Ha az ügyfélminőség olyan állagra (illetve azon fennálló tulajdoni állapotra) vonatkozik, ami tárgya az ügyfélminőséggel célzott eljárásnak, és ez kötelmi viszonyban állást (adásvételt) jelent, a széljegy kötelmi várományt keletkeztet – szögezi le az Alkotmánybíróság IV/3408/2021. számú, bírói döntést megsemmisítő határozatában. 

Az Alkotmánybíróság alaptörvény-ellenesnek nyilvánította és megsemmisítette a Fővárosi Törvényszék támadott ítéletét.

Az eljárás alapjául szolgáló ügyben az indítványozók mint felperesek használatbavételi engedélyezés iránti eljárásban ügyféli jogállás megállapítása iránti kérelmet terjesztettek elő az elsőfokú hatóság előtt, arra hivatkozással, hogy az érintett ingatlan tulajdoni lapján széljeggyel feljegyzett személyek. Az elsőfokú hatóság a kérelmet visszautasította, amelyet a másodfokú (alperesi) hatóság helybenhagyott.

A felperesek keresettel fordultak a bírósághoz az alperesi határozat ellen. Az alkotmányjogi panaszban sérelmezett bírósági döntéssel az indítványozók keresetét elutasították.

Az indítványozók álláspontja szerint a hatóság a tisztességes eljáráshoz való alapjogukat megsértette azzal, hogy indokolási kötelezettségének nem tett eleget, rosszhiszeműen járt el, ügyféli minőségüket jogszabályba ütköző módon elutasította.

Az Alkotmánybíróság határozatában megállapította, hogy az általános ügyfélfogalom alapján elsődlegesen vizsgálni kell a hatósági ügy tárgyát, azt az anyagi jogviszonyt, amelyről a hatóság döntést hoz és az ügyféli jogállás megállapíthatóságához szükséges jog, jogos érdek, kötelezettség tartalmát. Ehhez képest állapítható meg, hogy kinek van jog által védett közvetlen érintettsége. A közvetlen érintettség igazoltsága a hatósági eljárás tárgyát képező anyagi jogi jogviszony (használatbavételi engedély megadása) és a felhívott jog, jogos érdek közötti kapcsolat függvényében állapítható meg. Erre vonatkozóan kell a bírósági határozatnak indokolást tartalmaznia. Ennek hiányában kiüresedne a tisztességes eljárás ügyféli minőséghez kapcsolódó követelménye.

Ha az ügyfélminőség olyan állagra (illetve azon fennálló tulajdoni állapotra) vonatkozik, ami tárgya az ügyfélminőséggel célzott eljárásnak, és ez kötelmi viszonyban állást (adásvételt) jelent, a széljegy kötelmi várományt keletkeztet. Az ügyfélminőség el nem ismerése pedig azt jelentené, hogy egyoldalú lenne az érdekérvényesítési pozíciója annak, aki (mint állagtulajdonos) a használatbavételi engedély előtt az építtető oldalán már tényleges résztvevője az adott állag viszonyainak.

Ekként az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Fővárosi Törvényszék támadott ítélete ellentétes az Alaptörvény támadott rendelkezésével, így a döntést megsemmisítette.