Joga van-e a rendőrnek...


Banyamancs # 2005.03.17. 14:39

Gondoltam bemásolom, a következtetéseket pedig mindenki vonja le magának!

Az azonban biztos, hogy a felesleges zaklatás, a rendőri túlkapás ellen lehet panaszt tenni és hatásos is sokszor! (Saját tapasztalat, de mindenki máshogyan élheti ezt meg, nincsenek sémák erre vonatkozóan.)

Be.:
A motozás
150. § (1) A motozás bizonyítási eszköz vagy elkobozható, illetőleg vagyonelkobzás alá eső dolog megtalálása céljából a terhelt és az olyan személy ruházatának és testének átvizsgálása, akiről megalapozottan feltehető, hogy bizonyítási eszközt vagy elkobozható, illetőleg olyan dolgot tart magánál, amely vagyonelkobzás alá eshet. A motozás során a motozás alá vont személy rendelkezése alatt álló jármű, csomag és más tárgy is átvizsgálható.
(2) Motozást az ügyész, illetőleg a nyomozó hatóság rendel el. Ha a motozást az ügyész rendeli el, végrehajtásához a nyomozó hatóságot veszi igénybe.
(3) Ha a motozás célja meghatározott dolog megtalálása, az érintettet előbb fel kell szólítani, hogy a keresett dolgot adja át, ha a felszólításra a keresett dolgot előadja, a motozástól el kell tekinteni.
(4) Az érintett testének átvizsgálását csak a megmotozottal azonos nemű végezheti, és a motozásnál csak ilyen személy lehet jelen. E rendelkezés nem vonatkozik a motozásnál közreműködő orvosra.
(5) A motozásnál jelen lehet a motozás helyszínén tartózkodó, az érintett által megnevezett személy, kivéve az olyan személyt, akinek a jelenléte a nyomozás érdekeit veszélyezteti.

17/2003 PM-IM rendelet:
A Be. 150-158. §-ához
(A házkutatás, a lefoglalás és a motozás közös szabályai)
77. § A házkutatást, lefoglalást, motozást elrendelő határozat egy példányát az érintettnek át kell adni.
78. § Ha a házkutatásra, lefoglalásra, motozásra a Be. 177. §-a szerint halaszthatatlan nyomozási cselekményként kerül sor, a határozatot szóban kell közölni. Ilyen esetben a halaszthatatlan nyomozási cselekményről készült jegyzőkönyvbe foglalható a határozat, valamint a jogorvoslati jogra történt figyelmeztetés és az arra tett nyilatkozat.
79. § Ha a házkutatás, lefoglalás, motozás végrehajtása különleges szakismeretet igényel - így különösen államtitkot, szolgálati titkot tartalmazó adatokat, számítógépben tárolt adatokat, banktitkot, biztosítási titkot, értékpapírtitkot, távközlési titkot, ügyvédi titkot, orvosi titkot tartalmazó adathordozók lefoglalása - szaktanácsadót kell alkalmazni.
80. § A házkutatásról, lefoglalásról, motozásról felvett jegyzőkönyvnek a Be. 166. §-ában foglalt adatokon, illetve a bűnjelkezelésre vonatkozó jogszabály által előírtakon kívül tartalmaznia kell a nyomozási cselekmény lefolytatását, így különösen:

  1. a házkutatást, lefoglalást, motozást szenvedő felszólítását a keresett dolog előadására - illetőleg a bűncselekmény elkövetőjének kézre kerítése érdekében történő házkutatás esetén a keresett személy elrejtőzési helyének közlésére -, és az arra vonatkozó nyilatkozatát,
  2. ha a házkutatást, lefoglalást, motozást szenvedő a keresett dolgot nem adja elő, illetőleg nem közli a keresett személy rejtőzködési helyét, a figyelmeztetést arra vonatkozóan, hogy ez nem akadálya az eljárás lefolytatásának,
  3. a házkutatást szenvedőnek, illetve megbízottjának (képviselőjének) a házkutatás alatti magatartását, a házkutatás során keletkezett esetleges kárt, annak okát és mértékét (az esetleges kár mértékét indokolt esetben a nyomozási cselekmény után nyomban bevont szakértővel kell tisztázni, megállapításaira a házkutatást szenvedőt nyilatkoztatni kell, és azt jegyzőkönyvbe kell foglalni),
  4. a keresett személy vagy a tárgyi bizonyítási eszköz megtalálásának helyét, körülményeit, továbbá minden olyan tényt, amelynek a bizonyítás szempontjából jelentősége lehet,
  5. a bűncselekmény nyomainak, más tárgyi bizonyítási eszközöknek a leírását úgy, hogy azok a későbbi eljárás során is alkalmasak legyenek a kétséget kizáró azonosításra, illetve felismerésre,
  6. a nyomok és a bizonyítási eszközök rögzítésének egyéb módját, így különösen a hang-, fénykép-, videofelvétel tényét, és azt, hogy a felvételek pontosan miről készültek,
  7. ha a házkutatásra, lefoglalásra, motozásra írásbeli határozat nélkül került sor, az erre való utalást,
  8. az egyes bűnjeleket milyen sorszámú bűnjelcímkével látták el,
  9. a hatósági tanú észrevételeit,
  10. a házkutatást szenvedőnek, illetve megbízottjának (képviselőjének), illetőleg a lefoglalást, motozást szenvedőnek a nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a nyomozási cselekmény ténye, illetve lefolytatásának módja miatt él-e panasszal.

81. § Ha a házkutatás során a bűncselekmény nyomhordozóinak vagy tárgyi bizonyítási eszközeinek csomagolására kerül sor, a csomagot a házkutatást szenvedő, illetve megbízottja (képviselője) jelenlétében a helyszínen kell lezárni. A lezárást a nyomozó hatóság eljáró tagjának és a házkutatást szenvedőnek, illetve megbízottjának (képviselőjének), valamint a hatósági tanúnak aláírásával és az aláírás időpontjának a feltüntetésével hitelesíteni kell. A hitelesítés megtörténtének, illetve megtagadásának tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
82. § (1) Ha a lefoglalt bűnjelek tételes felsorolása a házkutatás idejét indokolatlanul megnövelné, a lefoglalt dolgokat a házkutatást szenvedő, illetve megbízottja (képviselője), jelenlétében a 81. §-ban meghatározottak szerint kell becsomagolni, illetve hitelesíteni.
(2) A házkutatást szenvedőt, illetve képviselőjét értesíteni kell arról, hogy hol és mikor kerül sor a csomag felbontásra. A lezárt csomag bontatlanságát a nyomozó hatóság épületében a házkutatást szenvedő, illetve képviselője jelenlétében kell megvizsgálni, erről a házkutatást szenvedőt, illetve képviselőjét nyilatkoztatni kell, majd a felbontást követően - külön jegyzőkönyvben - részletesen fel kell sorolni a lefoglalt tárgyakat. Ha a házkutatást szenvedő, illetve képviselője az értesítésre nem jelenik meg, a csomag felbontásakor célszerű hatósági tanút alkalmazni.
83. § (1) A címzettnek még nem kézbesített postai és hírközlési küldemény visszatartásával egyidejűleg annak lefoglalása iránt előterjesztést kell tenni az ügyészhez.
(2) Ha az ügyész a lefoglalást nem rendeli el, a visszatartást haladéktalanul meg kell szüntetni.
(3) Olyan irat megtalálása esetén, amelynek megismeréséhez az iratbirtokos a Be. 153. §-ának (2) bekezdése alapján nem járul hozzá, a nyomozó hatóság az iratbirtokos által zárt borítékban átadott iratot késedelem nélkül továbbítja az ügyészhez.
84. § Egyebekben a lefoglalt dolgok kezelését és nyilvántartását a bűnjelkezelésről szóló jogszabályokban foglaltak szerint kell végezni.

1994. évi XXXIV. tv.:
Fokozott ellenőrzés, ruházat, csomag és jármű átvizsgálása
30. § (1) A Rendőrség a bűncselekmény elkövetőjének elfogása és előállítása, vagy a közbiztonságot veszélyeztető cselekmény vagy esemény megelőzése, megakadályozása érdekében a rendőri szerv vezetője által meghatározott nyilvános helyen vagy a közterület kijelölt részén az oda belépőket vagy az ott tartózkodókat igazoltathatja.
(2) A Rendőrség az (1) bekezdésben írt cél elérése érdekében épületet, építményt, helyszínt, csomagot és járművet átvizsgálhat.
(3) A Rendőrség a rendezvény, az esemény, továbbá a közlekedés biztonságát, a közterület rendjét veszélyeztető jogellenes cselekmény megelőzése, megakadályozása érdekében a rendőri szerv vezetője által meghatározott területre belépők és az ott tartózkodók ruházatát és járművét átvizsgálhatja, illetőleg az üzemeltető által előírt feltételek megtartását ellenőrizheti, a közbiztonságra veszélyt jelentő anyagokat, eszközöket lefoglalhatja, illetőleg azoknak a rendezvény, esemény helyszínére való bevitelét megtilthatja.
(4) A Rendőrség a nyilvános forgalom számára nyitva álló helyen őrizetlenül hagyott, a közbiztonságra veszélyt jelentő tárgyat szükség esetén az elvárható gondossággal eltávolíthatja, megsemmisítheti.
31. § (1) Akivel szemben személyi szabadságot korlátozó intézkedést foganatosítanak, annak ruházatát a rendőr a támadásra vagy az önveszély okozására alkalmas tárgy elvétele végett, előzetes figyelmeztetés után átvizsgálhatja.
(2) A ruházat átvizsgálását - halaszthatatlan eset kivételével - az intézkedés alá vonttal azonos nemű személy végezheti. Az intézkedés nem történhet szeméremsértő módon.

kőkorszaki # 2005.03.17. 16:45

Ez volt az ürügy a szívatásra.
A rendőrök elleni panasszal késtem kb. 2 napot/8 nap/. Természetesen igy el is utasították kb. 2 hónap(!) múlva.
Van azért jó is: ma megáltam " megálni tilos táblánál" nem volt 5 perc és az autómnál maradtam. A rendőrök szóltak, hogy tovább kell menni és ugye nem szeretném, ha megbüntetnének. Pedig még semmit nem követtem el a KRESZ szerint.

Igazság csillaga # 2005.03.17. 16:53

Igen ez ürügy volt a szívatásra és még helyszíni birságot is kiszabtak más indokkal.
Aki keres az talál és találtak, de elfelejtették behajtani.

Sz.Zoltán # 2005.03.18. 19:13

Érdekességképpen csak :-)
Szó volt az alulképzettségről és kreolbőrről...
én személy szerint erdélyi vagyok, kicsit másabb világ, másak a rendőrök is.
Dédnagyapám mesélte - kakastollas rendőr felvételi : 180 magas, 100 kg.Mari néni bejelentette - ellopták a tyúkjait. Rendőr kiment a faluvégre a purtikhoz, előhívatta a vajdát, egyszer megkérdezte, ki lopta el a tyúkokat. Senki.. sorbaállította az alvéget, egyszer végigpofozta őket. Még egyszer megkérdezte.. senki.. rendőr : addig veri a vajdát, amig ki nem derül a lopás. .. azonnal kiderült. Durva módszer lenne? Fel lehet háborodni.. de hatásos. Akkoriban nem volt ennyi gond.

Másik érdekes eset - kedves barátommal, angliai nyomozóval voltam Erdélykörúton. Igazoltatás GB felségjelű autó miatt, nem lehet jobbkormányost vezetni. Barátom nem értette, mikor fordítottam nevetett. Sérelmezték. Annyira, hogy az észérv nem hatott. Sem logika, sem beszéd, semmi. Dulakodás. Barátom jó 45ös, a két rendőr 25-30 körüli moldvai gyerek. Pillanat alatt helybenhagyta őket. Megvártuk az erősítést, és utánna igazolta magát kollégám. A román rendőrezredes csak szégyenkezett...

Itteni helyzet : 50 kilós vékonydongájú rendőr - egyrészt viselkedni nem tud, másrészt... helyebítek - semmit nem tud. Az egyneruhától a szememben egy kis senki marad, ha nem tud kommnikálni velem. És ezáltal a törvényt sem tudja sem képviselni, sem betartatni velem. Annyira egyszerű egy keresztkérdéssel megfogni, hogy már ijesztő.
Agresszív fellépés részéről? Villantsd a szemébe a saját tekinteted - meghunyászkodik. Soha nem ért atrocítás rendőr részéről - azért, mert tudni kell kezelni a helyzetet.
Jog és törvény ide vagy oda - a rendőrök nincsenek a helyzet magaslatán.
Nekünk kellene odafigyelnünk rájuk, a szlogen, miszerint szolgálunk és félünk :)) bebizonyosodik. Talán létezik valamilyen járható ót, hogy a biztonságunkat (csepet sem) szavatoló közeg felnő a feladatához.

the big cat # 2005.03.18. 20:29

A legtöbb rendőrnek elég egy DAS matrica a hátsó szélvédőn, máris normálisabban állnak hozzád.

Igazság csillaga # 2005.03.21. 16:18

Zoltán érdekes volt.
De sajnos a tisztek sem tudják a jogszabályokat.
Ha egy rendőrről panaszt teszek ill tettem a kapitánynál neki hogyan kellene eljárnia?
Elküld az ügyészhez. Hiába akarok nem félni.
Õk tesznek róla. Majd esetleg szabálysértéseket fogsz elkövetni.
Cat mi az a DAS, nem tudom.

the big cat # 2005.03.21. 17:57

Ez itt nem areklám helye, de jogsegélybiztosító. A neten megtalálod. D.A.S.

Noise # 2005.03.22. 14:36

Cat! Szereztem D.A.S matricát... egyenlőre csak azt...majd kontaktolok a céggel is...
Rendőrök nem szeretnek most sem (amit nem csodálok), de legalább nem szopatnak. ugyanúgy bunkók meg tudatlanok, de csak a saját értelmi szintjük miatt... egyszer az egyik rendőr elkezdett fölényeskedni, hogy mekkora inteligenciája van, meghogy mit akarom én megdumálni. na ezen én felkaptam a szart és megmutattam neki egy papírt. a papíron az igazságügyi orvosszakértő véleménye állt rólam, és az ott készült IQ-teszt eredménye. "Kicsivel" magasabb volt, mint amit a rendőr állított magáról (110 alatti-t mondott). szóval, szerintem a rendőröknek nem kéne zseninek lenniük, de legyen egy logikus és szisztematikus gondolkodás halvány látszata, ha megszólalnak. kb ennyi. ja, volt házkutatásom is. akkor azon stresszeltek, hogy még nem jött meg a papír, hogy mehetnek. mert addig nem tehetnek szart sem. csakha rajtakapnak (mittudomén, pl hogy konkrétan fehér port teszel a zsebedbe). akkor motozhatnak. max elnézést kérnek. de azt meg nem teszik soha. SOHA! na hirtelen ennyi. ja, és vissza az eredeti témához. tavasz van. kezdődik a parkolós, dumálós, tuningos idő. szerintem.

Noise # 2005.03.22. 14:44

ja, majdnem elfelejtettem... vannak normális rendőrök is. péntek éjjel (szombat hajnalban). mentem haza buliból...kb 25km/h-val. nem siettem, élveztem,hogy lehúzott ablakkal mehetek. a közelben sehol senki (ugy kb hajnali 4 lehetett). egyszercsak bevág mellém egy autó. nem foglalkoztam vele. lassan mentem,előzzön le.szabályosan megteheti. de nem ment el, hanem lehúzta a felém eső ablakját. akkor néztem meg ki az. hát egy rendőrautó volt, benne két 23-25 év körüli fiatal yard. átszólt az "utas",hogy nem megyek kicsit lassan? mondtam, hogy a bulinak vége, meg amúgyis melóztam, mostmár nem sietek sehova,meg élvezem a jó időt. erre elkezdtek helyeselni, meg röhögni, hogy igazam van. aztán felhúzta a srác az ablakot és továbbmentek. én meg hazáig kamilláztam, hogy ilyet még nem láttam. na itt egy pozitív példa. legalábbis nekem az. na uff!

Ritschie # 2005.03.22. 15:54

100 db igazoltatásból 2 MAX 3 normális rendőr igazoltat!Sajna ez van.A DAS tényleg frankó ötlet!A jelenlegi kocsimra nem, de a következőre amit most veszek fogok kötni!Megéri!Bár ez tényleg nem a reklám helye mégis nagyon nagyon sok jót tettek már az autósokért!!!!!Õk a mi katonáink akik megvédenek az ellenségtől (rendőrbácsiktól)

icetke # 2005.03.31. 21:29

Sziasztok.
Nekem lenne pár kérdésem.
Ma esett meg velem, hogy igazoltatott a rendör és pár perc forgalmi nézegetés utá kérte a papirokat a sport kipufogórol a hátsó oldalsó ablak fóliáról és a sötét hátsó lámpáról. A kérdés az hogy milyen papirt? Tudtommal csak a vezetö, az anyós ülés meletti és elsö hátsó szélvédö fóliáról kell mübizonylat, a fekete hátsó lámpa az nem megengedett azt tudom de a kipufogóról hol adnak mübizonylatot? Van pár hivatalos kipuf szervizben ismerös ők nem tudnak ilyenröl.
Mivel olvastam eltérö véleményeket a fórumban a rendörökröl leirom hogy velem milyen aranyosak voltak. Miután megállitott papirok elkérése... odajött egy másik és nemes egyszerüséggel azt mondta hogy legközelebb lelö a kipufogóm hangja miatt. Egyébként mivel tudom hogy nem halk nem is nyomom neki. Majd a másik azt mondta csináljak vele valamit mielött valamelyikük megharagszik érte? Ez fenyegetés volt vagy nem? Ezek szerint ha valamit akarok csinálni az autómmal kérdezzem körbe az összes rendört nehogy valamelyik megharagudjon?
És az hogy ök engem állandóan piszkálnak, azzal mi van én is húzzam fel az orrom és ne áljak meg ha igazoltatni akarnak?
A másik érdekesség hogy mindig fizetés elött egy héttel jönnek ki mérni? Ezek szerint csak akkor vannak gyorshajtók?

Royal # 2005.04.03. 23:00

Alufelnihez, sötétítőfóliához, sportkormányhoz kell műbizonylat, de hogy kipufogóhoz?? Ezt eddig nem hallottam.

Ami nekem feltünt hogy mostanában egy rendőri igazoltatás elég hosszadalmas. Múlt héten esti-éjszakai órákban állított meg minket a yard. Végülis nem voltak sutykók, de rengeteg kérdést tettek föl, belenéztek a csomitartóba, és tulzás nélkül körülbelül 25 percet ácsorogtunk, mire CB-n lekérdeztek az autóról, meg rólunk mindent. Aztán utunkra engedtek. Oké hogy rendőri ellenörzés, meg szolgálunk és védünk, de eza 25 perc azért már kicsit sok a jóból.

the big cat # 2005.04.04. 06:51

A kipufogóhoz szerintem nem kell műbizonylat, ahhoz elég a zöldkártya. Persze azt kideríteni egy sima igazoltatásnál, hogy az érvényes zöldkártyát azzal a kipufogóval csináltatták-e, vagy ki van e herélve akatalizátor azóta...hát nem tudom...

Egyébként elég nagy a káosz a műbizonylatok terén. Az EU-ba való belépésünk óta ugyanis Mo-on is érvényes az EU joga, aminek része a Cassis de Lion döntés, miszerint az a termék, ami egy tagországban legalisan forgalmazható, és ott alkalmazható, az egy másik tagországban is legélisan forgalmazható és alkalmazható kell legyen. De ehhez az egyszerű elvhez rengeteg különféle megszorítás tartozik. Pl. a közrendi záradék, bár nem igazán látom be, hogy a fekete fóliának, vagy a sportkipufogóknak mi köze a közrendhez.

Noise # 2005.04.04. 07:39

Ahoj! Örülök neki,hogy a téma elment erre,mert kb 1 hónapja vettem egy autót,s egy éve tuningolok gépeket,de saját autóm még nem volt.szóval meg akarom csinálni faszásra.de ha a rendőrök elkezdenek kötekedi nagyon ki lesznek osztva történjen bármi. bevihetnek, de annak meg feljelentés lesz a vége részemről. szopathatnak, de annak is. szóval kezdek egy kicsit besokallni a magyar rendszabályozástól. mert vagy kimond valamit amire mindenki szarik, vagy több külön szabályozó jog van érvényben, amit meg senki nem tud sem betartani, sem komolyan venni. Szóval azt tudja valaki, hogy az új spoilerekre milyen szabályozás van?
üdv: Noise

világesze2 # 2005.04.04. 08:26

"... meg akarom csinálni faszásra.de ha a rendőrök elkezdenek kötekedi nagyon ki lesznek osztva..."

Bátor.

"...történjen bármi. bevihetnek, de annak meg feljelentés lesz a vége részemről. szopathatnak, de annak is..."

Okos.

"... szóval azt tudja valaki, hogy az új spoilerekre milyen szabályozás van?"

Az, hogy a kipufogóműhelyek soha nem is hallottak műbizonylatról, nem azt jelenti, hogy valóban nem kell hozzá. Közúti forgalomban lévő autóra pedig tudtommal - ISMÉTLEM TUDTOMMAL - olyan spoiler szerelhető fel, amilyen gyárilag is volt rajta.

Pár adalék ahhoz, hogy a jogszabályok miért nem engedélyeznek bizonyos módosításokat:

  • sötétített ablak: házi barkácsolt fólia alól könnyen lehet, hogy szürkületkor nem fogsz kilátni, vagy például úgy szűri a fényt, hogy nem látod meg bizonyos lámpák fényét, esetleg nem látod, hogy zöld-e vagy piros éppen a közlekedési lámpa
  • katalizátor kihajítás: a katalizátor környezetvédelmi eszköz, ezért használata szükséges (és gyakran a kocsi is jobban megy VELE mint NÉLKÜLE, mert hozzá van tervezve a motorhoz)
  • sportkipufogó használata: sport alatt azt értjük manapság, hogy semmi, vagy legalábbis lényegesen kisebb hangfolytása van. Azaz kurva hangos lesz, és este, amikor minden állat padlógázzal jár az oktogon és a nyugati tér közt, az ott lakók nyugalmát erősen zavarni fogja. De ha csak gyorsítasz egyet egy csöndesebb helyen, mindenki felébred. Az autó tulajdonosa számára nagyon tetszetős, mondhatnám "gizda", mások számára igen kellemetlen, zavaró.

Esetleg a kiáramló gázt sem hűti le egy házilag barkácsolt dob, és egy óvatlan gyalogos elsétál mögötte, mire megégeti a lábát -> személyi sérülés

  • sportkormány: balesetkor egy gyárilag tervezett kormány úgy viselkedik, hogy lehető legkevesebb bajod legyen belőle. Normális esetben például a kormány karimája nem törik el a kezedben ütközéskor, hanem a kormányrúd csuklik össze. Ha valami hülyén szerkesztett "divatos" sportkormány van az autódban, lehet, hogy letörik a karimája, téged meg felnyársal a kormányrúd...
  • spoiler: a gyári lökhárítók, motorháztetők, szélvédők többek között úgy vannak tervezve, hogyha gázolsz vele, valamennyire védi a gyalogost. A lökhárító, a géptető hajlik. Ha felteszel rá valami csodaspoilert, lehet, hogy nem megfelelő, hanem rideg műanyagból van, és nem elhajlik egy kisebb gázoláskor, hanem ripityára töri az áldozat lábát. A legjobb, amikor emberek törött autókkal járnak, és rozsdás vasak állnak ki a kocsi elejéből... Egy ilyennel csak tíz kmh-val menjél neki valakinek, az halott. Ép autó esetén meg csak káromkodna.

Megjegyzés: ha nem megfelelő (módosított, törött) autóval elgázolsz valakit és az nagyobb sérülést szenved, mint szenvedett volna, akkor te vagy felelős az extra sérülésért, mert nem tartottad autódat biztonság közlekedésre alkalmas állapotban. Te ülöd le a gyalogos halálát, még akkor is, ha nem te voltál a baleset létrejöttében a hibás. Mert abban már te voltál a hibás, hogy ő nem csak egy horzsolást szenvedett, hanem egy éles vasat kapott az oldalába, és ebbe belehalt.

  • satöbbi. Szerintem alapvetően nem hülyeség, hogy nem engedik ész nélkül módosítgatni az autókat.

Igenis joga van a rendőrnek belekötni az ilyesmikbe, és ez helyes.

Most persze nekem fog ugrani az egész sztrítrészing klub, hogy hogyan kell úgy autót "igazítani" hogy az kurvajó legyen és különben is sosem csinálnak balesetet.

Ritschie # 2005.04.04. 14:28

Hy all!
A rendőrökről, és az intézkedési módjaikról, eszközeikről, és a tájékozottságukról most nem szeretnék mondani semmit, mert nem tudnám kifejezni magam a jóízlés határain belül, és egyébként is hosszadalmas lenne!Pár hozzászólásommal lejjebb leírtam a véleményem hogy mivel kéne ELSÕSORBAN foglalkozniuk.
világesze2: Nagyrészt igazad van bár én teljesen őszíntén megmondom hogy abszolúlt NEM érdekel hogy másnak hangos e a kipufogóm, és erre a következő érveket tudom mondani:
1 Én lakótelepen lakom, és mást sem érdekel vasárnap reggel hogy én például aludni szeretnék ahejett hogy ő furkál (aki lakótelepi vagy lakott már panelben az tudja)
2 Az az ÉN SAJÁT autóm, és nem fogom sem a szomszéd, sem egyéb számomra vad idegen emberek véleményét kikérni, hogy szerinte hangos vagy sem szép vagy sem!
3 Amikor drogos, ittas stb gyerekek üvöltöznek nyáron az utcán és én, valamint mások is nemtetszésünket fejezzük ki, ugyan úgy a kutyát nem érdekli, mintahogy a BKV-t sem hogy egynémelyik traktorhangú buszával csörömpöl hajnalban az utcába.

Spoilerekről pedig annyit hogy a "sufnituning gagyikat" én is betiltanám, de a boltban kaphatóakat nem mert ha a spoiler, szárny, sportkormány, kagylóülés, stb olyan szar és nem biztonságos akkor nem értem hogy a rallye-ban gyorsaságiban, és egyéb autósportban miért használnak ilyen "közveszélyes" autókat miértnem szép gyári kocsikkal mennek, katalizátorral gyereküléssel, és azzal a jó tapadású hurkagyuri 155/60-as gumikkal.

Ezt nem kötöszködésnek szántam nekem ez a véleményem, nem kötelező vele eggyetérteni, de meglehet érteni!

A törött autókról annyit hogy közveszélyes és csúnya, de a tulajdonosa sem azért használja úgy mert "gizda" hanem mert nincs pénze és valamivel be kell járni dolgozni (BKV és társaival szerintem ha egy mód van rá kerüli minden normális ember)

És egy utolsó szó:
Nagyon örülnék ha nem csak abból álna a rendtartás, a fokozott ellenőrzés, és minden egyéb rendőri tevékenység, hogy minden autóst jól megszivatunk ha van rajta sapka ha nincs!Mert lassan ott tartunk hogy sem az utcán sem a megállóban sem sehol nemlátni a zsarukat csak az utszélén, ezért nem is lennék meglepődve ha egy lopás rablás stb büncselekménynél, az igazoltató rendőrtől kb 10 méterre menne el a tettes, pusztán azért mert zsarukánk lelkesen osztja az észt az út szélén, a bűnöző meg felszált egy buszra.A közveszélyességről csak annyit hogy sok zsaru veszélyesebb dolgokat csinál megkülömböztető jelzés nélkül (ekkor a kressz rá is vonatkozik) mint egynémelyik StreetRacing-es!
Köszöntem...

Noise # 2005.04.05. 07:36

Üdv!
Nem csak bátor vagyok,de azt is tudom mihez van jogom,és mihez nincs.és ugyanezt tudom a rendőrökről is. (szeretek olvasni, és mind1 mit...pl polgári jogot, btk-t meg hatósági jogot is) :-)
A "sufni-tuning" nem az én játékom,és nem is azt akartam,hogy azokról a barmokról legyen szó,akik egy 1mm vastag bádoglemezből csinálnak "spoilert". mert az közveszélyes. arra lettem volna kíváncsi, hogy ha szélesítést akarok csinálni a gépre, milyen mértékű lehet. mert fasza lenne. ja, és üvegszálas műanyaggal dolgozom. azmeg még 6-8mm vastagon is viszonylag lágy és könnyen törik. tehát nem okoz maradandó illetve SÚLYOSABB sérülést egy esetleges balesetnél. de ha megnézem az autómat (gyári állapotában) akkor már most sajnálom szegény gyalogost (MAZDA 626 1985' érdemes megnézni a gyári lököst!!!). DE! és itt a lényeg! tavaly januárban vettem kézhez a jogosítványomat. amikor kerek egy éves lett a jogsim, összeadtam az addig megtett km-eket. több mint 67 000 volt. kérdem én, azok az új jogsisok, akik két évig nem ülnek volánhoz miután megkapták a jogsit, nem veszélyesebbek mint a streetracing club együttvéve? (

Noise # 2005.04.05. 07:39

mint az egész streetracing club? na midn1...szóval a kérdésem az lenne, hogy amit én szeretnék az autómmal (üvegszálat ráépíteni a !!!gyári alkatrészekre!!!), az is "sufni-tuning"-nak számít szerintetek???

ja, ez a szr levágta az előbb a szöveg végét!!!
bocsi

Exit # 2005.04.05. 08:16

The Big Cat!

"Az EU-ba való belépésünk óta ugyanis Mo-on is érvényes az EU joga, aminek része a Cassis de Lion döntés"

Cassis De Dijon...

Szilágyi Károly # 2005.04.05. 10:03

Kedves Noise!

Kérem próbáljon a helynek megfelelően fogalmazni és viselkedni.

Köszönöm.

the big cat # 2005.04.05. 10:08

Exit, az persze, csak mostanában voltam Lion-ban....:))

világesze2 # 2005.04.05. 19:52

RITSCHIE!

"abszolúlt NEM érdekel hogy másnak hangos e a kipufogóm"

Szerencsére ezért van a hatóság, ezért vannak a betartatandó törvények. Mivel téged nem érdekel, de a közösség túlnyomó többségének ártasz vele, ezért tiltják. Nem bízzák a te értékítéletedre.
Szerencsére. Kevésbé szerencsés, hogy mindez cask az elmélet, gyakorlatban elég furcsán valósul meg.

"A törött autókról annyit hogy közveszélyes és csúnya, de a tulajdonosa sem azért használja úgy mert "gizda" hanem mert nincs pénze és valamivel be kell járni dolgozni (BKV és társaival szerintem ha egy mód van rá kerüli minden normális ember)"
Ha nincs pénze a biztonságos fenntartásra, NE JÁRJON VELE, tökmindegy, hogy mire kéne az autó. Ha majd tükörgumikkal és lekopott fékekkel megöl téged valaki, és az lesz az indoklás, hogy nem volt pénze rá, de mivel járjon dologzni, akkor mit mondasz majd?!

"A közveszélyességről csak annyit hogy sok zsaru veszélyesebb dolgokat csinál megkülömböztető jelzés nélkül (ekkor a kressz rá is vonatkozik) mint egynémelyik StreetRacing-es!"
Azokkal a rendőrökkel szemben is kőkeményen el kéne járni.

"Spoilerekről pedig annyit hogy a "sufnituning gagyikat" én is betiltanám, de a boltban kaphatóakat nem mert ha a spoiler, szárny, sportkormány, kagylóülés, stb olyan szar és nem biztonságos akkor nem értem hogy a rallye-ban gyorsaságiban, és egyéb autósportban miért használnak ilyen "közveszélyes" autókat miértnem szép gyári kocsikkal mennek, katalizátorral gyereküléssel, és azzal a jó tapadású hurkagyuri 155/60-as gumikkal."
Ha megengeded, ez az érvelés sem állja meg a helyét. Beismerem, hogy soha nem is jártam ralliverseny közelében, de gyanítom, hogy komoly versenyzők nem a tuningboltban veszik meg a versenyeken használt eszközöket. Meg ott nem hülyék építik be az ülést.

"Nagyon örülnék ha nem csak abból álna a rendtartás, a fokozott ellenőrzés, és minden egyéb rendőri tevékenység, hogy minden autóst jól megszivatunk ha van rajta sapka ha nincs!"
Ebben egyetértünk. Például a kereszteződésekből a koldusokat eltüntethetnék, mert sokkal balesetveszélyesebb azokat kerülgetni, mint ötven helyett hetvennel menni....

NOISE!
Nézd, ha tuningolt-módosított autóból elkezded kiosztani a rendőrt, akkor szerintem semmi fogalmad sincs jogról...

Jól hangzik amit mondasz könnyen törő meg nem tudom milyen műanyagokról, de félek, hogy valójában te sem tudod, hogy viselkedik balesetkor az általd készített spoiler/lökhárító, mert nem tesztelted le többezerszer. Pl. gázolásokor eltörik, keletkezik a törés mentén egy él, és szépen öt centi mélyen megkaszálja az áldozatot.

A törvény azért tiltja az ilyen módosításokat, mert akkor mindenki csinálná, még az is, aki nem ért hozzá ilyen jól, mint te.

"új jogsisok, akik két évig nem ülnek volánhoz miután megkapták a jogsit, nem veszélyesebbek mint a streetracing club együttvéve?"
Nem, mert az új jogsis "mazsolák" legalább figyelnek vezetéskor... Laza önbizalombajnokok viszont a fejüket játszák vezetéskor.

Meghajlok előtted, hogy 67.000 km-t levezettél tavaly január óta. Ettől biztosan meg kell, hogy nőjön az önbizalmad. Többmillió kilométeres buszsofőrök sem szoktak soha, soha de soha balesetet okozni.

Ritschie # 2005.04.05. 20:14

Tökmindedj!Közösnevezőre nem jutunk, vitázni pedig nem fogok!Ez egy vélemény ami mellett kitartok, és sajnos ha már véleményt írtál a szövegemről, miért nem jellemezted, a drogosok, BKV traktorok és egyéb problémák helyességét?Na mindedj.Persze abban is van v.mi amit te mondasz csak az a baj hogy ez nem egy kultúrált ország, hanem magyarország, ami annyit tesz:
Ha nem kapok Nem is adok.Nem fogok palimadár trendi kocsikkal mászkálni amig mindenki más sem tesz le a zajkeltésről, fúrás, üvöltés, zene, stb stb

Royal # 2005.04.06. 05:23

Világesze2:

Egy kis technikai helyesbités katalizátor&auspuff témában. Auspuff esetében megoszlanak a vélemények, ki erre ki arra esküszik, mivel sok autót kipróbóltam már, nekem az a tapasztalatom hogy nincs egetverő teljesítménybeli különbség egy hangos sport rendszer, ill gyári fojtott között. A sport inkább olyan mentális tuning "mintha jobban menne a kocsi tőle" feelinget ad. Viszont hangra kétségtelenül szebb ;)

Katalizátorral viszont más a helyzet, itt teljességgel érezhető a különbség. Kattal még egy kocsi se ment jobban, mivel egy igen erős plusz fojtást ad a motornak, ami jópár ló veszteséget jelent. Nem a motor része, nem azzal van tervezve, csak szabályzott katalizátoros autók esetében, a központi egység figyelembe veszi a katból távozó végterméket, és annak megfelelően keveri a robbanóelegyet. Természetesen ez kissebb-nagyobb beavatkozásokkal kiiktatható, és mehet a kukába a cucc, amivel nyer az ember jópár pacit. Passziv katalizátor esetében, ahol a lambdaszonda a katalizátor előtt van, gyakorlatilag következmények nélkül eltávolítható a kat, és rögtön felszabadultabban pöfög a motor. Még egy megjegyzés katalizátor témában, egy kicsit anyagi oldalról. A katalizátorok csak új, ill kifogástalan állapotú motorokkal üzemelnek rendesen, régebbi 10-15 éves autóknál ahol intenzívebb az olajfogyás, és nem tökéletes az égés, gyakorlatilag fél év, max egy év után kukába dobható a vadiuj katalizátor is, mert tönkremegy. Évente cserélgetni, 30-40E+munkadij nem kevés.

Környezetszennyezés és hangerő témában annyit füznék hozzá, hogy amig 30 éves kamazok, ifák, trabantok, leharcolt BKV buszok ontják a sürü szürke füstöt, addig az én autómat ne huzzák el a zöldkártyán, mert nincs rajta kat, és 0,4% CO érték helyett 0,9%. Teréz köruton mindenkit zavar a hangos kipufogó? A ház előtt elrobogó villamos miért nem zavar senkit? Attól pedig még omladozik a vakolat is, meg remeg az összes ház. Mellesleg a villamos is környezetszenyező, igaz közvetve. A villamos áramot meg kell termelni valahogy. Az emberek többsége elfeljti, hogy egy élettérben élünk, tehát a tolerancia fontos dolog. Van akinek az autó tuning, és a hangos kipufogóval való száguldozás a hobbija, van aki meg nekiáll, oszt az éjszaka kellős közepén kezdi pengeti a basszusgitárt a panelba, úgy hogy közben majd' kiesik az ablaktábla. Van aki fúrkál barkácsol, van aki folyamatosan hangosan bömbölteti a hifi rendszerét, van aki ebet tart, és sétáltatás közben "a hátrahagyott csomagokat" elfelejti eltüntetni, és van aki nem tudja megállni, hogy a pofámba ne fújja a dohányfüstöt.
Szal, kevés olyan szenvedély van a világon ami ne zavarná valamilyen szinten a másikat, de könyörgöm miért mindig az autós
társadalmat érint minden szankció?

A bizonylatokhoz még annyit, hogy nem tök mindegy, hogy egy kipufogó bizonylattal, vagy anélkül hangos?

"Beismerem, hogy soha nem is jártam ralliverseny közelében, de gyanítom, hogy komoly versenyzők nem a tuningboltban veszik meg a versenyeken használt eszközöket. Meg ott nem hülyék építik be az ülést."

Ez igy van. A tuningboltban lehet kapni azokat a cuccokat amit a rallyban fejlesztenek. Leszámítva a különböző látvány-csecsebecséket. Egy felkészített rallyautó lényegesen biztonságosabb mint egy közúti autó, nemcsak a benneülőt védi jobban, hanem jobb úttartása irányithatósága, hatásosabban fékezhető mint polgári kocsik. Én például most készülök egy átfogó fék-tuningra, nagyobb hűtött tárcsák, nagyobb nyergek kerülnek a vasra. Amugy az autóépítés misztikus dolognak tűnik kivülállóknak, pedig olyan mint a legó. Egy ülés beszereléséhez sem kell 3 diploma.

Noise # 2005.04.06. 07:15

"Szilágyi Károly 2005.04.05. 12:03:07 e-mail
Kedves Noise!

Kérem próbáljon a helynek megfelelően fogalmazni és viselkedni.

Köszönöm. " Eelnézést kérek mindenkitől ezzel kapcsolatban!!!!

"Meghajlok előtted, hogy 67.000 km-t levezettél tavaly január óta. Ettől biztosan meg kell, hogy nőjön az önbizalmad. Többmillió kilométeres buszsofőrök sem szoktak soha, soha de soha balesetet okozni."
Erre csak annyit, hogy az előző autónk egy helyi járatos busz miatt ment gajjra...mert apám megállt a pirosnál, a buszsofőr meg azt hitte, még átfér...apámon keresztül...apám 2 hétig intenzíven volt. a rendőri jelentésben az áll, hogy apám megállt szabályosan a pirosnál a busz pedig belerohant. a busztársaság jelentésében pedig az, hogy apám a zöldnél állt meg, a busz pedig már fékezett mikor belerohant. Ja, és nem kell fényezni engem, nincs rá szükségem, de a tény az, hogy imádok vezetni, mert élvezem. És próbálok figyelmesen vezetni, nem vadállat módjára akármennyi gyakorlatom is van. Ja, és néha a balesetek amikbe majdnem belefutottam csak annyin múltak, hogy tudtam mit kell csinálni és nem paráztam be. Jelzem, miattam még nem volt sem baleset sem balesetveszélyes szituáció, mert úgy tanítottak vezetni (szerencsére),hogy "ne csak betartsd a szabályokat, hanem arra is figyelj, hogy a másik betartja e". és szerintem ez az alapja a balesetek elkerülésének, és ha nincs baleset, nincs rendőr sem. szerintem.
Világesze2: valóban, ezen elgondolkoztam amit mondtál. csak azt nem tudom, hogy a nagy gyártók tesztelik e a termékeiket.de hidd el, ez nem kötöszködés akar lenni. és azért nem veszem meg azokat a termékeket, mert sajnos nincs rá pénzem. viszont akik egyedi spoilereket csinálnak, ők sem tesztelik a termékeiket, viszont volt szerencsém az eljárásról részletes leírást szerezni és élőben látni, hogyan is készül. Erről ennyit. mert többet nem tudok hozzátenni, nyugodt és kultúrált módban. pedig ügyelnem kell rá, mert tényleg elég "rondán" fogalmaztam ezt megelőzőleg.
A "sufni-tuning" tényleg nem jó ötlet, főleg, ha az illető semmit nem tud róla. látom a szomszédomat. volt egy viszonylag rendben lévő autója. mióta nekiállt "tuningolni" azóta egyre apróbb darabokban van az autója, ha azt még annak lehet nevezni. szóval ez szerintem nem járható út.
És tényleg elnézést kérek mindenkitől, ha túl agresszíven és nem ide illően fogalmaztam néha!!!