Nem tetszik vagy nem jó - Nem mindegy! - A Pest Megyei Békéltető Testület tanácsai az ünnepi vásárlásokhoz

2013.12.10. Jogi Fórum / PMBT

Karácsony közeledtével milliók keresik fel az üzleteket, hogy ajándékokkal lepjék meg szeretteiket. A Pest Megyei Békéltető Testület (PMBT) az alábbiakban olyan hasznos információkat gyűjtött csokorba, melyek segítenek számos bosszúságtól megkímélni magunkat.

1. Bármilyen banálisan hangzik is, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni: vásárláskor mindig kérjük el a blokkot, és azt őrizzük is meg! A jogszabály ugyanis kimondja, hogy a vásárlás ellenértékének megfizetését igazoló bizonylatot reklamáció esetén be kell mutatnunk. Már, ha kapunk ilyet: utcán, sportcsarnokban és egyéb hasonló helyeken – amellett, hogy nem mindig kapunk nyugtát – az is problémát jelenthet, hogy a helyzetből adódóan (pl. rossz fényviszonyok) nem vehető észre, ha karcos a termék, vagy például a porcellán áru széle csorbult, esetleg varráshibás a bőráru, ami további gondokat okozhat.

2. Amennyiben bármilyen okból (volt már olyan, nem jó a méret, esetleg nem tetszett stb.) vissza szeretnénk vinni a megvásárolt – nem minőségi hibás – ajándékot, tudnunk kell, hogy a jogszabály csak minőségi probléma esetén ír elő kijavítást, cserét vagy a vételár visszafizetését. Egyéb esetekben a kereskedő jóindulatán múlik, hogy kicseréli-e a visszavitt terméket. Éppen ezért már a vásárláskor fontos tájékozódni, van-e lehetőség arra, hogy a vásárolt árut visszavigyük. Az esetleges félreértések elkerülése érdekében pedig a kereskedő ígéretét, vállalását érdemes ráíratnunk a blokkra.

3. Sajnos továbbra is tapasztalható, hogy a kereskedők azzal utasítják el a vásárló minőségi kifogását, hogy „akciós termékre nem vonatkozik a garancia”. Ezért fontos minden fogyasztónak tisztában lennie azzal, hogy az akciós árura is azonos jogok vonatkoznak minőségi kifogás esetén. Akciós termékeknél tehát pontosan ugyanolyan jogok (kijavítás, kicserélés, szerződéstől való elállás) illetik meg a vásárlót, mint teljes árú „társaiknál”. Ez alól csupán egy kivétel van: amennyiben a helyszínen a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.

4. Jó tudni, hogy a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Így – minőségi kifogás esetén – nem vagyunk kötelesek elfogadni a kereskedő azon ajánlatát, hogy „vegyünk valami mást” a hibás termék helyett. Ezt az ajánlatot csak akkor fogadjuk el, ha valóban megfelelő számunkra, ellenkező esetben ragaszkodjunk a kijavításhoz, kicseréléshez vagy a teljes vételár visszafizetéséhez!

5. És végül: a legtöbb olyan esetben, amikor nem üzletben vásárolunk (pl. internetes vásárlás, teleshopping; termékbemutató, házaló kereskedés stb.), speciális jogaink vannak, melyek közül a legfontosabb, hogy 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől.

Amennyiben pedig nem sikerül rendezni vitás ügyünket, vegyük igénybe a békéltetés egyszerű, gyors és ingyenes intézményét, fogyasztói panasszal forduljunk a Békéltető Testülethez.

  • kapcsolódó anyagok
MEDIÁCIÓ
FOGYASZTÓVÉDELEM
KERESKEDELEM
BÉKÉLTETŐ TESTÜLETEK