Szigorítják a dohányáruk reklámozását

2003.03. 8. origo

Üzletek külsőrészén, az utcáról láthatóan dohányreklámot nem lehet elhelyezni - vélekedik a Fővárosi Bíróság(FB) egy jogerős ítéletének indoklásában abban a perben, amelyet az Országos Dohányfüstmentes Egyesület (ODE) indított a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség ellen, az egyik hazai dohánygyár alperesi beavatkozása mellett.

A Fővárosi Bíróság ítéletének indoklása szerint a dohányárut bemutató információ elhelyezése a termék eladási helyén megengedett ugyan, de az eladási hely termékkommunikáció szempontjából két részre bontható: az üzleten belüli eladási helyre és az azon kívüli eladáshelyi megjelenítésre. A bolton belüli bemutatási tevékenység a tényleges értékesítés helyén történik, például a cigarettaállványok környezetében, ugyanakkor az üzleten kívüli bemutatás az üzlet homlokzatán, kirakatában, illetve az utca felé irányulóan elhelyezett reklámkommunikációs felületeken.

Az indoklás a gazdasági reklámtevékenységről, illetve a nemdohányzók védelméről szóló törvényt értelmezve kimondja: az üzlet külső részén, az utcáról láthatóan dohányreklám nem helyezhető el. A Füstirtók Egyesület az ítéletre hivatkozva hangsúlyozza: az eladási hely fogalmába nem tartozik bele a kirakat, illetve a bolt homlokzata, ott dohányreklámot elhelyezni, dohányárut kitenni tilos. Az egyesület a Fővárosi Bíróság jogerős ítélete után reményét fejezte ki, hogy "a fogyasztóvédelmi hatóságok a fogyasztók és nem a dohányipar érdekeit képviselik a jövőben".

  • kapcsolódó anyagok
REKLÁM
DOHÁNYZÁS