Használtautó, Garancia???


Balogh Laszlo # 2023.12.24. 19:27

Tisztelt drbjózsef.
Vásároltam október elején egy személy autót.
Megvásárlásakor az autó úgy volt hirdetve, hogy vezérlés és kettős tömegű lendkerék cserélve volt.
Az autót 245.000 km vettem és a szervíz könyvben 238.000 volt beirva a csere. Most 248.000 km van az autóba és a kettős tömegű lendkerék hiba jeleit mutatja és hang alapján másik szerelő is ezt a hibát mond. Nyilván szét szeretni és hozzá nyúlni még nem akartunk. Maga a lendkerék márciusban volt papír szerint cserélve.
Az autó tulajdonosa egyben az autó szervíz tulajdonosa is volt. (Így akár saját maga is beirhata a cserét.)
Az autót mint magán személy vettem és ő is mint magán személy adta el.
Ilyen esetben mit lehet tenni?
A lendkeréknek nem szabadna 10.000 km rossznak lenni.
Beszéltem az eladóval és állítja hogy cserélte és arra hivatkozva hogy kopó alkatrész így nem akar szóba állni velem.
Van lehetőségem jogi lépésre ami sikere vezethet?
Válaszát előre is köszönöm.

Majordomus # 2023.12.24. 20:54

Nincs.
Így vetted meg és beletettél 3.000 km-t

Balogh Laszlo # 2023.12.24. 22:54

Én úgy vettem meg az autót, hogy cserélve voltak állítása szerint.
Amennyiben ez nem igaz és szerelőm szerint nem volt hozzá nyulva akkor becsapott/megvezetett.
Egy lendkerék egy kuplung nem mehet tönkre 10.000 km alatt.
Ezen felül, ha veszek egy lendkerék szettet akkor arra a gyártó 1év garanciát vállal, nyilván feltètelekkel. De a 10.000km nem kizáró ok.
Az 1ev garanciát meg csak az előző tulaj/autószerelő/kereskedő tudja érvényesíteni.

Majordomus # 2023.12.25. 20:48

Akkor még bőven egy éven belül vagy.
Kérd el tőle a garancialevelet. Ha nem tudja átadni,az felér egy beísmerő vallomással!

Vagyis átvert. Indulj el ezen az ágon.

drbjozsef # 2023.12.26. 07:28

Balogh Laszlo,

Ha magánszemélyként adta el az eladó - tehát nem fogyasztói szerződést kötöttél -, akkor vita esetén neked kell bizonyítani a hibás teljesítést.

Első körben kijavítást kérhetsz a szavatosság alapján, én egy tértis levélben írnám meg az eladónak, hogy az autó hibás, álláspontod szerint a szavatosság körébe tartozó hibával, ezért javítsa meg.
Az, hogy ez tényleg a szavatosság körébe tartoizik-e, az nem jogi, hanem szakkérdés, amit szakértő dönthet el. Nem értek hozzá annyira, de szerintem a kettős tömegű lendkerék és kuplung esetén legfeljebb az utóbbi kopó alkatrész, aminek ettől függetlenül is lehet olyan hibája, ami a szavatosságba tartozik (pl. a kinyomószerkezet hibája, de akár a tárcsában is lehet olyan hiba, ami nem függ össze a kopással), szóval csípőből semmiképpen sem kizárható, hogy érvényesítheted. Fél év és 3000 km alatt ezeknek nem volna szabad tönkremenniük.
Ha nem hajlandó megjavítani, akkor megjavíttathatod te is, és követelheted a javítási költséget, vita esetén perben. Ott neked kell bizonyítanod, hogy az eladó hibásan teljesített : hogy a hiba a szavatosságba tartozik, és hogy az eladáskor is fennállt már. Előbbit egy gondos szerelővel, aki dokumentálja a javítást nem nehéz, utóbbit szakértő is eldöntheti a kiszerelt alkatrészből utólag is, de azért ez már kétesélyes. Bár ha megcsináltatod, utána a kiszerelt alkatrészből talán az autószerelő is tudni fogja, érdemes-e perre menni.

Rolcsika22 # 2024.01.19. 05:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Magánszemélyként eladtam az autómat egy magánszemélynek. Az autónak eltitkolt hibája nem volt. A vevő nem vizsgáltatta be szervízbe, csak ő nézte át. Eladás utáni nap felhívott, hogy az autó rossz és nem tudja használni motor hibajel lámpa világít. A szerelő szerint nyúlott a vezérműlánc, bár hangja nincs. De pontosan nem tudja megállalítani. A vevő szerint én fizessem a költségeket. Az autót már a nevére iratta. Mint mondtam nálam ilyen jellegű probléma nem volt. Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?

drbjozsef # 2024.01.19. 06:08

Rolcsika22,

Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?
Nem jó a kérdés. Senkinek sem kötelessége.
Az a kérdés, kinek áll érdekében a valós hibát megállapíttatni. Érdekében a vevőnek áll, hiszen az ő autója, és neki lehet majd követelése az eladóval szemben, ha a hiba a szabatosság körébe tartozónak bizonyul.
Hogy a végén ki fizeti az egész cehet, megállapításostól, javításostól, az meg már egy másik kérdés lehet.

Api # 2024.04.29. 04:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Adott egy 1 éves, még 5 évig garanciális autó. Az egyik alkatrésszel volt gond, melyet a szakszerviz sokadik próbálkozásra végre kijavított.
Ha ez az autó eladásra kerül és a vevőnél esetleg újra jelentkezik a probléma, ami most úgy tűnik megoldásra került, van bármilyen felelőssége az eladónak?
Vagy a gyári garancia szavatolja az autó ingyenes javítását, így az eladó nyugodt lehet?

drbjozsef # 2024.04.29. 04:44

Api,

Ha magánszemélyként eladod az autót, akkor 1 év kellékszavatosságot kell biztosítsál a vevőnek, a vásárlás pillanatában fennálló hibákért - ezt a vevőnek kell bizonyítania - helyt kell állnod. Mindegy, hogy ez ugyanaz a hiba-e vagy más.
A kicserélt alkatrészre ez a kellékszavatosság feléd újra indult, de mivel bőven a gyári garancia idején belül vagy még, ez nem számít.
Ha még a gyári garancián belül adod el, akkor ezek a jogok átszállnak a vevődre, nem neked kell helyt állnod, hanem még a gyártónak.

Api # 2024.04.29. 04:55

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Köszönöm gyors válaszát!
Ezek szerint nyugodtan el lehet adni az autót, az eladónak nem keletkezhet kötelezettsége, hiszen a gyártó vállal felelősséget.
A korábbi hibáról ettől függetlenül gondolom tájékoztatni kell a vevőt.

drbjozsef # 2024.04.29. 07:14

Api,

Ha úgy érted, hogy mostanában, akkor igen, a gyártói jótállást érvényesítheti a vevőd is, és az bőven hosszabb idejű, mint a te szavatosságod lenne. És ott még bizonyítania sem kell, törvényi vélelem áll a gyártói hiba mellett, tehát neki is érdeke, hogy azt érvényesítse, és ne téged cseszegessen.
Mindenképpen írd bele a szerződésbe a javítást, egyrészt mert a közölt hiba nem is tartozna a szavatosság körébe, másrészt azért, hogy jelezd, szakszervizben, eredeti alkatrésszel lett javítva a hiba, a gyári garancia (jótállás) továbbra is érvényes.