GYED,GYES, táppénz


intentio # 2018.02.26. 11:44

LindaApati 2018.02.24. 13:25
T.Szakértő!
Önnél probálok választ kapni az én esetemre mert elvesztem teljesen...mint első gyermekes anyuka...
...2015.óta vagyok munkaviszonyban egy nem Tb kifizethelynél 8órás heti 40óra főállásban...mellette van egy 4órás adminisztrartiv munkaviszonyom is mellékállás.
Problémám: Dec.31ig dolgoztam,9es kodú táppénzen vagyok,ezeket a papirokat mind leadtam mindkettő munkahelyen.
Azzal szembesültem hogy a főállásom 2015 óta rossz Taj számon foglalkoztat...én vettem észre ahogy átküldték a foglalkoztatoit hogy nézzem meg.
Ők nem hajlandoak leadni semmilyen táppénz papirt,hogy én intézzem majd,ha feltöltötte a foglalkoztatoit.Mivel nem jo a taj számom igy semmit nem tudok intézni a Neak nem is látja hogy "létezem"...egészségügyi szolgáltatást tudtam igénybe venni mivel a "részmunkaidös foglalkozottao" nál hibátlan minden.

Azt a választ kaptam a Főmunkáltatomtol hogy kijavitja...Igenám azota megszültem ...első babásként se a táppénzt nem tudtam igénybevenni se a csedet mert Taj nélkül nem tudom.
Visszamenőleg ha javítják ugynugy jogosult leszek minden ellátásra?

Mivel nem hajlandoak leadni semmit..nekem sajnos nincs lehetőségem ÁNYK programhoz ..mit tehetek?
Bevihetem valahova hogy a lezárt táppénz papirokat,hogy majd ellátásként jogosuljak? Tud valaki ilyen esetben segiteni? Mert ez nonszensz hogy ennyire a munkáltató könyvelőjén mulik minden,aki nem hajlando semmire..
Remélem "értelmezhetően" leírtam a problémám...
Köszönettel.

T. Kérdező!

Tekintettel arra, hogy a munkáltatónak a leadott orvosi igazolásokat 5 napon belül továbbítania kell a járási hivatalhoz,illetve mivel ezen kötelezettségének a foglalkoztató nem tett eleget írásban panasszal élhet ehhez mintát itt talál:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

A mintát igazítsa a konkrét esethez.

A panaszt célszerű e-mailben és tértivevényes postai küldeményként egyaránt elküldeni a kormánymegbízott részére.

…… Megyei Kormányhivatal
….. Kormánymegbízott Asszony/Úr részére
Város
Utca, házszám
Irányítószám

Tárgy: Panasz, a táppénz iránti igény
előterjesztésének megtagadása miatt

Tisztelt Kormánymegbízott Asszony/Úr!

Azzal a kéréssel fordulok Önhöz, hogy munkáltatómnál (neve:…., címe:….. adószáma……, telefonszáma:…….) eljárni, a jogszabályokban előírt kötelezettségének teljesítésérére (Foglalkoztatói igazolás kiállítására és igényem Önökhöz/Járási Hivatalhoz történő továbbítására) kötelezni szíveskedjen az alábbiak miatt.

20…..-tól dolgozom a fenti foglalkoztatónál.

20……-tól háziorvosom keresőképtelen állományba vett, amelyről a nagyalakú orvosi igazolást és a további orvosi igazolásokat 20……-án közvetlen felettesemnek, ………. műszakvezetőnek átadtam.

Ezen okmányokon az orvos 20….-ig, összesen 14 napra igazolt keresőképtelenséget.

A tárgyévre járó 15 munkanap betegszabadságot korábban már kimerítettem, így álláspontom szerint jelen keresőképtelenség teljes tartamára táppénz illetne meg.

A munkáltatómnál társadalombiztosítási kifizetőhely nem működik, a táppénzemet eddig mindig a Megyei Kormányhivatal Járási Hivatalának Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztálya folyósította.

A foglalkoztató az okmányok átvételéről igazolást nem adott, viszont annak leadásakor jelen volt XY nevű kolléganőm.

Kérelmem hosszadalmas elbírálásának okáról többször (dátum, mód) érdeklődtem, ügyfélszolgálatuk és/vagy szakosztályuk válasza (XY ügyintéző) szerint munkáltatóm a fenti időre táppénz iránti igényt nem terjesztett elő.

Ezt követően megkerestem YY nevű ügyvezetőt, aki panaszomra érdemi választ nem adott, az igényemnek a Megyei Kormányhivatal Járási Hivatalának [b]Családtámogatási és Társadalombiztosítási Főosztálya felé történő továbbítását hitelt érdemlően nem igazolta, attól elzárkózott.

Tekintettel arra, hogy az igényem elő nem terjesztésével a foglalkoztató a létfenntartásomat veszélyezteti, egyben figyelemmel az alábbi jogokra és jogszabálysértésekre kérem, hogy munkáltatómnál eljárni, a jogkövető magatartás tanúsítására felszólítani, amennyiben szükséges munkáltatómnál helyszíni, hatósági eljárást kezdeményezni, végső esetben az igény mielőbbi előterjesztése érdekében munkáltatómat eljárási bírsággal sújtani szíveskedjen.
[/b]

Álláspontom szerint az eljárás során az alábbi jogok illetnek meg, illetve munkáltatóm az alábbi jogi normákat sértette meg:

Az Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdése értelmében anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Az Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdése szerint mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog. ( Ákr. 2. § )

A táppénz, csed, gyed, baleseti és gyermekápolási táppénz iránti igényt a munkavállalónak a foglalkoztatójánál kell előterjeszteni, azaz az orvosi igazolásokat a munkáltatójának kell leadni. (Ebtv. 62. §)

Az ellátások igénylése –beleértve az esetleges jogorvoslati eljárást is- az ügyfél számára ingyenes, azaz illeték- és költségmentes. (Vhr. 75/A §)

A foglalkoztató a kérelem, illetve a dolgozó által leadott okmányok átvételét hitelt érdemlően (pl. átvételi elismervény adásával) köteles igazolni. (Vhr. 38. §)

Ha foglalkoztatónál TB kifizetőhely nincs úgy köteles egy, a Magyar Államkincstár Központjának honlapjáról letölthető un. "Foglalkoztatói igazolás" formanyomtatványt kitölteni és az összes szükséges okmánnyal együtt 5 napon belül a foglalkoztató székhelye szerinti illetékes járási hivatal [b]családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának továbbítani. (Vhr. 38. § )
[/b]
A kormányhivatal járási hivatala köteles az igényt sommás eljárás esetén (azaz ha az elbíráláshoz minden adat rendelkezésre áll) 8 napon belül, egyéb esetben (például, ha valamilyen szükséges adat/okmány hiányzik) 60 napon belül elbírálni, azaz kérelemről érdemben dönteni, határozatot hozni és/vagy az ellátást kiutalni. (Vhr. 39. §; Ákr. 50. §)

Ha ezen kötelezettségének az egészségbiztosító/kifizetőhely nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. (Mentesül az egészségbiztosító (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.) (Ebtv. 69. § )

Az Ebtv. 69. § szerint ha a kifizetőhely/járási hivatal ezen kötelezettségének nem tesz eleget köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. Mentesül a járási hivatal (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.)

Ezen túlmenően, az Ákr. 43. § értelmében, ha a járási hivatal legkésőbb 60 napon belül az ügy érdemében nem dönt köteles az ügyfél részére tízezer forintot megfizetni.

Az Ebtv. 81. § (1) Az egészségbiztosító szak- és pénzügyi ellenőrzése kiterjed az egészségbiztosítás pénzbeli, illetőleg baleseti ellátásaival összefüggő nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, a társadalombiztosítási feladatokat ellátó szervek hatáskörébe tartozó ellátásoknak és szolgáltatásoknak a jogosultak részére történő megállapítására, folyósítására, továbbá az ezekkel összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez szükséges nyilvántartásokat, egészségügyi szolgáltatói jelentéseket, könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat rendelkezésre kell bocsátani.

Ebtv: 1997. évi LXXXIII. törvény a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól

Ákr: 2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról

Vhr: 217/1997 (XII.1.) Kormányrendelet az Ebtv. végrehajtásáról

Köszönettel

Dátum, aláírás

Elérhetőségeim: (Tel., mail.)

Adataim: (Név, TAJ, lakcím, telefonszám)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

intentio # 2018.02.26. 11:53

malta9 2018.02.25. 13:05
Tisztelt Szakértő!
Jelenleg GYED-en vagyok a 13 hónapos gyermekemmel és a következő gyermekünket várjuk:)
Koromnál fogva a terhességemmel veszélyeztetett terhes vagyok.
Úgy tudom, hogy ez alapján táppénzre jogosult vagyok, a CSED ill. GYED előtt folyamatos több 10 éves biztosítási idővel rendelkezem. Ha jók az információim, akkor férjem tudja igényelni a kislányunk utáni GYED-et (férjem heti 40 órás munkaviszonyos, e mellett munkaviszony melletti társasvállalkozó, a kislányunk 13 hónapos múlott)én pedig a következő CSED igényléséig táppénzre vagyok jogosult?
Ebben az esetben is a korábbi CSED alapja lesz majd a második gyermekünk utáni CSED illetve GYED alapja a kedvezményszabály miatt és nem változtat rajta ez a táppénzes időszak?
Válaszát előre is köszönöm!

T. Kérdező!

Táppénzre csak akkor jogosult, ha a fizetés nélküli szabadságát megszakítja és visszamegy dolgozni.

Továbbra is főszabály, hogy aki GYED-en, vagy GYES-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYED-re és táppénzre is (vagy GYES-re és táppénzre is) jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Aki tehát a GYES/GYED mellett nem dolgozik, de a következő terhessége miatt keresőképtelenné válik és így táppénzre és GYED-re, vagy táppénzre és GYES-re is jogosult az választhat, hogy melyiket kéri.
Más a helyzet akkor, ha a GYED-en (vagy GYES-en) lévő biztosított a gyermek féléves kora után –a fizetésnélküli szabadságát megszakítva-, ismét munkába áll.

Ekkor kaphatja a GYED-et és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYED-et fizetés helyett a táppénzt, GYES esetén GYES-t és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYES-t és fizetés helyett a táppénzt.
A fizetésnélküli szabadság megszűnése iránti kérelmet viszont 30 nappal korábban jeleznie kell a munkáltatónak. (Mt.133. § (2) bek.)

Fontos még, hogy a keresőképtelenség orvos szakmai kérdés, azaz az orvos dönti el, hogy valaki keresőképtelennek minősül-e, illetve hogy indokolt-e keresőképtelen állományba venni. Ebtv. 45. § (2) bek.(Leegyszerűsítve az vehető keresőképtelen állományba, aki dolgozik, de munkáját betegség miatt ellátni nem tudja, azaz keresőképtelenné válik. Ekkor a TB. a befizetett járulékokért cserébe, mintegy az elmaradt kereset pótlásaként ad táppénz ellátást.)

Igen, az anya helyett az apa is igénybe veheti a GYED-et. Ekkor az ellátást az Ő keresete alapján fogják megállapítani.

Figyeljenek arra a szabályra is, hogyha újra megszül mindaddig nem kaphat CSED-et, amíg az apa GYED-ben részesül, ugyanis ha több gyerek után több tb ellátásra jogosultak, úgy azt –választásuk szerint- csak az egyik szülő veheti igénybe.

Az ellátás összegét ekként fogják kiszámolni:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Bellaanita # 2018.02.26. 16:41

2018.01.17
Regisztraltam külföldről hazaköltözőként minkaügyre

Munkaviszonyom előzőleg a baba születése elott 4 év
U1 meg volt
Ma a gyedrebeadott igényem vissza utasította a munkaügyi hivatal miszerint csak akkor kérhetnénk a gyedet ha a baba most született volna
Kislányom 19 hónapos
Különböző fórumokon sorban az anyucik adják a felvilágosítást hogy ők kapnak
Hozzáteszem már 2 hónapja felváltva megyek OEP Mák Nav mert sehol senki nem tudja mi a teendő
Most
Már én sem

Zengőbérci # 2018.02.27. 08:09

Bellaanita 2018.02.26. 17:41
2018.01.17
Regisztráltam külföldről hazaköltözőként munkaügyre.
Munkaviszonyom előzőleg a baba születése előtt 4 év.
U1 megvolt.

Ma a gyedre beadott igényem vissza utasította a munkaügyi hivatal miszerint csak akkor kérhetnénk a gyedet ha a baba most született volna.
Kislányom 19 hónapos
Különböző fórumokon sorban az anyucik adják a felvilágosítást hogy ők kapnak
Hozzáteszem már 2 hónapja felváltva megyek OEP Mák Nav mert sehol senki nem tudja mi a teendő
Most
Már én sem

T. Kérdező!

0. Szomorú, ha a jólfizetett kormánytisztviselők ilyen tájékozatlanok. Pedig "a magyar reformok működnek, Magyarország jobban teljesít".

1. A Munkaügyi Központ nem rendelkezik sem hatáskörrel, sem illetékességgel a GYED igények elbírálására, ezért jogszerűtlenül jártak el akkor, amikor az igényt el/visszautasították.

Ezzel kapcsolatban panasszal élhet a kormánymegbízottnál.

Az igény közigazgatási határozattal történő elbírálására a megyeszékhely szerinti járási hivatal jogosult.

(Mint ahogyan a mentők sem oltanak tüzet a tűzoltók helyett és a tűzoltók sem operálnak az orvosok helyett úgy a munkaügyi központ sem jogosult tb igények elbírálására, pláne elutasítására.)

2. CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges. Ha a kettőből az egyik hiányzik a jogosultsági feltételek nem teljesültek és így az ellátára való jogosultság sem állapítható meg.

(Az álláskeresési járadékban részesülő személy biztosítottnak minősül.)

A magyar, Tbj. 5. § szerinti biztosításnak a szülés napján kell fennállnia.

A szülést megelőző 2 éven belüli 365 biztosításban töltött napba viszont be kell számítani az EU tagállamban fennálló munkaviszonyt, ha azt U1-es nyomtatvánnyal igazolják.

3.Éljen a személyes konzultáció lehetőségével ekként:

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

4. Olvassa el az alábbi linken található összefoglalót:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…
5. Az OEP, NAV. MÁK stb. helyett célszerű ide fordulni:

Annak a magyar állampolgárnak, aki, vagy akinek a házastársa valamely EGT tagállamban folytat keresőtevékenységet (azaz biztosított) és az igényét –ha nem a keresőtevékenység helye szerinti országban terjesztette elő a családtámogatási ellátásokkal kapcsolatos, hatósági döntést igénylő ügyeiben- Budapest Főváros VIII. Kerületi Hivatala jogosult eljárni.

Ez alól csak az kivétel, aki, vagy akinek a családtagja az Osztrák Köztársaságban folytat keresőtevékenységet, vagy e családtagok valamelyike életvitelszerűen az Osztrák Köztársaságban tartózkodik. Esetükben az eljáró hivatalt a rendelet 13. melléklete tartalmazza.

Ez azt jelenti, hogy ezirányú kérdéseikkel is Budapest Főváros VIII. Kerületi Hivatalához kell fordulni.

Elérhetőségek:

Hivatalvezető: dr. Szabó Orsolya
hivatalvezető-helyettes: dr. Fejes Tamás

Cím: 1083 Budapest, Práter utca 22.

E-mail: titkarsag@08kh.bfkh.gov.hu

Telefon: (1) 795-89-48

(2018. januári állapot)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

gossipium # 2018.02.27. 09:17

Tisztelt Jogi Fórum,

kerestem, de nem találtam ilyen posztot. Férjememl Ausztriában dolgozunk, ezért kintről igényeltük a gyest és a családi pótlékot. Fiam 2017. májusában született, a magyar fél 2017. októbere óta ül az e411-en, amíg ez nem érkezik be Ausztriába, ők nem folyósítanak. Erre nincs vmi feldolgozási határidő? Sok ismerős mondta, h ők 20-24 hónapot vártak, nekünk erre nincs lehetőségünk. Kihez lehet fordulni az ügyben?
Köszönettel

Jereván # 2018.02.27. 10:10

gossipium 2018.02.27. 10:17

Tisztelt Jogi Fórum,

kerestem, de nem találtam ilyen posztot. Férjememl Ausztriában dolgozunk, ezért kintről igényeltük a gyest és a családi pótlékot. Fiam 2017. májusában született, a magyar fél 2017. októbere óta ül az e411-en, amíg ez nem érkezik be Ausztriába, ők nem folyósítanak. Erre nincs vmi feldolgozási határidő? Sok ismerős mondta, h ők 20-24 hónapot vártak, nekünk erre nincs lehetőségünk. Kihez lehet fordulni az ügyben?
Köszönettel


T. Kérdező!

Tekintettel arra, hogy a családtámogatási és az egészségbiztosítási ellátások célja a betegség, terhesség, szülés stb. miatt elmaradt kereset pótlása, és így a létfenntartás biztosítása amennyiben az igényről ésszerű határidőn belül nem döntenekget –figyelemmel arra is, hogy azzal a biztosítottnak és/vagy a családjának a létfenntartását veszélyeztetik, egyben Alaptörvényben biztosított jogokat is sértenek, ezért az igénylő panasszal fordulhat az Alapvető Jogok Biztosához (ombudsman).

Elérhetőségei:
WEB: http://www.ajbh.hu/…90E21FABCD75

E-mail: panasz@ajbh.hu

Postai úton/levélcím: 1387 Budapest, Pf. 40.

Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdés: Anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdés: Mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Alaptörvény 30. cikk. (1)-(2) bekezdés: Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

Zildy # 2018.02.28. 12:54

Tisztelt Jogi Fórum!

Főállásom mellett heti 1-2 napon mellékállásban is dolgozom, napi bejelentéssel. Az egyik nap főállás után 17-22 óráig van, a másik szombati napokon. Főállás napi befejezését követően lehet-e, hétköznapi napon másodállást végezni?
Illetve betegszabadság alatt végezhető-e a másodállás? Van-e ezzel kapcsolatban bármilyen bejelentési kötelezettségem? Adóbevallásnál fel kell-e tüntetni, mint munkabér? Lehet ebből bármilyen problémám a jövőben?

Várom szíves válaszukat!

Üdvözlettel

Bianka02 # 2018.02.28. 15:36

Tisztelt Szakértők!

2016 óta férjem Gyed extrát vesz igénybe, emelett keresőtevékenységet folytat a jogszabályban meghatározott feltételek szerint.
02.21 óta táppénzen van saját jogon, melynek vége 03.02. napja, ma a munkahelyi ügyéntéző telefonált és tájékoztatta, hogy 02.21-03.02 közötti időszakra a gyed-et nem folyósítják a betegállomány miatt. Arra kérdésre, hogy ez mi a alapján van így, azt a választ kaptuk, hogy a könyvelésen ezt mondták.
Valóban így van? A betegállomány idejére a gyed folyosítását szüneteltetni kell?
Válaszukat és segítségüket előre is köszönöm.
Bianka

Jusztasz # 2018.03.01. 08:06

Bianka02 2018.02.28. 16:36
Tisztelt Szakértők!
2016 óta férjem Gyed extrát vesz igénybe, emelett keresőtevékenységet folytat a jogszabályban meghatározott feltételek szerint.

02.21 óta táppénzen van saját jogon, melynek vége 03.02. napja, ma a munkahelyi ügyéntéző telefonált és tájékoztatta, hogy 02.21-03.02 közötti időszakra a gyed-et nem folyósítják a betegállomány miatt.
Arra kérdésre, hogy ez mi a alapján van így, azt a választ kaptuk, hogy a könyvelésen ezt mondták.

Valóban így van? A betegállomány idejére a gyed folyósítását szüneteltetni kell?
Válaszukat és segítségüket előre is köszönöm.
Bianka

Kedves Bianka!

„a könyvelésen ezt mondták” Ez igen, ez aztán a jogi érv…

Nem, nincs így. Sőt!

TB ellátás, így a GYED ellátás folyósításának megtagadása esetén is arról az igénylőt alakszerű (szabályos) és a jogorvoslatra való kioktatást tartalmazó határozatban kell értesíteni.

„A könyvelés azt mondta, hogy nem jár” nem elégséges, ez így jogszerűtlen és szakszerűtlen eljárás.

Egyebekben a könyvelő rosszul tudja.


A könyvelő könyveljen, a tb ügyintéző pedig a tb ügyeket intézze.

A tűzoltó sem kezd el műteni az orvos helyett, ugyanis nincs rá kiképezve.

Az Ebtv. 39. § (2) bek. értelmében az, aki ugyanazon gyermek jogán egyidejűleg gyermekgondozást segítő ellátásra, gyermeknevelési támogatásra (a továbbiakban együtt: gyermekgondozási támogatás) és az (1) bekezdés szerinti ellátásokra is jogosult, választása szerint csak az egyik ellátást veheti igénybe, kivéve azt a személyt, aki gyermekgondozási támogatás, illetve gyermekgondozási díj igénybevétele mellett munkát vállal és keresőképtelenségére tekintettel táppénzre vagy baleseti táppénzre jogosult.

Láthatja, hogy a jogszabály a GYED mellett dolgozó személyt kivételként kezeli, azaz egyidejűleg kaphatja a GYED-et és mellette a munkabért, vagy ha megbetegszik a gyed-et és mellette a táppénzt.

A könyvelőt szeretettel várjuk egy TB ügyintézői tanfolyamra, hogy pallérozza a tudását.

(Miért ártja bele valaki olyanba magát, amihez nem ért?)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Bianka02 # 2018.03.01. 10:08

Köszönöm kimerítő válaszát.
Én is így tudtam, csak az ehhez kapcsolódó szabályozásokkal nem voltam tisztában.
Szép napot.
Bianka

Betty88 # 2018.03.01. 11:23

Kedves Szakértők!

Határozott munkaszerződésem lejárt, nem tudtam aláírni a hosszabbítást mert betegszabadságon vagyok otthon, de közben kiderült hogy várandós vagyok. Ha bemegyek a munkahelyemre és közlöm a hírt valószínűleg nem hosszabbítanak meg.
Mit kellene tegyek? Úgy tudom köteles vagyok bejelenteni.
Ugye nem hosszabbítanak meg akkor elesel a CSED-től és a GYED-től is?

Válaszukat előre is köszönöm.

Jusztasz # 2018.03.02. 08:13

Betty88 2018.03.01. 12:23

Kedves Szakértők!

Határozott munkaszerződésem lejárt, nem tudtam aláírni a hosszabbítást mert betegszabadságon vagyok otthon, de közben kiderült hogy várandós vagyok. Ha bemegyek a munkahelyemre és közlöm a hírt valószínűleg nem hosszabbítanak meg.
Mit kellene tegyek? Úgy tudom köteles vagyok bejelenteni.
Ugye nem hosszabbítanak meg akkor elesel a CSED-től és a GYED-től is?

Válaszukat előre is köszönöm.

T. Kérdező!

Amennyiben lejárt a munkaszerződése és nem hosszabbították meg azt, úgy hiába van "betegszabadságon" a lejáratot követő napra sem betegszabadságos bérre, sem táppénzre nem jogosult.

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.

Ez egyben azt is jelenti, hogyha a kettőből az egyik hiányzik, akkor a jogosultsági feltételek nem teljesültek, és így az ellátásra való jogosultság sem állapítható meg.

Van azonban kivétel.
Ebtv. 40. § (1) Csecsemőgondozási díjra jogosult az a nő, aki a gyermeke születését megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt, és akinek a gyermeke a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül születik.

(Ekkor azonban GYED-re már nem lesz jogosult, ugyanis GYED-re azok közül, akiknek megszűnt a jogviszonyuk csak azok lehetnek jogosultak, akiknek a jogviszonyuk a csed ideje alatt szűnt meg. Lásd. Ebtv. 42/A §.

Ezen túlmenően felhívom szíves figyelmét arra, hogy az álláskeresési járadékban részesülő személy is biztosítottnak minősül!!!

Ha tehát nem hosszabbítják meg a szerződését, de a szülés napján álláskeresési járadékban részesül, úgy biztosítottnak minősül.

--
Ezzel szemben gyes ellátás a szülés napjától annak is jár, aki a fenti feltételekkel nem rendelkezik, ugyanis az első két ellátás (csed, gyed) biztosítási típusú, mig a 3. alanyi/állampolgári jogon járó családtámogatási (segély jellegű) ellátás.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

Bandika81 # 2018.03.04. 23:23

Üdv!
Legyen kedves tanacsot adni, aki otthon van ebben.
Parom jelenleg dolgozik, papiron netto 69000-ert.
Julius 1-re varhato baba. A munkahelyen tudjak, hogy varandos. 2017 augusztus ota van ott.
Veszelyeztetett terhes igy a doki kiirhatja tappenzre. Fuggetlenul attol hogy mit szol a munkaltato, arra gondoltunk, hogy nem mondana fel, hanem tappenzre menne.
Jo otlet e, lehet e?
Ha a tappenz alatt telik ki a 365 nap jogviszony, azzal jogosult lesz e augusztus utan gyed-re?
Egyaltalan meddig kaphat tappenzt?
Engem ne vegyunk bele az otletelesbe, mert papiron nem dolgozom.
Koszonom elore is a valaszt.

egyrejobban # 2018.03.05. 18:22

Tisztelt Szakértő!
Munkahely váltást követően jelenleg 3 hónap próbaidőmet töltöm új munkahelyemen (egészségügy-közalkalmazott). Azonban kiderült, hogy állapotos vagyok. Nagy valószínűséggel táppénzre kell mennem. Megszűntethetik-e a munkaviszonyomat? illetve ha igen, jogosult leszek-e így a CSED-re? 10 éve folyamatos a munkaviszonyom.
Válaszát előre is köszönöm.

cincinnatus # 2018.03.06. 14:16

egyrejobban 2018.03.05. 19:22
Tisztelt Szakértő!

Munkahely váltást követően jelenleg 3 hónap próbaidőmet töltöm új munkahelyemen (egészségügy-közalkalmazott). Azonban kiderült, hogy állapotos vagyok. Nagy valószínűséggel táppénzre kell mennem. Megszűntethetik-e a munkaviszonyomat? illetve ha igen, jogosult leszek-e így a CSED-re? 10 éve folyamatos a munkaviszonyom.
Válaszát előre is köszönöm.

T. Kérdező!

  • Főszabály szerint próbaidő alatt bármelyik fél megszüntetheti a jogviszonyt.

Ha azonban tudja bizonyítani, hogy a megszüntetésre a terhessége miatt került sor, úgy a munkáltatói intézkedést alappal vitathatja.

Lásd az alábbi linken található jogesetet:
http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Az Egyenlő Bánásmód Hatósága marasztalta (300.000 Ft. bírság megfizetésére kötelezte) azt a munkáltatót, aki a terhes munkavállalójának próbaidő alatt, azonnali hatállyal felmondott mivel nem akarta fizetni a táppénzhez kapcsolódó közterheket (Tbj. 19. § (5) bekezdése szerinti táppénz egyharmad hozzájárulást), illetve nem akarta állni a szülési és fizetésnélküli szabadság alatt felhalmozódó szabadság anyagi terheit. Tekintettel arra, hogy a munkavállaló bírósághoz is fordult a bíróság kérelmező munkaviszonyát helyreállította.

A hatósági eljárásban a feleknek lehetőségük van egyezséget is kötni, azaz a munkáltató vállalhatja, hogy bírság helyett inkább kártérítést fizet a munkavállalónak.

Az ezzel kapcsolatos és egyéb hasonló J O G E S E T E K itt, http://aktaforum.hu/showthread.php?…
,

valamint Egyenlő Bánásmód Hatósága honlapján olvashatóak:

http://egyenlobanasmod.hu/…ebh-141-2015 (bírság+jogviszony helyreállítás)
http://egyenlobanasmod.hu/…/ebh-84-2015 (egyezség)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…iew/122_2010 (bírság)
http://www.egyenlobanasmod.hu/…ex/jogesetek (további jogesetek)

  • CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.
Ez egyben azt is jelenti, hogyha a kettőből az egyik hiányzik, akkor a jogosultsági feltételek nem teljesültek, és így az ellátásra való jogosultság sem állapítható meg.

(Az álláskeresési járadékban részesülő személy biztosítottnak minősül.)

Van azonban kivétel.

Ebtv. 40. § (1) Csecsemőgondozási díjra jogosult az a nő, aki a gyermeke születését megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt, és akinek a gyermeke a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül születik.

(Ekkor azonban GYED-re már nem lesz jogosult, ugyanis GYED-re azok közül, akiknek megszűnt a jogviszonyuk csak azok lehetnek jogosultak, akiknek a jogviszonyuk a CSED ideje alatt szűnt meg. Lásd. Ebtv. 42/A §.)

Ezen túlmenően felhívom szíves figyelmét arra, hogy az álláskeresési járadékban részesülő személy is biztosítottnak minősül.

Ha tehát nem hosszabbítják meg a szerződését, de a szülés napján álláskeresési járadékban részesül, úgy biztosítottnak minősül.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

cincinnatus # 2018.03.06. 14:24

Bandika81 2018.03.05. 00:23
Üdv!
Legyen kedves tanacsot adni, aki otthon van ebben.

Parom jelenleg dolgozik, papiron netto 69000-ert.

Julius 1-re varhato baba.
A munkahelyen tudjak, hogy varandos.
2017 augusztus ota van ott.

Veszelyeztetett terhes igy a doki kiirhatja tappenzre.
Fuggetlenul attol hogy mit szol a munkaltato, arra gondoltunk, hogy nem mondana fel, hanem tappenzre menne.

Jo otlet e, lehet e?
Ha a tappenz alatt telik ki a 365 nap jogviszony, azzal jogosult lesz e augusztus utan gyed-re?
Egyaltalan meddig kaphat tappenzt?
Engem ne vegyunk bele az otletelesbe, mert papiron nem dolgozom.
Koszonom elore is a valaszt.

T. Kérdező!

Igen, kiírhatja
.
Igen, jó ötlet. (Legalábbis életszerű.)

Igen, a táppénzen töltött idő beleszámít a szükséges 365 napba.

Táppénzre mindenki legfeljebb 1 évig jogosult, feltéve, hogy van legalább 1 év folyamatos biztosításban töltött ideje (pl. munkaviszonya).

A jogviszony akkor folyamatos, ha abban 30 napnál nem hosszabb a megszakítás.

Akinek nincs 1 év folyamatos biztosításban töltött ideje az annyi nap táppénzre jogosult, ahány biztosításban töltött ideje van a munkaviszony első napjától a keresőképtelenség 1. napját megelőző napig.

Ezen napokat azonban csökkenteni kell azon napok számával, ahány napot a keresőképtelenség 1. napját közvetlenül megelőző 1 évben táppénzen volt.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

linda29 # 2018.03.07. 20:13

Tisztelt Szakértő!

Több éven át folyamatos munkaviszonnyal rendelkeztem 2017.06.23-ig, 2017.06.28-tól regisztrált munkanélküli voltam, álláskeresési járadékban részesültem. Gyermekemet 2018.04.12-re várom. 2017.10.02-tól létesítettem egy új határozatlan idejű munkaviszonyt(br. 350.000 Forint a bérem), 2017.11.15-től táppénzen vagyok. Abban kérném a segítségét, hogy érdemes-e hamarabb elmennem CSED-re vagy jobban járok, ha a szülés napjával indul a CSED?

Előre is köszönöm a választ.

monoszkop # 2018.03.08. 08:50

linda29 2018.03.07. 21:13

Tisztelt Szakértő!

Több éven át folyamatos munkaviszonnyal rendelkeztem 2017.06.23-ig, 2017.06.28-tól regisztrált munkanélküli voltam, álláskeresési járadékban részesültem. Gyermekemet 2018.04.12-re várom. 2017.10.02-tól létesítettem egy új határozatlan idejű munkaviszonyt(br. 350.000 Forint a bérem), 2017.11.15-től táppénzen vagyok. Abban kérném a segítségét, hogy érdemes-e hamarabb elmennem CSED-re vagy jobban járok, ha a szülés napjával indul a CSED?

Előre is köszönöm a választ.

T. Kérdező!

A táppénz, csed. gyed ellátások kiszámítására más-más és viszonylag bonyolult szabályok vonatkoznak, mely ellentétben az adóbevallással egy söralátéten nem férnek el. Nem segíti sem az ügyfelek eligazodását, sem a jogbiztonságot, hogy a Kormány az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos szabályokat immár menetrendszerűen, évente kétszer is (január és július) változtatja, így a „hogyan járnék jobban, mennyiben változna az összeg, ha” kérdésekre jelen fórum keretein belül érdemi választ nem lehet adni.

Tény, hogy a táppénz mértéke 60%, míg a CSED mértéke 10%-kal több, 70%-os mértékű.

Azonban az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Edi90 # 2018.03.08. 09:13

Tisztelt Szakértő!
9hónapos kisfiammal vagyok gyeden.Új munkahelyet ajánlottak számomra részmunkaidőben,melyet szeretnék elfogadni.Így férjemmel együtt mindketten dolgoznánk.Kérdésem az lenne,hogy van e lehetőség arra,hogy a továbbiakban férjem igényelje a gyed-et (gyed extrat),s mellette ő is teljes munkaidőben dolgozzon?

intentio # 2018.03.08. 10:15

Edi90 2018.03.08. 10:13

Tisztelt Szakértő!
9hónapos kisfiammal vagyok gyeden.Új munkahelyet ajánlottak számomra részmunkaidőben,melyet szeretnék elfogadni.Így férjemmel együtt mindketten dolgoznánk.Kérdésem az lenne,hogy van e lehetőség arra,hogy a továbbiakban férjem igényelje a gyed-et (gyed extrat),s mellette ő is teljes munkaidőben dolgozzon?

T. Kérdező!

Igen, a jogszabály megengedi azt is, hogy munka mellett Ön, és azt is, hogy munka mellett a férj (apa) vegye igénybe a GYED ellátást.

A GYED mellett korlátlanul (azaz teljes munkaidőben is) lehet dolgozni.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…

cincinnatus # 2018.03.12. 11:54

tavasz16 2018.03.09. 12:39

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg első gyermekekkel vagyok GYEDEn, mely 1 hónap múlva lejár. Szeretnénk még egy gyermeket, így várhatóan GYES ideje alatt terhes lennék. Az lenne a kérdésem, hogy a második gyermek után járó CSED illetve GYES összege hogyan alakulna? Magasabb lenne az összeg, ha a 2.terhesség alatt kivenném a szabadságaimat majd táppénzre mennék? Első gyermekemmel veszélyeztetett terhesség miatt táppénzre kellett mennem, és várhatóan a következő terhesség is veszélyeztetett lesz sajnos.
Illetve még annyit hozzátenném, hogy a munkáltatóm a fizetésemet megemelte most GYED alatt.

Előre is köszönöm a segítséget!

T. Kérdező!

A táppénz, csed. gyed ellátások kiszámítására más-más és viszonylag bonyolult szabályok vonatkoznak, mely ellentétben az adóbevallással egy söralátéten nem férnek el.

Nem segíti sem az ügyfelek eligazodását, sem a jogbiztonságot, hogy a Kormány az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos szabályokat immár menetrendszerűen, évente kétszer is (január és július) változtatja, így a „hogyan járnék jobban, mennyiben változna az összeg, ha” kérdésekre jelen fórum keretein belül érdemi választ nem lehet adni.

Az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Javasoljuk, hogy éljen ezzel a lehetőséggel ekként:

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Az ellátásokat egyébként ekként kell megállapítani:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

NAGYON LEEGYSZERŰSÍTETT PÉLDA AZOKNAK, AKIKNEK A FENTIEK TÚL BONYOLULT:
Nagyon leegyszerűsítve az ellátásokat az adott ellátásra való jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelemből kell kiszámolni.
Ha tehát valaki évek óta ugyanannál a munkáltatónál dolgozik és kieső napja (táppénz, igazolatlan távollét stb.) nem volt, majd 2018.02.01-től táppénzre megy a táppénz összegét -nagyon leegyszerűsítve- a 207.11.30-2017.06.01. közötti jövedelméből fogják kiszámolni.
Ha a 2018.05.01-i szülésig végig táppénzen lesz 9-es betegségi kóddal (veszélyeztetett terhesség), úgy az ebben az évben induló csed ellátás alapja is ez lesz.

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Pancsika81 # 2018.03.14. 09:16

Üdvözlet! Abban szeretnék kérni segítséget , hogy a munkahelyem több mint 2 hétig nem továbbítja az OEP felé a táppénzes papíromat ( sőt ha nem telefonálgatok akkor még ma sem lenne leadva) mit tehetek hogy ez ne forduljon többet elő illetőleg ha előfordul milyen lépéseket tehetek? Veszélyeztetett terhességgel vagyok táppénzen. Köszönöm a segítséget!

suzy88 # 2018.03.14. 09:36

Tisztelt Fórum!
Azzal a kérdéssel fordulók Önhöz,hogy 2018.01.19-óta veszélyeztetett terhességi táppénzen vagyok!A munkahelyemen 2015decembere óta dolgoztam folyamatos műszakban!
Azt szeretném kérdezni,mert pontosan nem értem hogy a táppénz csak munkanapokra vonatkozik,vagy hétvégére is?
A februári bérlapomon 20 munkanap van elszámolva!
Ha hétvégéré is jár a táppénz akkor a panaszommal kihez kell fordulnom,a munkáltatóhoz vagy az Államkincstárhoz!
Köszönöm előre is a Válaszát!
Tisztelettel:suzy88

Zengőbérci # 2018.03.14. 09:59

Pancsika81 2018.03.14. 10:16

Üdvözlet! Abban szeretnék kérni segítséget , hogy a munkahelyem több mint 2 hétig nem továbbítja az OEP felé a táppénzes papíromat ( sőt ha nem telefonálgatok akkor még ma sem lenne leadva) mit tehetek hogy ez ne forduljon többet elő illetőleg ha előfordul milyen lépéseket tehetek? Veszélyeztetett terhességgel vagyok táppénzen. Köszönöm a segítséget!

T. Kérdező!

Kérheti a kormányhivatal segítségét ekként:

(Részletes tájékoztatás az alábbi linken.)

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Zengőbérci # 2018.03.14. 10:18

Tisztelt Fórum!
Azzal a kérdéssel fordulók Önhöz,hogy 2018.01.19-óta veszélyeztetett terhességi táppénzen vagyok!
A munkahelyemen 2015decembere óta dolgoztam folyamatos műszakban!
Azt szeretném kérdezni,mert pontosan nem értem hogy a táppénz csak munkanapokra vonatkozik,vagy hétvégére is?

A februári bérlapomon 20 munkanap van elszámolva!

Ha hétvégére is jár a táppénz akkor a panaszommal kihez kell fordulnom,a munkáltatóhoz vagy az Államkincstárhoz!

Köszönöm előre is a Válaszát!

Tisztelettel:suzy88

T. Kérdező!

Munkabér és betegszabadságos bér munkanapra, táppénz naptári napra jár. (Februárban 20 munkanap volt, 9-es betegségi kód esetében nincs betegszabadság, táppénz jár az első naptól.)

Ebtv. 47. § (1) A táppénz – a (2) bekezdésben foglaltak kivételével – minden naptári napra jár, ideértve a szabadnapot, a heti pihenőnapot és a munkaszüneti napot is.

Ebtv.=1997. évi LXXXIII. törvény

Az attól, függ, hogy a munkáltatójánál működik-e TB kifizetőhely.

Minden 100 főnél több munkavállalót foglalkoztató cégnél van egy, a dolgozók TB ellátásait elbíráló és annak összegét kiszámoló TB ügyintéző.

Hiányában a TB ellátásokat a munkáltató székhelye szerinti megye megyeszékhelyén működő járási hivatal bírálja el és folyósítja.

Panasszal oda kell fordulni, aki a táppénzét elbírálja, illetve folyósítja.

Az államkincstár megyei igazgatóságai, mint a közszféra központi kifizetőhelyei csak a közszférában dolgozók táppénzével foglalkozik.

Viszont a közigazgatás reformja keretében ("a magyar reformok működnek") az OEP helyett MÁK Központ látja el a terület szakmai irányítását.

(Az, hogy hol dolgozik /köz, vagy versenyszféra/ a hozzászólásából nem derül ki.)

Tekintettel arra, hogy a korábban az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által ellátott, az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásokkal (táppénz, gyermekápolási táppénz, csecsemőgondozási díj, gyermekgondozási díj), baleseti táppénzzel és utazási költségtérítéssel kapcsolatos feladatok 2017. november 1-jétől a Magyar Államkincstár Központjához kerültek át, ezért esetleges további kérdéseit az elnok@allamkincstar.gov.hu e-mail címre küldheti el, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére.

Ezen túlmenően az igényelbíráló szervnél -a Megyei Kormányhivatal megyeszékhelyén működő Járási Hivatalnál, vagy ha a közszférában dolgozik a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájánál, vagy ha 100 főnél többet foglalkoztató cégnél dolgozik a munkáltatói TB kifizetőhely tb. ügyintézőjénél- lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.

Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

vagy ha a közszférában dolgozik itt:

http://aktaforum.hu/showthread.php?…

Lásd még:
https://egbiztpenzbeli.tcs.allamkincstar.gov.hu/

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos tájékoztatók, összefoglalók, segédletek, panaszlevél és egyéb beadvány minták itt:
http://aktaforum.hu/…mdisplay.php?…