Újabb hangfelvételek valódiságát vizsgálják - A lengyel főügyészséghez fordult a kormányfő

2016.04.26. Jogi Fórum / MTI

A Donald Tusk miniszterelnöksége idején lehallgatott, hétfőn közzétett hangfelvétel valódiságának vizsgálatát kérte a lengyel főügyésztől Beata Szydlo kormányfő. Az újabban kiszivárgott anyag a szólásszabadságot sértő esetleges nyomásgyakorlás gyanúját veti fel.

Szydlo egy sajtóértekezleten tért ki a témára azt követően, hogy hétfőn a DoRzeczy lengyel konzervatív hetilap oknyomozó újságírója, Cezary Gmyz ismertetette a felvételt, és a 2014 júniusában kitört, azóta több lengyel politikus leváltását eredményező lehallgatási botránnyal hozta ezt összefüggésbe.

Az eddig ismeretlen hanganyagban a volt kormányfő és az Európai Tanács jelenlegi elnöke, Donald Tusk egykori szóvivője, Pawel Gras a tavaly elhunyt lengyel oligarchával, Jan Kulczykkal beszélget. Gmyz 2014 áprilisára teszi a találkozót, amely során Gras állítólag arra panaszkodott Kulczyknak, hogy a Fakt nevű, az Axel Springer német óriáscég tulajdonában lévő bulvárlap lengyel szerkesztőségének főnöke, Grzegorz Jankowski részrehajló az akkor ellenzékben lévő Jog és Igazságosság iránt, rendszeresen támadja a Tusk-kormányt és magát a miniszterelnököt is.

A hanganyag szerint Gras elmondta: hiába próbálták Angela Merkel német kancellár környezetén keresztül elérni a német cégnél a kívánt változásokat. Kulczyk erre azt ajánlotta fel, hogy közbenjár az Axel Springer tulajdonosának özvegyénél.

A DoRzeczy arra is emlékeztet: a beszélgetés után hat héttel Jankowskit valóban le is váltották főszerkesztői posztjáról, később a lapnál további személycserék is történtek.

Beata Szydlo úgy kommentálta a DoRzeczy által közölt információkat: amennyiben ezek valódinak bizonyulnak, el kell gondolkodni azon, hogy akik ily módon érvényesítették különféle érdekeiket, most milyen erkölcsi alapon kiabálnak, hogy Lengyelországban nincs demokrácia."

Zbigniew Ziobro főügyész és igazságügyi miniszter - aki Szydlóval együtt lépett fel a sajtóértekezleten - elmondta: a közzétett anyag áttanulmányozása után megfontolja az ügyet. Nem zárta ki azt sem, hogy önálló nyomozást indít "azon hatalmi túlkapások ügyében", amelyek során az előző kormány idején "megfélemlítették az újságírókat", többek között a lehallgatási botrányt kiváltó anyagokat közlő Wprost jobbközép hetilap szerkesztőit.

A lengyelországi Axel Springer hétfő este közleményt adott ki, amelyben "összeesküvés-elméletnek" és "teljes abszurditásnak" nevezte a DoRzeczy-ben közölt anyagot. "Nem igaz az az állítás, hogy a szerkesztőség tagjaira, illetve vezetőire vonatkozóan a politikusok nyomásgyakorlásának lett volna helye" - szögezte le Agnieszka Odachowska, a német cég lengyelországi részlegének kommunikációért felelős igazgatója. Jankowski saját kérésére távozott a Fakt szerkesztőségétől, miután 10 éven keresztül irányította ezt - szögezte le Odachowska, hozzátéve azt is, hogy semmilyen politikai irányzat nem volt hatással a szerkesztőség működésére.

A lehallgatási botrány miatt az előző kormány idején indított eljárások során az ügyészség az összes érintett köztisztviselőről megállapította, hogy nem lépték túl hatáskörüket. Az ügyészségi nyomozás azóta is csak a hangfelvételek keletkezésének körülményeire irányult. 

  • kapcsolódó anyagok
LENGYELORSZÁG