Királyi pátens törvényi háttérrel - Elfogadhatatlan mértékű beavatkozás? - Elutasítja a brit sajtó a kormány szabályozási tervét

2013.04.26. Jogi Fórum / MTI

Elutasította csütörtökön a brit írott sajtó országos érdekképviseleti szervezete a kormány által nemrégiben beterjesztett, parlamenti konszenzussal elfogadott sajtószabályozási tervet, és saját tervezettel állt elő, amely továbbra is távol tartaná az államot a sajtószabályozástól.

Az 1100 országos, regionális és helyi lapot képviselő Newspaper Society csütörtöki közleménye szerint "nem lelt támogatásra" a brit sajtón belül a kormány által március 18-án nyilvánosságra hozott tervezet, amely királyi pátens formájában és törvényi háttérrel foglalná össze a sajtó által betartandó magatartási normákat.

A szervezet közleménye szerint a kormány előterjesztése számos "működésképtelen" elemet tartalmaz, és "elfogadhatatlan mértékű" beavatkozásra adna lehetőséget a politikusoknak.

Az elutasító nyilatkozathoz csatlakozó brit lapok szakmai vezetőinek csütörtökön előterjesztett alternatív szabályozási javaslata is szorosan kapcsolódik az ellenzéki támogatással múlt hónapban elfogadott kormányzati tervezethez. Ugyanúgy szerepel benne például a normák ellen vétő lapok egymillió fontig (355 millió forintig) terjedő megbírságolásának lehetősége vagy a tévesnek bizonyuló információk teljes körű és prominens helyen feltüntetendő korrekciója.

A Newspaper Society alternatív tervezete is királyi charta formáját öltené, ám sarkalatosan különbözik a kormányzati tervezettől abban, hogy semmilyen formában nem tartalmazna állami sajtószabályozási szerepet. A szervezet csütörtöki nyilatkozata szerint ugyanis ez veszélyeztetné a szólásszabadságot.

A három legnagyobb brit politikai párt - a koalícióban kormányzó konzervatívok és Liberális Demokraták, valamint az ellenzéki Munkáspárt - többhavi egyezkedés után dolgozta ki az uralkodó elé jóváhagyásra beterjesztendő 22 oldalas javaslatcsomagot a sajtóetikai normák jövőbeni szabályozásáról.

A tervezet részeként a majdani új, független szabályozó testület súlyos sajtóetikai kihágás esetén az éves üzleti forgalom 1 százalékáig, de legfeljebb egymillió fontig terjedő bírsággal sújthatná és bocsánatkérésre kötelezhetné a vétkesnek talált sajtótermék tulajdonosát.

A fellépés előzményeként tavalyelőtt kiderült, hogy az azóta megszüntetett News of the World bulvárhetilap munkatársai néhány évvel korábban, exkluzív információk reményében feltörték és lehallgatták egy elrabolt és brutális kegyetlenséggel meggyilkolt angol kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

Az utóbbi évtizedek legsúlyosabb brit sajtóetikai botrányát kirobbantó ügy rendőrségi vizsgálata feltárta, hogy más brit lapok sem riadtak vissza hasonló módszerektől.

  • kapcsolódó anyagok
MÉDIAJOG
SAJTÓ
SAJTÓSZABADSÁG
NAGY-BRITANNIA