Traktorral behajtani tilos!


Traffic # 2006.11.27. 17:56

... s ez az, amit nem tehet meg...

Örülök, hogy sikerült megoldást találni.

T. monalisa!

Nem kritika volt, csupán az idevonatkozó jogszabályi előírás ismertetése. (A félreértések elkerülése végett)

Pjotr # 2006.11.27. 17:17

Lehet, hogy rosszul fogalmaztam, de végül is az volt a szándék, hogy az összes utcából kitiltsanak, csak egy földesutat használhatnánk, illetve azt találta még ki, hogy építsünk elkerülő utat a falu köré...
Tehát valóban ki akart tiltani mindenhonnan, nem arról van szó, hogy az általunk szimpatikus utcákból akart kitiltani, hanem az összesből...

monalisa1 # 2006.11.26. 17:49

Kedves Pjotr:
Az 11.20. 20:03:58. írásodból azt VÉLTEM kiolvasni, hogy a nagy böhömöknek az EGÉSZ faluban történő bármiféle forgalmát akarta a helyi polgármester kitiltani - a község lakóinak nyugalma érdekében.
Természetesen vannak esetek és szállítmányozási formák melyeket gazdaságossági okoból nem lenne elaprózni.

Traffic:
Értem és elfogadom a kritikát (!) de azért lásd a fentieket is azért...

Pjotr # 2006.11.26. 17:31

Köszönöm a segítséget.
Hálistennek hozat egy határozatot, hogy nagy kegyesen engedélyezik a forgalamt egy utcában.
Monalisa, nem lehet lecserélni a kocsikat kisebbre, ez egy kis falu pár száz lakossal, van egy tisztítószergyártó cég (őket nem érinti a dolog) egy terményszárító meg egy tároló telep kb. évi 30.000 tonna forgalommal, meg egy tápkeverő üzem évi fene tudja mennyi olyan 10.000 tonna körüli forgalommal.
Ezeket akarták ellehetetleníteni...
De ekkora forgalmat nem lehet kisautókkal lebonyolítani

Traffic # 2006.11.26. 17:26

T. monalisa!

Az, hogy a fuvarozó pl. a falu közepén lakik és kényelmi/biztonsági okból a háza előtt szeretné tudni éjszakára a járművet, sajnos kötelezheti a helyi önkormányzat arra, hogy a falun kívül "garazsirozza" a teherautót - mégha az neki többletköltséggel is jár.

Nem a helyi önkormányzat, hanem a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII. 20.) MT rendelet 7. §-a kötelezi erre. (Amennyiben járművének megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kg-ot meghaladja. )

Egy kicsit OFF volt, bocsánat.

T. Pjotr!

Egy faluban a polgármester kirakhat-e mindenhová súlykorlátozó táblát ezzel több cég áruforgalmát megakadályozva?

Nem, most kaptam az információt.
Ha mégis, úgy ez a bolt tulajdonosának az alapvető birtoklási jogát sérti, azáltal, hogy megakadályozták, hogy az üzletébe árut szállítsanak.
Ilyen esetben a beszállító nem tehet semmit, a bolt tulajdonosának kell a Közigazgatási Hivatalhoz fordulni, ha ez nem vezet eredményre, akkor bíróságon birtokvédelemért folyamodhat.

monalisa1 # 2006.11.25. 21:23

Tessék a nehéz gépjárműveket lecserélni 1 - 3,5 tonnásra, és onnantól semmi gond.

Szóval a kérdésre válaszolva: valamiféle közlekedés/átjárhatás lehetőségét mindenképpen bztosítani kell - mégha több-kevesebb kerülővel is jár ez a fuvaroztatónak, de azért a falusi boltba pl. azt a napi 300 kg kenyeret ne egy 10 tonnás kamionnal szállítsák ki, akkor se ha adott esetben más helyiségekbe is történő árú téritésről lenne is szó, netán.

Az, hogy a fuvarozó pl. a falu közepén lakik és kényelmi/biztonsági okból a háza előtt szeretné tudni éjszakára a járművet, sajnos kötelezheti a helyi önkormányzat arra, hogy a falun kívül "garazsirozza" a teherautót - mégha az neki többletköltséggel is jár.

A fentiek egy laikus hozzászólása voltak.

Pjotr # 2006.11.25. 19:03

Ez rendben van, köszönöm, a kérdés az lenne, hogy egy önkormányzat kitilthatja-e a nehéz gépjárműveket minden utcájából vagy van kötelezettsége biztosítani a közlekedést?
Tehát nem arról van szó, hogy egy adott útvonalról tiltana, hanem mindenről...

Főlökött # 2006.11.25. 08:28

Tisztelettel

Nem árt beszerezni egy térképet sem. Tekintettel a közút terhelhetőségére, az esetlegesen található hidakra, más építményekre, melyek statikai bemérésük alapján maximalizált terhelhetőség szerepeltetve van a térképen.
Hozzáteszem, mint a kátyúknál is, olcsóbb a kitáblázás, mint a javítás. Azaz olcsóbb ez a megoldás, mint pl. a hidat átépíteni, nagyobb terhelhetőségre.

Testületi határozatban szerepel, az indokló részben, hogy miért történt.

----------------------
  • Löki
Traffic # 2006.11.22. 16:49

T. Pjotr!

A közút kezelője, azaz a képviselő-testület határozhat a tiltó táblák kihelyezéséről, erről határozatot hoz. Ezen döntést a bíróságon lehet megtámadni.
Amennyiben a polgármester döntött a táblák kihelyezéséről, úgy az ő határozata ellen a képviselőtestülethez lehet fellebbezést benyújtani.

A határozatok indokoló részében található a táblák kihelyezésének oka.

Pjotr # 2006.11.22. 14:18

Nem pesti kérdés.
Egy faluban a polgármester kirakhat-e mindenhová súlykorlátozó táblát ezzel több cég áruforgalmát megakadályozva?
Hol lehetne megtalálni, hogy mit akadályozhat meg és mit köteles biztosítani?

Sasfioka # 2006.11.17. 21:58

Pontosan :) A tábla paramétereit nem a KRESZ szabályozza, mint ahogy a táblák elhelyezésének MÓDJÁT sem az.
Amennyiben Te egy lefelé néző macisajtot látsz a kereszteződésben, vagy egy nyolcszöget, akkor is tudnod kell, hogy az milyen tábla. Előről is, hátulról is :) Pont ezért eltérő az alakja. Mint ahogy az elsőbbségadás kötelező tábla mérete abszolút nem egyforma. Láttam már hatalmasat és kisebbet is. Ettől függetlenül mindegyik ugyanazt a célt szolgálja. (Mert ugye a "törvény szövege" papírra van nyomtatva, és ha ott egy légypiszok a tábla közepén a KRESZ-ben, akkor onnantól kezdve csak az a tábla lesz érvényes "közlekedési szempontból"? Nem.

SF

Dr.Attika # 2006.11.17. 21:15

Ez nem érdekes, hanem trükkös. A traktoros köteles betartani a tábla szerinti utasítást, de a kihelyező nem vonható felelősségre a jogosulatlan kihelyezésért, mert jogilag nem Kresz-táblát helyezett ki.

bootmaker # 2006.11.17. 04:42

Ez érdekes.
A KRESz szerint a közlekedő nem birálhatja felül a jelzések jogosságát.
Na de a szabványosságát?
Ha mondjuk lemérem a megállni tilos tábla átmérőjét, vastagságát, magasságát és azt veszem észre, hogy az pár miliméterrel a szabványon kivül van, akkor az már nem is hatályos?

B

Dr.Attika # 2006.11.16. 22:01

Nem tudom, hogy így van e, de azt hallottam, hogy ezek a traktoros táblák nem felelnek meg a "kreszes" méretnek. Demszkynek javasolták a kamu táblák kirakását, ami arra jó, hogy az egyszerű traktorost eltávolítsa a fővárostól, de "kreszes" joghatása nincs. Gondoljatok bele! Három éve könyörgünk egy behajtani tilos tábláért és most szerelték fel. Pesten ez két nap alatt megoldódik? Nane.

péterapó # 2006.11.16. 20:04

Szigorúan szakmailag kérdeném:

Vízágyúval, és könnygáz-sorozatlövő járművel, lovas-kardos "sereggel" lehet jogszerűen tartózkodni Budapest Belvárosában?

Üdv P.


Polgár légy, ne alattvaló!

Traffic # 2006.11.03. 16:51

T. Egyjogász!

Megnéztem a Jogtárban és ott -igazad van- valóban emberi alakos traktor van.
Az emberi alak nélküli traktort a "KRESZ A közúti közlekedés szabályai és értelmezésük" 7. javított kiadásában találtam. Az a fura, hogy ez a jelenleg hatályos KRESZ-t tartalmazza.

A hivatkozott rendelet 10. §. (2) bekezdést én is megtaláltam természetesen, csak nem illesztettem be. Ez olyan gumiszakasznak tűnik...

A rendelethez semmiféle kommentárt nem fűztem, most sem teszem.
Gubának igaza van. Minden tekintetben.

Egyjogász # 2006.11.03. 09:34

Bennem jogászként ez a kérdés akkor is felmerült volna, ha pl. Debrecent rakják tele ilyen táblákkal.
guba, lehet, hogy így van, de én ezt - szintén jogászként - nagyon-nagyon szomorúnak tartanám. Legalább egy jogi szakmai fórumon jó lenne ha jogi szakmai alapon foglalnánk állást.

guba # 2006.11.03. 06:50

Egyjogász!

A felvetésed indokolt, de ebben a kérdésben attól tartok mindenki pártszimpátia alapján fog állást foglalni. Én egynek veled értek egyet.

Egyjogász # 2006.11.03. 06:29

T. Traffic!

Biztos igazad van a tábla kérdésében, bár én emberi alak nélküli sima traktort nem találtam a KRESZ-ben. A KRESZ 14. § s./ pontja szerint (45. ábra) a "Mezőgazdasági vontatóval behajtani tilos" jelzőtábla egy olyan, elejével balra forduló traktor, amelyen emberi alak ül. (COMPLEX jogtár)

Az általad hivatkozott Rendelet 10. § (2) bekezdése kimondja, hogy a járművek forgalmára vonatkozó tilalmat, vagy korlátozást csak kellően indokolt esetben és mértékig szabad elrendelni.

Tekintve, hogy azokon a helyeken, ahová most a táblákat kirakták "emberemlékezet óta" nem voltak kint ilyen táblák, csak arra próbáltam rákérdezni, hogy a Fórumozók szerint vajon közlekedés-szakmai szempontból pont most mi indokolja "kellően", hogy telerakták ilyen táblákkal Budapestet.

Traffic # 2006.11.02. 18:44

T. Egyjogász!

A jelenleg hatályos KRESZ-ben meghatározott táblán egy sima traktor van, emberi alak nélkül. A traktor eleje balra van.

Az, hogy ki lehet-e helyezni olyan táblát, amely a KRESZ-ben nincs, szerintem költői kérdés volt :)

A 20/1984. KM rendelet szól az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről.
IX. fejezet
34. Egyes járműfajták behajtásának korlátozása
34.1. Járművek (egyes járműfajták) behajtásának a tilalmát abban az esetben lehet elrendelni, ha azt

  1. a forgalom biztonsága vagy egységesítése, illetve
  2. a környezet védelme

indokolja.
A tilalom bevezetésének esetén a célforgalom részére csúcsidőszakon kívül naponta legalább kétszer, esetenként legalább két óra időtartamra vagy éjszakai időtartamra a behajtást lehetővé kell tenni, az átmenő forgalom részére pedig megfelelő tehermentesítő utat kell biztosítani.
34.2. A járművek méreteinek korlátozása elrendelhető a járművek (egyes járműfajták) behajtásának megtiltásával is.
34.3. A forgalom biztonságának és zavartalanságának érdekében azokon az utakon, amelyeken az átlagos napi forgalom a 6000 egységjárművet meghaladja, a mezőgazdasági vontatók, az állati erővel vont járművek és kerékpárosok közlekedését meg kell tiltani, ha azok úticéljukat a közelben levő más - lényeges útvonalnövekedést (általában 15-25%) nem jelentő - úton elérhetik. Kötelező a mezőgazdasági vontatók, állati erővel vont járművek és - lehetőség szerint - a kerékpárosok forgalmának megtiltása, vagy kerékpársávok kijelölése olyan útszakaszokon, amelyek forgalmát összehangolt forgalomirányító fényjelző készülék irányítja.
34.4. Állati erővel vont járművek, mezőgazdasági vontatók és a tehergépkocsik meghatározott körének közlekedése egyes városrészek, illetve területi egységek forgalmának egységesítése vagy más forgalmi és környezetvédelmi okok miatt is megtiltható.
34.5. Ha a 34.1. pontban említett szempontok a behajtási tilalom elrendelését teszik indokolttá, de nem célszerű megtiltani azoknak a járműveknek a forgalmát, amelyek úti célja az érintett úton van, a járművek behajtását a KRESZ 14. §-ának (3), (4) és (11) bekezdésében említett kiegészítő táblák alkalmazásával kell lehetővé tenni. A 34.1. pontban elrendelt korlátozás alól a közút kezelője eseti behajtási hozzájárulással felmentést adhat.

Szigorúan szakmai szempontból nézve...

Egyjogász # 2006.11.02. 11:21

T. Kollégák!

Abszolut szakmai alapon vetem fel az alábbiakat:
A Fővárost az elmúlt napokban telerakták traktorral behajtani tilos jelzőtáblákkal.
Emlékeim szerint a KRESZ-ben lévő hasonló táblán egy emberi alak ül, tehát a KRESZ-ben ilyen "fedett traktor" rajzolatú jelzőtábla nincs is. (Persze lehet, hogy tévedek.)
Szerintetek ki lehet helyezni olyan közúti jelzőtáblát, amely a KRESZ-ben nem szerepel?
Nyilvánvaló az is, hogy ez a jelzőtábla közlekedés-szakmai szempontból teljesen indokolatlanul lett kihelyezve, ugyanis V. kerületi utakon, tereken azért elég ritkán látni traktort. A közterületi jelzőtáblák kihelyezésének nincsenek meg a szakmai előfeltételei?
Eddig elég nehezen tudtam volna elképzelni, hogy még a KRESZ-be is bele lehet keverni a politikát.