettek a rendszerből. Többüknek a háziorvosa jelezte, hogy nincs benne az ingyenes ellátásra jogosultak körében, de volt, aki az OEP-nél érdeklődött, s ott kapta a meglepő választ.

A vezetők szerint a cégek nem fontolgatják perek indítását, mert szerintük a hibákat még helyre lehet hozni, de a megjelenő információk a vállalatok megítélését is ronthatják, ezt gondatlanságból okozott károkozásnak is vehetnék.

Az egyik vezérigazgató azt mondta, a nyugdíjrendszer körül sincs minden rendben. Egyik dolgozójuk például a nyugdíj-megállapítását kérte, de vele azt mondták neki, hogy hiányoznak az adatok. Az illetőnek az volt a szerencséje, hogy évek óta gyűjtötte az év végén kapott kimutatást, amely a cége által befizetett nyugdíjjárulékot is tartalmazta. Így a rendszerben sikeresen kijavították a hibát.

A munkavállaló – ha jogosult ellátásra – ilyen esetekben bejelentést tehet, mégpedig az értesítéshez mellékelt válaszlevélben írásban, vagy a hosszabbított nyitvatartási idővel működő megyei egészségbiztosítási pénztárak ügyfélszolgálatán személyesen. A munkáltatónak lehetősége van arra, hogy adategyeztetést kérjen a székhelye szerint illetékes megyei egészségbiztosítási pénztártól. A jogviszony rendezésével kapcsolatos eljárás hosszabb időt vesz igénybe, így ennek pontos időtartamáról az OEP-nél nem tudtak tájékoztatást adni.