Elsőbbségi jogról való lemondás


gerilege # 2011.09.21. 12:32

Szabályos a motoros előzése a leírtak alapján, más kérdés, hogy adott körülmények között ez lehet egy szinte kivédhetetlen baleset.

efi99 # 2011.09.20. 16:54

kbs
Már miért ne lehetne útkereszteződésben előzni általánosságban, a nem alárendelt úton?
A KRESZ 34.§ (8)e tilos előzni

  1. útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve

...

  • ha a jármű főútvonalon vagy olyan más úton halad, amelyen elsőbbségét jelzőtábla [16. § (1) bek. u) pont] jelzi.

Az viszont egy elég érdekes kérdés, hogy a hivatkozott "légvédelmi rakétát használni tilos" táblát (KRESZ 89.ábra) már csak a jelentéséből is következően mi a jó francnak nem használják általában és ha már egyszer nem használják, akkor miért ezt teszik be feltételnek. (Az alárendelt útról érkezőnek ugyanis honnét kéne tudnia, hogy akkor a másik útra éppen volt kedvük rakni vagy nem?)
Ennek a táblának hivatalból kint kéne lennie minden nem jobb kezes kereszteződés előtt, hiszen a jelentése: "a tábla azt jelzi, hogy az úton olyan útkereszteződés van, amelyben a járműnek elsőbbsége van a keresztező úton érkező járművel szemben". Ezek után az egészet összerakva, minden útkereszteződésben lehet előzni, ha egyébként elsőbbségünk van.

mylon # 2011.09.20. 16:38

Nálunk ez a városban szintén így van. Annyi különbséggel, hogy ha megyek a főútvonalon, és megáll előttem egy balra kanyarodni kívánó jármű, én jobbról megelőzhetem. De attól még, aki szeretne kikanyarodni a főútvonalra, annak meg kell állnia.

mylon # 2011.09.20. 16:36

Szerintem az autós volt a hibás. Függetlenül attól, hogy jobbkéz-szabály volt-e vagy az autósnak volt-e elsőbbségadás kötelező táblája, a motoros megelőzheti jobbról, a balra kanyarodó teherkocsit Attól még az autósnak figyelni kell a többi érkező járműre, mivel ők is onnan jönnek és elsőbbségük van. Ha a motoros is lemondott volna az elsőbbségi jogáról, az már más tészta. De vélhetően nem ez történt.

idibadi # 2011.09.20. 16:16

A kisbusz nem egyenesen haladt, hanem balra kanyarodási szándékát jelezve megállt az úton. Mivel ez egy keskeny út, balra húzódni sem tudott, mivel így nem tudott volna ráfordulni a még keskenyebb útra... A segédmotoros jobbról előzött..

34.§(4) Csak jobbról szabad előzni

  1. azt a járművet, amely a balra bekanyarodási szándékot irányjelzéssel jelzi és az úttesten a 31. § (1) vagy (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően helyezkedik el;

(8) Tilos előzni:

  1. útkereszteződésben és közvetlenül útkereszteződés előtt, kivéve

....

  • ha a járművel csak jobbról szabad előzni [(4) bek.].

Tehát akkor mégis az autós hibázott?

Kovács_Béla_Sándor # 2011.09.20. 15:23

Egyenesen haladót? Nem. (Egyedül a balra kanyarodni szándékozó, az út középvonalához behúzódott jármű mellett szabad jobbról elhaladni, de azt is csak fokozott óvatossággal.) Plusz, ha jól, ha jól értem, a segédmotoros útkereszteződésben előzött, az meg balról is tilos.

idibadi # 2011.09.20. 13:45

Tisztelt Fórumozók!

A következő közlekedési baleset értékeléséhez kérnék egy kis segítséget:

Egy lakott területen, egyirányú utcán haladó kisbusz balra kanyarodását megelőzően egyértelmű jelzéssel lemondott elsőbbségi jogáról, és átengedte az úton az egyenesen áthaladni szándékozó autóst (aki abból az utcából akart kihajtani, ahová a kisbuszos bekanyarodni szándékozott.) Tette mindezt azért, mivel a két jármű nem fért volna el a keskeny kereszt utcában. Azonban az áthaladás közben a kisbuszt jobbról előző segédmotoros kerékpár az áthaladó autónak ütközött.

Kérdés: Egyirányú utcában, kereszteződésben előzhet-e jobbról a segédmotoros kerékpár? (Az út egyébként nem alkalmas a párhuzamos közlekedésre.)

A válaszokat előre is köszönöm!