GYED,GYES, táppénz


intentio # 2017.09.04. 06:42

beszter14 2017.09.02. 20:33
Kedves Szakértő!
Jelenleg egy projekt keretében közalkalmazottként, határozott szerződéssel dolgozom. A projektre mindenkit 3 évre vettek fel (2017. január 1-én), de évente hosszabbítják a szerződést. 2018. március közepére várom elsős babámat. A szerződésem 2017. december 31-én lejár. Ezt eredetileg automatikusan meghosszabbítanák.
Nagyjából tisztában vagyok a Gyed jogosultsági feltételeivel de egy-két kérdésem lenne.
A munkáltató megteheti-e, hogy a terhesség miatt nem hosszabbít (egyébként mindenki másnak igen, csak nekem nem)? Az elmúlt 4 évben folyamatosan fennállt a munkaviszonyom, ez alapján jogosult lennék a Gyedre. Ha esetleg nem hosszabbít a munkáltató és én táppénzen leszek a szerződés megszűnése alatt és utána is (passzív táppénz??), akkor sem jár a Gyed, illetve a CSED?
Előre is köszönöm szépen a válaszát!

T. Kérdező!

  • Igen, valóban csak nagyjából van tisztában a jogosultsági feltételekkel, ismeri a főszabályt, de nem ismeri a kivételeket.
  • Igen, megteheti a foglalkoztató, a hosszabbításra ugyanis nem kötelezhető, annak elmaradása rajta számon nem kérhető, a hosszabbítás elmaradását indokolnia nem köteles még akkor sem, ha eddig általában az volt a gyakorlat, hogy az automatikusan mindenkinek meghosszabbították.
  • A passzív táppénz intézménye a rendszerszintű visszaélések miatt (a tb. ellátást mindenki munkanélküli ellátásként használta) évekkel ezelőtt megszűnt.
  • CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.

Van azonban kivétel.

Ebtv. 40. § (1) Csecsemőgondozási díjra jogosult az a nő, aki a gyermeke születését megelőző két éven belül 365 napon át biztosított volt, és akinek a gyermeke

  1. a biztosítás megszűnését követő negyvenkét napon belül születik.

(Ekkor azonban GYED.re már nem lesz jogosult, ugyanis GYED-re azok közül, akiknek megszűnt a jogviszonyuk csak azok lehetnek jogosultak, akiknek a jogviszonyuk a csed ideje alatt szűnt meg. Lásd. Ebtv. 42/A §.

Ezen túlmenően felhívom szíves figyelmét arra, hogy az álláskeresési járadékban részesülő személy is biztosítottnak minősül!!! Ha tehát nem hosszabbítják meg a szerződését, de a szülés napján járadékban részesül, úgy biztosítottnak minősül.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

beszter14 # 2017.09.04. 10:19

Tisztelt Szakértő!

Köszönöm szépen a gyors válaszát. Egy kérdésem lenne még. Ha az álláskeresési járadék folyósítása alatt születik meg a gyermekem, akkor a CSED-et illetve a GYED-et az álláskeresési járadék összegéből vagy pedig az előző évi átlagkeresetből számolják?

Köszönöm szépen a segítségét!

intentio # 2017.09.04. 10:42

beszter14 2017.09.04. 12:19

Tisztelt Szakértő!

Köszönöm szépen a gyors válaszát. Egy kérdésem lenne még. Ha az álláskeresési járadék folyósítása alatt születik meg a gyermekem, akkor a CSED-et illetve a GYED-et az álláskeresési járadék összegéből vagy pedig az előző évi átlagkeresetből számolják?

Köszönöm szépen a segítségét!

  • Sem az egyikből, sem a másikból, hanem ekként:

Vhr. 26. § Ha a csecsemőgondozási díjra vagy gyermekgondozási díjra való jogosultság az álláskeresési támogatás vagy vállalkozói járadék folyósításának ideje alatt, a folyósítás szünetelése alatt, vagy ezek megszűnését követő 42 napon belül nyílik meg, a csecsemőgondozási díj és a gyermekgondozási díj összegét a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér alapján kell megállapítani, azonban a pénzbeli ellátás naptári napi alapja nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás vagy vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét.

  • További kérdéseivel az előzőleg részletesen ismertetett módon a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához fordulhat.
lauram # 2017.09.06. 10:47

Tisztelt Szakértő,

az alábbi, GYED Extrával kapcsolatos gyors kérdésem volna, amelyben a segítségét szeretném kérni.

Kérem erősítse (ill. cáfolja) meg, jól értettem-e, hogy a jelenleg hatályos jogszabályi előírások szerint a GYED igénybevételére a gyermek biztosítotti státussal és előírt biztosítási idővel rendelkező ÉDESAPJA IS jogosult, mégpedig MUNKA MELLETT IS (tehát jelenlegi állása változatlan megtartásával, fizetés nélküli szabadság igénybevétele nélkül is) minden további feltétel nélkül, már a gyermek születését követő 168 NAP ELTELTÉVEL(ezzel egyidejűleg az édesanya lemond a GYED igénybevételéről).

Válaszát előre is nagyon köszönöm!

Üdv.,
Laura

monoszkop # 2017.09.06. 11:02

lauram 2017.09.06. 12:47

Tisztelt Szakértő,

az alábbi, GYED Extrával kapcsolatos gyors kérdésem volna, amelyben a segítségét szeretném kérni.

Kérem erősítse (ill. cáfolja) meg, jól értettem-e, hogy a jelenleg hatályos jogszabályi előírások szerint a GYED igénybevételére a gyermek biztosítotti státussal és előírt biztosítási idővel rendelkező ÉDESAPJA IS jogosult, mégpedig MUNKA MELLETT IS (tehát jelenlegi állása változatlan megtartásával, fizetés nélküli szabadság igénybevétele nélkül is) minden további feltétel nélkül, már a gyermek születését követő 168 NAP ELTELTÉVEL(ezzel egyidejűleg az édesanya lemond a GYED igénybevételéről).

Válaszát előre is nagyon köszönöm!

Üdv.,
Laura

Kedves Laura!

-Jól érti.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

hrabtimi # 2017.09.07. 11:07

Üdvözlet,

érdeklődni szeretnék azzal kapcsolatban ha most a fizetésem egy részén letiltás van akkor a jövőben a letiltás CSED-re, GYED-re is vonatkozik e? Ezekből az ellátásokból fognak e levonni? Munkahelyemen már 10 éve dolgozok így a megfelelő számú biztosított napokkal rendelkezem.
Előre is köszönöm
Timi

monoszkop # 2017.09.07. 12:15

hrabtimi 2017.09.07. 13:07

Üdvözlet,

érdeklődni szeretnék azzal kapcsolatban ha most a fizetésem egy részén letiltás van akkor a jövőben a letiltás CSED-re, GYED-re is vonatkozik e? Ezekből az ellátásokból fognak e levonni? Munkahelyemen már 10 éve dolgozok így a megfelelő számú biztosított napokkal rendelkezem.
Előre is köszönöm
Timi

Az a letiltás jogcímétől függ.

A segélyekből, tb. ellátásokat letiltás miatt csökkentenicsak szűk körben és mértékben lehet.

Lásd:

1994. évi LIII. törvény a bírósági végrehajtásról

Levonás egészségbiztosítási pénzbeli ellátásból

68. § A baleseti járadékból, a baleseti táppénzből, a táppénzből, a gyermekgondozási díjból, valamint a csecsemőgondozási díjból legfeljebb 33%-ot lehet levonni az alábbi követelések fejében:

  1. gyermektartásdíj,
  2. jogalap nélkül felvett egészségbiztosítási ellátás.

A munkáltató felelőssége

79. § (1) A munkabérre vezetett végrehajtásra vonatkozó kötelesség megszegése esetén a munkáltató a le nem vont összeg erejéig készfizető kezesként felel a végrehajtást kérőnek.

(2) Ha a munkabérre vezetett végrehajtásra vonatkozó kötelességet a munkáltató alkalmazottja szándékosan szegte meg, és a munkáltatótól a le nem vont összeget nem lehetett behajtani, a be nem hajtott összeg erejéig az alkalmazott készfizető kezesként felel a végrehajtást kérőnek.

Levonási sorrend

64. § (1) Az adóssal szemben fennálló több követelést a munkabérből a 165. §-ban megállapított sorrendben, a 164–167. §-nak megfelelően kell levonni.

Kielégítési sorrend

165. § (1) Ha a befolyt összeg nem fedezi a végrehajtás során behajtani kívánt valamennyi követelést, a kielégítési sorrend – a követelések jogcímét alapul véve – a következő:

  1. gyermektartásdíj,
  2. jogszabályon alapuló egyéb tartásdíj,
  3. munkavállalói munkabér és a vele egy tekintet alá eső járandóság (65. és 66. §),
  4. a büntető- és a büntetésvégrehajtási, valamint a szabálysértési eljárásban az adóssal szemben megállapított, az állam javára fizetendő összeg, a vagyonelkobzásból eredő követelés (a polgári jogi igény kivételével),
  5. adó, társadalombiztosítási követelés és más köztartozás,
  6. egyéb követelés,
  7. a végrehajtási eljárásban kiszabott rendbírság.

(2) Egy összegben előre vállalt tartásdíj behajtása esetén a tartásdíjnak a felosztási terv elkészítéséig tartó időszakra eső, időarányosan kiszámított hányada elégítendő ki az (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerint, a tartásdíj ezt meghaladó része az egyéb követelések között elégíthető ki.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

monoszkop # 2017.09.07. 12:16

hrabtimi 2017.09.07. 13:07

Üdvözlet,

érdeklődni szeretnék azzal kapcsolatban ha most a fizetésem egy részén letiltás van akkor a jövőben a letiltás CSED-re, GYED-re is vonatkozik e? Ezekből az ellátásokból fognak e levonni? Munkahelyemen már 10 éve dolgozok így a megfelelő számú biztosított napokkal rendelkezem.
Előre is köszönöm
Timi

Az a letiltás jogcímétől függ.

A segélyeket, tb. ellátásokat letiltás miatt csökkenteni csak szűk körben és mértékben lehet.

Lásd:

1994. évi LIII. törvény a bírósági végrehajtásról

Levonás egészségbiztosítási pénzbeli ellátásból

68. § A baleseti járadékból, a baleseti táppénzből, a táppénzből, a gyermekgondozási díjból, valamint a csecsemőgondozási díjból legfeljebb 33%-ot lehet levonni az alábbi követelések fejében:

  1. gyermektartásdíj,
  2. jogalap nélkül felvett egészségbiztosítási ellátás.

A munkáltató felelőssége

79. § (1) A munkabérre vezetett végrehajtásra vonatkozó kötelesség megszegése esetén a munkáltató a le nem vont összeg erejéig készfizető kezesként felel a végrehajtást kérőnek.

(2) Ha a munkabérre vezetett végrehajtásra vonatkozó kötelességet a munkáltató alkalmazottja szándékosan szegte meg, és a munkáltatótól a le nem vont összeget nem lehetett behajtani, a be nem hajtott összeg erejéig az alkalmazott készfizető kezesként felel a végrehajtást kérőnek.

Levonási sorrend

64. § (1) Az adóssal szemben fennálló több követelést a munkabérből a 165. §-ban megállapított sorrendben, a 164–167. §-nak megfelelően kell levonni.

Kielégítési sorrend

165. § (1) Ha a befolyt összeg nem fedezi a végrehajtás során behajtani kívánt valamennyi követelést, a kielégítési sorrend – a követelések jogcímét alapul véve – a következő:

  1. gyermektartásdíj,
  2. jogszabályon alapuló egyéb tartásdíj,
  3. munkavállalói munkabér és a vele egy tekintet alá eső járandóság (65. és 66. §),
  4. a büntető- és a büntetésvégrehajtási, valamint a szabálysértési eljárásban az adóssal szemben megállapított, az állam javára fizetendő összeg, a vagyonelkobzásból eredő követelés (a polgári jogi igény kivételével),
  5. adó, társadalombiztosítási követelés és más köztartozás,
  6. egyéb követelés,
  7. a végrehajtási eljárásban kiszabott rendbírság.

(2) Egy összegben előre vállalt tartásdíj behajtása esetén a tartásdíjnak a felosztási terv elkészítéséig tartó időszakra eső, időarányosan kiszámított hányada elégítendő ki az (1) bekezdés a) vagy b) pontja szerint, a tartásdíj ezt meghaladó része az egyéb követelések között elégíthető ki.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

cukisapkas # 2017.09.14. 13:27

Érdeklödni szeretnék,hogy egy betegség óta táppénzen vagyopk.Sajnos pár hónapja lejárt a táppénz jogosultságom,de nem jöttem rendbe.Közben mikor lejárt a táppénz jogosultságom elmentem gyedre,jelenleg azon vagyok több mint egy évig még.
Kérdésem az lenne,hogy a munkahelyem fizeti nekem a gyedet,mivel tb kifizetőhely,és hogy a gyed lejárta után azaz 2018 juliusában újra elmehetek e táppénzre,hogy jár e ilyen esetben újra a táppénz,illetve ha igen mennyi időre majd?Több mint egy évet leszek/vagyok most gyeden,hogy ez beleszámit e újra a táppénz jogosultságomhoz,hogy anno ez egyszer már lejárt nekem?
köszönöm

cincinnatus # 2017.09.15. 07:55

cukisapkas 2017.09.14. 15:27
Érdeklödni szeretnék,hogy egy betegség óta táppénzen vagyopk.Sajnos pár hónapja lejárt a táppénz jogosultságom,de nem jöttem rendbe.Közben mikor lejárt a táppénz jogosultságom elmentem gyedre,jelenleg azon vagyok több mint egy évig még.
Kérdésem az lenne,hogy a munkahelyem fizeti nekem a gyedet,mivel tb kifizetőhely,és hogy a gyed lejárta után azaz 2018 juliusában újra elmehetek e táppénzre,hogy jár e ilyen esetben újra a táppénz,illetve ha igen mennyi időre majd?Több mint egy évet leszek/vagyok most gyeden,hogy ez beleszámit e újra a táppénz jogosultságomhoz,hogy anno ez egyszer már lejárt nekem?
köszönöm

T.Kérdező!

Igen, jár.

Amennyiben orvosilag indokolt igen, elmehet.

Azt fogják megnézni, hogy az újabb keresőképtelenség 1. napját közvetlenül megelőző 365 napban hány nap táppénzben részesült. A legfeljebb 365 nap táppénz jogosultságból ezen napokat levonják. Így kapják (kapjuk) meg azt, hogy még hány nap táppénzre lehet legfeljebb jogosult.

Lásd:

Ebtv. 46. § (1) Táppénz a biztosítási jogviszony fennállásának időtartama alatt, a keresőképtelenség tartamára jár, legfeljebb azonban
a keresőképtelenség első napját közvetlenül megelőző – 48/A. § (1) bekezdése szerinti – folyamatos biztosítási időszak alatt a Tbj. 5. §-ában meghatározott biztosításban töltött napoknak megfelelő számú napra,

  1. de legfeljebb egy éven át;


(5) Ha a biztosított a keresőképtelenség első napját közvetlenül megelőző egy éven belül már táppénzben részesült, ennek időtartamát az újabb keresőképtelenség alapján járó táppénz folyósításának időtartamába be kell számítani.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

bibipp # 2017.09.17. 04:26

Az alábbiban kérem segítségeteket:

Adott egy anyuka, aki 2014.-ben szült. Előtte 7 éve már egy munkahelyen dolgozott, így az akkori TGYÁS/GYED/GYES számolásnál nem merült fel kérdés. Lejárt a GYES, a régi munkáltatóval közös megegyezéssel megszüntették a munkaviszonyát, a felgyülemlett szabadságát kifizették és közvetlenül a GYES lejárata után, a biztosítási jogviszonya megszakítása nélkül 2017. júniusában új munkáltatónál helyezkedett el. Mindkettő munkáltató az Mt. szerint alkalmazta, a korábbi munkaviszonyban volt magasabb a fizetése. Az új munkaviszony 3. hónapjában kiderült terhes, szülésig táppénzen lesz. Az újabb gyerek a korábbi ellátás igénybevétele megszűnését követő egy éven belül születik.

A kérdésem, hogy ebben az esetben alkalmazható a kedvezmény szabály, azaz a korábbi gyereknél megállapított magasabb naptári napi alap alapján kell az újabb gyerek miatti ellátást megállapítani?

Válaszaitokat előre is köszönöm.

Jereván # 2017.09.18. 06:20

bibipp 2017.09.17. 06:26
Az alábbiban kérem segítségeteket:
Adott egy anyuka, aki 2014.-ben szült. Előtte 7 éve már egy munkahelyen dolgozott, így az akkori TGYÁS/GYED/GYES számolásnál nem merült fel kérdés. Lejárt a GYES, a régi munkáltatóval közös megegyezéssel megszüntették a munkaviszonyát, a felgyülemlett szabadságát kifizették és közvetlenül a GYES lejárata után, a biztosítási jogviszonya megszakítása nélkül 2017. júniusában új munkáltatónál helyezkedett el. Mindkettő munkáltató az Mt. szerint alkalmazta, a korábbi munkaviszonyban volt magasabb a fizetése. Az új munkaviszony 3. hónapjában kiderült terhes, szülésig táppénzen lesz. Az újabb gyerek a korábbi ellátás igénybevétele megszűnését követő egy éven belül születik.
A kérdésem, hogy ebben az esetben alkalmazható a kedvezmény szabály, azaz a korábbi gyereknél megállapított magasabb naptári napi alap alapján kell az újabb gyerek miatti ellátást megállapítani?
Válaszaitokat előre is köszönöm.

A válasz: Nem, nem alkalmazható a kedvezményszabály.

Oka: Mert az Ebtv. nem teszi lehetővé.

A 42/D. §(6) szerint a kedvezményszabály csak akkor alkalmazható, ha az előző, kedvezőbb összeget a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyában szerezte az igénylő. Ha jogviszonyt váltott, az előző jogviszonyban megszerzett magasabb összeg nem vehető figyelembe.

Lásd:
42/D. § 5) Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy gyermekgondozást segítő ellátás igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a (2) és (3) bekezdés alapján számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az ellátást megállapítani.

(6) Az (5) bekezdés csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként született gyermeket közvetlenül megelőzően született gyermekre tekintettel megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Ügyféljogokról, hasznos tudnivalókról, illetve a személyes konzultáció kezdeményezésének lehetőségéről és módjáról -CSED, GYED, GYÁP, táppénz és baleseti táppénz igénylése esetén- az alábbi linkre kattintva olvashat:

http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Ezen túlmenően lehetősége van személyes konzultációt is kezdeményezni.
Minta személyes konzultáció kezdeményezéséhez itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewtopic.php?…

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos panasz és fellebbezés mintákat itt talál:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

bibipp # 2017.09.18. 06:52

Kedves Jereván!
Köszönöm a válaszodat.

bibipp # 2017.09.18. 11:30

A lent részletezett esetben (2. munkaviszony 3. hónapjában kiderült terhesség) az anyuka a jogosultság (CSED/GYED) kezdő napját közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától az előző év első napjáig terjedő időszakban legalább 30 naptári napi jövedelemmel rendelkezik, a 2. munkaviszonyban a munkabére a garantált bérminimummal egyezik meg.

Melyik szabály érvényes az az ellátás naptári napi alapjának megállapításakor?

1. a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a harmincad része (Ebben az esetben szó szerint a minimálbér, nem a garantált bérminimum, ugye?)
2.a 2. munkaviszonyban 63 napra kapott tényleges jövedelem
3.teljesen más

Jól értem, hogy az 1. munkaviszony keretében kifizetett szabadság megváltás (és egyéb korábbi bárminemű munkabér kifizetés) egyáltalán nem kap szerepet az ellátás napi alapjának megállapításakor, mert az nem jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban elért jövedelem?

Jereván # 2017.09.18. 11:42

bibipp 2017.09.18. 13:30

A lent részletezett esetben (2. munkaviszony 3. hónapjában kiderült terhesség) az anyuka a jogosultság (CSED/GYED) kezdő napját közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától az előző év első napjáig terjedő időszakban legalább 30 naptári napi jövedelemmel rendelkezik, a 2. munkaviszonyban a munkabére a garantált bérminimummal egyezik meg.

Melyik szabály érvényes az az ellátás naptári napi alapjának megállapításakor?

1. a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a harmincad része (Ebben az esetben szó szerint a minimálbér, nem a garantált bérminimum, ugye?)
2.a 2. munkaviszonyban 63 napra kapott tényleges jövedelem
3.teljesen más

Jól értem, hogy az 1. munkaviszony keretében kifizetett szabadság megváltás (és egyéb korábbi bárminemű munkabér kifizetés) egyáltalán nem kap szerepet az ellátás napi alapjának megállapításakor, mert az nem jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban elért jövedelem?

T. Kérdező!

  • Igen, jól érti nem a garantált bérminimum, hanem a minimálbér.
  • Igen, jól érti csak a jelen jogviszonyban elért kereset/munkaszerződésben meghatározott bér. Az előző jogviszony keresete -beleértve az ahhoz kapcsolódó nem rendszeres jövedelmeket is (pl. szabadságmegváltás)- soha nem alapja az ellátásnak.

Részletesebben lásd:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

További, az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival kapcsolatos hasznos anyagok, minták itt:
http://staff.aktaforum.hu/…iewforum.php?f=22

bibipp # 2017.09.18. 12:39

Ismételten köszönöm a választ.

Rgeszti # 2017.09.25. 08:02

Tisztelt Szakértő!
Ikergyermekeimmel gyesen vagyok ez év 12.31-ig.Tervben a harmadik baba.Munkáltatóm van,2010.09.06-tól táppénzen voltam,2011.05.13-án születtek a gyerekek.Élelmiszer eladóként dolgoztam,garantált bérminimumért.Mire számíthatok? Tgyás,gyed a mostani vagy a 2010-es minimálbér alapján lesz számítva?Menjek táppénzre,vegyem ki a szabadságot előbb?
Előre is köszönöm válaszát!

Beus84 # 2017.09.25. 09:49

Tisztelt Szakértő!

Segítségét szeretném abban kérni, hogy fizetés nélküli szabadság alatt létesíthető másik cégnél munkaviszony? Jelenleg GYED-en vagyok. Ha igen, akkor hány órában? A "régi" illetve "új" munkáltatónál kell jelenteni?

Előre is köszönöm a válaszát!

sortie # 2017.09.25. 11:33

Beus84 2017.09.25. 11:49
Tisztelt Szakértő!
Segítségét szeretném abban kérni, hogy fizetés nélküli szabadság alatt létesíthető másik cégnél munkaviszony? Jelenleg GYED-en vagyok. Ha igen, akkor hány órában? A "régi" illetve "új" munkáltatónál kell jelenteni?
Előre is köszönöm a válaszát!


T. Kérdező!

Igen, létesíthető.

Időkorlát nincs.

Igen, be kell jelenteni. (Mt-ben előírt tájékoztatási kötelezettség.)

Az új jogviszony létesítését a TB igazolványba is be kell vezetni a lent leírt módon.

Mt. 6. § 4) Az e törvény hatálya alá tartozók kötelesek egymást minden olyan tényről, adatról, körülményről vagy ezek változásáról tájékoztatni, amely a munkaviszony létesítése, valamint az e törvényben meghatározott jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése szempontjából lényeges.

217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet

Vhr. 37. § (1) A biztosított a biztosítási kötelezettséggel járó jogviszony létesítésekor az „Igazolvány a biztosítási jogviszonyról és az egészségbiztosítási ellátásokról” elnevezésű nyomtatványt (a továbbiakban: Igazolvány) a foglalkoztatónak átadja. A foglalkoztató az átvett Igazolványba három napon belül bejegyzi a biztosítási jogviszony kezdetét és az Igazolványt a jogviszony megszűnéséig megőrzi. A foglalkoztató a biztosítási jogviszony megszűnésekor az Igazolványba bejegyzi a megszűnést, valamint a „Jövedelemigazolás az egészségbiztosítási ellátás megállapításához” elnevezésű nyomtatvány (a továbbiakban: jövedelemigazolás) kiadásának tényét, és az Igazolványt a biztosítottnak a biztosítási jogviszony megszűnésének a napján átadja, aki az átvételt igazolja. A biztosítás fennállása alatt újabb biztosítással járó jogviszony létesítése esetén az újabb foglalkoztató az Igazolványba a biztosítási adatokat az előzőek szerint bejegyzi és az Igazolványt visszajuttatja ahhoz a foglalkoztatóhoz, ahol a biztosítás előbb kezdődött.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

latyakos # 2017.09.25. 17:09

Tisztelt Szakértők!

Három munkahelyen álltam alkalmazásban 03. 20-án, gyermekem születésekor, 04.01-től már csak egyben.
A szüléskor mindhárom helyen voltam biztosított, ám jelenleg csak egynél, ez esetben csak a jelenlegi munkahelyem "után" számíthatok GYED-re (ő tud igazolást adni most), az időközben megszűnt másik két munkahely nem is számít?

Köszönöm a segítséget előre is!

botond187 # 2017.09.25. 17:19

Tisztelt Szakértők,

Olyan kérdésem lenne, hogy a párommal a babát 2017.10.27.-re várjuk és 2017.05.22.-ig dolgozott az előző munkahelyén (megszűnt a munkahelye). Majd hogy ne legyen megszakítva a biztosítás, stb, másnaptól, tehát 2017.05.23.-tól a saját kft-jében alkalmazottként bejelentette magát.
A korábbi munkahelyen magasabb fizetéssel volt bejelentve, mint a kft-ben.

Kérdésem, hogy milyen összegű CSED-et, pontosabban időszakot vesznek ilyen esetben figyelembe?
Jogosultságtól -3 hónap és onnan vissza 6 hónap alatt befizetett összegeket? Nézik a korábbi munkahely jövedelmét is, hiszen nem volt megszakítva a biztosítása, vagy csak a kft-ben levő alkalmazotti jogviszonyt vehetik figyelembe?

Olvasni, hogy az éppen jelenlegi (igényléskori) jogviszonyt nézik csak, valahol azt olvasni, hogy a biztosítási ideje ne legyen megszakítva (tehát, mintha nem számítana, hogy munkahelyet váltott).

Az is érdekes, hogy ha jelenlegi jogviszonyt nézünk, akkor a jogosultság kezdetétől vissza kell menni 3 hónapot és onnan nézni, hogy van-e 180 nap, ha nincs, akkor van-e 120, ha az sincs, akkor van-e a jogosultság előtt 30 napja, de ez utóbbi esetben a maximum összeg csak a minimálbér 2x lehet maximum.
Ez így nem tűnik fernek számomra.
Esetében 2017.10.27-ből 3 hónap az 2017.07.27., tehát 35 naptári napot vehetnek figyelembe, így mindegy, mennyivel volt bejelentve, maximum a minimálbér 2x kaphatja?

Előre is köszönöm a válaszokat.

Zengőbérci # 2017.09.26. 13:27

latyakos 2017.09.25. 19:09
Tisztelt Szakértők!
Három munkahelyen álltam alkalmazásban 03. 20-án, gyermekem születésekor, 04.01-től már csak egyben.
A szüléskor mindhárom helyen voltam biztosított, ám jelenleg csak egynél, ez esetben csak a jelenlegi munkahelyem "után" számíthatok GYED-re (ő tud igazolást adni most), az időközben megszűnt másik két munkahely nem is számít?
Köszönöm a segítséget előre is!

T. Kérdező!

Ahhoz, hogy a kérdésére egyértelmű választ lehessen adni túl kevés adatot adott meg, de talán segítséget jelenthetnek az alábbiak:

Táppénz és Csed ellátást hány jogviszonyból kapott?
Az elbírálásnál az egyik legfontosabb szabály, hogy:

Az Ebtv. 43. § (2) értelében egyidejűleg fennálló több biztosítási jogviszony esetén a keresőképtelenséget és a táppénzre való jogosultságot, azok időtartamát, az ellátás mértékét, illetőleg összegét mindegyik jogviszonyban külön-külön kell megállapítani.

E rendelkezés vonatkozik arra az esetre is, ha a több biztosítási jogviszony ugyanannál a foglalkoztatónál áll fenn.

Az Ebtv. 42. § (8) értelmében a csecsemőgondozási díjra, ha jogszabály eltérő rendelkezést nem tartalmaz, a táppénzre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.

A másik szabály:

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést megelőző 2 éven belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.
Látható, hogy a jogosultsághoz két feltétel együttes fennállása (konjuktív feltétel) szükséges.

Van azonban kivétel.

GYED-re azok közül, akiknek megszűnt a jogviszonyuk azok lehetnek jogosultak, akiknek a jogviszonyuk a csed ideje alatt szűnt meg. Lásd. Ebtv. 42/A §.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Zengőbérci # 2017.09.26. 13:39

botond187 2017.09.25. 19:19
Tisztelt Szakértők,
Olyan kérdésem lenne, hogy a párommal a babát 2017.10.27.-re várjuk és 2017.05.22.-ig dolgozott az előző munkahelyén (megszűnt a munkahelye). Majd hogy ne legyen megszakítva a biztosítás, stb, másnaptól, tehát 2017.05.23.-tól a saját kft-jében alkalmazottként bejelentette magát.
A korábbi munkahelyen magasabb fizetéssel volt bejelentve, mint a kft-ben.
Kérdésem, hogy milyen összegű CSED-et, pontosabban időszakot vesznek ilyen esetben figyelembe?
Jogosultságtól -3 hónap és onnan vissza 6 hónap alatt befizetett összegeket? Nézik a korábbi munkahely jövedelmét is, hiszen nem volt megszakítva a biztosítása, vagy csak a kft-ben levő alkalmazotti jogviszonyt vehetik figyelembe?
Olvasni, hogy az éppen jelenlegi (igényléskori) jogviszonyt nézik csak, valahol azt olvasni, hogy a biztosítási ideje ne legyen megszakítva (tehát, mintha nem számítana, hogy munkahelyet váltott).
Az is érdekes, hogy ha jelenlegi jogviszonyt nézünk, akkor a jogosultság kezdetétől vissza kell menni 3 hónapot és onnan nézni, hogy van-e 180 nap, ha nincs, akkor van-e 120, ha az sincs, akkor van-e a jogosultság előtt 30 napja, de ez utóbbi esetben a maximum összeg csak a minimálbér 2x lehet maximum.
Ez így nem tűnik fernek számomra.
Esetében 2017.10.27-ből 3 hónap az 2017.07.27., tehát 35 naptári napot vehetnek figyelembe, így mindegy, mennyivel volt bejelentve, maximum a minimálbér 2x kaphatja?
Előre is köszönöm a válaszokat.

T. Kérdező!

  • Az élet nem a „ferr”-ségről”szól, sőt. (Pl. vesd össze M. Lőrinc (a nemzet gázszerelője) jövedelmét és egy kórházi ápolónő jövedelmét. Előbbi miközben alszik is milliókat keres...., míg a másik a garantált bérminimumából nem tudja etetni és iskoláztatni a gyerekeit...)
  • Csak a jelen jogviszonyban elért jövedelmet lehet figyelembe venni, viszont az, hogy valaki hány napig jogosult táppénzre, vagy van-e a csed ellátásnak első korlátja függ attól, hogy a biztosítás folyamatosnak tekinthető-e.

A konkrét összeg meghatározásához kérje a járási hivatal segítségét.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.

Egyebekben:

A táppénz, csed, gyed ellátások kiszámítása egy bonyolult folyamat, melynek a jogi alapját az 1997. évi LXXXIII. törvény 42-48 szakaszai szabályozzák, melynek leegyszerűsített változata így szól:

Táppénzszámítási sorrend 2015.07.01-től
az 1997. évi LXXXIII. törvény és a 2015/1. számú, valamint a 2015/2. számú, a TB kifizetőhelyek részére kiadott OEP Tájékoztató alapján egyben figyelemmel a táppénzre vonatkozó kedvezményszabály 2017.01.01-től hatályos változására is az ONYF 2017/1. számú tájékoztatójában foglaltakra.

http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf
http://www.neak.gov.hu/…ekoztato.pdf
http://www.neak.gov.hu/…_reszere.pdf

Fontos, hogy csak a jelen jogviszonyban elért keresetet lehet figyelembe venni, egy előző munkáltatónál elért jövedelem nem alapja az egészségbiztosítási pénzbeli ellátásnak!
Ugyancsak fontos, hogy a jövedelem „keresése” során legfeljebb a tárgyévet megelőző év első napjáig (előző év január 01.) lehet visszamenni. Az ezt megelőző jövedelmet figyelembe venni nem lehet. Aki viszont ebben az időszakban jogviszonyt váltott annál a jövedelem „keresése” során legfeljebb a jelen jogviszony kezdetéig lehet visszamenni.

Az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai és a baleseti táppénz összegének megállapításánál az ellátásra való jogosultság kezdő napján fennálló biztosítási jogviszonyban, a személyi jövedelemadó előleg megállapításához, a NAV felé bevallott jövedelmet kell figyelembe venni.
2015. január 1-jétől tehát, csak azon pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem vehető figyelembe az egészségbiztosítási pénzbeli ellátások és a baleseti táppénz naptári napi összegének megállapítása során, amely
pénzbeli egészségbiztosítási járulékalapot képező jövedelem a számítási időszakban a NAV felé bevallásra került. (Ebtv. 5/C. és 39/A. §)

(Tekintettel arra, hogy a táppénz, csed, gyed, gyáp és a baleseti táppénz összegéből pénzbeli egészségbiztosítási járulékot nem kell vonni, így azok összegét egy következő pénzbeli egészségbiztosítási ellátás (táppénz, csed, gyed, gyáp stb.) összegének megállapításakor nem lehet figyelembe venni.)

Táppénz
számítási sorrend 2015.07.01-től (a 2017.01.01-es előny szabály módosítással.)

  1. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:
  2. A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább 180 napi, Tbj. 5. § szerinti folyamatos biztosításban töltött ideje. A folyamatos biztosítási időbe nem számít bele a biztosítás szünetelésének az ideje és pl. az az idő, amikor az igénylő az álláskeresési támogatás szünetelése alatt részesül CSED-ben, GYED-ben, GYES-ben) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a tp plafon. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak ettől kevesebb (pl. 29 napi) az alap a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a tp plafon.
(Amikor a jogszabály a nap szót használja az alatt naptári napot kell érteni. Ha a jogalkotó munkanapra gondolt, úgy a jogszabály a munkanap szót használja.)
(Táppénz plafon alatt az Ebtv. 48. § (7) bekezdésében szereplő, a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér kétszeresének a 30-ad részét értjük.)

3/B Ha nincs: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, de van korlát. Korlát a minimálbér. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs legalább 30 napi jövedelme, csak attól kevesebb (pl. 29 napi, vagy 1 napi) jövedelme a táppénz alapja a szerződés szerinti jövedelem lesz. Korlát ebben az esetben is van. Korlát a minimálbér.

4. Előny/kedvezmény szabály:

Ha valakinek nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme) vizsgálni kell ennek az okát.

Ha az irányadó időszakban azért nincs 180 bérezett napja (tényleges jövedelme), mert legkevesebb 180 napig táppénzben, CSED-ben, vagy GYED-ben részesült a táppénzét és/vagy a GYED-et a jelen, elbírálandó ellátást megelőzően utolsóként megállapított eb. ellátás alapján kell megállapítani, azaz ezt kell hasonlítani a tényleges (legalább 30 napi), ha ilyen nincs a szerződés szerinti jövedelemmel és amelyik kedvezőbb, azzal kell adni. Ha tehát a fentiek miatt nincs 180 bérezett napja az alap az előző ellátás alapja, vagy a tényleges jövedelem, vagy ha nincs legalább 30 napi tényleges jövedelme a szerződés szerinti jövedelem. (A 180 napi időbe a méltányosságból megállapított ellátások időtartamát nem lehet figyelembe venni.)

CSED

  • csecsemőgondozási díj- (leánykori nevén terhességi-gyermekágyi segély, azaz thgy)

    alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. (Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje. Ekkor a CSED összegének felső korlátja nincs.) Ha nincs:

3. A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja. (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Korlát a minimálbér kétszerese.

4. Ha nincs az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát a minimálbér kétszerese.

5. Azon biztosítottaknál, akik 2015.06.30-át követően válnak jogosulttá CSED-re az alábbi előny/kedvezményszabályt kell alkalmazni.

Ha az anya a GYED, vagy GYES alatt, vagy a GYED/GYES megszűnését követő egy éven belül ismét szül az ezt megelőző gyermekre kapott CSED alapja magasabb, mint az újonnan született gyermekre az Ebtv. 42. § (2)–(4) bekezdés alapján (180 napi, 120 napi, vagy tényleges, ennek hiányában a szerződés szerinti jövedelem alapján) számított, csecsemőgondozási díj alapja, akkor ezen előző, magasabb alappal kell az új gyermekre járó CSED ellátást megállapítani.

Ez az un. kedvezőbb szabály viszont csak akkor alkalmazható, ha az anya nem váltott jogviszonyt, azaz most is ugyanott dolgozik, mint ahol akkor dolgozott, ahol az előző, magasabb összegű CSED-et megállapították. Amennyiben az anya munkahelyet változtatott az előző munkáltatónál elért CSED alapja hiába magasabb mint amit most állapítanának meg azt nem lehet figyelembe venni. (Fontos, hogy jogviszonyról és nem foglalkoztatóról van szó. Lehet valaki az önkormányzatnál kormánytisztviselő, majd közmunkás, a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Szerződés szerinti havi jövedelem fogalma 2015.07.01-től:

 betegszabadságra jogosultak esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított távolléti díj, illetve az illetmény egy hónapra járó összege,

 egészségügyi szabadságra jogosultak esetében az ellátásra való jogosultság kezdő napjának hónapjára számított, egészségügyi szabadság idejére járó távolléti díj,

 egyéni és társas vállalkozók esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér másfélszerese,

 a Tbj. 5. § (1) bekezdés g) pontja esetében a 30 napot meg nem haladó biztosítási jogviszony esetén az ellátásra való jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér, egyéb esetben a jogviszony alapjául szolgáló szerződésben meghatározott díj,

 mezőgazdasági őstermelő esetében a jogosultság kezdő napján érvényes minimálbér;

(A CSED adóköteles, de abból sem egészségbiztosítási, sem nyugdíjjárulékot nem kell fizetni/levonni.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának az ideje, vagy a folyósítás szünetelése alatt (például az első gyermek után GYED-ben részesül az anya, és emiatt szünetel az álláskeresési támogatás folyósítása, és ezen időtartam alatt születik az újabb gyermek), vagy az álláskeresési támogatás folyósításának megszűnését követő 42 napon belül szül, annak a CSED összegét a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

GYED (gyermekgondozási díj) alap számítási sorrend 2015.07.01-től

1.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 180 napi jövedelem. Ha nincs:

2.A jogosultságot közvetlenül megelőző harmadik hónap utolsó napjától visszafelé számított 120 napi jövedelem. (Ha van legalább –Tbj. 5. § szerinti- 180 napi folyamatos biztosításban töltött ideje.) Ha nincs:

Vizsgálni kell, hogy van-e 180 napi –Tbj. 5. § szerinti- folyamatos biztosításban töltött ideje.

3/A Ha van: A tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max). (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb, az ellátás alapja a szerződés szerinti jövedelem. Korlát ekkor sincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max).

3/B Ha nincs: 2015.07.01-től ekkor is a tényleges jövedelem lesz az ellátás alapja, korlát nincs csak a minimálbér kétszerese (GYED max) (Tényleges jövedelemnél legalább 30 napi jövedelem szükséges.) Ha nincs csak ettől kevesebb az alap a szerződés szerinti jövedelem.
4.
Előny/kedvezmény szabály változás 2015.07.01-től:

Ha a gyermek gyermekgondozási díj vagy a gyermekgondozást segítő ellátás (leánykori nevén gyermekgondozási segély) igénybevétele alatt, vagy annak megszűnését követő egy éven belül születik, és az újabb gyermek születését megelőzően utolsóként született gyermek jogán megállapított csecsemőgondozási díj naptári napi alapja magasabb összegű, mint a 42/D. § (2) és (3) bekezdés alapján ( 180 napi, 120 napi, tényleges, szerződés szerinti jövedelemből) számított gyermekgondozási díj naptári napi alapja, akkor a magasabb naptári napi alap alapján kell az új gyermekre a GYED ellátást megállapítani.

Ez a szabály csak akkor alkalmazható, ha az utolsóként megállapított csecsemőgondozási díj alapja kizárólag a jogosultság kezdő napján fennálló jogviszonyban elért jövedelem figyelembevételével került megállapításra.

(Fontos, hogy jogviszonyról (munkaviszony, megbízásos jogviszony, vállalkozói jogviszony, közalkalmazotti jogviszony, kormánytisztviselői jogviszony stb.) és nem foglalkoztatóról van szó. Pl. Lehet valaki az önkormányzatnál közmunkás, majd közalkalmazott, vagy kormánytisztviselő a foglalkoztató ugyanaz, de a jogviszony változott.)

Annak, aki az álláskeresési támogatás folyósításának a szünetelése alatt válik GYED-re jogosulttá a GYED-et a jogosultság kezdőnapján érvényes minimálbér alapulvételével kell megállapítani, de az összeg nem haladhatja meg az álláskeresési támogatás, illetve vállalkozói járadék alapját képező összeg harmincad részét. (217/1997. (XII.1.) Kormányrendelet 26. §. (2)

(A GYED adóköteles, de abból egészségbiztosítási járulékot nem, viszont 10% nyugdíjjárulékot kell fizetni/levonni.)
2016.01.01-től minden, maximális összegben megállapított (korlátozott) GYED-et felül kell vizsgálni (meg kell emelni).

kelemenreka # 2017.09.27. 08:41

Kedves Szakértők,

Lentebb ismertetem pontos esetemet, az lenne a kérdésem, hogy jogosult leszek-e második gyermekem után csed-re, illetve gyed-re:
2015.12.28-án született első gyermekem, ettől a naptól kezdődően voltam szülési szabadságon. Ennek időtartama alatt csed-et kaptam. A szülési szabadság lejártát követően fizetés nélküli szbadságon voltam 240 napig (gyed-et folyosdítottak), mikor is lejárt határozott idejű munkaszerződésem (2016.12.31-én), ezt követően átkerültem passzív gyed-re. 2017.03.20-án ismét dolgozni kezdtem (emellett kapom a gyed extrát). Második gyermekemmel 2018.01.07-ére vagyok kiírva, szeretnék elmenni szülési szabadságra 2017.12.18-tól. Ez márciusi munkába állásom óta 273 napnyi munkaviszony, ha jól számolom, emellett még van 2 éven belül 10 napnyi munkaviszonyom első babám születése előttről (2015 decemberében), vagyis összesen 283 napnyi munkaviszonyom.
Szeretném tudni, hogy a 365 napnyi biztosítotti jogviszonyba beleszámít-e a szülési szabadságon töltött 168 nap és/vagy a fizetés nélküli szabadságon töltött 240 nap, azaz fedezi-e 365 nap meglétéhez szükséges 82 napot, amire a munkanapjaim mellett hiányzik? Azaz kapni fogok a második gyermekem után is csed-et, illetve gyed-et?

Köszönettel:
Réka

cincinnatus # 2017.09.28. 09:37

kelemenreka 2017.09.27. 10:41

Kedves Szakértők,
Lentebb ismertetem pontos esetemet, az lenne a kérdésem, hogy jogosult leszek-e második gyermekem után csed-re, illetve gyed-re:

2015.12.28-án született első gyermekem, ettől a naptól kezdődően voltam szülési szabadságon. Ennek időtartama alatt csed-et kaptam. A szülési szabadság lejártát követően fizetés nélküli szbadságon voltam 240 napig (gyed-et folyosdítottak), mikor is lejárt határozott idejű munkaszerződésem (2016.12.31-én), ezt követően átkerültem passzív gyed-re. 2017.03.20-án ismét dolgozni kezdtem (emellett kapom a gyed extrát). Második gyermekemmel 2018.01.07-ére vagyok kiírva, szeretnék elmenni szülési szabadságra 2017.12.18-tól. Ez márciusi munkába állásom óta 273 napnyi munkaviszony, ha jól számolom, emellett még van 2 éven belül 10 napnyi munkaviszonyom első babám születése előttről (2015 decemberében), vagyis összesen 283 napnyi munkaviszonyom.
Szeretném tudni, hogy a 365 napnyi biztosítotti jogviszonyba beleszámít-e a szülési szabadságon töltött 168 nap és/vagy a fizetés nélküli szabadságon töltött 240 nap, azaz fedezi-e 365 nap meglétéhez szükséges 82 napot, amire a munkanapjaim mellett hiányzik? Azaz kapni fogok a második gyermekem után is csed-et, illetve gyed-et?
Köszönettel:
Réka

Kedves Réka!

CSED-re (csecsemőgondozási díj) és GYED-re (gyermekgondozási díj) főszabály szerint csak az jogosult, aki a szülés napján –Tbj. 5. § szerinti- biztosított (pl. munkaviszonyban áll) ÉS a szülést közvetlenül megelőző 2 éven (2*365 nap) belül rendelkezik legalább 365 biztosításban töltött nappal.

A munkaviszony fennállása alatt kapott csed ideje és gyed, valamint a gyes miatti fizetésnélküli szabadság időtartama a szükséges 365 napba beszámít.

Tekintettel arra, hogy 2017.01.01-től ha a csecsemőgondozási díj, a gyermekgondozási díj, a táppénz, illetve a baleseti táppénz kapcsán a kormányhivatal jár el első fokon, akkor a feladatok úgy oszlanak meg kormányhivatalon belül, hogy az elbírálási feladatokat a megyeszékhely járási (fővárosi kerületi) hivatala, ezen belül is annak családtámogatási és társadalombiztosítási főosztálya látja el, míg a folyósítási és jogorvoslati feladatokat főszabály szerint a fővárosi, illetve megyei kormányhivatal végzi, ezért

  • további kérdéseivel a kormányhivatal megyeszékhely szerinti járási hivatalának családtámogatási és társadalombiztosítási főosztályához-

    fordulhat.

Ezen túlmenően kérdéseit közvetlenül is felteheti az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaiért felelős központi hivatal, azaz Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság főigazgatójának (prof. Dr. Mészáros József) a barabas.annamaria@onyf.hu , (ONYF központi iratkezelés) e-mail címen, ahol készséggel állnak a járulékfizető biztosítottak rendelkezésére, illetve a tárgykör megjelölésével érdeklődhet a Kormányzati Ügyfélvonal 1818@1818.hu e-mail címén is.

Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság 2017.01.01-től hatályos Szervezeti és Működési Szabályzatának 1.13. fejezete értelmében az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályának feladatai közé tartozik az is, hogy az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásaival (táppénz, gyáp, csed, gyed, baleseti táppénz) kapcsolatban lakossági megkeresésre szakmai tájékoztatást adjon, illetve segítséget nyújtson az biztosítottaknak az igény érvényesítéséhez. Mindezek alapján kérdéseikkel bátran fordulhatnak közvetlenül az ONYF Egészségbiztosítási Főosztályához is.