Használtautó, Garancia???


drbjozsef # 2024.07.14. 08:41

Érdekes cikk a témában.

https://telex.hu/…tett-hibakig

Nekem ez volt meglepő benne :

A több mint nyolcszáz magyarországi autókereskedésben aligha örültek, amikor 2022-ben az addigi fél évről egy évre változott annak az időszaknak a hossza, amikor egy magánszemély által kereskedésben vásárolt autó utólag felfedezett hibájával kapcsolatban a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az autó a vásárláskor hibátlan volt.

És valóban : 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendelet 11.§.

De akkor ez miért nem a Ptk.-ba került bele?
Ahogy nézem, nem is autó specifikus, lényegében mindenre vonatkozik.

Ennyire macerás a Ptk.-ban egy szót kicserélni???

drbjozsef # 2024.07.12. 17:25

Soley,

Teendőd nincs, az ügyben nem is tehetsz lépéseket.
Hogy az autó hibás volt-e az eladás pillanatában, az műszaki szakkérdés. Ha elutasítod az esetleges igényt, akkor perben, bíróságon, igazságügyi műszaki szakértő fogja eldönteni - ha a vevőd perel. Mivel magánszemélyként adtad el, ezért a bizonyítási teher a vevőn van. Természetesen a vásárláshoz képesti jelentős beavatkozás általában nem könnyíti meg a vásárláskori állapot bizonyítását, ez neked önmagában jó, de persze nem is zárja ki, ha a hiba olyan jellegű.

Ha a kereskedőnek igénye lesz, ezt hivatalosan jelzi neked, akkor az igénye alapján eldöntheted, mit akarsz tenni.

Szomorú örökös # 2024.07.12. 17:05

Soley

ők a teljes motorteret kipucolták

Nem biztos, hogy így felelsz érte, mert simán oda is kerülhetett víz, tisztító anyag, ahová nem kellett volna.
Ez már legyen a kereskedő sara, felelőssége szerintem.

Soley # 2024.07.12. 16:21

Bocsánat, rosszul fogalmaztam. Nem bizományos volt. Egy rendes adásvételi történt köztem és a kereskedés között, így én eladtam nekik az autót, melyet ők most tovább értékesítettek. Azt tudom, hogy nálam működött az autó, és azt is, hogy ők a teljes motorteret kipucolták, újrafényezték az autót és úgy adták tovább a mostani tulajdonosnak, így nem abban az állapotban van, ahogy én odavittem.

drbjozsef # 2024.07.12. 16:16

Soley,

Ha a "bevette" azt jelenti, hogy bizományba, és te voltál az eladó a mostani vevővel szemben, akkor természetesen neked kell helyt állni, ha hibásan teljesítettél. Ez műszaki szakkérdés, ugye.

Ha megvette tőled a kereskedő, és a mostani vevőnek ő adta el, akkor neki kell az ő vevője felé helyt állnia természetesen, hiszen te azzal a vevővel semmilyen jogviszonyban nem vagy. DE : ha a hiba olyan, hogy nemcsak akkor állt már fenn, amikor a kereskedő eladta, de akkor is, amikor a kereskedő tőled megvette, akkor a kereskedő ugyanezen a jogalapon természetesen követelheti tőled a szavatosság alapján a helyt állást.

Soley # 2024.07.12. 16:13

"Ha viszont voltál olyan amatőr és biankó adásvételivel adtad oda neki, akkor sajna te leszel az eladó fél az ügyletben, nem a kereskedő"

Az mit jelent, hogy biankó adásvételivel? Egy rendes adásvételit kötöttünk ahol én szerepeltem eladóként és a kereskedés mint cég vevőként. Vagy itt mire kell gondolni ami félre mehet?

Szomorú örökös # 2024.07.12. 16:09

Soley

Kérdésem az lenne, hogy ilyenkor a kellékszavatosság vonatkozik-e még rám, vagy innentől a kereskedőé lesz-e ezen felelősség az új vevővel szemben

Ha a kereskedő tőled szerződéssel megvette a kocsit és úgy adta tovább, akkor szerintem az már az ő felelőssége.
Ha viszont voltál olyan amatőr és biankó adásvételivel adtad oda neki, akkor sajna te leszel az eladó fél az ügyletben, nem a kereskedő - ő gyakorlatilag nem is lesz benne még köztes szereplőként sem. Anno egyszer én is így hagytam ott a kereskedőnél egy kocsit. Annyival megúsztam, hogy hülyén helyezték vissza forgalomba, mikor vevő lett rá, és arra az évre én kaptam adó-csekket. Ezt aztán szerencsére sikerült lerendezni velük.

Soley # 2024.07.12. 16:02

Sziasztok,

Egy olyan kérdésem lenne, hogy eladtam kereskedésben az autóm, ahol a kereskedő csak ránézett, mondott egy minimális összeget amiért beveszi, de nem vizsgálta át. Én amit tudtam mindent elmondtam neki, számlákkal igazolt szervizpapírokat is vittem. Ezt az autót nemrégiben a kereskedőtől megvásárolta egy másik ember, viszont nála meg előjönnek olyan hibák amik nekem nem jelentkeztek. Kérdésem az lenne, hogy ilyenkor a kellékszavatosság vonatkozik-e még rám, vagy innentől a kereskedőé lesz-e ezen felelősség az új vevővel szemben?

Köszönöm a segítséget.

drbjozsef # 2024.04.29. 07:14

Api,

Ha úgy érted, hogy mostanában, akkor igen, a gyártói jótállást érvényesítheti a vevőd is, és az bőven hosszabb idejű, mint a te szavatosságod lenne. És ott még bizonyítania sem kell, törvényi vélelem áll a gyártói hiba mellett, tehát neki is érdeke, hogy azt érvényesítse, és ne téged cseszegessen.
Mindenképpen írd bele a szerződésbe a javítást, egyrészt mert a közölt hiba nem is tartozna a szavatosság körébe, másrészt azért, hogy jelezd, szakszervizben, eredeti alkatrésszel lett javítva a hiba, a gyári garancia (jótállás) továbbra is érvényes.

Api # 2024.04.29. 04:55

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Köszönöm gyors válaszát!
Ezek szerint nyugodtan el lehet adni az autót, az eladónak nem keletkezhet kötelezettsége, hiszen a gyártó vállal felelősséget.
A korábbi hibáról ettől függetlenül gondolom tájékoztatni kell a vevőt.

drbjozsef # 2024.04.29. 04:44

Api,

Ha magánszemélyként eladod az autót, akkor 1 év kellékszavatosságot kell biztosítsál a vevőnek, a vásárlás pillanatában fennálló hibákért - ezt a vevőnek kell bizonyítania - helyt kell állnod. Mindegy, hogy ez ugyanaz a hiba-e vagy más.
A kicserélt alkatrészre ez a kellékszavatosság feléd újra indult, de mivel bőven a gyári garancia idején belül vagy még, ez nem számít.
Ha még a gyári garancián belül adod el, akkor ezek a jogok átszállnak a vevődre, nem neked kell helyt állnod, hanem még a gyártónak.

Api # 2024.04.29. 04:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!

Adott egy 1 éves, még 5 évig garanciális autó. Az egyik alkatrésszel volt gond, melyet a szakszerviz sokadik próbálkozásra végre kijavított.
Ha ez az autó eladásra kerül és a vevőnél esetleg újra jelentkezik a probléma, ami most úgy tűnik megoldásra került, van bármilyen felelőssége az eladónak?
Vagy a gyári garancia szavatolja az autó ingyenes javítását, így az eladó nyugodt lehet?

drbjozsef # 2024.01.19. 06:08

Rolcsika22,

Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?
Nem jó a kérdés. Senkinek sem kötelessége.
Az a kérdés, kinek áll érdekében a valós hibát megállapíttatni. Érdekében a vevőnek áll, hiszen az ő autója, és neki lehet majd követelése az eladóval szemben, ha a hiba a szabatosság körébe tartozónak bizonyul.
Hogy a végén ki fizeti az egész cehet, megállapításostól, javításostól, az meg már egy másik kérdés lehet.

Rolcsika22 # 2024.01.19. 05:34

Tisztelt Ügyvéd Úr!
Magánszemélyként eladtam az autómat egy magánszemélynek. Az autónak eltitkolt hibája nem volt. A vevő nem vizsgáltatta be szervízbe, csak ő nézte át. Eladás utáni nap felhívott, hogy az autó rossz és nem tudja használni motor hibajel lámpa világít. A szerelő szerint nyúlott a vezérműlánc, bár hangja nincs. De pontosan nem tudja megállalítani. A vevő szerint én fizessem a költségeket. Az autót már a nevére iratta. Mint mondtam nálam ilyen jellegű probléma nem volt. Kinek a kötelessége a valós hibát megállapíttatni?

drbjozsef # 2023.12.26. 07:28

Balogh Laszlo,

Ha magánszemélyként adta el az eladó - tehát nem fogyasztói szerződést kötöttél -, akkor vita esetén neked kell bizonyítani a hibás teljesítést.

Első körben kijavítást kérhetsz a szavatosság alapján, én egy tértis levélben írnám meg az eladónak, hogy az autó hibás, álláspontod szerint a szavatosság körébe tartozó hibával, ezért javítsa meg.
Az, hogy ez tényleg a szavatosság körébe tartoizik-e, az nem jogi, hanem szakkérdés, amit szakértő dönthet el. Nem értek hozzá annyira, de szerintem a kettős tömegű lendkerék és kuplung esetén legfeljebb az utóbbi kopó alkatrész, aminek ettől függetlenül is lehet olyan hibája, ami a szavatosságba tartozik (pl. a kinyomószerkezet hibája, de akár a tárcsában is lehet olyan hiba, ami nem függ össze a kopással), szóval csípőből semmiképpen sem kizárható, hogy érvényesítheted. Fél év és 3000 km alatt ezeknek nem volna szabad tönkremenniük.
Ha nem hajlandó megjavítani, akkor megjavíttathatod te is, és követelheted a javítási költséget, vita esetén perben. Ott neked kell bizonyítanod, hogy az eladó hibásan teljesített : hogy a hiba a szavatosságba tartozik, és hogy az eladáskor is fennállt már. Előbbit egy gondos szerelővel, aki dokumentálja a javítást nem nehéz, utóbbit szakértő is eldöntheti a kiszerelt alkatrészből utólag is, de azért ez már kétesélyes. Bár ha megcsináltatod, utána a kiszerelt alkatrészből talán az autószerelő is tudni fogja, érdemes-e perre menni.

Majordomus # 2023.12.25. 20:48

Akkor még bőven egy éven belül vagy.
Kérd el tőle a garancialevelet. Ha nem tudja átadni,az felér egy beísmerő vallomással!

Vagyis átvert. Indulj el ezen az ágon.

Balogh Laszlo # 2023.12.24. 22:54

Én úgy vettem meg az autót, hogy cserélve voltak állítása szerint.
Amennyiben ez nem igaz és szerelőm szerint nem volt hozzá nyulva akkor becsapott/megvezetett.
Egy lendkerék egy kuplung nem mehet tönkre 10.000 km alatt.
Ezen felül, ha veszek egy lendkerék szettet akkor arra a gyártó 1év garanciát vállal, nyilván feltètelekkel. De a 10.000km nem kizáró ok.
Az 1ev garanciát meg csak az előző tulaj/autószerelő/kereskedő tudja érvényesíteni.

Majordomus # 2023.12.24. 20:54

Nincs.
Így vetted meg és beletettél 3.000 km-t

Balogh Laszlo # 2023.12.24. 19:27

Tisztelt drbjózsef.
Vásároltam október elején egy személy autót.
Megvásárlásakor az autó úgy volt hirdetve, hogy vezérlés és kettős tömegű lendkerék cserélve volt.
Az autót 245.000 km vettem és a szervíz könyvben 238.000 volt beirva a csere. Most 248.000 km van az autóba és a kettős tömegű lendkerék hiba jeleit mutatja és hang alapján másik szerelő is ezt a hibát mond. Nyilván szét szeretni és hozzá nyúlni még nem akartunk. Maga a lendkerék márciusban volt papír szerint cserélve.
Az autó tulajdonosa egyben az autó szervíz tulajdonosa is volt. (Így akár saját maga is beirhata a cserét.)
Az autót mint magán személy vettem és ő is mint magán személy adta el.
Ilyen esetben mit lehet tenni?
A lendkeréknek nem szabadna 10.000 km rossznak lenni.
Beszéltem az eladóval és állítja hogy cserélte és arra hivatkozva hogy kopó alkatrész így nem akar szóba állni velem.
Van lehetőségem jogi lépésre ami sikere vezethet?
Válaszát előre is köszönöm.

drbjozsef # 2023.12.20. 11:39

Helyes.
Igen valószínűtlen, hogy valaki egy roncsautó esetén próbálna meg szavatosságot érvényesíteni, de azért biztos ami biztos, én is azt mondom. :)

szaturnusz # 2023.12.20. 08:42

drbjozsef,

Ez egy zárt portál, amihez a publikum nem fér hozzá. A biztosító csak bizonyos cégeknek biztosít hozzáférést. Ott lehet hogy van ÁSZF, de ez engem nem érint, hiszen én nem vagyok a licit résztvevője. A korábbi tanácsot köszönöm, az advásvételire rákerült nagyjából az amit javasoltál. Innentől kezdve én eléggé biztonságban érzem az helyzetem, ez az egész "látatlanba" vásárlás a vevő kockázata és ez le is lett írva a szerződésre.

Köszi mindenkinek a segítséget.

Majordomus # 2023.12.19. 21:18

És mennyivel olcsóbb mint a használtautó.hu?

drbjozsef # 2023.12.19. 10:49

(persze, nem tudom, mi ez a portál, nem ismerem az ÁSZF-ét, kire milyen kötelezettséget ró, lehet, hogy csak egy közvetítő, amely nem kötelezi egyik felet sem a szerződés megkötésére, csak arra, hogy egyeztessenek. Nézd meg te.)

drbjozsef # 2023.12.19. 10:18

szaturnusz,

Így is necces, mert egyrészt az ő baja, hogy nem tájékozódott rendesen, és a portál szabályai szerint létre kell jönnie az adásvételnek, másfelől te se fogod tudni a szavatosságot kizárni, hiszen ez, feltételezem, nem szerepelt az eladás feltételei között meghirdetve a "portálon". Lose-lose.

szaturnusz # 2023.12.19. 07:38

Így igaz, az autót a biztosító teszi fel egy roncsportálra, de mivel nem ők a tulajdonosok, azt ők nem értékesíthetik. A licitet nyerő megkapja a tulajdonos adatait, felveszik egymással a kapcsolatot és adás-vételi szerződést kötnek.
Az én esetemben az EUROTAX érték mínusz roncsportál licit értéket fizette a biztosító, a roncsért pedig a licit nyertese fizet, így a kettő kiadja az EUROTAX értéket.