Ahol a billentyűzet a toll: online vitarendezés - 2016-tól otthonról, számítógép elől egyezhet meg fogyasztó és a webáruház

2015.12.15. Jogi Fórum / MTI

Egyre népszerűbb a magyar fogyasztók körében az internetes vásárlás. Tavaly több mint kétmillióan a világhálón költöttek el 273 milliárd forintot. Azonban az örömbe könnyen üröm is vegyülhet, ha például teljesen mást kap a fogyasztó, mint amit megrendelt vagy esetleg az áru meg sem érkezik. A válasz minderre: online honlap magyarul, az ügy elintézve.

2016. januártól a különböző országbeli vitás felek ingyen, gyorsan egyezhetnek meg az Európai Unióban, a hazai cégek pedig kötelesek ebben partnernek lenni, együttműködni a Budapesti Békéltető Testület előtt.

Brüsszel, Amsterdam, München – ha a honlapon lévő információk szerint más országban van a webáruház, legyen bárhol az Unióban, Magyarországon kizárólag a Budapesti Békéltető Testület döntheti el a vitát ingyen és gyorsan amellett, hogy tanácsadóként segít az online békéltető honlap használatában és az elektronikus eljárásban is, ha a feleknek erre szükségük van.

Az Ünnepek közeledtével még tovább nő a webáruházak forgalma, de emiatt egyre több lehet a fogyasztói sérelem. Megoldásukra játszi könnyedséggel van mód. Az Európai Bizottság jelenleg is gőzerővel dolgozik azon a honlapon, amely nem csak a magyar fogyasztók számára, hanem bárhonnan az Európai Unión belül elérhető lesz, véglegesítésére a hetekben sor kerül. Ennek segítségével, ha a fogyasztónak bármilyen gondja van a neten rendelt árucikkel vagy szolgáltatással, már ki sem kell tennie lábát otthonából ahhoz, hogy az rendeződjön. Panaszát elektronikusan jelenti be a cégnek, elkerülve a postaköltségeket. Így van ez a Budapesti Békéltető Testület eljárásában is, ami megoldást kínál, ha a fogyasztó kérését elutasította a vállalkozás vagy még csak nem is válaszolt arra.

A hazai vállalkozások kötelesek együttműködni a hazai békéltető testületekkel, máskülönben fogyasztóvédelmi bírságot kapnak. A cégek képviselőinek szintén előnyös az online békéltető honlap, mivel időt, pénzt spórolva nem kell megjelenniük sem nekik, sem pedig a fogyasztónak személyesen. A vitás felek és a testület közötti párbeszéd ugyanis végig a világhálón folyik és a megoldásra irányuló ajánlatukat néhány kattintással teszik meg.

A növekvő népszerűség ellenére még mindig bizalmatlan a magyar fogyasztók nagy átlaga netes vásárláskor

Az Európai Bizottság felmérése szerint a fogyasztók még mindig idegenkednek a külföldi tagállamokból történő vásárlástól: hazánkban a megkérdezettek egyharmada vásárolt internetről belföldön 2014-ben, és csak közel 10 % szavazott bizalmat egy másik tagállam webáruházának. Ez viszont nem csak Magyarországon igaz, hanem külföldön is jellemző volt.

A helyzet kezelésére ezért egységes uniós keretekre volt szükség, igazodva ugyanakkor a helyi sajátosságokhoz. Hazánkban így a magyar fogyasztók határon átnyúló, uniós webáruházzal fennálló vitáját Magyarországon egyedül a Budapesti Békéltető Testület dönti el ingyen és gyorsan, csakúgy, mint a külföldi fogyasztó ügyét, ha magyar cégtől rendelt online.

Elakadt az online eljárásban? – Magyar online tanácsadó pontként a Budapesti Békéltető Testület segít!

A Budapesti Békéltető Testület nem csak a határon átnyúló vitákat dönti el, hanem kijelölt online tanácsadó pontként is segíti mind a fogyasztót, mind a céget, bármilyen kérdésük van. Így például abban, hogy működik az online békéltető honlap, hogyan kell ott a panaszt benyújtani vagy a bizonyítékokat feltölteni, de tanácsot ad arról is, mik a lehetőségek Magyarországon, ha probléma támadt egy internetes vásárlással. Könnyen lehet, hogy a békéltető testületi eljárás szabályait valaki nem érti: ebben az esetben is útba igazítja az érdeklődőt és arról szintén információt nyújt, hova lehet még fordulni az ügy megoldásáért.

Maga az online békéltető honlap szintén segíti emellett a vitás feleket, hiszen külön „helpdesk” szolgáltatást kínál, nyelvről nyelvre fordít és a fogyasztót, a webáruházat és az eljáró békéltető testületet e-mail címükön értesíti minden lényeges mozzanatról. Mindezt magyar vagy a felek által kiválasztott másik uniós nyelven.

Szigorodó előírások – kötelező tájékoztatni a fogyasztót az online vitarendezésről!

2016. januárjában jelentősen bővül Európa-szerte az online értékesítésben érintett vállalkozások, köztük a magyar cégek tájékoztatási kötelezettsége. Internetes honlapjukon ugyanis már meg kell adni könnyen hozzáférhető módon az online békéltető honlapra mutató linket, valamint e-mail címüket is. Később ide kapnak ugyanis meg minden értesítést, többek közt azt, ha a fogyasztó velük szemben eljárást indított.

Sőt, ahol a cégnek igénybe kell vennie a békéltető testület eljárását a vita rendezésére (ez igaz Magyarországon is a kötelező együttműködés miatt), további előírásoknak kell megfelelni. Tájékoztatni kell már előzetesen a fogyasztókat a honlapról és arról, hogy rendelkezésre áll az online panaszok megoldására. Emellett a vállalkozásoknak saját honlapjukon szükséges megadni azt az internetes linket, ahol a fogyasztó már benyújthatja a kérelmét és bizonyítékait, így elindítva az eljárást. Ez alól az sem kivétel, ha a cég ajánlata e-mailben érkezett: annak kötelező tartalmi eleme az online békéltető honlapra mutató internetes elérhetőség. Az alkalmazott általános szerződési feltételekben pedig azt szintén fel kell tüntetni.

Hogy működik pontosan az online békéltető honlap?

Csupán néhány teendője van a fogyasztónak ahhoz, hogy kiaknázza az új lehetőségeket. Az egy egyszerű regisztrációt igényel. Ezt követően pedig bejelentkezés után könnyűszerrel nyújthatja be panaszát az online békéltető honlapon keresztül. Ehhez szükséges megadni a vitával érintett cég adatait és további néhány információt. Így például azt, hogy mi a kifogás a terméket vagy szolgáltatást illetően, mekkora összeget fizetett ki a fogyasztó. Továbbá bizonyítékokat is szükséges csatolni. (pl. banki kivonat, megrendelés visszaigazolása). A rendszer sokféle elektronikus formátumot (így például: szkennelt képek, egyéb dokumentumok) elfogad.

Miután a békéltető testülethez került az ügy, a vitarendezési eljárásban legkésőbb kilencven napon belül döntés születik, az eljárási határidő meghosszabbításra csak kivételes esetben van mód. Az eljárás teljes egészében az interneten zajlik. A megszületett döntést, így például az egyezséget, ha eltér a felek által használt nyelv, az Európai Unió illetékes szerve le is fordítja.

Küszöbön tehát a lehetőség akkor is az online viták egyszerű és gyors megoldására, ha esetleg több ezer kilométer választja el a magyar fogyasztót a cégtől, mert az például Hollandiában, Németországban vagy akár az Egyesült Királyságban található meg. A Budapesti Békéltető Testület eljárásával a fogyasztók ingyenesen és otthonukból, személyes megjelenés nélkül tudják rendezni a webáruházzal az ügyet, merjenek vele élni!

  • kapcsolódó anyagok
FOGYASZTÓVÉDELEM
BÉKÉLTETŐ TESTÜLETEK