Fórum munkajog, foglalkoztatás régebbi elöl     új hozzászólás


GYED,GYES, táppénz

TehenészIlonka #   2017.06.19. 13:42

Tisztelt Szakértők!
2017. febr. elejéig folyamatos munkaviszonyom volt 2009-től.
Azóta viszont megbízási szerződés keretein belül dolgozom, EKHO-val adózok.
Idén októberben szülök.
Így akkor teljesen az előző, normál munkaviszonyom jövedelme után számítódik a CSED és a GYED?
Amiatt, hogy febr. óta nincs munkaviszonyom, csak megbízási szerződéssel dolgozok, ér hátrány? Kevesebb lesz a CSED vagy a GYED?
Előre is nagyon köszönöm a segítségüket!

tanárnő77 #   2017.06.19. 10:38

Tisztelt Szakértő!
Tanárnőként dolgozom egy általános iskolában. Kb. egy hónapja a 3 éves gyermekem hétfő reggelre beteg lett, a férjem pedig hajnalban elment dolgozni. Felhívtam az igazgatót, hogy gyermekem betegsége miatt nem tudok menni.Ingerülten kérdezte tőlem, hogy mit csináljon a napommal: szabadságot írjon vagy táppénzre megyek? Mondtam, hogy amíg az orvos nem látta a gyereket, addig nem tudok nyilatkozni. Hiszen ha egy enyhe vírusfertőzése van, akkor másnap már a nagyszülők tudnak vigyázni a gyerekre, de ha komoly betegsége van (pl. tüdőgyulladás), akkor gyermekápolási táppénzre mennék. Erre még dühösebben ordított velem, hogy neki még aznap le kell jelentenie a hiányzásomat. Azt mondta, hogy szabadságot ír nekem és táppénzes papírt már ne is hozzak, mert ezt már visszacsinálni nem lehet. Ő délelőtt ezt lejelenti, délután már nem fog velem foglalkozni, amikor rendel az orvos és kiderülne a betegség oka. A kérdésem az, hogy a munkaválla távollétét mikor kell jelentenie a munkáltatónak: a távollét 1. napján vagy elég a 2. napon? A másik kérdésem: ha a munkáltató szabadságot írt és a munkavállaló táppénzes papírt hoz, akkor a szabadságot lehet törölni? Köszönöm!

Picur77 #   2017.06.18. 22:59

Tisztelt Szakértő!
Jelenleg 15 hetes terhes vagyok de az orvosom június 1- jétől táppénzre írt ki, mert már most veszélyeztetett terhességgem van sajnos. A kérdésem a következő lenne mivel határozott ideig szól a szerződésem június 30. de mivel esélyem sincs szeptembertől ismét munkába állni, semmi esélyem nincs a csendre vagy gyedre? Igaz 10 hónapos a szerződésem de a céghez 3.éve mentem vissza.
Válaszát előre is köszönöm

cincinnatus #   2017.06.15. 15:00

Szilvi anyuka 2017.06.13. 17:11
Tisztelt Szakértő!

Jelenleg első gyermekemmel vagyok GYES-en. Mire betölti a 3. életévét, addigra 7. hetes kismama leszek.
Arra a munkahelyre, ahonnan első gyermekemmel elmentem szülni, sajnos a távolság miatt nem tudtam visszamenni dolgozni.
Jelenleg 6 órában dolgozom egy másik cégnél, de az előző munkahelyemen is fennáll még a munkaviszonyom.

A kérdésem az lenne, hogy ha kisfiam betölti a 3. életévét, akkor az első munkahelyemet "megtarthatom" 7 hetes kismamaként vagy ez már megszűnik?
Ha az első munkahelyemet megtarthatom, de dolgozni nem tudnék visszamenni a távolság miatt, arra van lehetőség, hogy a terhesség első időszakában még dolgozzak a jelenlegi 6 órás munkahelyemen, esetleg alkalmi munkát vállaljak? Vagy itt fel kell mondanom?
7 hetes kismamaként milyen kifizetésekre számíthatok? Lehet az alapja mindennek az első 8 órás munkahelyem?
Segítségét előre is köszönöm!

T. Kérdező!

Amíg a jogviszonyt nem szüntetik meg az fennáll.

Ha a gyes lejártát követő nappal keresőképtelen állományba kerül a terhesség miatt, úgy a jogviszonyát jogszerűen az 1. munkáltató (rendes) felmondással nem szüntetheti meg.

A keresőképtelenség elbírálása orvos szakmai kérdés. Bizonyos esetekben előfordul, hogy valaki az egyik munkakört el tudja látni, míg a másikat nem. Álláspontom szerint az a jog nem rendeltetésszerű használatának minősül, ha az 1. munkahelyéről azért van táppénzen, mert földrajzilag távol van, miközben a másik munkahelyen, a másik munkakört ellátja.

Amennyiben egyidejűleg két jogviszonya van és mindkettőben keresőképtelen, úgy két táppénzre lehet jogosult. Az egyiket az egyik munkaviszonya alapján, az ott elért keresete/munkaszerződés szerinti jövedelme, a másikat pedig a másik munkaviszonya alapján, az ott elért keresete/munkaszerződés szerinti jövedelme alapján. Sőt, ha legalább egy éve dolgozik a 2. jogviszonyában, úgy két csed és gyed ellátásra is jogosult lehet.

Lásd pl. itt: http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Tbj. 9. § (1) Az egyidejűleg több biztosítással járó jogviszonyban álló személy biztosításának fennállását mindegyik jogviszonyában külön-külön kell elbírálni.

Ebtv. 43. § (1) Táppénzre jogosult az, aki a biztosítás fennállása alatt keresőképtelenné válik és a Tbj.-ben meghatározott mértékű pénzbeli egészségbiztosítási járulék fizetésére kötelezett.

Ebtv. 39/A § (4) Az (1) bekezdés szerinti ellátásokra való jogosultságot, a folyósítás időtartamát és az ellátás összegét jogviszonyonként kell elbírálni és megállapítani.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért
további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához
fordulhat.
Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

cincinnatus #   2017.06.15. 14:47

Mária anyuka 2017.06.13. 21:03
Tisztelt Szakértő!
A következő kérdéssel fordulok Önhöz. A jelenlegi munkahelyemen 2009.februárja óta vagyok alkalmazásban. 2014.júliusában született meg gyermekem. A GYES-em ez év júliusában fog lejárni.
A munkáltatóm 1 hónapja jelezte (szóban, lepapírozva még semmi nincs), a pozícióm be van töltve, nem kíván tovább foglalkoztatni.
Közben most kiderült, hogy babát várok. Kérdésem arra vonatkozna, hogy ilyenkor ugyanúgy megillet-e a védettség és a gyesem lejártakor köteles-e a munkáltatóm fenntartani a munkaviszonyom, amennyiben jelzem terhességem tényét?
Szíves válaszát várva,
Köszönettel

T. Kérdező!

Igen, az Mt. 65. § értelmében a munkáltató jogszerűen nem szüntetheti meg a munkaviszonyt sem a gyes miatt igénybe vett fizetésnélküli szabadság, sem pedig a az újabb várandósság (terhesség) tartama alatt.

cincinnatus #   2017.06.15. 14:42

Andi4 2017.06.14. 13:30
Tisztelt Szakértő!
A második gyermekemet várom 2017 október közepére.Az lenne a kérdésem, hogy mi alapján számítják ki a kisbaba után járó csedet, gyedet? 2016. június 7-én született az első gyermekem, 2016. május 9-ig dolgoztam. Utána rögtön a csedet igényeltem. 122 ezer volt az átlagos bruttó bérem. Azóta nem mentem vissza dolgozni, de közben a minimálbér emelkedett. Ez befolyásolja-e a második gyermek után járó ellátásokat vagy ugyanúgy a 122 ezer alapján számolt ellátásokat fogom kapni? Illetve igényelhetem-e a szülés előtt 1 hónappal a csedet a második babánál is?
Segítségét előre is köszönöm!

T. Kérdező!

1. Igen igényelheti.

2.A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos hasznos anyagok, minták itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

cincinnatus #   2017.06.15. 14:39

Szbattl 2017.06.14. 19:21

Tisztelt Szakértő !

Először is köszönöm a tájékoztatását és a válaszát.

Lenne még egy olyan kérdésem, hogy táppénz bejelentésénél, a munkáltató felbonthatja-e a szerződést, esetleg már más nap vagy csak a táppénz lejárta után?

Válaszát és türelmét előre is köszönöm.

T.Kérdező!

A terhesség ténye védi a munkavállalót (rendes) felmondás ellen, ami azt jelenti, hogyha a terhesség miatt, vagy alatt keresőképtelenné válik a jogviszonya (rendes) felmondással nem szüntethető meg.

Terhesség hiányában a a keresőképtelenség nem védi a a munkavállalót (rendes) felmondás ellen, ami azt jelenti, hogy ez idő alatt felmondhatnak neki, de a felmondási idő csak a gyógyulás (keresőképessé válás) napjával kezdődik. Lásd Mt. 68. § (2) és Mt. 65. § (3)

(Némileg más a helyzet a rendkívüli/azonnali hatályú felmondás és a próbaidő alatti jogviszony megszüntetés esetén.)

Szbattl # e-mail 2017.06.14. 19:21

Tisztelt Szakértő !

Először is köszönöm a tájékoztatását és a válaszát.

Lenne még egy olyan kérdésem, hogy táppénz bejelentésénél, a munkáltató felbonthatja-e a szerződést, esetleg már más nap vagy csak a táppénz lejárta után?

Válaszát és türelmét előre is köszönöm.

Andi4 # e-mail 2017.06.14. 13:30

Tisztelt Szakértő!

A második gyermekemet várom 2017 október közepére.Az lenne a kérdésem, hogy mi alapján számítják ki a kisbaba után járó csedet, gyedet? 2016. június 7-én született az első gyermekem, 2016. május 9-ig dolgoztam. Utána rögtön a csedet igényeltem. 122 ezer volt az átlagos bruttó bérem. Azóta nem mentem vissza dolgozni, de közben a minimálbér emelkedett. Ez befolyásolja-e a második gyermek után járó ellátásokat vagy ugyanúgy a 122 ezer alapján számolt ellátásokat fogom kapni? Illetve igényelhetem-e a szülés előtt 1 hónappal a csedet a második babánál is?
Segítségét előre is köszönöm!

Mária anyuka # e-mail 2017.06.13. 21:03

Tisztelt Szakértő!

A következő kérdéssel fordulok Önhöz. A jelenlegi munkahelyemen 2009.februárja óta vagyok alkalmazásban. 2014.júliusában született meg gyermekem. A GYES-em ez év júliusában fog lejárni.
A munkáltatóm 1 hónapja jelezte (szóban, lepapírozva még semmi nincs), a pozícióm be van töltve, nem kíván tovább foglalkoztatni.
Közben most kiderült, hogy babát várok. Kérdésem arra vonatkozna, hogy ilyenkor ugyanúgy megillet-e a védettség és a gyesem lejártakor köteles-e a munkáltatóm fenntartani a munkaviszonyom, amennyiben jelzem terhességem tényét?

Szíves válaszát várva,
Köszönettel

Szilvi anyuka # e-mail 2017.06.13. 17:11

Tisztelt Szakértő!
 
Jelenleg első gyermekemmel vagyok GYES-en. Mire betölti a 3. életévét, addigra 7. hetes kismama leszek.
Arra a munkahelyre, ahonnan első gyermekemmel elmentem szülni, sajnos a távolság miatt nem tudtam visszamenni dolgozni. Jelenleg 6 órában dolgozom egy másik cégnél, de az előző munkahelyemen is fennáll még a munkaviszonyom.
A kérdésem az lenne, hogy ha kisfiam betölti a 3. életévét, akkor az első munkahelyemet "megtarthatom" 7 hetes kismamaként vagy ez már megszűnik?
Ha az első munkahelyemet megtarthatom, de dolgozni nem tudnék visszamenni a távolság miatt, arra van lehetőség, hogy a terhesség első időszakában még dolgozzak a jelenlegi 6 órás munkahelyemen, esetleg alkalmi munkát vállaljak? Vagy itt fel kell mondanom?
7 hetes kismamaként milyen kifizetésekre számíthatok? Lehet az alapja mindennek az első 8 órás munkahelyem?
Segítségét előre is köszönöm!

cincinnatus #   2017.06.12. 13:27

Vikianya # e-mail Jelentem! 2017.06.03. 13:26

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg első gyermekemmel vagyok GYED-en. Kisfiam 2017.12.28.án tölti a második életévet.

A kérdésem az lenne ha én idő közben teherbe esek, akkor a munkahelyem fel tud venni betegállományba, 9es kóddal? Vagy ahhoz a GYED viszonyomat meg kell szüntetni hivatalosan, mert a kettőt egyszerre nem kaphatom?
Ha a első gyermek elmúlt 2 éves mikor megszületik a második akkor a CSED-et mi alapján számolják ki nekem? Illetve ebben az esetben a GYED-re és CSED-re is jogosult leszek egyszerre?

Szíves válaszát és segítséget előre is köszönöm!

T. Kérdező!

Továbbra is főszabály, hogy aki GYED-en, vagy GYES-en van az ezzel egyidőben táppénzt nem kaphat, illetve ha GYED-re és táppénzre is (vagy GYES-re és táppénzre is) jogosult az ellátások között választhat és vagy az egyiket, vagy a másikat kaphatja.

Aki tehát a GYES/GYED mellett nem dolgozik, de a következő terhessége miatt keresőképtelenné válik és így táppénzre és GYED-re, vagy táppénzre és GYES-re is jogosult az választhat, hogy melyiket kéri.
Más a helyzet akkor, ha a GYED-en (vagy GYES-en) lévő biztosított a gyermek féléves kora után –a fizetésnélküli szabadságát megszakítva-, ismét munkába áll.

Ekkor kaphatja a GYED-et és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYED-et fizetés helyett a táppénzt, GYES esetén GYES-t és a fizetését, ha pedig megbetegszik a GYES-t és fizetés helyett a táppénzt.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért
további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához
fordulhat.
Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely
pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.
Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos hasznos anyagok, minták itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

cincinnatus #   2017.06.12. 13:24

Szbattl 2017.06.08. 20:47
Tisztelt Szakértő!
A következő lenne a kérdésünk párommal, az elmúlt 2 évben volt bejelentett munkaviszonya az utolsó 9 hónapban a minimálbérrel volt bejelentve bruttó 167.000 .-ft, előtte alkalmi munkavállalóival volt bejelentve naponta, lehet -e azonnali táppénzre jönni mihelyt kiderült számunkra a terhesség, és mivel nincs meg még a 365 nap, lehet-e ezt 3 hónapig kérni a táppénzt és ezáltal meg lenne a a 365 napos biztosítotság???

-Igen, lehet.

  • Igen, a táppénz ideje biztosításban töltött időnek minősül.


Illetve megoldható-e esetleg hogy gyes vagy gyed mellett úgyanúgy dolgozzon valamelyikőnk?

-GYES és GYED mellett lehet korlátlanul, akár 8 órában is lehet dolgozni, de csak a gyermek féléves kora (csed lejárta) után.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért
további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához
fordulhat.
Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

cincinnatus #   2017.06.12. 13:19

monoka91 2017.06.06. 16:11
Tisztelt szakértő!
Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy március 31. én megszűnt a cégem aki idáig nekem a gyedet fizette. ők átadták az összes papíromat az OEPnek. Május 10 én érkeztették is a papírjaimat. 2 és fél hete szinte minden nap hívom az oep et hogy hogy állnak a kifizetések. Május 26 án el is készült egy bérszámfejtés ami alapján a cég kevesebbet utalt és ők visszamenőleg március 31 ig még fizetnek nekem. amit május 30 án kellett volna utalniuk a gép szerint. Érdeklődtem május 31 én hogy április gyedemet és az említett különb9zeti utalást esetleg mikor kapom meg (tudomásom szerint 21 napjuk van a papírok beérkezésétől hogy elkészüljenek vele), akkor mondták hogy amit ki kellett volna utalniuk azt sem utalták nem tudja a telefonos hölgy hogy miéért most ismét bérszámfejtés alatt áll a paksamétám. legyek türelemmel 1-2 napig. A mai nap szintén felhívtam őket hogy (06,06) hogy ugyan mi történt mert még mindig nem kaptam egy forintot se. a hölgy válaszul azt mondta hogy amit nekem egyszer mondtak hogy kiutalásra kerül az eltűnt ő nem látja, április gyedet nem csinálták meg viszont készen van a májusi gyed bérszámfejtése de valami miatt azt sem utalták. Telefonon már tettem panaszt ez ügyben. a kérdésem az lenne hogy mennyi ideig ülhet rajta az oep úgy hogy nem csinál semmit. előfordulhat hogy ők egyszer bér számfejtik aztán ismét, és rájönnek hogy rosszul csinálták? Írásban milyen panaszt tudok ez ügyben beadni? mik kellenek hogy szerepeljenek rajta? hogy történhet ilyen az oep nél? Nekem ezért esetleg kárpótlás jár? 1-2 nap türelmet kérnek folyamatosan, és lassan 3 hete nem történik semmit. 2 havi gyedem, plusz régebbi különbözeteim vannak még mindig az oepnél. Ők nem kerestek fel hogy esetleg hiányozna bármi papírom.
Előre is köszönöm a válaszát és a segítségét.
Üdvözlettel: Szekeres Mónika

  1. A kérdésem az lenne hogy mennyi ideig ülhet rajta az oep úgy hogy nem csinál semmit.
  2. Előfordulhat hogy ők egyszer bér számfejtik aztán ismét, és rájönnek hogy rosszul csinálták?
  3. Írásban milyen panaszt tudok ez ügyben beadni?
  4. Mik kellenek hogy szerepeljenek rajta?
  5. Hogy történhet ilyen az oep nél?
  6. Nekem ezért esetleg kárpótlás jár?

Kedves Mónika!

  1. Jogszerűen 21 napig, jogszerűtlenül bármeddig.
  2. Igen, előfordulhat. A lónak is 4 lába van mégis megbotlik…
  3. A végére bemásolok néhány mintát és linket.
  4. Az adatai, az elérhetősége, a tényállás (lényeg) rövid, érthető ismertetése.
  5. Magyarország jobban teljesít, a magyar reformok működnek.
  6. Igen, kamatra jogosult.

Lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni. Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

Amennyiben akár a Magyar Államkincstár Illetmény-számfejtési Irodájának, mint központi kifizetőhelynek, akár a kormányhivatal családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályának, akár a munkahelye TB kifizetőhelyi ügyintézőjének a munkájával (előírt tájékoztatás elmaradása, szükséges segítség meg nem adása, ügyintézési határidő be nem tartása, kamatfizetési kötelezettség nem teljesítése, jogorvoslati jog nem biztosítása stb.) nincs megelégedve, úgy panaszát elektronikusan a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail , ajánlott, tértivevényes levélben pedig a 1081 Budapest Fiumei út 19/A címre, az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság Főigazgatójának címezve küldheti meg.

( Mintákat itt talál: http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22 )

Jó ha tudja, hogy:

• Az ügyfeleket megilleti a tisztességes ügyintézéshez, a jogszabályokban meghatározott határidőben hozott döntéshez való jog. ( Ket. 4. § )

• A táppénz, csed, gyed, baleseti és gyermekápolási táppénz iránti igényt a munkavállalónak a foglalkoztatójánál kell előterjeszteni, azaz az orvosi igazolásokat a munkáltatójának kell leadni. (Ebtv. 62. §)

• Az ellátások igénylése –beleértve az esetleges jogorvoslati eljárást is- az ügyfél számára ingyenes, azaz illeték- és költségmentes. (Vhr. 75/A §)

• A foglalkoztató a kérelem, illetve a dolgozó által leadott okmányok átvételét hitelt érdemlően (pl. átvételi elismervény adásával) köteles igazolni. (Vhr. 38. §)

• Ha foglalkoztatónál TB kifizetőhely nincs úgy köteles egy, az ONYF honlapjáról letölthető un. Foglalkoztatói igazolás formanyomtatványt kitölteni és az összes szükséges okmánnyal együtt 5 napon belül a járási hivatalnak továbbítani. (Vhr. 38. § )

• A kormányhivatal járási hivatala –amennyiben minden adat rendelkezésre áll - köteles az igényt 8 napon belül elbírálni, azaz kérelemről érdemben dönteni, határozatot hozni és/vagy az ellátást kiutalni. Késedelem esetén –mintegy büntetésként- köteles az ügyfél részére megfizetni az illetéktörvényben meghatározott összegű általános tételű eljárási illetéket. (3.000 Ft) Amennyiben az elbíráláshoz nem áll minden adat rendelkezésre, úgy a Ket. 33/A. § értelmében függő hatályú végzést kell kiadni. Ekkor a max. ügyintézési határidő 60 nap. Amennyiben 60 napon belül sem születik döntés az ügyfél részére –mintegy büntetésként- 10.000 Ft-ot kell fizetni.

• Ha az egészségbiztosító/kifizetőhely késedelembe esik köteles az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot fizetnie a jogosult részére. (Mentesül az egészségbiztosító (kifizetőhely) a kamatfizetési kötelezettség alól, ha annak összege az 1.000.- Ft-ot nem haladja meg.) (Ebtv. 69. § )

Tekintettel arra, hogy az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások célja a betegség, terhesség, szülés stb. miatt elmaradt kereset pótlása, és így a létfenntartás biztosítása amennyiben az igényről a fenti határidőn belül az egészségbiztosító/kifizetőhely nem dönt, és/vagy a kamatfizetési kötelezettségének nem tesz eleget –figyelemmel arra is, hogy azzal a biztosítottnak és/vagy a családjának a létfenntartását veszélyezteti, egyben Alaptörvényben biztosított jogokat is sért, ezért az igénylő panasszal fordulhat az Alapvető Jogok Biztosához (ombudsman).

Elérhetőségei:

WEB: http://www.ajbh.hu/…90E21FABCD75

E-mail: panasz@ajbh.hu

Postai úton/levélcím: 1387 Budapest, Pf. 40.

Alaptörvény XIX.. cikk. (1) bekezdés: Anyaság, ( ) betegség esetén minden magyar állampolgár törvényben meghatározott támogatásra jogosult.

Alaptörvény XXIV. cikk. (1) bekezdés: Mindenkinek joga van ahhoz, hogy ügyeit a hatóságok részrehajlás nélkül, tisztességes módon és ésszerű határidőn belül intézzék.

Alaptörvény 30. cikk. (1)-(2) bekezdés: Az alapvető jogok biztosa alapjogvédelmi tevékenységet lát el, eljárását bárki kezdeményezheti. Az alapvető jogok biztosa az alapvető jogokkal kapcsolatban tudomására jutott visszásságokat kivizsgálja vagy kivizsgáltatja, orvoslásuk érdekében általános vagy egyedi intézkedéseket kezdeményez.

• Ezen túlmenően a Ket. azt is előírja, hogyha a közigazgatási szerv az előírt határidőt nem tartja be -saját költségvetése terhére- köteles a központi költségvetés részére az általános tételű eljárási illeték összegének megfelelő összeget befizetni. (Ket. 33/A § )

• Felszólítás M I N T A kamatfizetésre táppénz, csecsemőgondozási díj (csed), gyermekgondozási díj (gyed) késedelmes utalása miatt, ha az ügyfél a közszférában dolgozik és az igényt az államkincstár bírálja el. (És alatta, ha az egészségbiztosító bírálja el.)

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…


• Panasz M I N T A a GYED hiányos és késedelmes utalása miatt:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

• Ügyféljogok, hasznos tudnivalók CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylésekor:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

• M I N T A a személyes konzultáció kezdeményezéséhez ha az igénylő a közszférában dolgozik:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…


És ha egyéni, vagy társas vállalkozónál:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

PANASZ MINTA

Alapvető Jogok Biztosának Hivatala
Dr. Székely László részére
Budapest
Nádor utca 22.
1051

Tárgy: Panasz

Tisztelt Dr. Székely László Úr!

Azzal a kéréssel fordulok Önhöz, hogy az engem megillető gyermekgondozási díj ellátás mielőbbi kifizetése érdekében a Magyar …. Megyei Igazgatóságán eljárni, panaszomat kivizsgálni, annak eredményéről tájékoztatni, az ügyviteli/informatikai hiba miatti részleges és késedelmes kifizetés miatt engem megillető kamat, valamint az azzal kapcsolatos érthető elszámolás kifizetésére/elkészítésére és megküldésére a közszféra központi társadalombiztosítási kifizetőhelyét (…….. Megyei Igazgatóságát) kötelezni szíveskedjen az alábbiak miatt.

• A csecsemőgondozási díj lejártát követően gyermekgondozási díjban részesülök a 20…-én született, … nevű gyermekem, illetve a ………i Egyetem ….. Klinikánál jelenleg is fennálló biztosítási jogviszonyom alapján.

• Mindezidáig az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásomat havi rendszerességgel, időben megkaptam, azonban 2015. … hónapjában az engem megillető ellátásnak csak a töredékét (… napi GYED) utalták a számlámra.

• Telefonon történő érdeklődésemre a ………. Megyei Igazgatóság ….. Irodája azt a tájékoztatást adta, hogy panaszom megalapozott, február hónapra is teljes egészében megilletne az ellátás, vélhetőleg számítógépes hiba történt, azonban az informatikus szabadsága miatt a hiba belátható időn belül nem orvosolható, az engem megillető különbözet kiutalására egyelőre nincs mód, mely választ elfogadni nem áll módomban.

• Álláspontom szerint a ……………… Megyei Igazgatósága –az ügyviteli hiba felfedezését követően köteles lenne haladéktalanul és kamataival együtt kiutalni az ellátást. Tekintettel arra, hogy ez nem történt meg ezért kérem az Ön, illetve Hivatala segítő közreműködését.

• Meg kívánom jegyezni, hogy jelen esetben egy, az évek óta fizetett járulékokért a biztosítási esemény bekövetkezésekor cserébe, törvény által biztosított ellátásról van szó, melynek nem, illetve nem a jogszabályban előírt időben és összegben történő kifizetése a létfenntartásomat veszélyezteti.

• A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 62. szakasza értelmében a gyermekgondozási díjat havonta egyszer utólag a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig, de legkésőbb a bérfizetési napon kell folyósítani.

• A 69. § értelmében ha az egészségbiztosító, illetve a társadalombiztosítási kifizetőhely a pénzbeli ellátási, valamint baleseti táppénz iránti igény érvényesítéséről az előírt határidőn belül nem gondoskodik, az Art.-ban meghatározott késedelmi pótlékkal azonos mértékű kamatot köteles fizetni a jogosult részére.

• A Ket. 33/A § értelmében ha a közigazgatási szerv az előírt határidőt nem tartja be -saját költségvetése terhére- köteles a központi költségvetés részére az általános tételű eljárási illeték összegének megfelelő összeget befizetni.

• Köszönettel:
• aláírás

• Dátum
• Adataim:
• Név:
• TAJ:
• Adóazonosító
• Lakcím:
• Munkáltató neve, címe:

Szbattl # e-mail 2017.06.08. 20:47

Tisztelt Szakértő!

A következő lenne a kérdésünk párommal, az elmúlt 2 évben volt bejelentett munkaviszonya az utolsó 9 hónapban a minimálbérrel volt bejelentve bruttó 167.000 .-ft, előtte alkalmi munkavállalóival volt bejelentve naponta, lehet -e azonnali táppénzre jönni mihelyt kiderült számunkra a terhesség, és mivel nincs meg még a 365 nap, lehet-e ezt 3 hónapig kérni a táppénzt és ezáltal meg lenne a a 365 napos biztosítotság???

Illetve megoldható-e esetleg hogy gyes vagy gyed mellett úgyanúgy dolgozzon valamelyikőnk?

Válaszát és türelmét előre is köszönöm.

monoka91 # e-mail 2017.06.06. 16:11

Tisztelt szakértő!
Olyan problémával fordulnék önhöz, hogy március 31. én megszűnt a cégem aki idáig nekem a gyedet fizette. ők átadták az összes papíromat az OEPnek. Május 10 én érkeztették is a papírjaimat. 2 és fél hete szinte minden nap hívom az oep et hogy hogy állnak a kifizetések. Május 26 án el is készült egy bérszámfejtés ami alapján a cég kevesebbet utalt és ők visszamenőleg március 31 ig még fizetnek nekem. amit május 30 án kellett volna utalniuk a gép szerint. Érdeklődtem május 31 én hogy április gyedemet és az említett különb9zeti utalást esetleg mikor kapom meg (tudomásom szerint 21 napjuk van a papírok beérkezésétől hogy elkészüljenek vele), akkor mondták hogy amit ki kellett volna utalniuk azt sem utalták nem tudja a telefonos hölgy hogy miéért most ismét bérszámfejtés alatt áll a paksamétám. legyek türelemmel 1-2 napig. A mai nap szintén felhívtam őket hogy (06,06) hogy ugyan mi történt mert még mindig nem kaptam egy forintot se. a hölgy válaszul azt mondta hogy amit nekem egyszer mondtak hogy kiutalásra kerül az eltűnt ő nem látja, április gyedet nem csinálták meg viszont készen van a májusi gyed bérszámfejtése de valami miatt azt sem utalták. Telefonon már tettem panaszt ez ügyben. a kérdésem az lenne hogy mennyi ideig ülhet rajta az oep úgy hogy nem csinál semmit. előfordulhat hogy ők egyszer bér számfejtik aztán ismét, és rájönnek hogy rosszul csinálták? Írásban milyen panaszt tudok ez ügyben beadni? mik kellenek hogy szerepeljenek rajta? hogy történhet ilyen az oep nél? Nekem ezért esetleg kárpótlás jár? 1-2 nap türelmet kérnek folyamatosan, és lassan 3 hete nem történik semmit. 2 havi gyedem, plusz régebbi különbözeteim vannak még mindig az oepnél. Ők nem kerestek fel hogy esetleg hiányozna bármi papírom.
Előre is köszönöm a válaszát és a segítségét.
Üdvözlettel: Szekeres Mónika

Vikianya # e-mail 2017.06.03. 13:26

Tisztelt Szakértő!

Jelenleg első gyermekemmel vagyok GYED-en. Kisfiam 2017.12.28.án tölti a második életévet.

A kérdésem az lenne ha én idő közben teherbe esek, akkor a munkahelyem fel tud venni betegállományba, 9es kóddal? Vagy ahhoz a GYED viszonyomat meg kell szüntetni hivatalosan, mert a kettőt egyszerre nem kaphatom?
Ha a első gyermek elmúlt 2 éves mikor megszületik a második akkor a CSED-et mi alapján számolják ki nekem? Illetve ebben az esetben a GYED-re és CSED-re is jogosult leszek egyszerre?

Szíves válaszát és segítséget előre is köszönöm!

Gézu86 # e-mail 2017.05.23. 17:35

Tisztelt Szakértő!

Hivatásosként dolgozom jelenleg. Táppénzen voltam múlt héten, melynek során a heti két nap pihenő napot nem kaptam meg, mondván, " a táppénz felül írta a pihenő napot, így az nem jár arra a hétre".
Véleményem szerint ez teljesen jogszerűtlen!
Kíváncsi lennék az Ön véleményére, jogszabályi hivatkozásokkal.
Válaszát előre is köszönöm!

Vicente22 # e-mail 2017.05.22. 17:23

Tisztelt jogi szakértők!

Jelenleg Gyeden vagyok 1 éves  kisfiammal ès szeptembertől  visszatèrnèk a munkába egy multi cèghez, àm időközben megszűnt a munkaköröm. A HR kèt pozìciòt ajànlott fel, àm ezek mind hatàrozott idejűek (1 èvesek), ìgy nem szeretnèm elfogadni egyiket sem. Ilyen esetben a cègnek lètre kell hoznia egy szàmomra megfelelő munkakört, hogy visszatèrhessek vagy milyen egyèb lehetősègeim vannak?

Köszönettel,

Adrienn

Jereván #   2017.05.22. 14:18

andica92 2017.05.17. 19:33

Kis információra lenne szükségem!
Szülést megelőzően megvolt a két év bejelentett munkaviszonyom. Jelenleg 8 hónapos a kisfiam, kapom a GYED-et rendesen. Szeretnénk második gyereket is, miután az első betöltötte az első életévét. Az a kérdésem, hogy a második gyereknél is fog e járni a TGYÁS és a GYED úgy, hogy az első gyerek után nem mentem vissza dolgozni?
Köszönettel: Andrea

Kedves Andrea!

Igen, ha a munkaviszonya időközben nem szűnt meg, azaz jelenleg gyed miatt fizetésnélküli szabadságon van.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért
további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához
fordulhat.
Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

Jereván #   2017.05.22. 14:15

Rózsika000 # e-mail Jelentem! 2017.05.20. 13:52

Üdvözlöm!
Jelen pillanatban gyesen vagyok, ami 2018.05.29. jár le.
4 órás minimálbéren vagyok bejeletve kb. 4éve.
Gyesem lejárta után új munkahelyen 8 órában kezdek. Folyamatos munkaviszonnyal.
Kérdésem, mennyi időt kell dolgoznom majd az új munkában ahhoz hogy majd a következő gyermekem után több juttatást kapjak?
Köszönöm!

T. Kérdező!

Nagyon leegyszerűsítve, ha lesz 180 naptári napi keresete az új munkahelyen, akkor ezen magasabb bérből számítják ki az ellátásokat.

Egyebekben:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos hasznos anyagok, minták itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

Rózsika000 # e-mail 2017.05.20. 13:52

Üdvözlöm!
Jelen pillanatban gyesen vagyok, ami 2018.05.29. jár le.
4 órás minimálbéren vagyok bejeletve kb. 4éve.
Gyesem lejárta után új munkahelyen 8 órában kezdek. Folyamatos munkaviszonnyal.
Kérdésem, mennyi időt kell dolgoznom majd az új munkában ahhoz hogy majd a következő gyermekem után több juttatást kapjak?
Köszönöm!

andica92 # e-mail 2017.05.17. 19:33

Kis információra lenne szükségem!
Szülést megelőzően megvolt a két év bejelentett munkaviszonyom. Jelenleg 8 hónapos a kisfiam, kapom a GYED-et rendesen. Szeretnénk második gyereket is, miután az első betöltötte az első életévét. Az a kérdésem, hogy a második gyereknél is fog e járni a TGYÁS és a GYED úgy, hogy az első gyerek után nem mentem vissza dolgozni?
Köszönettel: Andrea

pazs #   2017.05.15. 14:15

Az ügyvédjelölt munkavállaló, munkáltatója az ügyvédi iroda, szóval ugyanazok a terhek, mint bármilyen más foglalkoztatónál.
Milyen ügyvédjelölti tagságra gondolsz? Hogy nem telik a gyakorlati időd a szakvizsgához, amíg ténylegesen nem dolgozol? Persze.

dorkalilla # e-mail 2017.05.15. 14:08

Tisztelt Fórumozók!

Tavaly júniusban diplomáztam a jogon és a gyakorlati éveimet jogász munkakörben kezdtem meg. Gondolkozom azon, hogy váltanék és ügyvédjelöltként szereznék tapasztalatot, azonban valószínű, hogy a szakvizsga előtt már vállalnék gyereket.
Ha ügyvédjelöltként megyek el GYES-re, akkor van olyan teher, amit az ügyvédi irodának vállalnia kell miattam? Az ügyvédjelölti tagságomat tudom szüneteltetni, ahogy eddig utánanéztem, csak gondolom számolnom kell azzal, hogy a 3 év letelte után új munkát kereshetek.
Szeretném előre átgondolni ezt a lehetőséget és annak megfelelően dönteni a váltás/maradás mellett.

Segítségüket előre is köszönöm!