A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvénymódosítás célja, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és hatékonyabbá tegye a közigazgatási eljárást – mondta Avarkeszi Dezső igazságügyi államtitkár a törvényjavaslat általános vitájának kezdetén szerdán a parlamentben.

Az államtitkár elmondta: a javaslat jelentősen csökkenti az eljárási határidőket, az ügyfelek terheit és kötelezettségeit, és a jelenleginél szélesebb körben teszi lehetővé az egyablakos ügyintézést.

Kiemelte, hogy a Magyarország versenyképességét rontó tényezők közül kiemelkedik a mai magyar közigazgatás bürokratikus működése, a bonyolult szabályokkal körülbástyázott, lassú ügyintézés. Változtatni kell a közigazgatás elavult rendszerén – tette hozzá.

Mint mondta, a szolgáltató, modern állam a szolgáltató közigazgatáson alapul, így szerinte tovább nem halogatható feladat az ügyfélbarát eljárási rend és a gyors, kiszámítható működés szabályainak megteremtése és az ezt szolgáló jogintézmények továbbfejlesztése.

Avarkeszi Dezső példaként elmondta: tavaly több mint egymillió anyakönyvi kivonatot kellett kiállítaniuk az anyakönyvvezetőknek. A papíralapú anyakönyvi kivonatokhoz képest a jövőben a hatóságok között elektronikus adatlekérdezés jelenti az ésszerű és korszerű megoldást – tette hozzá.

Az államtitkár kiemelte azt is, hogy az ügyintézési határidő és a belső eljárási határidők betartása, a tájékoztatási kötelezettség teljesítése révén a hatóság és az ügyfél indokolatlan személyes találkozásainak száma csökkenthető. Hozzátette: a személyes ügyintézés számos vesződséggel jár mind az ügyfél, mind a hatóság számára, ezért mindkét szempontból előnyösebb, ha a jövőben főleg elektronikus úton tartja a kapcsolatot a hatóság és az ügyfél egymással.

Az államtitkár elmondta azt is, hogy a javaslat az európai tendenciákhoz kapcsolódva megteremti az egyablakos ügyintézés alapjait.

Hangsúlyozta: a közigazgatás kiszámítható működését segíti elő, hogy a határidők számítása a jövőben munkanapokon történik.

Avarkeszi Dezső közölte: a javaslat öt munkanapos belső eljárási határidőt szab a hatóságnak, azaz öt munkanapon belül minden olyan kérdés elintézéséről gondoskodnia kell, amire vonatkozóan nincs külön határidő megállapítva.

A törvényjavaslat több eszközzel is növelni kívánja a hatósági eljárások és a hatóságok működésének átláthatóságát – mondta az államtitkár.

Kiemelte: az ügyfél és a hatóságok közötti távolságot csökkenti az a rendelkezés, amely szerint a hatóságoknak az ügyintézési határidő túllépése esetén vissza kell térítenie az eljárás megindításáért fizetett illetéket vagy igazgatási szolgáltatási díjat.

Avarkeszi Dezső a törvényjavaslat elfogadását kérte az Országgyűléstől.