A Hamisításellenes világnap alkalmából az ENSZ Kábítószer-ellenőrzési és Bűnmegelőzési Hivatala (UNODC) a fogyasztói tudatosságra nevelő brosúrát és kisfilmet adott ki, amely rávilágít a kapcsolatra a hamisítás és a szervezett bűnözés között.

A tudatosságot növelő tájékoztató anyag az UNODC jelenlegi, “Counterfeit: Don’t buy into organized crime” (“Hamisítás: Ne szállj be a szervezett bűnözésbe”) című kampányát egészíti ki. Összeállítói a fogyasztókat is bevonják a harcba és remélik, ezáltal visszafogható lesz az évi 250 milliárd dolláros forgalmat bonyolító hamisítás-üzlet.

A brosúra és a kisfilm abból indul ki, hogy a fogyasztóknak különleges szerepük van ebben a folyamatban és bátorítják őket vásárlói magatartásuk megváltoztatására. Kiemelve néhány, a hamis árukkal kapcsolatos fontos tudnivalót, a tájékoztató felhívja a figyelmet arra, hogy az ilyen áruk megvásárlása milyen veszélyeket jelent a fogyasztókra és a tágabb közösségekre. Szóba kerülnek a fogyasztók egészségét és biztonságát veszélyeztető tényezők és az is, hogy hogyan keresnek a bűnözők rengeteg pénzt a hamisítványok szállításával és kereskedelmével. Nem maradnak ki a bemutatásból olyan fontos kérdések sem, mint például a kényszermunka vagy a környezetszennyezés.

“A hamisítással más bűncselekmények, például a korrupció és a pénzmosás is kapcsolatban vannak és sokszor nagy az átfedés a drog-, fegyver és emberkereskedelemmel is”, mondta az UNODC ügyvezető igazgatója, Jurij Fedotov. “Ezért nagy szükség van a hamisítás megállítására, főleg az által, hogy meggyőzés útján csökkentsük a vásárlók ilyen termékek iránti igényeit.”

A szervezetnek a területen elért eredményeit és a januárban indított kampányát elismerve az UNODC kapta 2014-ben a Hamisításellenes Világdíjat is. Ezzel már második alkalommal ismerték el az UNODC munkáját, amivel rávilágít a bűnözés ezen fajtájával kapcsolatos fontos részletekre.

Indulása óta a kampány sok helyütt volt látható, különösen a “Look Behind” (“Nézz hátra”) címet viselő figyelemfelhívó kisfilmet fogadták pozitívan számos piacon. Kambodzsától Délkelet-Ázsiáig a kisfilmet több, mint tízezerszer sugározták 30-nál is több nemzeti és nemzetközi adón, többek között a Bloomberg, a CNBC, a Deutsche Welle, a France 24, a National Geographic és a Sky televíziós csatorna is.

A fogyasztói tudatosságra nevelő kisfilm megtekinthető itt.