Garanciáliavállalás


Szomorú örökös # 2025.05.25. 20:14

A megrendelés és a pénzügyi teljesítés a bútorgyár forgalmazójánál történt.....Ő is számlázott és neki fizettem.....Időközben ez a forgalmazó cég megszűnt.....A gyár első körben azzal rázott le, hogy Ő nem vállalt anno sem 3 év garanciát a termékeire, csak kettőt, hiába mondta ki már 2022-ben a jogszabály, hogy ilyen összegű tartós használati cikknél 3 év a garancia.

Te azt írod, hogy a bútorgyártónál rendelted meg, de később kiderül, hogy mégsem nála, hanem a bútorszerelőnél rendelted meg, ő is számlázott és neki is fizettél. Ez egyrészt nem garancia, hanem szavatosság, amire valóban érvényes lehet a sávos jótállás. Azonban az a bizonyos „forgalmazó” ha csak egy sima „külsős” bútorösszeszerelő volt, akkor ő nem forgalmazója volt a bútornak és gyanús, hogy ez esetben neki kell(ene) garanciát vállalnia rá. Ha viszont megszűnt az összeszerelő, beüzemelő szakember cége, akkor ez már túlságosan bonyolult történetté válhat. Viszont nekem az a gyanúm, hogy a gyártót nem vonhatod mindezért felelősségre főleg úgy, hogy még a szerelést is tőlük követelnéd. Ezen az sem segít sajnos, hogy várandós kismama vagy. :-(

Jól gondolom-e, hogy abban az esetben, ha egy forgalmazó megszűnik, akkor a gyártónak kell a garanciális kötelezettséget vállalnia helyette? Jól gondolom-e, hogy a gyártónak nem csak az alkatrészt kellene biztosítania, hanem a gázrugó cseréjét (szerelését) is? Jól gondolom-e, hogy a bútorgyár nem kérheti azt és nem terhelhet kétszeri szerelési költséggel engem? Hiszen azt kéri, hogy a futárnak adjam át a hibás gázrugót és új átvételével egy időben. Kvázi nekem egyszer hívnom kell egy szerelőt, amikor kiszereli, egyszer, amikor az újonnan kapottat beszerelné....Mit és hogy tudnék érvényesíteni a gyártóval szemben?

Nekem gyanús, hogy a gyártó semmilyen szerződéses viszonyban nincs veled, így eléggé meredek dolog rajtuk a szavatosságot, jótállást, vagy akármit követelni, főleg úgy, hogy még a szerelést is ők végezzék el. Leginkább azért, mert ez lehet szerelési hiba is, ami miatt már másodjára megy tönkre és azért már végképp nem lehet a gázrugó gyártóját felelősségre vonni. Gondolom ezt azért megérted talán.

Természetesen én csak egy laikus fórumozó vagyok, aki hasonlóan másoktól vásárolt dolgokat épít be, így ebbe a helyzetbe akár simán én is belekerülhetek (szerencsére eddig még ilyenre nem volt példa).

Kukucs78 # 2025.05.24. 08:23

Tisztelt Fórumozók!

Szeretnék jogi tanácsot kérni az alábbiakban és ha lehetséges, elsődlegesen jogilag helytálló, ügyvédi tanácsra lenne szükségem.

2022-ben rendeltem egy egyedi ágykeretből és két éjjeliszekrényből álló hálószobabútorzatot egy magyarországi bútorgyártótól. Minden az én terveim szerint lett legyártva. A megrendelés és a pénzügyi teljesítés a bútorgyár forgalmazójánál történt, így neki adtam le, szerződésben rögzítettem pl. a bútorban elhelyezendő matrac súlyát, Ő is számlázott és neki fizettem. A bútorzat összértéke 2022-ben közel 700 eFt volt.
Időközben ez a forgalmazó cég megszűnt, de az ágyban először tavaly szeptemberben hibásodott meg a gázrugó, ami az ágyneműtartót (vele együtt a matracot) emeli, majd másodjára most. A tavaly szeptemberi cserében még közreműködött a forgalmazó, de már akkor is csak a gázrugót kaptam meg a gyártótól. Most ugyan az a gázrugó hibásodott meg és mivel a forgalmazót már semmilyen általam ismert fórumon nem értem el, felvettem a gyárral közvetlenül a kapcsolatot.
A gyár első körben azzal rázott le, hogy Ő nem vállalt anno sem 3 év garanciát a termékeire, csak kettőt, hiába mondta ki már 2022-ben a jogszabály, hogy ilyen összegű tartós használati cikknél 3 év a garancia. Következő körben azzal rázott volna le, hogy Ő bizony tavaly szeptemberben nem küldött nekem alkatrészt, majd amikor ezt is meg tudtam cáfolni a futárcég e-mail-jével, akkor jött azzal, hogy Őt nem fizette ki a forgalmazó, így neki ebből a bútorgyártásból nem lett bevétele, de ezt is visszautasítottam, mondván, hogy Én viszont kifizettem, úgyhogy tessen vállalni a garanciát. Harmadik próbálkozása az volt - most már beismeri egy levelében, hogy azért hibásodik meg ilyen gyakran a gázrugó, mert nem a megfelelő gázrugó lett beszerelve és hogy ezt a gázrugót a forgalmazó rendelte meg tőle - de erre meg annyit tudtam mondani, hogy nehezen tartom elképzelhetőnek, hogy egy forgalmazó állítja be a termék műszaki specifikációját a gyártó felé és inkább logikusnak gondolom, hogy a megrendelést továbbította neki, amin viszont helyesen volt megadva a matrac súlya.
Most már a két új gázrugót küldené a gyár, de a beszerelést még mindig úgy gondolja, nekem kell megoldanomés visszaküldenem a meghibásodott gázrugót, ami kétszeri szerelői kiszállással és költséggel járnak nekem.
Az lenne a kérdésem, hogy:
Jól gondolom-e, hogy abban az esetben, ha egy forgalmazó megszűnik, akkor a gyártónak kell a garanciális kötelezettséget vállalnia helyette?
Jól gondolom-e, hogy a gyártónak nem csak az alkatrészt kellene biztosítania, hanem a gázrugó cseréjét (szerelését) is?
Jól gondolom-e, hogy a bútorgyár nem kérheti azt és nem terhelhet kétszeri szerelési költséggel engem? Hiszen azt kéri, hogy a futárnak adjam át a hibás gázrugót és új átvételével egy időben. Kvázi nekem egyszer hívnom kell egy szerelőt, amikor kiszereli, egyszer, amikor az újonnan kapottat beszerelné.
A legszomorúbb az egészben az, hogy a gyártó tudja, hogy 35. hetes várandós vagyok, így bármikor érkezhet már a baba és jó lett volna ezt a lehető legrövidebb úton-módon megoldani.
Vártam volna a bútorgyár részéről egy üzletpolitikailag pozitív, emberséges hozzáállást, hogy ebben a helyzetben felajánlja automatikusan a cserét, hiszen ez neki tényleg nem egy nagy tétel.
Kinek van igaza ebben a helyzetben? Mihez van jogom? Mit és hogy tudnék érvényesíteni a gyártóval szemben?

Köszönöm a válaszokat.