alapítvány létrehozása


urame # 2012.10.11. 13:53

Szia!

Amire gondoltál, az korábban közhasznú alapítványra vonatkozott, hogy a nyilvántartásba vételt követő 3 év elteltével fogadhatott adó 1 %-okat. Ez megváltozott, csak sima alapítványt lehet létrehozni, 2 év elteltével jogszabályban előírt feltételnek való megfelelés esetén lehet kérni a közhasznúsági jogállás megszerzését, és ezután lehet adó 1 %-okat fogadni, addig viszont lehet adományt gyűjteni, támogatásokat fogadni, bált rendezni, vagy kiegészítő jelleggel gazdasági-vállalkozási tevékenységet folytatni.

ObudaFan # 2012.09.18. 08:38

Ez nem így van.

optima # 2012.09.17. 10:24

Tisztelt jogi fórum!
Alapítványt szeretnék létrehozni. Egy jó ismerősőm azt mondta, hogy nézzem át alaposan az alapítványokra vonatkozó jogszabályokat, mert ő is akart alapítványt csinálni, de letett róla, mert az egyik szakértője azt mondta neki, hogy:
az újonnan létrehozott alapítványnak 3 évig kell törvényesen bejegyzett formában működnie ahhoz, hogy juttatásokat fogadhasson el,
ezen ideig az alapítványnak saját tőkéjével kell az alapítványi célok érdekében tevékenykednie.
Ez valóban így van, vagy városi legenda?
Válaszukat előre is köszönöm!

ObudaFan # 2012.08.31. 09:12

Nem irreálisak a költségek.
Egy-két hónap mindenképpen kell.

tareszka # 2012.08.30. 19:17

Tisztelt ObudaFan!

Az idei évben törvény született arról, hogy óvodában, iskolában nem szedhető "osztálypénz". (Óvodás korú gyermekem van.) Az érintett óvodát a helyi polgármester szólította fel, hogy hozzon létre egy alapítványt amibe majdan a szülők befizethetik a fent megjelölt összeget. Mivel az intézmény államilag finanszírozott, így mondanom sem kell, hogy csóró mint a templom egere.
A polgármester szerint 100eFt induló "tőke" kell az alapítvány létrehozásához + 70eFt az általa megjelölt ügyvéd költsége. (gondolom valamelyik havert preferálja)
A hivatal természetesen egy guruló forintot sem biztosít, de kötelezte rá az óvodát.

A kérdésem annyi lenne, hogy mennyi idő egy ilyet végigvinni és valóban ekkora költség-e a létrehozás?

Tisztelettel:Taresz

ObudaFan # 2012.08.08. 13:23

A levelek oda mennek, az esetleges hatósági ellenőrzések is ott történnek. Ennél több következménye nincs.

ydavi2012 # 2012.08.07. 12:43

Tisztelt ObudaFan!

Alapítványunk egyik tagja elhunyt, székhelyünk az ő lakcímén volt/van. Szeretnénk a székhelyet módosítani az én lakcímemre (én lettem az új tag). Érdeklődnék, hogy milyen következményei lehetnek/vannak a későbbiek folyamán, ha az én lakcímemre kerül bejegyzésre az alapítvány székhelye. (Az ingatlan amiben lakom jelenleg szüleim nevén van, ezért nem szeretném őket semmilyen "káros tényezőnek" kitenni; pl. NAV, Bíróság, stb.)
Válaszát előre is köszönöm!
ydavi

ObudaFan # 2012.07.30. 11:46

Ki kell nevezni még egy tagot.

bajszi1982 # 2012.07.30. 11:30

Szeretném megkérdezni, hogy ha egy közalapítvány felügyelő bizottságának tagja meghal, és az alapító okirat szerint a felügyelő bizottság két tagból áll - így most egy tag maradt - mi a teendője az alapítónak?


Szeretném megkérdezni, hogy egy szállítási szerz?désben szerepelhet-e olyan, hogy "a szerz?désben nem szabályzott kérdésekben a Ptk adásvételi sze

ObudaFan # 2012.07.29. 19:30

Az szabályos.

Hogyisvanez1 # 2012.07.29. 19:28

Tisztelt ObudaFan!

Nagyon szépen köszönöm a választ!

Már tényleg csak egy kérdés maradt.

1. Ha az alapító független és a kuratórium összesen 3 tagja egy adott család tagja(az alapítótól független család)az úgy szabályos?

Ha jól emlékszem akkor az alapítótól függő(munkaviszony vagy családi viszony) emberek nem lehetnek többségben a kuratóriumban. Tehát ha az alapító egy tőlünk teljesen független ember, akkor gondolom lehet a kuratórium összes tagja egy család tagja.

ObudaFan # 2012.07.29. 19:15
  1. Ehhez azért valamilyen jogi személyiségű szervezetre mindenképpen szükség lesz.
  2. Elég lehet.
  3. Bele lehet írni az alapító okiratba, hogy a kuratórium elnöke díjazást kap, de a részletekről úgyis szerződést kell kötni.
  4. Nem biztos, hogy elfogadja a bíróság.
  5. Fennáll.
  6. Szerintem ezzel lehet gond.
  7. Szükséges.
  8. Alapításkor nem érhető el közhasznú fokozat. Az alapítvány fogalmilag nonprofit szervezet.
Hogyisvanez1 # 2012.07.23. 22:20

Tisztelt Szakértők!

Támadt egy nagyon jó ötlet amely mindenki javát szolgálná. Egy önfenntartó ökofarmról lenne szó amely teljes egészében saját magát látná el erőforrásokkal, és csak zöld energiát használna, függetlenítve ezzel az embert a közművektől. Ezen túlmenően kímélné a környezetet és a következő generáció számára is egy követendő utat mutatna.
Ezt szeretnénk minél szélesebb körnek elérhetővé tenni támogatók és szakemberek toborzásával akik lefaraghatnák az árat, ami így még több ezer ember számára tenné elérhetővé ezt a fajta életmódot. A projekt leírása és a tervek, azaz minden amit a szakemberekkel és támogatókkal összehoznánk ingyenesen elérhető lenne köz számára.

Kérdések:

  1. Kell-e ehhez civil szervezet? Tehát gyűjthet-e rá a csapat magánszemélyként? Weboldalon keresztül menne és sok weboldalon megakadt a szemem, hogy egyszerűen bármilyen bejelentés, cég vagy civil szervezet nélkül 'Donate' azaz támogatás menüpont érhető el sok száz honlapon. Ezek illegálisak?
  2. Az alapítvány megfelelő lenne erre? Nem akarok nagyon máson gondolkodni, tehát ha erre elég lehet egy alapítvány akkor annál maradnák.
  3. A kuratórium elnökét aki a képviselő is egyben fizetni kellene. Ugyanis a honlap kezelése, fejlesztése, karbantartása, moderálása, a támogatók keresése és adományok gyűjtése egész embert kíván. Ez ahogy olvastam nem ütközik törvénybe. Ebben az esetben mit írjunk pluszba az alapító okiratba?
  4. Lehet-e 2 tagú a kuratórium?
  5. Alapvetően 3-an vagyunk akik belevágnánk. Egy ismerős akivel nem áll fent összeférhetetlenség valamint én és édesapám. Ki legyen így az alapító és kik a kuratóriumi tagok? Vagy ez ígyis-úgyis kevés tag? Az új törvényben még fennáll egy a rokonsági/munkáltatói összeférhetetlenség?
  6. Lenne még egy tag aki talán segítene. Az a kérdés, hogy az összeférhetetlenség fenn áll-e ha ez a 4. tag már elvált a vér szerinti rokonunktól? Tehát Ő ebben az esetben független lenne-e apámtól és tőlem? Így 2 függetlennel és 2 családtaggal könnyű lenne megalapítani.
  7. Végigolvastam itt az összes oldalt(huhh) és sok bankkal volt gond, hogy előre kérték a bejegyzett alapítványról szóló határozatot. Ahogy olvastam a Raiffaisen pont jó bank, ott simán ment bejegyzés előtt ahogy az kell. Melyik bankokat ajánljátok még vagy melyeket nem?
  8. Maga a honlap, domainek, szerver és az üzemeltetés 1 évre 50ezer forint se lenne. A régi törvényben ahogy olvastam mindenhova ajánlatos volt a 100ezer alap. Változott ez manapság? A mi esetünkben ugyanis, a fele is bőven elég lenne egy év kiadásaira. Érdemes bepróbálni vagy szedjük össze a 100 ezeret biztos ami biztos alapon?
  9. Milyen plusz fokozatok szerezhetőek egy civil szervezetnek alapításkor az új törvény szerint(non-profit, közhasznú ezeket nem tudom, hogy az új törvényben melyeket lehet alapításkor is megkapni). Valamint ezek közül melyeket lehetne kérni a fent vázolt ötletre?

Tudom hosszú lett de nagyon fontos lenne egy teljes körű válasz. Főleg a mai helyzetben amikor a nagy többség hónapról-hónapra él és a számlákat nyögi. Egy ilyen projekt mindenkinek a javára válna.

A válaszokat előre is köszönöm!

ObudaFan # 2012.07.16. 19:40

A bíróság az érdekelt alapítók közös kérelmére - új alapítvány létrehozása vagy más alapítványhoz való csatlakozás céljából - elrendelheti az alapítványok egyesítését, ha ez az érintett alapítványok céljainak megvalósításával összhangban áll. Az alapítványok egyesítésére irányuló kérelemhez az új, illetőleg a megfelelően módosított - a megszűnt alapítvány jogutódlásáról is rendelkező - alapító okiratot is csatolni kell, egyebekben a bíróság eljárására az alapítvány nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Tiluka # 2012.07.16. 16:18

Szép estét!
Abban kérném a segítséget, hogy két alapítvány összeolvadásakor mi a teendő a bíróság felé? Egy közös alapító okiratot kell írni és abban megjelölni az összeolvadást és az új alapítót? Vagy pontosan mi ennek a menete.

A beolvadt alapítványt megszüntként kell a bíróságra bejelenteni?

Segítségeteket előre is köszönöm!

ObudaFan # 2012.06.25. 17:49

Nincs mit.

Mónikaa # 2012.06.25. 15:27

Nagyon köszönöm!

ObudaFan # 2012.06.25. 14:50

Kivonattal lehet igazolni.
A kuratórium elnöke nyilatkozik.

Mónikaa # 2012.06.25. 14:17

Még egy kérdés: Az illetékmentességről az alapítónak vagy az elnöknek kell nyilatkoznia?

Mónikaa # 2012.06.25. 14:10

Az alapítvány képviselőjének képviseleti jogát hogyan kell igazolni? Előre is köszönöm!

Mónika

ObudaFan # 2012.06.11. 15:51

Felkéréséhez? Minek ahhoz minta?

művészetpárti # 2012.06.11. 14:24

Alapítónk amerikai állampolgár, magyarsága jogi nyelven nem kielégítő. Szükségünk lenne alapítványunk számára az új kurátorok felkéréséhez egy mintára.

Gabbis # 2012.03.29. 10:18

Tisztelt ObudaFan

köszönöm a gyors és érdemi választ
idő közben sikerült elérnem a Törvényszéket, ahol a titkár készségesen segített ( ugyanazt a választ adta mint Ön, azzal, hogy az Alapítóiban most még nem szükséges jogszabály hivatkozást módosítani)
új nyomtatványok letölthetők : http://www.birosag.hu/engine.aspx?…

szép napot

Papp Gabi

ObudaFan # 2012.03.29. 08:54
  1. Nem.
  2. Látni kellene az Alapító Okiratot.
Gabbis # 2012.03.29. 07:15

Tisztelt Szakemberek !

Segítséget szeretnék kérni:
közhasznú alapítvány - kuratóriumi tag lemondott

1.Alapítónak el kell ezt írásban is fogadni? Változásbejegyzés kérelemhez csatolni kell?
2. Az egységes szerkezetű alapító okiratban módosítom a nevet, de az új civil tv szerint módosítani kell mást is? ( pl tv-i hivatkozások...)
3. Új kuratóriumi tag elfogadó nyilatkozat is akkor nyilván változott, van valakinek mintája amit megosztana?

köszönettel

Papp Gabi