Az EP tegnapi ülésén jóváhagyta a repülőgépek bevonását az unió kibocsátás-kereskedelmi rendszerbe, így 2012-től az összes Európából induló, illetve ide leszálló géppel rendelkező légitársaságra kiterjed majd a szabályozás. A kvóták 85 százalékát ingyen kapják a társaságok, míg 15 százalék árverésen kel majd el.

Miután korábban az EP és a Tanács delegációi megegyezésre jutottak arról, hogyan lehetne az EU gázkibocsátás-kereskedelmi rendszerét (Emission Trade System – ETS) kiterjeszteni a légi közlekedésre, a parlament július 8-án, kedden, 640 igen, 30 nem, 20 tartózkodó szavazattal jóváhagyta az erről szóló jogszabályt.

A plenáris ülésen elfogadott kompromisszum alapján 2012. január 1-jétől minden, az EU-ba érkező, illetve onnan induló járatot üzemeltető légitársaság bekerül az ETS-be. A kvóták 85 százalékát ingyenesen osztják ki a légitársaságok között, míg a fennmaradó 15 százaléknyi kvótát elárverezik. Ez alapján – az eddigi rendszertől eltérően – nem lesz „történelmi” alapú disztribúció, hanem a hatékonyabb gépeket használó légitársaságokat jutalmazó, egységes európai séma alapján osztanak majd kvótákat. Az aukciós bevételeket a klímaváltozás elleni küzdelemre kell felhasználni: különösen a kutatásra, a tisztább repülőgépek kifejlesztésére, a harmadik világban zajló erdőirtás elleni harcra, valamint az alacsony kibocsátású közlekedési rendszerek (pl. busz- és vasúti közlekedés) támogatására.

A kibocsátás-csökkentési célt a politikusok a 2004-2006-os évek bázisán határozzák meg, ami az első periódusban (2012-ben) ez 3 százalék, a másodikban (2013-ban) 5 százalék lesz. A további csökkentések mértékét az ETS felülvizsgálata során határozzák meg.

A megfelelő hatósági igazolással bíró katonai, rendőrségi, vámőrségi, tűzoltósági, humanitárius, valamint orvosi célú repülések nem tartoznak a jogszabály hatálya alá, valamint a kevés káros anyagot termelő kisvállalkozások szintén kivételek. Ugyanakkor az európai uralkodók és vezető politikusok hivatalos útjai beletartoznak majd a rendszerbe.

A parlamenti témafelelős, Peter Liese szerint a döntésben az a forradalmi jelentőségű, hogy nem csak az Európán belüli járatok és az európai légitársaságokat, hanem az itt leszálló vagy innen induló interkontinentális és nem európai légitársaságokat – például a amerikaiakat, kínaiakat – is bevonja a rendszer. Ez a döntés a politikus szerint nagy lépés a világméretű klímavédelem felé, véleménye szerint ez a szabályozás már most jobb, mint bármi, amit eddig a klímavédelem érdekében tettek.

Még a Parlament döntése előtt számos támadás érte a tervezetet egyes országok, valamint a repülőgépipar részéről, egyes szakértők „kereskedelmi háborút vizionáltak” a rendszer bevezetése esetére.