Irodakialakítás ÁFA-ja


laubera # 2003.07.16. 07:45

Nekem is ez a véleményem, hiszen nem marad lakóingatlan, a törvény viszont ezt a lehetöséget nem emliti. Egy értelmezésben olvastam, hogy a szigoritást azért vezették be, mert sokan ugy éltek vissza ezzel a dologgal, hogy bejelentették a cég telephelyét a lakóingatlanba ,felujitottak, visszaigényelték az áfát, de megmaradt lakásként, és annak is használták. Ezt szeretnék a jövöben megakadályozni. Hát nálunk bizonyithatóan nem erröl van szó.

Nem értem továbbá, miért a földhivatali bejegyzés a mérvadó, hiszen:

  • Ha üres telket veszek, akkor sem igazolja a földhivatal sem azt, hogy nem lakóingatlan, sem azt, hogy üzleti célu ingatlan épül. Egyszerüen annyi áll a tulajdoni lapon, hogy épitési telek, a többi az építési engedélyböl derül ki, pont úgy, mint az én esetemben.
  • Ha lakóházat veszek mondjuk telek-áron (most is kb. ez történt), és teljesen lebontom, és nulláról kezdek egy irodaépitést, akkor sem fogja a földhivatal visszaminösiteni a bontás befejezése és az épitkezés megkezdése között épitési telekké, mivel 'csak' bontásra - belváros lévén - nem is kapnánk engedélyt.

L. Attila

Rexor # 2003.07.16. 07:18

Az Áfa tv. lakóingatlanhoz kapcsolódó felújításról ír, mint le nem vonható Áfá-ról. Ebben az esetben nem az a cél, hogy lakóingatlant felújítsanak, hanem hogy átalakítsanak irodává. Konkrét renedlekezést tényleg nem tartalmaz ebben a témában a törvény, viszont a zöldmezős beruházás (tehát mikor valaki a semmiből létrehoz tárgyi eszközöket, kissé csúnyán fogalmazva) analógiájából kiindulva, szerintem levonható, hiszen a részteljesítések végén megkapják a használatbevételi engedélyt.

laubera # 2003.07.16. 06:32

De csak akkor írják át, ha kész a beruházás. Egyébként az egész épület iroda lesz, és (az engedélyben ez is benne van) az átalakítás és funkciómódosulás során lakóingatlanként funkcióját veszti.
Akkor hogyan, mikor tudjuk visszaigényelni az áfát?


L. Attila

old-guy # 2003.07.15. 18:37

Amíg lakóingatlan a hivatalos besorolása, addig sajnos, még az irodai funkciókra átalakított részek ÁFÁ-ja sem vonható le, sôt, 2003.-tól a lakóingatlan felújításához kapcsolódó beszerzéseké sem! (ÁFA tv. 33.§.(2).bek.i),j) pontja)

Tehát amíg nincs átminôsítés, addig semmi!

laubera # 2003.07.14. 10:38

Köszönöm a gyors választ!
Egyébként biztató iránymutatásokat és állásfoglalásokat találtam.
A részteljesitést én is igy gondoltam, csak más tagolásban: kömüvesmunkák, nyílászárók, burkolás, tetö cseréje stb.
Az zavart meg, hogy többen (az APEH ügyfélszolgálaton is) azt mondták, hogy amíg 'lakóingatlan'-ként van nyilvántartva a földhivatalnál, nem lehet visszaigényelni az áfát, söt, az is elhangzott, hogy mivel eredetileg lakoingatlan volt, egyáltalán nem igényelhetö vissza az áfa!


L. Attila

Rexor # 2003.07.14. 09:47

Nem kell megvárnotok a használatbevételi engedélyt. Javaslatom, hogy a kivitelezést vállalkozóval olyan szerződést kössetek, amelyben elkülöníthető részekre bontjátok fel a kivitelezés különböző fázisait.

Erre mondok egy példát. Beírjátok, hogya kivitelezés 5 szakaszban történik:

  1. rész: tervezés, műszaki felmérés (összeg: x Ft + Áfa)
  2. rész: előszaoba,

stb.

Ha így szerepel a szerződésben, akkor az egyes részteljesítések után a vállakozó kibocsátja aszámlát hivatkozva a szerződés megfelelő pontjára, és így, persze ha az egyéb feltételeknek megfelel, az Áfa visszaigényelhető (legalább 200.000 Ft Áfa, ha nincs még termelő tevékenység). Ebbe az APEh sem köthet bele.

laubera # 2003.07.14. 09:00

A következöben kérnék tanácsot:

Van egy családi vállalkozásunk, ami kezdi kinöni magát, úgy döntöttünk, irodát épitünk. Egy vidéki kisvároban lakunk, ahol erre a célra telket venni lehetetlen, föleg frekventált helyen. Cégünk nevében vettünk egy belvárosi, rettenetes állapotban lévö családi házat. Megterveztettük az irodává alakítását, kibövitését, majd épitési engedélyt kértünk és kaptunk funkcióváltozásra és a bövitésre (ehhez minden szükséges szerv hozzájárult: tüzoltóság, ÁNTSZ, föépitész, épitési hatóság).
Tudomásunkra jutott, hogy létezik egy APEH állásfoglalás, ami alapján gondot jelenthet az átalakitás költségeire esö áfa visszaigénylése (amit egyébként teljes egészében épitési vállalkozó végez), mivel eredetileg lakóingatlant vásároltunk, ezért felhivtuk az APEH ügyfélszolgálatot.
Ott azt a felvilágositást kaptuk, hogy a földhivatal bejegyzése a mérvadó, ha ott irodaként (üzleti célú ingatlanként) van regisztrálva, az áfa visszaigényelhetö. Az ügyintézö szerint erre van egy külön, gyorsitott eljárása a földhivatalnak, amit nekünk kell kezdeményezni.
A földhivatalban erre azt mondták, hogy erre nincs lehetöség, különben is funkcióváltozás bejegyzését csak az önkormányzat kezdeményezheti. Ök viszont csak akkor kezdeményezik (ekkor viszont hivatalból), ha kész az iroda (hiszen jelen állapotában nem minösithetö irodának), és kiadja a használatbavételi engedélyt, igy a kör bezárul. Ezek alapján mi arra gondoltunk, hogy ha az épitöipari vállalkozó elölegszámlákat ad, és a végszámlát a használatbavétel után állitja ki (mikor a funkcióváltás már bejegyzésre került), legkésöbb ekkor visszaigényelhetö az áfa.
Ezt igazolandó újra felhivtuk az ügyfélszolgálatot, de sajnos az új információk tükrében nem tudták egyértelmüen megerösíteni az eljárás menetét, hogyan is igényelhetö vissza az áfa az iroda kialakitásának költségeiröl.

Szerintünk mindenképpen visszajár az áfa (hiszen temérdek papirral, engedéllyel, tervel tudjuk bizonyitani, hogy ténylegesen, kizárólag üzleti célú ingatlanná alakitjuk át a házat, ami az elkészülte után természetesen ellenörizhetö is lesz), kérdés, hogy meg kell-e várni a használatbavételi engedélyt, vagy a részteljesitések után is visszaigényelhetö az áfa (ez utóbbi jelentösen megkönnyitené a beruházást, mert havi bevallók vagyunk).


L. Attila