Egy térburkolat lerakása megoldható saját kezűleg is, de természetesen a legjobb, ha szakértőre bízzuk a feladatot. Ha valamiért erre mégsincs lehetőségünk, akkor pár családtag bevonásával mi magunk is térkövezhetünk – persze nem árt, ha a csapatból már valaki végzett hasonló munkálatokat korábban. A llegfontosabb azonban az, hogy betartsuk és betartassuk a kivitelezés legfontosabb szabályait. (X)

A megfelelő térkő kiválasztása

Fontos, hogy ne csak az esztétika, hanem a funkció figyelembe vételével válasszunk terméket. Csakis a felhasználásnak valóban megfelelő térkövek között keresgéljünk. Kérjen ajánlatot térkőre a Barabás Téglakő Kft.-től, ahol magas minőségű és esztétikus termékek sorát találja. Ha ezek megérkeztek, hozzá is láthat a munkához, méghozzá a megfelelő hely pontos kijelölésével.

Hol lesz pontosan az új burkolat?

Először is ki kell jelölni, hogy hol lesz lefektetve a térkő. Itt érdemes nagyon gyakorlatiasan megközelíteni a kérdést. Ne azért helyezzen el valamit az udvara egyik szélén, mert az ott jól mutatl. Azért legyen ott az új térkő, ahol, mert ott van rá szükség. Legyen szó akár gépkocsi, akár gyalogos vagy kerékpáros behajtóról.

Első a földmunka!

Ha ez megvan, akkor egy tükröt kell ásni azon a területen, ahova kerülni fog a burkolat. Ide kerül egy durvább kavicsréteg, amit egy vékony homokréteg takar majd. Ezt követően már a fő elemek, maguk a térkövek következnek.

Ha a burkolat egybentartására hagyományos beton kerti szegélyt használ, akkor azt a tükör kiásása után helyezze el. Ez esetben kb. 30 cm-rel szélesebben kell a talajmunkákat elvégezni a beton szegélyek megfelelő elhelyezése miatt.

Vízelvezetés, lejtés

A vízelvezetés nagyon fontos. Úgy kell megtervezni az alapot, hogy az a háztól kifelé lejtsen egy kicsit. Épp csak annyira, hogy kifelé follyon róla a víz, és ne a ház tövébe.

Amennyiben a téli fagyoktól tart, akkor pedig legyen inkább vastagabb az alap. De erre akkor is szükség van, ha nagyobb terhelésre is számítunk:  például, ha folyamatos autós vagy teherautós forgalom fogja érni az új burkolatunkat. Ilyenkor  a térkövekre is ügyeljünk, mert a burkolat vastagságát is növelni kellt. Gyalogos forgalom esetén elég a 4-5 cm-es, személyautós terhelésnél már 6 cm-es, míg tehergépkocsinál 8 cm-es vastagságú kő kell.

Süllyedés

Ahhoz, hogy biztosan a megfelelő szinten helyezkedjen el az új burkolat, számolnunk kell egy kis süllyedéssel is. Számíthatunk rá, hogy a megfelelő alaptömörítés ellenére is nagyságrendileg 1-1,5 cm-es süllyedés még várható. A lerakásnál épp ezért arra is figyeljünk, hogy a bebetonozott szegélynél legyen magasabb a burkolat szintje.

Térkövezés

Ne legyenek túl szorosak az egyes elemek. Kb. 2-4 mm körbefutó fugával számoljunk. Hogy mindez precíz legyen, használhat kifeszített zsinórt vagy szintezőlécet is. Fontos még, hogy a több raklapnyi térkövet keverve rakja le. Ezzel kiküszöbölheti az esetleges szín- és felületbeli egyenetlenségeket.

Ha ezekre figyel, sokkal több lesz benne az öröme, mint elsőre gondolná. És a végeredmény majd magáért beszél!