alapítvány létrehozása


ObudaFan # 2010.03.10. 09:28

Nincs mit.

tejivó # 2010.03.10. 18:39

Tisztelt Óbudafan!

  1. Alapítvány alakulás előtt áll, alapító okiratba be kell-e írni, ki gyakorolja a munkáltatói jogokat? Vagy elegendő-e, ha a munkaszerződéseket valamelyik képviselő írja alá?
  2. Ha az elnök főállásban végzi teendőit, megfelelő-e, ha munkaszerződését egy másik képviselő írja alá?
  3. Egy alapítvány kuratóriumának mandátuma most fog lejárni. Az alapító szintén egy társadalmi szervezet. Az alapítónak van-e joga tételesen elszámoltatni mindennel a kuratóriumot, (szerződések, megállapodások stb), vagy egész egyszerűen az új kuraztóriummal kell átadást-átvételt csinálni? Ha nem lesz kijelölve új kuratórium (ami az alapítvány megszűnését jelenti), az alapítóval kell-e átadás-átvételt csinálni?
  4. Egy alapítvány megszűnésekor az alapítót megilleti az induló vagyon? Az efölötti pénz-és tárgyi eszközök is az alapítóra szállnak?
ObudaFan # 2010.03.10. 19:32
  1. Nem kötelező.
  2. Véleményem szerint megfelelő.
  3. Az alapító ellenőrizheti, hogy a kuratórium működése nem veszélyezteti-e az alapítvány céljait, de az iratokat átadni az új kuratórium részére kell.
  4. Az alapító okirat rendelkezhez arról, hogy mi legyen az alapítvány vagyonával megszűnés után, de az alapítóé legfeljebb az induló vagyon lehet. Ha az alapító okirat nem rendelkezik sehogy, akkor a bíróság dönt, és hasonló célú alapítvány kapja meg a vagyont. (Május 1-től változik a szabály: az alapító megszűnéskor akkor is dönthet, ha az alapító okirat erről nem rendelkezik.)
tejivó # 2010.03.11. 20:38

Tisztelt ObudaFan!

Köszönöm válaszait.

ObudaFan # 2010.03.12. 11:37

Nincs mit.

emesesz # 2010.03.25. 07:55

Tisztelt Óbudafan!

Az Alapítványunk fiataloknak nyújt szolgáltatásokat.
A székhelyünk egy ifjúsági táborban van, ahol a programjainkat is tartjuk.
A tábort egy vállalkozás működteti, amelyben tulajdoni hányada van az alapító feleségének.
Az lenne a kérdésem, hogy a vállalkozás állíthat-e ki számlát (bérleti díj, szállás, stb.) az alapítványnak, vagy ez összeférhetetlen az alapító és a vállalkozás közötti kapcsolat miatt?

Válaszát előre is köszönöm!

ObudaFan # 2010.03.25. 10:46

Kizárni nem lehet, de az tény, hogy pl. egy adóhatósági vizsgálatnál ezt fokozottan fogják ellenőrizni.

OTamara # 2010.04.22. 07:51

Tisztelt ObudaFan!

Közhasznú alapítványunk alapító okiratából alapításkor a bíró töröltette a tiszteletdíj fizetésének lehetőségét a kuratóriumi tagoknak és csak költségtérítés megfizetését engedélyezte.
Ugyanakkor információink szerint más alapítványok alapító okirataiban szerepel tiszteletdíj fizetésének lehetősége.

Azt szeretnénk megtudni, mit tehetünk, hogy alapítványunknál is lehetőség legyen tiszteletdíj fizetésére a kuratórium tagjainak.

Válaszát köszönjük.

OTamara

ObudaFan # 2010.04.22. 15:32

És ezt mire alapozta a bíróság?

OTamara # 2010.04.23. 08:18

A kurátorok tiszteletdíjáról az első bírósági végzésben az alábbi mondat szerepel:
"Törölni kell a jurátorok tiszteletdíjára vonatkozó rendelkezést, mert nekik csak költségtérítés adható."

OTamara

ObudaFan # 2010.04.23. 15:48

Ezzel nem értek egyet. Ugyanakkor alapító okiratot módosítani csak indokolt esetben lehet bejegyzés után, és ha így is működik az alapítvány, kérdés, hogy indokolt-e egy ilyen változtatás.

OTamara # 2010.04.24. 14:28

Köszönjük válaszát.
A bejegyzés néhány hónappal ezelőtt történt. Tehát az még nem tudható, hogy így is működik-e a szervezet.

Tamara

muci1978 # 2010.05.02. 19:50

T.Óbudafan
A polgármester megkért hogy hozzak létre egy alapítványt(ami az önkormányzathoz tartozik).
Kérdésem az lenne hogy lehetek -e tagja,vagy alapítója egy alapítványnak ha a férjem a faluban képviselő,én pedig egy másik egyesület titkára vagyok
Válaszát előre is köszönöm.

ObudaFan # 2010.05.03. 12:04

Általánosságban lehet, de a kérdés nem túl sok információt tartalmaz.

angi74 # 2010.05.05. 08:32

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Azt szeretném kérdezni, hogy ha egy Zrt. alapít egy alapítványt, akkor lehet-e a kuratórium tagja a Zrt. vezető tisztségviselője, ha nem részvényes, vagy csak akkor, ha legalább 1-gyel több teljesen független kurátor van még a kuratóriumban.

Köszönettel:

ObudaFan # 2010.05.05. 09:45

Csak, ha a többség független.

kíváncsi100 # 2010.05.23. 12:07

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Alapítványunk több éve működik. Én vagyok a kuratórium elnöke. A közelmúltban a kuratóriumnak nézeteltérése volt az alapítóval. Módosíthatja -e az alapító a az alapítvány alapító okiratát a kuratórium tudta nélkül. Leláthatja -e a kuratóriumot az alapító a kuratórium tudta nélkül?

ObudaFan # 2010.05.24. 07:07

Módosítani - bírósági ellenőrzés mellett - indokolt esetben módosíthatja, de a kuratóriumhoz csak akkor nyúlhat, ha az alapító okirat ezt kifejezetten tartalmazza, vagy a kuratórium az alapítvány működését veszélyezteti.

Allatvedo # 2010.05.31. 13:57

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Kínálnak alapítványokat eladásra. Jogszerű ez és kivitelezhető az átvétele?
Lehet módosítani az alapívány nevét és céljait?
Kimelten közhasznúvá minősítést a cégbíró dönti el?

Üdvözlettel,

Állatvédő

ObudaFan # 2010.05.31. 15:17

Alapítványon nincs mit megvenni. Célt és nevet nem lehet módosítani. A közhasznú minősítést a megyei bíróság veszi nyilvántartásba.

morolják # 2010.08.17. 17:18

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Hány tag és kuratóriumi személy kell egy alapítványhoz?
Ha vannak célok, melyeket az alapító okiratban le vannak fektetve, de csak évek multán képes teljesíteni az alapítván akkor ezért felelősségre vonható e?
Válaszát előre is köszönöm.

ObudaFan # 2010.08.18. 10:23

Alapító elég, ha egy van. A kuratóriumot már célszerű legalább 3 fővel létrehozni. Ha csak később tudja a céljai egy részét teljesíteni az alapítvány, attól még lehet jogszerű a működése.

nonprofito # 2010.08.19. 06:47

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Alapítvány módosításával kapcsolatban érdeklődnék.
Székhely, kuratóriumi tagok, fb tagok változnak. Közhasznú, így kötelező fb alakítása, ami az AO-ban is szerepel.

1. Kérdésem, hogy részükről (FB) is kell-e az megbízó nyilatkozatok becsatolása. Vagy csak az elfogadó, ill. mindkettő?
2.Ügyvédi ellenjegyzés esetén is kell-e a formanyomtatvány?
3.Hány példányban kell beadni az iratokat?
4.Milyen más iratok kellenek az egys. szerkezetű AO,AO-t módosító okirat, elfogadó-megbízó nyilatkozatok, székhely hozzájárulás,( és ha kell) a formanyomtatványon kívül?
5. postán, avagy személyesen célszerűbb a beadás?
6. A módosítások 2 külön kuratóriumi ülésen/időpontban történtek, így kül. dátumokkal történik az egyes tagok/székhely cseréje. Kérdésem, hogy elegendő-e egy egységes szerkezet, 2 módosító okirattal, és formanyomtatvánnyal, vagy az egész mehet egybe? Mert egyszerre lenne beadva.
7. Az egyik kurat.-i tagnál kicsúsztunk a 60 napból, a beadáshoz mellékelhetünk-e igazolási kérelmet?

Válaszát előre is köszönöm!

nonprofito # 2010.08.19. 06:59

És amit elfelejtettem az imént:

8. A formanyomtatványon a változás előtti adatokat kell szerepeltetni, vagy az új helyzetet kell feltüntetni?

Köszönet!

ObudaFan # 2010.08.19. 08:26
  1. Mindkettő.
  2. Kell.
  3. Egy.
  4. Elvileg más nem.
  5. Mindegy.
  6. Elegendő.
  7. Igen.
  8. A korábbiakat törölni, és az újakat bejegyezni kell kérni.