Nyáron elfagyott vízóra


Csuklósbusz # 2025.08.22. 17:06

Nem tehetünk rá pontot!

Legyen akkor elfagyott, rongált akármi, kifizettem.

A kifizetéstől és beérkezéstől is eltelt már a 30 nap és még mindig nincs kicserélve az órám.

Ügyfélszolgálat azt mondta ki van adva a szerelőknek, nem tudja miért nem értek ide.

A vízmű órája ,a vízmű feladata a csere, én meg kifizettem a kötbért ( 60 ezer) mert nem tudom bizonyítani hogy nem fagyott szét.

oligaliga # 2025.08.22. 11:56

eulimen

Nagyon nem érted. Ha a mérő hibás és a felek között vita van, akkor azt a pontossági vizsgálat állapítja meg, hogy miért hibásodott meg a mérő, utána lehet megállapítani, hogy kinek a költsége a csere. A vizsgálat díját azonban meg kell előlegeznie.

Csuklósbusz

Még egyszer megnéztem az első bejegyzésedet. A TRV árnyilvántartása (https://trvzrt.hu/…-trv-zrt.pdf) szerint az elfagyott mérő cseréje plombálással 20-as átmérőig bruttó 60 380 Ft. Ezt fizetted.

Az 58/2013. (II.28.) Korm. rendelet 64. § (8) bekezdése szerint „(8) Az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérők és a leszerelésüket megakadályozó zárak sértetlen megőrzéséért és a vízmérési hely, valamint a fogyasztásmérő fagy elleni védelméért a bekötési vízmérő vonatkozásában a felhasználó, a mellékvízmérő vonatkozásában az elkülönített vízhasználó felelős. Mulasztás miatt megrongálódott vagy elveszett fogyasztásmérő javításának, pótlásának, szerelésének költségeit, továbbá valamennyi ezzel összefüggő kárt a felhasználó vagy az elkülönített vízhasználó a víziközmű-szolgáltatónak megtéríti.

A TRV Üzletszabályzata (https://trvzrt.hu/….-22-tol.pdf) csak követi a jogszavályt:1.3.1. pont 2. felsorolás 8. francia bekezdése szerint „A Felhasználó a jelen Üzletszabályzat más pontjaiban, valamint a jogszabályokban meghatározottakon túlmenően, különösen az alábbiakra köteles: (...) a vízmérő akna, illetve vízmérőhely hozzáférhetőségének biztosításáról és tisztántartásáról, a lejutást biztosító eszközről (létra) a vízmérő fagy, rongálás és eltulajdonítás elleni védelméről gondoskodni, továbbá a vízmérő rendellenes működéséről a Víziközmű-szolgáltatót haladéktalanul értesíteni. A vízmérő elfagyásából, rongálásából, valamint eltulajdonításából eredő kár esetén az új vízmérő beszerelésével kapcsolatos valamennyi költség a Felhasználót terheli

Amúgy a jogszabály több ponton is rögzíti, hogy a fagy elleni védelem a felhasználó kötelessége.

Remélem, ezzel pontot tehetünk eme remek vita végére. Azon meg nem érdemes vitatkozni, hogy előre vagy utólag számlázzák-e ki, mert pont az ilyen felhasználók miatt van az, hogy a vízmű előre kéri a pénzt.

eulimen # 2025.08.22. 11:21

@oligaliga

a vízművektől elvárható, hogy legyen készleten több, azonnal beszerelhető, hitelesített vízmérő-berendezésük, különösen a szabványos kommunális csőcsatlakozáshoz.
Van a víziközmű vhr-nek más rendelkezése is, ami igen szoros intézkedési határidőt ír elő (pl. szolgáltatás visszaállítása 3 napon belül tartozás miatt kikapcsolt fogyasztónál; ez a gyakorlatban plombált-ledugózott csatlakozás feloldását és vízmérő beszerelését jelenti). Ez teljesíthetetlen, lenne ha a kérelem után még játszogatni kellene a kormányhivatallal.
Ha a vízművek vette az adást, hogy a mérőberendezés nem alkalmas a mérésre, akkor nagyon nincs helye vizsgálgatásnak meg metrológiai méricskélésnek, kell helyette egy új. "Haladéktalanul", ahogy azt a nagykönyv írja.

oligaliga # 2025.08.22. 11:02

Csuklósbusz

19-én már válaszoltam:

A fagyott vízmérőt a szolgáltató nem a saját költségén cseréli, mert a fagyás nem a szolgáltató kockázata.

„Jogos, hogy előre kell fizessek vitás esetben? Áramszolgáltató is utólag küldi a csekket.
Tényleg van 30 napjuk, ha nincs normális vízellátásom?”

A jogszabály szerint ha valószínűsíthető, hogy a fogyasztásmérő rendellenesen működik, vagy ha az ellenőrzés során a megfelelő működés kérdésben a felek között vita alakul ki, a felhasználó, az elkülönített vízhasználó vagy a víziközmű-szolgáltató kezdeményezi az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérő mérésügyi hatósággal történő metrológiai pontossági ellenőrzését, és ha indokolt, független szakértővel történő metrológiai szerkezeti vizsgálatát (a továbbiakban együtt: pontossági vizsgálat). Ennek költségét a kezdeményező fél (jelenleg te) előlgezi. Valószínűleg ezt kérted, nézd meg alaposan, mit írtál. Ha ezt kérted, akkor a szolgáltatónak a bejelentéstől számított 8 napon belül fel kell szerelnie egy másik hiteles mérőt hozzád. A 30 nap nem a szolgáltató "sara", hanem a mérésügyi hatóságé (a.k.a. kormányhivatal), aki bevizsgálja a mérőt.

Csuklósbusz # 2025.08.22. 10:11

Bekötési, egy szóval nem mondták hogy én cseréljem ki, csakis ők.

De nem tették.

Tehát remélem akkor a fogyasztóvédelem helyrerakja majd őket, mert ez helytelen gyakorlat hogy előre fizessek és még akkor sem jönnek.

eulimen # 2025.08.22. 05:46

@Csuklósbusz
a bekötési mérő a vízművek tulajdona, a telki/mellékmérő pedig a felhasználóé.
Ha locsolómérőről van szó (amit a bekötési mérő után tesznek, nyilván ez is plombált zárógyűrűvel van védve, tehát ahhoz sem nyúlhat a "maszek"), ami azt a célt szolgálja, hogy az ezen az ágon elfogyasztott víz után nincs felszámított csatornadíj, az viszont jogszabály alapján mindig a júzeré.
Ha tehát ilyen mérő repedt meg, akkor viszont megfordul a felelősségi bicikli, és a te dolgod a haladéktalan mérőcsere minden dimenzióban (nyilván a vízműveknek kell plombálnia, tehát nem kerülhetők meg, de a 30 napos ügyintézési határidő szerintem akkor is túlzás).

A vízszámlán a mérő gyári száma alapján meghatározható, hogy milyen besorolású mérőről van szó.

Szomorú örökös # 2025.08.22. 05:32

Csuklósbusz

minnél mélyebben van, annál kisebb eséllyel fagy el, sőt kellő mélység esetén akkor sem fagy el ha nincs meg az aknatető
Nem a hideg levegő miatt fagy el, hanem azért, mert belefolyik a víz. A te kötelességed ellenőrizni, hogy ne maradjon meg benne.

Csuklósbusz # 2025.08.22. 02:51

Amúgy rosszul gondolod az aknával kapcsolatos dolgokat, minnél mélyebben van, annál kisebb eséllyel fagy el, sőt kellő mélység esetén akkor sem fagy el ha nincs meg az aknatető.

Csuklósbusz # 2025.08.22. 02:49

Köszönöm!

Vízmérők között viszont különbséget tesz a jogszabály. Van bekötési, telki, mellék stb.

Tekintettel hogy az én mérőórámhoz, ellentétben a társasházi mellékmérőkkel, maszek szerelő nem nyúlhat, így gondolom akkor bekötésim van, annak cseréje haladéktalanul a közműszolgáltatót terheli, az más dolog hogy az üzletszabályzat szerint rámveri a költségét, legyen az fagyás, rongálás, lopás.

efi99 # 2025.08.21. 18:56

Az egész akna dolog úgy szar, ahogy van. A cső miatt mély kell legyen, viszont minél mélyebb, annál inkább megül az alján a hideg, illetve annál nagyobb a talajvíz beszivárgás esélye. A mérőórának olyan helyen kéne lennie, ahol nincs fagyveszély, pl pincében, lakásban. Érdekes módon gázóránál senkinek nem jut eszébe, hogy a föld alatt 1 méterrel kéne elhelyezni, pedig ott is el kell jutni telken belül még akár 20 métert is. Áram úgyszintén (földkábel esete)

efi99 # 2025.08.21. 18:46

Nincs közterületen, a szomszéd háza előtt áll, az ő telkén, ahol másnak előkert van pl. Másnak meg udvaron belül van, csak éppen nincs kerítés. Ha a vízműnek megfelelt, akkor nekem meg főleg. (Mellesleg így vettük már meg.) Lényegtelen, a kérdésre koncentrálj. Miért nincs a szabványban, hogy fagyvédelmet biztosító akna kell, egyszer s mindenkorra pontot téve az ügyre?

Szomorú örökös # 2025.08.21. 15:07

efi99

És akkor nézzük csak ismét azt, hogy „be kell építeni a kivitelezési szabványba”.
A telked vízórája már most sem lehet közterületen a szabvány szerint,
nálatok állítólag mégis hozzáférhető bárki által az utcáról.
Ezek után nem is értem, egyáltalán mi is a probléma tárgya? :-D

Szomorú örökös # 2025.08.21. 15:05

efi99

be kell építeni abba a kivitelezési szabványba (pl kötelező szigetelés)

A vízcső elhelyezésére meg is van az a bizonyos szabvány - ami ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy műanyag mindenhol, sőt legtöbb helyen még mindig a régi horganyzott cső van (nálam 2015-ben pont olyan tört el, ami még csak horganyzott se volt, annyira régen készült). Viszont a vízóra aknák többnyire egyedi kialakításúak. Nem sokan vesznek kész vízóra aknát, amiben minden benne van. Egyébként is nem is arról van szó, hogy a hideg levegő hatására elfagy az óra, hanem hogy a tisztelt tulajdonosok nem veszik észre, ha az akna telemegy vízzel - márpedig ez sokszor elkerülhetetlen - mert az tudja leginkább rongálni télen a vízórát. Ez viszont már nem a vízmű kötelessége, hogy erre figyeljen, hanem a tulajdonosé, azaz a tiéd többek között. Ezen hiába pampogsz még egy esztendeig is, akkor sem lesz benne igazad.

eulimen # 2025.08.21. 14:10

@Csuklosbusz

Tényleg van 30 napjuk, ha nincs normális vízellátásom?
Itt a vízműveknél valami nagyon félrecsúszott.
A vonatkozó szabály ugyanis ez:
58/2013. korm. r. 64/A. § (1) "Ha a felhasználó az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérő rendellenes működését vagy hibáját, sérülését észleli, köteles azt a víziközmű-szolgáltatónak haladéktalanul bejelenteni. A víziközmű-szolgáltató a bejelentéstől számított 8 napon belül köteles a kifogásolt fogyasztásmérőt ellenőrizni. Ha a fogyasztásmérő hibáját az ellenőrzés alátámasztja, a fogyasztásmérő cseréjéről annak tulajdonosa haladéktalanul köteles gondoskodni."

A víziközmű-törvény szerint a 8 napos intézkedési határidő fogyasztóvédelmi rendelkezés, amelyet a fogyasztóvédelmi hatóság kérelemre kivizsgálhat, és bírságolhat is.
Írj egy levelet az ügyfélszolgálatnak, felhívva a figyelmüket a fenti kötelezettség elmulasztására, és hogy holnap várod a kollégákat, különben fel lesznek nyomva a kormányhivatalnál.
(nekem már volt olyan ügyem, ami érdekes módon pont akkor vett villámgyors fordulatot és szolgáltatói együttműködést, amikor beérkezett hozzájuk a fogyasztóvédelmi hatóságtól a nyilatkozattételi levél).

5/E. § (1) "Az elszámolásra, számlázásra, díjfizetésre vagy mérésre, valamint – a közérdekű korlátozás kivételével – a víziközmű-szolgáltatás korlátozásával vagy felfüggesztésével kapcsolatos, jogszabályban és üzletszabályzatban foglalt rendelkezések lakossági felhasználókkal szembeni megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. A fogyasztóvédelmi hatóság eljárására a fogyasztóvédelemről szóló törvényt (a továbbiakban: Fgytv.) kell alkalmazni azzal, hogy az e törvény szerinti lakossági felhasználó az Fgytv. alkalmazásában fogyasztónak minősül akkor is, ha nem természetes személy."

Jogos, hogy előre kell fizessek vitás esetben? Áramszolgáltató is utólag küldi a csekket.
Tekintettel a 64.§ (8) objektív felelősségviselésére, szerintem az nem lesz kérdés, hogy a 60e Ft-ot Csuklósbusznak kell állnia, viszont a mérőcsere és a csekkbefizetés sorrendisége a jogszabály szerint valóban fordítva kellene legyen.

Csuklósbusz # 2025.08.21. 13:09

Közben az eredeti kérdésre nemjött válasz.

Mint írtam kifizettem, akkor jogos hogy még mindig nem állították helyre a szolgáltatást?

Más, elfagyást kizárnám, szomszéd ugyanolyan aknája ugyanaz mérője nem fagyott el.
Az akna a létesîtéskori szabványoknak megfelelő.
Ez nem fagyás lesz, vagy selejt gyári hibás órát kaptam, vagy azért pattant el az üveg mert előtte utánna elzártam a csapot. Ha nem volt légbuborék benne, akkor a vîz összenyomhatattlansága végett elpattanhatott az üveg sima hőmérséklet változásra is. Ez meg olyan dolog hogy erre nem hívja fel a figyelmet a vízmű..

Tehát mivel tudom betámadni őket hogy gejzír nélkül legyen víz, illetve visszakapni a 60 ezret. Mert se ő se én nem tudom bizonyítani mi történt az órával.

eulimen # 2025.08.21. 12:40

bocs, helyesen Víziközmű tv. Vhr. 58/2013. kormányrendelet

eulimen # 2025.08.21. 11:51

@efi99

Miért hagyták jóvá, ha mégsem tökéletes?
Te még biztosan nem láttál olyan szakállas vízbekötést, ami a 40 évvel ezelőtti szabványnak még talán megfelelt (~DN300as csőszelvény az "akna", a vezeték a talajszint felső 20 cm-ében fut stb.), de szerencsére azóta sem lett követelmény, hogy a felhasználónak a jelenkori szabvány szerinti aknát kell köré álmodni.
Nu, ezek el tudnak fagyni, 75 éves Gizi nénik nagyobb eséllyel rendelkeznek ilyen műszaki színvonalú bekötéssel.
Hát oldják meg!
BTW ha folyamatosan van télen is vízfelhasználás, akkor kisebb eséllyel fagy el, ugyebár. Mindig azokkal a vízbekötési helyekkel van elfagyási gond, aminek a környékére késő ősztől kora tavaszig rá sem néznek.

eulimen # 2025.08.21. 11:39

@efi99

te pedig folyamatos jogszabály reading fatal syntax error módban vagy.
Ha nem közterületen, hanem telken belül van, a vízműveket rohadtul nem érdekli, hogy elfagyás vagy káposztáskővel való dobálás-rongálás miatt repedt el a saját mérőórája.

Víziközmű tv. Vhr. 58/2023. kormányrendelet

64.§ (8) "Az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérők és a leszerelésüket megakadályozó zárak sértetlen megőrzéséért és a vízmérési hely, valamint „a fogyasztásmérő fagy elleni védelméért a bekötési vízmérő vonatkozásában a felhasználó, a mellékvízmérő vonatkozásában az elkülönített vízhasználó felelős”. Mulasztás miatt megrongálódott vagy elveszett fogyasztásmérő javításának, pótlásának, szerelésének költségeit, továbbá valamennyi ezzel összefüggő kárt a felhasználó vagy az elkülönített vízhasználó a víziközmű-szolgáltatónak megtéríti.
(9) Nem hivatkozhat a víziközmű-szolgáltató a felhasználónak a fogyasztásmérő állagmegóvásával kapcsolatos kötelezettsége megszegésére vagy a fogyasztásmérő leszerelését megakadályozó zár vagy plomba sérülésére, ha a víziközmű-szolgáltató nem tudja bizonyítani, hogy fogyasztásmérőt sérülésmentes állapotban, e rendeletben, valamint az üzletszabályzatban meghatározott módon adta át a felhasználónak, vagy ha a fogyasztásmérő nem a felhasználó kizárólagos őrizetében van."

(oké, már korábban írtad, hogy a szabályozás rossz. De ez A szabály)

efi99 # 2025.08.21. 11:17

Úgy látom itt egyesek Write-only módban vannak.
Kismilliószor leírtam már, hogy a fagyveszély elhárításának nem az a módja, hogy dörgedelmes levélben fenyegetőzünk a felhasználó felé, hogy találja ki saját kútfőből, hogy hárítja el, mert különben ráverik, hanem be kell építeni abba a kivitelezési szabványba (pl kötelező szigetelés), ahol egyébként jelenleg csesznek rá, utána lehet jogosan pampogni.
Enélkül a "felhasználó mulasztása miatti" költői szófordulat jogilag itt csak egy óhaj a szolgáltató részéről, "te vagy a hibás, mert csak". Ennyi erővel bármit beleírhatnának utólag a saját Üzletszabályzatukba, hogy mi dolga van még vele a felhasználóknak szerintük (pl, hogy vékony aranybevonattal kell befuttatni a lejáró létrát, aminek mindig csillognia kell), holott ezeket előzetesen NEM írták elő, a mérőhely (akna) előírás- és szakszerűen lett megtervezve és megépítve. Miért hagyták jóvá, ha mégsem tökéletes?

Szomorú örökös # 2025.08.19. 23:27

efi99

Azt sem tudjuk, mikor van itt, 2-t lép a járdáról a füvön - még mindig kerítésen kívül van - aztán felemeli és leolvassa.

Az a te bajod, hogy a vízórád bárki által hozzáférhető, akár az utcán is.
Hiába hivatkozol rá, ha megsérül pl. a plomba, téged fognak érte megbüntetni.
Neked kötelességed, hogy védett helyen legyen a vízóra.

van egy műszaki előírás, benne kivitelezési leírás, minden mérettel, anyaggal, vastagsággal, kötelezően betartandó. Betartom, megépíttetem. Aztán ha ezen, a vízmű által előírt paraméterek mellett mégis befagy a vízmű által biztosított óra, akkor meg én vagyok a hülye és fizessek, mert csak. Az ő igényeik szerint meghatározott és kivitelezett helyen.

Ezen tök feleslegesen kattogsz, inkább olvass utána:

A következőkre különösen érdemes odafigyelni:

  1. Rendszeresen ellenőrizzük, különösen a téli hidegben a vízmérő állapotát, és tegyük meg a szükséges óvintézkedéseket, nehogy elfagyjon a berendezés!
  2. Abban az esetben, ha normál vízhasználat mellett emelkedett fogyasztást tapasztalunk, minél hamarabb kérjük meg a szolgáltatót, hogy vizsgálja ki a problémát!
  3. Ha van olyan ingatlanunk, amelyben huzamosabb ideig nem tartózkodik senki, érdemes kérni a szolgáltatótól a vízszolgáltatás szüneteltetését, különösen a téli hónapok előtt.

Forrás: https://bekeltet.bkik.hu/…k-fogyasztok

Sőt, idézek neked az itteni helyi vízmű üzletszabályzatából (ahogy ugyebár oligaliga is írta):

A felhasználó felelős a fogyasztásmérők, távleolvasásra alkalmas vízmérő esetén az arra felszerelt feldolgozó és adatátviteli egység, a leszerelésüket megakadályozó zárak, plombák, záróelemek sértetlen megőrzéséért és védelméért, valamint a vízmérési hely és a fogyasztásmérő fagy elleni védelméért. A felhasználó mulasztása miatt megrongálódott, vagy elveszett vízmérő javításának, pótlásának, szerelésének, továbbá hitelesítésének költségeit köteles a szolgáltatónak megtéríteni.

efi99 # 2025.08.19. 20:45

@oligaliga
Amúgy az akna mélységét nem a kisujjából szopja a szolgáltató, van rá szabvány, ami minimum 1,3 m mélységet ír elő
Magabiztosan osztod a hülyeséget. Nem ennyi. A szolgáltatótól függő, de 1,2 méternél talán sehol sem több. Nálunk is 1,2m.
Amikor ránézel az órára, nemcsak leolvasod, de meg is látod, ha gond van vele
Látom nem értetted az 1:30-at. Ha valaki havonta olvassa, nem nézegeti még emellett is. Akár 29 napig is vígan ereszthet, mire kiderül.

Az egésznek van egy diszkrét bája: van egy műszaki előírás, benne kivitelezési leírás, minden mérettel, anyaggal, vastagsággal, kötelezően betartandó. Betartom, megépíttetem. Aztán ha ezen, a vízmű által előírt paraméterek mellett mégis befagy a vízmű által biztosított óra, akkor meg én vagyok a hülye és fizessek, mert csak. Az ő igényeik szerint meghatározott és kivitelezett helyen. Ja.

oligaliga # 2025.08.19. 18:52

efi99

„Nem minden előfizető 75 éves és Gizi néninek hívják. ”
De van, aki igen. Akkor rájuk nem vonatkozik?

Vonatkozik. Megoldják.

„Nagyon sokan havi diktálással küldik be az óraállást. Bármi rendelleneset tapasztalnak, azt kötelességük bejelenteni a szolgáltató felé.”
Nagyszerű. 1 a 30-hoz az esélye, hogy 24 órán belül észreveszik, hogy vidáman csordogál a víz. Megnyugtató. Én sem diktálok, nem szopatom magma feleslegesen. A havi vízfogyás +/- 10%-os eltéréssel állandó, minek azt diktálgatni?

Amikor ránézel az órára, nemcsak leolvasod, de meg is látod, ha gond van vele (elzárt csapok mellett is pörög, visszafelé pörög, csöpög, stb.) Amúgy meg benne van a jogszabályban és a szolgáltató üzletszabályzatában, hogy ez a Te feladadot.

„Az akna mindig is magánterületen helyezkedik el, ahová a vízmű csakis a tulajdonossal történő előzetes egyeztetés útján mehet be”
Igen, te biztosan jobban tudod, hogy nálunk hogyan van. Azt sem tudjuk, mikor van itt, 2-t lép a járdáról a füvön - még mindig kerítésen kívül van - aztán felemeli és leolvassa.

Ez nem mentesít az ellenőrzés és a hibabejelentés alól.

Amúgy az akna mélyéségét nem a kisujjából szopja a szolgáltató, van rá szabvány, ami minimum 1,3 m mélységet ír elő, a mérőt az akna alja felett 10 cm-el kell elhelyezni. Ha a tied csak 1 m, akkor annak oka van: vagy az építésnél nem lehetett mélyebbre tenni, vagy szabálytalanul épült. De ha szabálytalanul épült, akkor nem nagyon ugrálnék, mert a szabályossá tétele a felhasználó kötelezettsége és költsége.

Csuklósbusz

A fagyott vízmérőt a szolgáltató nem a saját költségén cseréli, mert a fagyás nem a szolgáltató kockázata.

Jogos, hogy előre kell fizessek vitás esetben? Áramszolgáltató is utólag küldi a csekket.
Tényleg van 30 napjuk, ha nincs normális vízellátásom?

A jogszabály szerint ha valószínűsíthető, hogy a fogyasztásmérő rendellenesen működik, vagy ha az ellenőrzés során a megfelelő működés kérdésben a felek között vita alakul ki, a felhasználó, az elkülönített vízhasználó vagy a víziközmű-szolgáltató kezdeményezi az elszámolás alapjául szolgáló fogyasztásmérő mérésügyi hatósággal történő metrológiai pontossági ellenőrzését, és ha indokolt, független szakértővel történő metrológiai szerkezeti vizsgálatát (a továbbiakban együtt: pontossági vizsgálat). Ennek költségét a kezdeményező fél (jelenleg te) előlgezi. Valószínűleg ezt kérted, nézd meg alaposan, mit írtál. Ha ezt kérted, akkor a szolgáltatónak a bejelentéstől számított 8 napon belül fel kell szerelnie egy másik hiteles mérőt hozzád. A 30 nap nem a szolgáltató "sara", hanem a mérésügyi hatóságé (a.k.a. kormányhivatal), aki bevizsgálja a mérőt.

Azt csak zárójelben: a mérő elfagyása egy igen hideg éjszaka is előfordulhat, azt kívülről sokáig nem lehet észrevenni, mert a kárt akkor okozza, amikor elkezd kiolvadni. A szolgáltatók minden évben ősszel már kiadják az elfagyásra figyelmeztetést, amit ezek szerint te sem veszel komolyan. Az aknádat mindig érdemes ellenőrizni, akkor is, amikor úgy tűnik, minden rendben.

efi99 # 2025.08.19. 18:09

Szomorú örökös
Nem minden előfizető 75 éves és Gizi néninek hívják.
De van, aki igen. Akkor rájuk nem vonatkozik?
Nagyon sokan havi diktálással küldik be az óraállást. Bármi rendelleneset tapasztalnak, azt kötelességük bejelenteni a szolgáltató felé.
Nagyszerű. 1 a 30-hoz az esélye, hogy 24 órán belül észreveszik, hogy vidáman csordogál a víz. Megnyugtató. Én sem diktálok, nem szopatom magma feleslegesen. A havi vízfogyás +/- 10%-os eltéréssel állandó, minek azt diktálgatni?
Az akna mindig is magánterületen helyezkedik el, ahová a vízmű csakis a tulajdonossal történő előzetes egyeztetés útján mehet be
Igen, te biztosan jobban tudod, hogy nálunk hogyan van. Azt sem tudjuk, mikor van itt, 2-t lép a járdáról a füvön - még mindig kerítésen kívül van - aztán felemeli és leolvassa.
Nagyon jól tudom, hogy ez a gyakorlat, hogy ők mossák kezeiket, de mint írtam lejjebb, ez egy teljesen életszerűtlen szabályozás. Egyetlen más szolgáltatás sincs, ahol úgy lenne kialakítva a mérőeszköz, hogy a fogyasztónak azon kívül, hogy baltával nem veri szét, bármiféle dolga lenne vele. Mindenki meg tudta oldani. Ha azon aggódnak, hogy a nagy hidegben elfagy, akkor tegyenek kötelezővé másfajta kialakítást (pl szigetelt fedéllel, vagy mélyebb aknával vagy strapabíróbb órával), ne engem ugráltassanak, lehet, hogy éppen 5000 km-re vagyok.

Szomorú örökös # 2025.08.19. 14:42

eulimen

Tél előtt járjanak körbe és plombálják le a vízórát?
A francokat, ráhátékázzák a felhasználóra a felelősséget. Teljesen jogosan.

Ez pontosan így van! Sok éve még az egyik korábbi lakhelyemen direkt felhívták a figyelmet, hogy megfelelően védjük a vízórát elfagyás ellen, mert akkoriban még voltak komoly hidegek. Az, hogy a kérdezőnél hogy mehetett tönkre a vízóra, ez eléggé nem fog itt kiderülni.

Szomorú örökös # 2025.08.19. 14:40

efi99

hogyan képzeled el, hogy a 75 éves Gizi néni "karbantartja" 1 méter mélyen?.....mégis mi a francot kéne csinálnia Gizi néninek, ha lejut?
Hogy egy klasszikust idézzek: „Ne essünk szélsőségekbe!”. Nem minden előfizető 75 éves és Gizi néninek hívják. Nagyon sokan havi diktálással küldik be az óraállást. Bármi rendelleneset tapasztalnak, azt kötelességük bejelenteni a szolgáltató felé. A vízóra ellenőrzése márpedig a te feladatod, pontosabban a tulajdonosé, mivel a vízművek évente csakis egyszer megy leolvasni - az egyben leolvasás is. Ha ezt elmulasztod és károd lesz belőle, akkor bizony a vízmű vonogatni fogja a vállát, a fogyasztást pedig kifizetteti veled, amennyiben az a mérőóra után igazolhatóan folyt el. Az akna mindig is magánterületen helyezkedik el, ahová a vízmű csakis a tulajdonossal történő előzetes egyeztetés útján mehet be, erőszakkal soha.