Tisztelt Jogi Fórum!
Az alább olvasható problémát először a PCForum.Hu-n vetettem fel, ahol azt a tanácsot (is) kaptam, hogy inkább itt próbálkozzak, tekintve hogy ez sokkal inkább jogi-, mintsem IT technikai probléma. Alább bemásoltam ide ugyan azt, amit a PCForum-on adtam meg, ezért elnézést kérek előre is, ha itt-ott technikai "halandzsa" is szerepel a posztban. Az eredeti (jelenlegivel megegyező) topik itt olvasható:
http://pcforum.hu/…-szolgaltato
A kérdésem egyszerű: Felelősségre lehet-e vonni egy szolgáltatót (bármilyen módon és formában), konkrétan a Magyar Telekom-ot, mert saját szolgáltatási területén belül nem tudja biztosítani az internet elérést?
A válasz nyilván kapásból az lenne, hogy NEM, de azért az alább olvasható információk árnyaltabbá teszik ezt az egyébként egyszerűnek tűnő kérdést.
Szóval még 2013 őszén felmerült az igény, hogy családunk előfizessen internet szolgáltatásra. Tiszakécske városról van szó, annak is az egyik legsűrűbben lakott területéről. Tiszakécske a Magyar Telekom szolgáltatási területébe tartozik, ami ugye annyit jelent, hogy vezetékes internet szolgáltatáshoz a Magyar Telekom biztosítja a helyi infrastruktúrát. Mivel a városban a kábel hálózat csak egyirányú átvitelt tesz lehetővé-, és mert itt nincs optika, így az egyetlen vezetékes internetet biztosító technológia az a "rézkábeles"-ként csúfolt DSL szolgáltatás telefonvonalon keresztül.
2013 őszét megelőző években a környéken nagyon sok végpontra kötött be a Magyar Telekom új telefon-előfizetésket, olyan sokat, hogy a kevés (azaz elenyésző mennyiségű) internet előfizetések miatt a DSL-képes hálózatba úgynevezett vonaltöbbszörözőket kényszerült a Magyar Telekom beszerelni. Így el tudta érni, hogy sok telefon be legyen kötve, de ezzel gyakorlatilag kiiktatta az DSL jelet a vonalból. Ezt maga a szolgáltató nyilatkozta nekem egy hosszas telefonbeszélgetés alkalmával. Az volt a magyarázat, hogy a vonaltöbbszöröző szükséges volt ahhoz, hogy a telefon szolgáltatást minden igénylőnél be tudják kötni, de mivel a vonaltöbbszöröző a DSL sávszélességét használja ki, így a vonaltöbbszöröző UTÁN, ahol a telefon-végpontok vannak, ott már nem érhető el a vonalon a DSL jel.
2014 januárjában, ezen hosszas utána járást követően végül a Magyar Telekom helyi kirendeltségében azt tanácsolták, hogy az elvi technikai nehézségek ellenére mégis próbáljunk meg előfizetést megrendelni, hiszen a megrendelés után fog kiderülni, hogy az adott helyszínen ténylegesen rendelkezésre áll-e a DSL jel a már évekkel korábban bekötött telefon vonalon. Megrendeltük a szolgáltatást, hiszen a Magyar Telekom oldalán a pontos postacím megadása esetén a rendszer minimális sávszélességű, de beszerelhető DSL-t ígért, és mert azért is, mert ezt mondták a T-Pont-ban. Adtak egy modemet és egy DSL splitter-t, melyet az "Építsd magad!" konstrukció keretében futárral küldtek ki. Beszereltem, és "természetesen" a modem semmilyen DSL jelet nem észlelt a vonalon. Emiatt az előfizetési szerződés nem jött létre, internetet a Magyar Telekom nem tudott biztosítani.
Az elmúlt 2 évben a Vodafone-nál fizettünk elő egy havi 12GB-os csomagra. Adtak hozzá modemet, egyszerű volt beüzemelni, és meglepően jól teljesített. Ám a 12GB havi adatforgalmi korlát gyakorlatilag semmire sem elég 5 (néha 7) eszköz havi szintű kiszolgálására. Még úgy sem elég, hogy helyi proxy szervert használtunk (a webforgalom cache-elésére), illetve úgy sem, hogy SEMMIT nem töltünk le direkt módon az internetről (torrent például szóba sem jöhet), és SEMMILYEN online videotartalmat nem nézünk meg. Sőt! A LAN felőli eszközök egyike sem tartalmaz Windows rendszert, így nem kellett WSUS sem, hanem kizárólag Ubuntu-k vannak (azonos kiadások, azonos architektúrára, AMD64-re), és így az Ubuntu-k frissítéseit PenDrive-on hordtam haza a munkahelyemről rendszeresen. Vannak még Androidos mobilok, de ezeket frissíteni szintén a melóhelyemen szoktam, az email kliens meg úgy van beállítva mindegyiken, hogy soha ne töltse le automatikusan a csatolmányokat. Ezen mobilokon csak webezés (proxy-n keresztül), Facebook + Messenger és email-ezés zajlik. Vagyis látható, hogy igyekeztem mindent megtenni, hogy be tudjuk osztani a havi 12GB adatforgalmi korlátot, de sajnos ez még így sem elég; általában 1-1,5 héttel korábban elfogy a 12GB, mint ahogy a számlázási ciklus fordulónapja elérne. Összefoglalva tehát a Vodafone szolgáltatása kiváló (tényleg!), de a megfizethető árú 12GB/hó egyszerűen nem elég 5 (néha 7) eszköz kiszolgálására.
2016 januárjában lejárt a Vodafone-os 2 év hűségidő. Ismét sok-sok telefon a Magyar Telekom-mal, ismét próbálkozás az új előfizetés beköttetésére. Erre az is felbátorított minket, hogy a szolgáltatóval való telefonok egyikében azt mondták, hogy kizártnak tartják, hogy 2 év elteltével se lenne már megoldott a DSL hiánya. Megint megrendeltük, megint jött egy futár, megint beszereltem, és "persze" megint semmi DSL jel; vissza az egész...
A Magyar Telekom weboldalán a "fejlesztés"-nél Tiszakécske város nincs benne a felsorolásban, azaz ide még 2016-ban sem hozzák el a hőn áhított optikai hálózatot. Persze erre is azt mondták a telefonban, hogy gyakran kérdezősködni kell, mert nem biztos, hogy a weboldalon megjelenő információk kellően frissek. Ebben csak az a fura, hogy Tiszakécske környéki kistelepülések némelyikén már ki van építve az optika; Tószeg például csak 30km, Tiszakürt meg csak 10km távolságra van, de ott már van optika (vagy legalábbis ígéret az idei bevezetésre). A környező nagyvárosokban (Kecskeméten, Szolnokon, Cegléden) meg már lassan az optika is elavult lesz, olyan rég rendelkezésre áll.
Ennek ellenére a 12.000 lakosú Tiszakécskén 2 és negyed év alatt a Magyar Telekom még mindig a vonaltöbbszöröző miatti kiépíthetetlenségre panaszkodik. Pedig felajánlottam nekik, hogy saját költségre megvásárlom a vonaltöbbszöröző kikerüléséhez szükséges légkábelt az oszlopokra, de ez mint opció, számukra szóba sem jöhet. Most ott tartunk, hogy 2 és negyed év elteltével még mindig van (nem is kevés!) olyan végponti hely, ahol a Magyar Telekom nemhogy optikát, de még DSL-t sem tud biztosítani.
A többi rengeteg vezetékes szolgáltatóval meg az a baj, hogy mivel Tiszakécske a Magyar Telekom szolgáltatási területébe tartozik, így ők is a Telekom kábelezésének minőségére vannak utalva, azaz más vezetékes szolgáltató sem tud szolgáltatni, amíg a Telekom sem tud. Ugye pont ezt jelenti a szolgáltatási terület.
A helyzet az, hogy elegünk van. Egyszerűen hihetetlen, hogy korlátlan (ami ugye nem korlátlan sosem, hanem havi 350GB forgalmat jelent) internet-szolgáltatást nem lehet kiépíteni. És mindez azért, mert Tiszakécske a Magyar Telekom szolgáltatási területébe tartozik. Már komolyan azon agyalok, hogy a szolgáltató hibája miatt elgondolkodtam rajta, hogy jogi úton felelősségre lehet-e őt vonni. Tudom, hogy "papírforma" szerint nem, hiszen mindenhol nyilatkozzák, hogy egy szolgáltatás ténylegesen csak akkor kiépíthető egy végpontra, ha a helyszíni technikai felmérés is pozitívan ezt igazolja. De egyrészt itt egyszer sem volt helyszíni felmérés, minden esetben távolról "oldották meg" a problémát azzal, hogy "bocs, vonaltöbbszörözőn ülsz", másrészt meg azzal, hogy Tiszakécske a Magyar Telekom szolgáltatási területébe tartozik, ami miatt ezzel kizárja más szolgáltatók általi vezetékes internet szolgáltatás nyújtását a saját használhatatlan hálózata miatt.
Alternatívák nem játszanak. A mobilnettel az a baj, hogy az adatforgalmi keret hamar elfogy (és az is, hogy technikailag a szolgáltató nem tud fix IP-t adni, bár ez nem lenne fontos). A kábelnet nem áll rendelkezésre Tiszakécskén. A mikrós nethez a tetőre 6m magas fémből készült oszlopot szerelnének, ami mágnesként vonzaná a nyári villámlásokat, és a szolgáltatók vastagon szedett betűkkel írják, hogy az ebből adódó károkért nem vállalnak felelősséget. A műholdas nettel meg az a baj, hogy egyrészt az is adatforgalmi keretes (nem magas limittel), másrészt meg iszonyú drága. Optika meg szintén nem áll rendelkezésre Tiszakécskén. Vagyis az egyetlen elvben működő képes megoldás a DSL lenne, csak hát a szolgáltató magasról és vastagon "tesz" az előfizetőre.
Mindezek fényében biztos, hogy nem lehet a Magyar Telekom-ot valahogy jogi úton kötelezni (azaz felelősségre vonni), hogy oldja már meg a DSL-t?
Elnézést a hosszú posztért, de jól esett kiadni magamból mérgem. Már nagyon tele van a t......
Minden ötletet, segítséget előre is köszönök szépen.
Üdvözlettel:
Zoboki András (Whalaky, Banderasz)