Megakadályozták a napilapok megjelenését - A francia szakszervezetek a munkajogi reform visszavonását követelik

2016.05.27. Jogi Fórum / MTI

Megakadályozta az országos napilapok megjelenését a munkajogi reform visszavonását követelő legnagyobb francia szakszervezet, a CGT, amiért a lapok nem voltak hajlandóak közzétenni Philippe Martineznek, a tömörülés elnökének felhívását. A főszerkesztők elítélték a "zsarolást" és a "nyomásgyakorlást".

A L,Humanitén kívül egyetlen francia országos napilap sem jelenhetett meg, ugyanis csak a kommunista lap közölte szó szerint a munkajogi reform visszavonását követelő írást.
    

Nem ez az első alkalom, hogy a törvénytervezet ellen két hónapja tartó tüntetéssorozatban nem jelentek meg a napilapok. Március 31-én és április 28-án az előző országos tiltakozónapokon sem jelentek meg a lapok a szakszervezetek sztrájkja miatt. Csütörtökön viszont a CGT zsarolásának áldozatai lettek, s ez a főszerkesztők felháborodását váltotta ki.
    

"A CGT megakadályozta azon újságok nyomtatását, amelyek kényszer alatt nem voltak hajlandók publikálni a munkajogi törvény visszavonását követelő felhívást. A szakszervezetnek ezt a botrányos beavatkozását a sajtóorgánumok tartalmába el kell ítélni mint a demokrácia szégyenletes megsértését" - hangsúlyozta Nicolas Beytout, a L,Opinion című liberális napilap főszerkesztője a lap internetes oldalán.
    

"Nyomás alatt még egyetlen közleményt sem publikáltunk, és soha nem is fogunk" - mondta Laurent Joffrin, a baloldali Libération főszerkesztője a France Inter közszolgálati rádióban. Szerinte a CGT "egyszerű zsarolása szégyenletes és ostoba". A baloldali főszerkesztő egyben elítélte a L,Humanité vezetését, amely szerinte "lefeküdt" a CGT-nek és "engedett az ultimátumnak". Joffrin szerint a CGT egy olyan világot sír vissza, amikor "egy újság egy párt üzenetének a közvetítője volt". "Mi nem így gondolkodunk a sajtóról" - tette hozzá.
    

Alexis Brezet, a konzervatív Le Figaro lapigazgatója elítélte a CGT "sztálinista módszerét". Szerinte a "botrányos blokádok jól mutatják a CGT radikális politikájának fokozódását".
    

Didier Lourdez, a CGT nyomdai ágazatának főtitkára azt mondta a közrádióban, hogy "sem követeléssel, sem diktátummal" nem éltek. Azt ugyanakkor elismerte, hogy a szakszervezet valamennyi napilapot felkérte, hogy tegyék közé Philippe Martinez felhívását. "A sajtószabadságnak és a demokráciának két irányban kell működnie" - mondta. "Mi a kormány túszai vagyunk, mivel mindenáron alkalmazni akarja a törvényt", amelynek visszavonását követeli a CGT - tette hozzá.
    

Hasonló eset utoljára 2010-ben történt, Nicolas Sarkozy akkori jobboldali államfő nyugdíjreformja miatt. A főszerkesztők akkor sem volt hajlandók közölni a CGT felhívását, a szakszervezet pedig válaszul megakadályozta a napilapok megjelenését.

  • kapcsolódó anyagok
FRANCIAORSZÁG