A jövőben évente akár többször is lehet számítani arra, hogy a főpolgármesternek szmogriadót kell elrendelnie Budapesten, ilyenkor egyebek közt a Hungária körgyűrűn belüli területeken megtiltják a belső és az átmenő forgalmat – nyilatkozta a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek kedden.

Nyáry Krisztián elmondta, hogy a Főpolgármesteri Kabinet tájékoztatást kapott kedden a környezetvédelmi, az egészségügyi és a földművelésügyi miniszterek közös rendeletéről, amely október 25-én lépett hatályba. Az Európai Unióban még egyedül csak hazánkban bevezetett új szabályozás szerint a szálló por (PM10) tartalma önálló határértéket kapott, s ennek mértéke igen alacsony. Korábban a szálló porra nem volt külön határérték, a tájékoztatási és a riasztási értéket a kéndioxiddal közösen kezelték. Az új rendelet szerint szmogriadót kell elrendelni, ha két egymást követő napon a szálló por koncentrációja napi átlagban meghaladja a 10 mikrogramm per köbmétert, és az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint a harmadik napon sem várható javulás.

Nyáry Krisztián tájékoztatása szerint a fővárosi önkormányzat szmogriadó-rendeletét az új szabályozás miatt nem kell módosítani, de várhatóan gyakrabban kell majd alkalmazni. Hozzátette, hogy a magyarországihoz hasonló, szigorú szabályozás csak Svájcban van, amelynek kedvezőbbek az éghajlati viszonyai, és nincsenek is milliós nagyvárosai. Megjegyezte, hogy ha az új szabályzás már három éve érvényben lett volna, akkor összesen 73 napon kellett volna különböző szigorító intézkedéseket elrendelni. Így például leállt volna a járműforgalom a Hungária körgyűrűn belül, ami ezeken a napokon a várost ellehetetlenítette volna.

A rendelettel kapcsolatos aggályairól Demszky Gábor főpolgármester még júliusban, a rendelet kihirdetése előtt tájékoztatta Szabó Imre környezetvédelmi minisztert, levelére azonban nem kapott választ – rögzíti a kabinet elé benyújtott előterjesztésében Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes. A szocialista politikus – hangsúlyozva, hogy a rendelet végrehajtására a főváros jelenleg nincs felkészülve – megállapítja, hogy “a főváros álláspontja szerint a miniszteri rendeletmódosítás elhamarkodott és előkészítetlen volt”. Az EU szakbizottsága májusban adta ki azt az irányelvet, amely alapján a tagállamoknak két évük van az érvényes szabályozásuk újragondolására. A bizottsági irányelv nem ír elő olyan kötelezettséget, hogy a tagállamokban a szálló porra vonatkozó küszöbértéket be kellene vezetni – jegyzi meg a főpolgármester-helyettes.

A szmogriadó elrendelésekor a nagyüzemeknek felére kell csökkenteniük a károsanyag-kibocsátásukat. A Hungária körgyűrűn belüli területen tilos lesz az átmenő és a belső forgalom. Kivétel ez alól a tömegközlekedés, a taxi, a megkülönböztető jelzésű jármű és a mozgáskorlátozottakat szállító autó. Budapest egész területén nem közlekedhetnek a dízel üzemű járművek. Tilos lesz a közterületi égetés, a szilárd- és olajtüzelésű berendezések használatát pedig úgy kell mérsékelni, hogy az adott épületben maximum 18 fok legyen a hőmérséklet.