2007.06.01-én vásároltam a pécsi Opel Zengő Autóház Kft-től egy 1998-as évjáratú, használt Ford Escort személygépkocsit 750.000,- Forintért. Egyúttal becseréltem, azaz eladtam az Autóháznak az 1981-es évjáratú Volkswagen Passat gépkocsimat 1 Ft értéken.
Amint az utólag kiderült egy roncsautót kaptam, amelyik műszakilag sok tekintetben életveszélyesnek bizonyult és a mai napig nincs rendben. Szerintem egy vásárló egy ilyen márkakereskedéstől joggal várhatná el, hogy műszakilag rendben levő autót kapjon a pénzéért, illetve az átírások is a magyar törvényeknek megfelelően történjenek meg. Esetemben sajnálatosan nem ez történt. Az alábbiakban leírom a kálváriámat a pécsi Opel Zengő Autóháznál vásárolt autóval.
Egy olcsóbb autót kerestem lehetőleg szervokormánnyal és vonóhoroggal az idős, mozgáskorlátozott szüleimnek az én nevemre vásárolva. A Zengő Autóháznál kinéztem a benzines, vonóhorgos Ford Escort használtautót. A legnagyobb melegben téligumi volt rajta, de úgyis külön téli-, és nyárigumikat használok, gondoltam, legfeljebb nyárigumit kell majd vennem hozzá. A használtautó-kereskedővel megállapodtam, csak úgy veszem meg, ha ők megveszik tőlem a régi, fent említett VW Passatot. Megegyeztünk a Fordra 750.000,- Ft vételárban és belementem, hogy az én Passatom adásvételi szerződésébe 1 Ft kerüljön. Ki is próbáltam a Fordot, eddig nem volt semmi baj, legalábbis úgy tűnt. Megegyeztünk abban is, hogy a vásárlás hetén, pénteken vihetem az autót, átutalással előre fizettem. Itt kezdődött a kálvária. Én megszerveztem péntekre az otthoni autószervizt, illetve a következő hét valami miatt akkor nem volt jó. 2007.06.01-én, csütörtökön bevittem a VW Passatot, agyba-főbe átnézték a szervizben, utána megcsináltuk az adásvételi szerződéseket, úgy mentem haza, hogy másnap bejövök a Passattal és hazamegyek a Forddal. Meglepetésemre csütörtök este 20 órakor telefonált a használtautó-kereskedő, hogy mégsem tudom vinni másnap az autót, mert nincs benn pénteken az ügyintézőjük, aki az okmányirodában az átírásokat végzi. Mondtam neki, hogy ezt csak most közli, amikor már mindent megszerveztem másnapra, sőt a következő hét nekem nem is jó? Kérdeztem, mit lehetne tenni? Két megoldást ajánlott a kereskedő, az egyik az lett volna, hogy pénzzel megvesztegetem az egyik harkányi okmányirodai ismerősét, aki az átírást soron kívül elvégzi, vagy én magam íratom át az autót. Ja, hogy ez így megy? Akkor inkább átíratom magam, így mentem be másnap az autóért. Azt most sem értem, hogy az ilyen átíratás miért 1 embertől függ, mindegy, a következő héten kértem időpontot a mohácsi okmányirodába, majdnem 1 hónapra rá kaptam is. Mivel én nem voltam benn ezekben a dolgokban, életemben először vettem használtautót, akkor nem is tudtam, hogy a Ford egy forgalomból kivont autó, amivel nem is lehetett volna közlekedni, ez csak a mohácsi okmányirodában derült ki. Ezt azért tudatnia kellett volna a kereskedőnek, sőt, mivel az Opel Zengő Autóház az eladó, ezért az Autóház felelőssége is, hogy eladott nekem egy forgalomból kivont autót és hagyott azzal elmenni, közlekedni. 1 hónapig így közlekedtem vele, nem is sejtve, hogy nincs forgalomban az autó.
2007.06.02-án, pénteken megtörtént a csere, a Chevrolet szalonban megnéztem az autót, eresztett az egyik gumi szelepe. Erre megegyeztünk, hogy a szervizben délután megjavítják. Mire visszaértem abban a melegben sehol nem volt ügyintéző, legalább 3 ember várta a sorát a használtautóknál, engem vártak az otthoni szervizben. Megelégeltem a dolgot és azt gondoltam, csak innen menjek már a fen*be, annyira elegem volt már a pécsi Opel Zengő Autóházból.
Délután mindjárt az autószerelőm szervizébe mentem, hogy átnézzék az autót. Felemelték, erre oldalirányban erősen mozgott a bal hátsó kerék, majdnem kiesett. Ajaj, mi van itt? Kiderült, hogy a csapágy kimarta a fékdobot, a véletlenen múlt, hogy nem esett ki a hátsó kerék. Mivel a csapágy a fékdobban van, fékdobot pedig csak garnitúrában lehet kapni, ezért a komplett hátsó fékdobokat ki kellett cserélni csapágyastul. A hátsó futóművet szétszedve látszott, hogy a fékpofák is teljesen elkoptak, azt is ki kellett cserélni. A motort átnézve azt mondta a szerelő, hogy törött a generátorfeszítő görgő, ezzel együtt kicseréltük a teljes vezérlést, annyira ramaty állapotban volt, illetve a vezérlést megbontva már nem volt értelme egyetlen régi alkatrészt bent hagyni, kockáztatva egy újabb komolyabb szerelést. Kicseréltük a gyertyákat és olajcserét is csináltunk. A kiszerelt alkatrészeket megtartottam. Kiderült az is, úgy jöttem haza, hogy még zöldkártyám se volt. Kb. 200.000,- Ft értékű alkatrész kellett ahhoz, hogy biztonságos legyen az autó és 4 db nyárigumi felnivel, mert téligumi volt rajta. Az átírással együtt már kb. 1,1 millió Ft-ba került a 750e Ft-os autó. És 1 hónapig nem volt forgalomban, úgy közlekedtem vele. Szép. Az okmányirodában egyébként hiányzott valamilyen papír, ami elvileg az eladónál volt, de kértem, hogy hívják le ott, inkább fizetek érte, csak Pécsre ne kelljen mennem.
Sajnos riasztó is van az autóban, ami a mai napig nem működik rendesen, ezért nem is használjuk a záráshoz és nyitáshoz a távkapcsolót. A riasztó össze-vissza szirénázik. Hát nem kész röhej az, hogy egy falu vagy város közepén, menet közben elkezd szirénázni az autó? A sziréna akkor lett jobb egy kicsit, amikor 2007. szeptemberben az akkumulátor is megadta magát. Dunaszekcsőn voltunk, és egyszer csak nem indult az autó. Behúztuk, úgy ment. Újra szerviz, kiderült, nem jó az akkumulátor, azt is ki kellett cserélni.
Levizsgáztattuk az utánfutónkat is, az autón ugye van vonóhorog is, de ahogy rátesszük az utánfutót a riasztó teljesen megbolondul, össze-vissza szirénázik, és itt már az sem segít, hogy nem használjuk a távkapcsolót.
A Fordot ugye téligumikkal vettem, már írtam, hogy vásárláskor eresztett az egyik szelep. Összeszedtem a téligumikat és megnézettem egy gumissal. Kiderült, hogy mind a 4 keréken ereszt a szelep, egy teljes gumijavítás következett, új szelepek, centrírozás, stb.
A következő ügyem az Autóházzal 2008 elején volt, amikor is felszólítást kaptam a helyi önkormányzattól, hogy fizessem ki a régi, becserélt VW Passatra az adót. Tessék? Kérdeztem, hiszen ezt már több mint fél éve eladtam? Kiderült, hogy a Zengő Autóház továbbadta az 1 Forintért megvett Passatot és nem írták át az autót az új tulajdonos nevére. Hiába magyarázkodott az Autóház, hogy az új tulajdonos a hibás, én a Zengő Autóház Kft-nek adtam el a Passatot, nálam az Autóház a felelős azért, hogy nem történt meg az átírás. Mindegy, némi teljesen felesleges vita után végre rendezték a problémát, lekerült a nevemről a régi, becserélt autó.
2008. áprilisban lejárt a műszaki, újra szerviz a Forddal. Újra előkerült a fékek vizsgálata, amikor a szerelők megpucolták az első féket, kiderült, hogy rossz, nem oda való fékbetétek vannak az első fékekben. Amikor mentem az autóval és mozgott a kerék, akkor csattogtak a fékek. Ez azért volt, mert rugó nélküli fékbetétek voltak az autóban, és ebbe az autóba olyan való, amelyiken rugó van. A régi, nem megfelelő fékbetétek úgy be voltak rozsdásodva, hogy már nem tudtak mozogni, ezért nem csattogtak. Nem lehetett mást tenni, ki kellett cserélni a teljes első fékrendszert tárcsástul, betétestül és már nem is emlékszem, hogy mi mindent.
Többször érdeklődtek ügyintézők a pécsi Opel Zengő Autóháztól és a szekszárdi Gemenc Autócentrumból, hogy milyen volt a vásárlás és mi van az autóval. Már nem tudom, hányszor mondtam el, hogy egy ócskavas autót kaptam, a Zengő Autóház jól átvert és megszívatott, mégsem történt soha semmi. Legalább töröltek volna az adatbázisukból. Megelégeltem a dolgot és e-mail-ben megírtam mindezt a pécsi Opel Zengő Autóháznak, a szekszárdi Opel Gemenc Autócentrumnak és a cégtulajdonosnak. Erre a pécsi cégvezető kérte, hogy mutassam meg az autót. 2009.01.22-én bevittem a Fordot Pécsre, a cégvezető megnézte, azután egy mind morálisan, mind pénzügyileg elfogadhatatlan ajánlatot tett. Az autó aznapi ára 350e Ft és a beszámításnál rászámolt volna még 100e Forintot. Azt mondta, hogy az első és hátsó fékrendszer és a teljes vezérlés maximum 100e Ft, ő ennyit tehet. Pedig az irodájában milyen szépen elmondta, hogy változtak a dolgok, most már elmondják az érdeklődőknek, hogy a használtautóknak milyen hibája van, mit kell javítani rajta, stb. Az én kártalanításomat mindenesetre nem gondolta komolyan. Én egyébként úgy számoltam, hogy az alkatrészek, az átírás, a 4 db nyárigumi felnivel és a munkadíj kb. 750e Forintomba került, az autó tehát még egyszer annyi volt, mint a vételár. Ez szerintem elfogadhatatlan.
Tudom, hogy én leszek a végén a hibás, minek voltam ilyen láma, miért nem vittem szerelőt magammal, stb. Mégis, mi a véleményetek erről, rendben van ez így?