Versenyjog – archiv

cikkek

Dr. Kőmíves Attila: Lehet-e bojkottálni a versenytársat, ha illegálisan működik?

Lényegében ez volt az egyik fő kérdés az Európai Bíróság előtt a múlt héten eldöntött C-68/12 számú Protimonopolný úrad Slovenskej republiky v Slovenská sporiteľňa a.s. ügyben. Az EUB szerint azonban nem mentség a kartellezésre az, ha a versenytárs működése nem felel meg a jogszabályoknak – ugyanis a tagállami jogszabályok betartatása nem a vállalkozások feladata.

Marosi Zoltán: Hó és versenyjog

Egy olyan napon, amikor a havazás miatt még a Budapesti Közlekedési Vállalat (pontosabban: a Budapesti Közlekedési Központ) is ingyenessé teszi a járatait, világos, hogy a blog olvasói leginkább erre kíváncsiak: miben áll a tél egyik legszebb jelensége és a „jogágak anyakirálynője” (?) közötti kapcsolat?

Horányi Márton: 4 – 3 fúzió az osztrák mobilpiacon

A Hutchison 3G (H3G) a napokban jelentette be, hogy lezárult az osztrák Orange mobilszolgáltató megszerzésére irányuló tranzakció. Ezzel a korábbi négy szolgáltató helyett már csak három maradt az osztrák mobilpiacon (H3G, Telecom Austria, T-Mobile). A szolgáltatók számának csökkenése ellenére a tranzakció révén a szereplők fokozott versenyt várnak az érintett piacokon.

Tóth András: Karácsonyi történet: tiltott állami támogatás miatt megszűnik a Katolikus Egyház adómentessége Olaszországban

Az Európai Bizottság 2010-ben indított eljárást annak vizsgálatára, hogy az olasz önkormányzati ingatlanadó alóli mentesség rendszere nem sérti-e az EU állami támogatási szabályait. (lsd. IP/10/1319) A mentesség azon ingatlanokra vonatkozott, amelyekben nem gazdasági, hanem többek között oktatási, szociális, kulturális, sport vagy éppen hitéleti tevékenységet folytatnak. Miután Olaszországban a legnagyobb ingatlantulajdonos a Katolikus Egyház, ezért az ingatlanadó alóli kedvezményt alapvetően az egyházra vonatkoztatták. Miután az olasz kormány 2012 elején az ingatlanadó alóli mentességet a kizárólag nem kereskedelmi jellegű tevékenységgel összefüggésbe hozható ingatlanokra korlátozta, a Bizottság 2012. december 19-én az eljárást megszüntette. (IP/12/1412)

Dr. Kőmíves Attila: Itt az első egyszerűsített fúziós határozat!

A GVH a héten tette közzé az első olyan egyszerűsített fúziós határozatát a Vj/048-9/2012 (IKR Agrár / IKR) ügyben, amely a Ket. 78. § (4) bekezdésének megfelelően született, és nem tartalmaz sem indokolást, sem pedig jogorvoslatról való tájékoztatást. Az adott ügyben az egyszerűsített határozat természetesen előnyös az ügyfélnek, hiszen hamarabb megkapja a fúziós engedélyt, és előnyös a hatóságnak is, hiszen a hosszú határozat szerkesztése helyett fontosabb ügyekre csoportosíthatja át az erőforrásokat. Ugyanakkor, ha az indokolás elhagyása miatt nyilvánosan nem elérhető a GVH álláspontja egy adott kérdésben, akkor az a későbbiekben, más tranzakciók tárgyalása során megnehezítheti a felek számára az előzetes...

Dr. Kőmíves Attila: Jön a lex Dinnye?

2012. október 8-án került benyújtásra (és jelenleg is tárgyalás alatt áll) a T/8679 sz. törvényjavaslat, amely szerint a mezőgazdasági termékekre vonatkozó versenykorlátozó magatartások (pl. kartellt) a bizonyos feltételek mellett mentesülhetnek a versenytörvény 11. §-alól. Továbbá, a javaslat szerint a mezőgazdasági termékek esetében a GVH csak akkor szabhat ki bírságot a versenytörvény 11. § vagy az EUMSZ 101. megsértése miatt, ha a feleket előzőleg határidő tűzésével felszólítja, hogy magatartásukat hozzák összhangba a törvénnyel, és a felek ennek a felhívásnak nem tesznek eleget.

Dr. Kőmíves Attila: Új Btk – Vonatkozik-e a munkavállalókra az engedékenységi kérelem?

A Magyar Közlöny múlt péntek 13-i számában jelent meg az új Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény. A kartell tényállás jelentősen nem módosult, ám az új szabályok szerint a vállalkozás engedékenységi kérelme immár – többek között – a munkavállalók, vezető tisztségviselők büntetőjogi mentesülésére is automatikusan hatással lehet.

Tóth András: A Versenytanács tisztázta az indokolást nem tartalmazó egyszerűsített fúziós döntések alkalmazásának esetköreit

A 2012. február 1-jétől hatályos versenytörvény már biztosítja, hogy a GVH indokolást és jogorvoslatról való tájékoztatást nem tartalmazó ún. Ket. 72. § (4) bekezdése a) pontja szerinti egyszerűsített döntést hozzon, ha a hatóság a kérelemnek teljes egészében helyt ad, és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél, vagy a döntés az ellenérdekű ügyfél jogát vagy jogos érdekét nem érinti.

Dr. Kőmíves Attila: Kartell állami vállalatok között?

Ugyan egyelőre nem került sor ilyen jogsértés megállapítására – az MVM / Magyar Posta / MFB Invest fúziós ügy azonban rávilágít arra, hogy miért nem esnek automatikusan a kartelltilalom (és a fúziókontroll) hatályán kívül az állami tulajdonú vállalatok közötti megállapodások. Egy ügy a ritkán alkalmazott Tpvt. 15. § (3) bekezdésével.